Gå til innhold
Hundesonen.no

Livestreaming VM i lydighet


Turb
 Share

Recommended Posts

Tenkte bare å tipse om at det blir livestreaming fra VM i lydighet imorgen

Her er link: http://www.worlddogshow2014.fi/news/live-video-stream-from-the-fci-world-dog-show

Og her er startlisten:

http://www.worlddogshow2014.fi/sites/default/files/attachments/running_orders.pdf

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på reglement hos de forskjellige landene??

For jeg ser at de norske har en helt annen måte å gå tilbake til hunden på feks. Der de norske går til høyre for hunden, to skritt bak og så opp til venstre, er det flere som bare går direkte inn til hunden fra venstre og snur før de får hunden opp i sitt.

I tillegg så har jeg lagt merke til hvordan man gir tilbakemeldinger til hunden etter endt øvelse. Her er de norske også mye «strengere» de gjør ikke så mye ut av seg, hvor flere andre ekvipasjer virkelig roser bikkja opp i skyene..?

Jeg er jo vant til måten de norske gjør det på såklart, men er det «riktig»? Hva sier de internasjonale reglene?

edit: enda et spørsmål: hvorfor er det sånn at den foretrukne rasen er BC i lp? De jeg har sett frem til nå er så stive i bevegelsene og mangler mye fart. Sammenliknet med den ene labbisen som var helt rå, og den ene mallen som netopp gikk, synes jeg BC´ene mangler litt piffen. eller er det bare meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

edit: enda et spørsmål: hvorfor er det sånn at den foretrukne rasen er BC i lp? De jeg har sett frem til nå er så stive i bevegelsene og mangler mye fart. Sammenliknet med den ene labbisen som var helt rå, og den ene mallen som netopp gikk, synes jeg BC´ene mangler litt piffen. eller er det bare meg? :P

Labbisen med den gode farten - og som har nådd så langt i sporten - hører til sjeldenhetene. BC er en foretrukket rase av mange grunner: utholdenhet, raske bevegelser, konsentrasjonsevne ++. Men det er selvfølgelig moro å se andre raser som også gjør det bra.

Blant topp 20 som deltar i dag er det blant annet en malle og en toller (sistnevnte er Niina Svartberg sin) :)

Jeg er enig i at en del av hundene mangler litt på farten i noen øvelser, men det blir samtidig trukket en god del poeng for det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor forskjell på reglement hos de forskjellige landene??

For jeg ser at de norske har en helt annen måte å gå tilbake til hunden på feks. Der de norske går til høyre for hunden, to skritt bak og så opp til venstre, er det flere som bare går direkte inn til hunden fra venstre og snur før de får hunden opp i sitt.

I tillegg så har jeg lagt merke til hvordan man gir tilbakemeldinger til hunden etter endt øvelse. Her er de norske også mye «strengere» de gjør ikke så mye ut av seg, hvor flere andre ekvipasjer virkelig roser bikkja opp i skyene..?

Jeg er jo vant til måten de norske gjør det på såklart, men er det «riktig»? Hva sier de internasjonale reglene?

edit: enda et spørsmål: hvorfor er det sånn at den foretrukne rasen er BC i lp? De jeg har sett frem til nå er så stive i bevegelsene og mangler mye fart. Sammenliknet med den ene labbisen som var helt rå, og den ene mallen som netopp gikk, synes jeg BC´ene mangler litt piffen. eller er det bare meg? :P

Elite-reglementet er det samme i alle FCI-land, men det brukes ulikt. Du velger selv hvilken side du går tilbake til hunden på. Helomvendinger i fvf kan også gjøres på 3 ulike måter og alle er akseptert. I Danmark og mange steder i Europa (f.eks. Fankrike) er det veldig strenge på ros og lek mellom øvelsene og mange der mener at hunden alltid skal være på venstre siden mellom øvelsene. I et VM er man derfor litt ekstra nøye med å ikke gjøre noe for å få gule kort. Line og Aina gjør lite mellom øvelsene da hundene er veldig "på" likevel. De trenger ikke hause opp noe. Tidligere har de gjort litt triks og moro mellom øvelsene, men det er ikke helt lov. De f.eks. på Tending Jetblack nå - hun roser masse :) Når jeg gikk VM ga jeg også masse ros og litt kos (film). Samtidig er det EN konkurranse man må satse på at hunden har nok innlært motivasjon. I VM satset jeg på at de rosene ordene jeg hadde lært hunden var gode nok slik at jeg ikke trengte å løpe rundt og hause opp hunden mer enn hva som er lov.

Lydighet er ingen fartskonkurranse, men en hårfin balanse mellom fart og ekstrem presisjon. Mange retrievere har litt dårlig kroppskontroll og det kan bli litt mye "armer og bein". Men først og fremst er BC bare populær. Det er enormt mange som bruker LP i sport og en bittebitte liten andel når til topps.

Hundene i VM finalen er nå 4 dagen i hall og er der ca 12-14 timer om dagen. De får ikke superspeed av sånt ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud - skjønner ikke hvor lagledelse og lagkamerater var hen. Burde ikke de ta litt ansvar og minne ham på sånne ting før start?

Kom på en annen ting - er teppet veldig glatt? Det har ikke virket sånn, men med den farta enkelte har så blir man jo litt redd for brannsår på potene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt gåsehud av å se Sandra Rohrer med Freezer. WOW! For en fart og presisjon! Misunner de insittene der! De tar vel garantert seieren?

Så langt leder de med 265,75 poeng foran andreplass med 247 poeng. Det er noen få igjen - men de skal vel gjøre det ekstremt bra for å ta igjen 1.plassen? Så om Freezer gjør en bra fellessitt så tror jeg Tyskland går av med seieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...