Gå til innhold
Hundesonen.no

Masteroppgaveskriving?


Aya
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg tenkte jeg skulle "shoppe" litt erfaringer fra dere her inne! Hva slags oppgave skrev dere? Tema/størrelse? Kvantitativt/kvalitativt? Hadde du intervjuer? Isåfall - holdt det med ett besøk for intervjuene, eller måtte dere tilbake flere ganger? Hvordan synes du skriveprosessen var? Jobbet du ved siden av? Alle erfaringer tas imot med takk:)

Jeg skal nemlig begynne på arbeidet med min masteroppgave nå i høst, samtidig som jeg begynner i ny, krevende fulltidsjobb. I utgangspunktet er tema klart for oppgaven, men jeg tror jeg har gjort det litt vanskelig for meg selv - jeg har nemlig lagt opp til (kvalitative) intervjuer i en annen landsdel, noe som inkluderer intervjuer med 8-10 personer som sitter i ledelsestillinger i en organisasjon, og som krever endel forberedelser og organisering. Jeg er redd jeg har tatt meg litt vann over hodet med tanke på at jeg begynner i denne nye jobben også ... Det ville være mye enklere om de personene jeg skal intervjue hadde holdt til i nærheten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mer kvanitativ metode, med spørreundersøkelse på nett. Det var dog den største svakheten i oppgaven min, og som trakk ned karakteren på den, fordi jeg da ikke hadde kontroll på om dette var et representativt utvalg. Jeg tok selvsagt høyde for det i selve oppgaven, men det trakk likevel ned.

Så min oppgave var nok ganske annerledes enn din, med tanke på metode og problemstilling rundt metode. Men tror uansett det er viktig at du tar med hvorfor du har valgt metoden du har valgt, evt svakheter med metoden og hvordan du takler dem. Hva oppgaven favner, samt - ikke minst - hva oppgaven IKKE favner. Dette for å vise at du er bevisst på hva du har begrenset deg til og hvorfor du har tatt de valgene du har.

Min oppgave var på ca 100 sider, og jeg jobbet ikke ved siden av. Skriveprosessen var veldig lærerik og jeg hadde en god veileder, men jeg oppdaget et helt nytt nivå av stress mot slutten av prosessen. Fikk helt tunnelsyn, klarte ikke å fokusere eller tenke på noe som helst annet og kunne ligge i senga om natta for å sove og tankene bare spant rundt hva jeg kunne gjøre for å forbedre oppgaven mens jeg nærmest kjente hvordan musklene i nakken sakte spente seg. Var temmelig intenst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg tenkte jeg skulle "shoppe" litt erfaringer fra dere her inne! Hva slags oppgave skrev dere? Tema/størrelse? Kvantitativt/kvalitativt? Hadde du intervjuer? Isåfall - holdt det med ett besøk for intervjuene, eller måtte dere tilbake flere ganger? Hvordan synes du skriveprosessen var? Jobbet du ved siden av? Alle erfaringer tas imot med takk:)

Jeg skal nemlig begynne på arbeidet med min masteroppgave nå i høst, samtidig som jeg begynner i ny, krevende fulltidsjobb. I utgangspunktet er tema klart for oppgaven, men jeg tror jeg har gjort det litt vanskelig for meg selv - jeg har nemlig lagt opp til (kvalitative) intervjuer i en annen landsdel, noe som inkluderer intervjuer med 8-10 personer som sitter i ledelsestillinger i en organisasjon, og som krever endel forberedelser og organisering. Jeg er redd jeg har tatt meg litt vann over hodet med tanke på at jeg begynner i denne nye jobben også ... Det ville være mye enklere om de personene jeg skal intervjue hadde holdt til i nærheten ;)

Vet ikke hva slags fag du er innenfor, men jeg skrev master i landskapsarkitektur, som jo er et estetisk fag om man kan si det sånn, og mye subjektive vurderinger. Det er et fag hvor en masteroppgave gjerne er en prosjekteringsoppgave/utredning av en realistisk oppgave eller situasjon, men jeg valgte å lage en tekstoppgave isteden.

Temaet var hvordan folk oppfatter hyttelandskapet på fjellet/hva slags landskap/naturopplevelser/verdier folk verdsetter mest og hvordan man "bruker" disse landskapsverdiene (med fokus på hytte på fjellet). Jeg brukte vel en kvalitativ metode, jeg hadde en del med litteraturstudie, historien bak hyttelivet i Norge, hvordan Nordmenn bruker hytta, hva som er hyttefølelsen og hyttelivet, litt om konflikten mellom de som forvalter områdene og de som bruker dem. Så hadde jeg en del med intervjuer av hyttefolk og "studier" av hyttebøker, jeg intervjuet folk bare en gang, og det var stort sett bare i nærheten av der jeg bodde eller over telefon. I tillegg hadde jeg en nettundersøkelse, som var mer for å "verifisere" (går det an å si?) de resultatene og vurderingene jeg fikk og gjorde ut fra intervjuene. Der hadde jeg jo mulighet til å få inn veldig mange flere besvarelser fra flere steder i landet. De inneholdt de samme spørsmålene som intervjuene, men med alternativer, istedenfor mye muligheter til å utbrodere. Svakheten i oppgaven syns jeg, var alle de forskjellige måtene å få inn "besvarelser" på. Sånn vitenskapligmetodemessig, burde jo forholdene vært like rundt alle intervjuene for eksempel. Men det blir de jo ikke når du prater med folk hjemme hos dem, eller på telefon, eller om sånne nære temaer som hytta kan være (faktisk)... Det gjorde jo at metodedelen av oppgaven ble krevende å lage. Eller lang evt. Fordi det ble brukt en del ulike metoder.

Hyttebøkene gjennomgikk jeg ut fra et fast skjema jeg hadde laget.

På mitt studie er det i utgangspunktet satt av et halvt år (dvs i praksis 4,5 mnd) til masteroppgaven. Jeg startet med forberedelser og intervjuer (måtte gjøre intervjuet noen ganger før jeg hadde ferdig den endelige intervjumalen) et år før levering, og jobbet med dette sånn innimellom hovedemnet det neste halvåret. Alle intervjuene var ferdige til jul, og spørreundersøkelsen var vel også det så vidt jeg husker. Dvs at det siste halvåret kunne brukes kun til skriving og tolkning av resultater. Da hadde jeg vanlige arbeidsdager på "kontoret" på skolen hver dag, greide å få til påskeferie (da satt mange av mine medstudenter svettende over PCen), og hadde tid til hund og samboer på kvelden. I tillegg til at jeg hadde gooood tid til redigering og den siste finishen (den er litt viktig i et fag som vårt, det kan ikke bare være et grått dokument). Oppgaven var på 250 s tror jeg (?), med vedlegg. Jeg fikk A..

Jeg hadde ikke jobb ved siden av, noe jeg heller ikke hadde resten av studiet, men jeg jobbet hver sommer (gjerne fra mai til september de årene skolen var ferdig da).

Jeg har litt tro på at om du greier å være veldig organisert og kreve mye av deg selv med tanke på prioriteringer i den perioden du jobber med masteren, så får du til det du vil. Men det er jo absolutt en ekstra belastning å ha fulltidsjobb ved siden av. Men samtidig; det var flere av de jeg studerte med som hadde jobb, eller barn ved siden av å skrive master, og det krever jo sitt. Men de kom i mål de og:) Og det skal jo være litt krevende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så fine svar begge to! Det er kjempefint å få andres erfaringer altså, men jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg må lage en god plan på intervjuene - det er nok jobb med masteroppgave og fulltidsjobb fra før, om jeg ikke skal måtte organisere intervjuer med travle personer på en annen kant av landet. Kanskje jeg skal være vill og gal og gå for epostintervjuer ... Det er jo det "nye store" - selv om jeg da må ta høyde for at det også vil kunne være en stor svakhet i oppgaven. Man får jo ikke den umiddelbare responsen. Det høres veldig slitsomt ut, men også veldig gøy ut å fordype seg såpass i et selvvalgt tema.

@*Marianne* - for et herlig og spennende tema på en masteroppgave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så fine svar begge to! Det er kjempefint å få andres erfaringer altså, men jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg må lage en god plan på intervjuene - det er nok jobb med masteroppgave og fulltidsjobb fra før, om jeg ikke skal måtte organisere intervjuer med travle personer på en annen kant av landet. Kanskje jeg skal være vill og gal og gå for epostintervjuer ... Det er jo det "nye store" - selv om jeg da må ta høyde for at det også vil kunne være en stor svakhet i oppgaven. Man får jo ikke den umiddelbare responsen. Det høres veldig slitsomt ut, men også veldig gøy ut å fordype seg såpass i et selvvalgt tema.

@*Marianne* - for et herlig og spennende tema på en masteroppgave!

Det vil jeg tro er viktig med interjvuer er at du har klart på forhånd hva problemstilingen din er, og hva formålet ditt med intervjuet er. Dvs at spørsmålene dine er gjennomtenkte og planlagte utfra hva det er du ønsker svar på.

Jo mer konkret spørsmålene er, jo mer konkret svar får du. Og da er det også lettere og holde fokus på problemstillingen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke Skype (eller lignende) for intervjuer? Man skal jo bruke skype til jobbintervjuer for tiden, så hvorfor ikke prøve på masterintervju også? Fordelen med det er at du lettere kan filme/ta opp intervjuet for eventuell bearbeiding.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha samboern i byen når jeg skreiv masteroppgaven var det som gjorde det mulig for meg å gjennomføre. Jeg er jo innen naturvitenskapen så jeg gjorde en konkret behandling av data som jeg så tolket og skrev en oppgave ut fra. Siden jeg er sivilingeniør trengte jeg bare 30 studiepoeng på oppgaven og den var dertil mindre arbeidsintensiv enn en 60poenger.

Jeg stod opp ca 09.00 hver morgen, spiste frokost og laget lunch, kjørte ut med hunden ca 11.00 på langtur og var hjemme til 16.00 for middag med mamma. Etter middag kjørte jeg på skolen og satt fra rundt 17:00 til 24:00-02:00 og skreiv :) På 3 mnd var 85 sider skrevet. Det er den mest fantastiske arbeidsfordelingen jeg har hatt i mitt liv, men en helt urealistisk arbeidstid å opprettholde i videre i livet :P Jeg stod helt fri til å forvalte døgnet mitt som jeg ville, forøvrig var veilederen min på New Zealand så å kommunisere med han via mail og skype baserte seg derfor også på en annen døgnrytme, hehe. Hadde med hunden på kontoret i ny og ne, og det var og helt greit siden det ofte var tomt.

Siden jeg baserte tolkningene av dataen på lærdom fra artikler og bøker jeg har lest, så var en god kildebehandling gjennom oppgaven essensielt. Å ha skikkelig ryddig opplegg for alle siteringer og referanser sparte meg MYE tid.

Skulle bare ønske jeg var litt bedre på å lage figurer, for L O L de nydelige paint-figuerene jeg til slutt endte opp med :whistle::lol: Men det er jo ikke nødvendigvis figurene som er alfa og omega da, men det er nok antakeligvis de som utgjorde den helhetlige forskjellen fra A til en B.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh, drømmetidsfordeling! Skulle gjerne gjort det samme, kjenner jeg... Men lesesalplassen min kommer til å befinne seg over 1600 km unna der jeg bor, og trooor kanskje jeg kan glemme å sitte like seint på f.eks. Nasjonalbiblioteket sin lesesal. Kanskje jeg skal bli superstrukturert, så jeg kan sitte hjemme og jobbe.... ( :lol: )

Jeg har ikke så mye å bidra med i tråden foreløpig, siden jeg ikke har begynt å skrive enda. Er ikke helt sikkert på hva slags type oppgave jeg ender opp med heller, men det er interessant å høre hvilke erfaringer dere andre har gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å tilføye annet an at jeg vet at feks. min far synes det er bedre å ta mye samtaler og sånn over skype eller telefon. Han er en rimelig travel fyr i toppen av et stort selskap og jeg vet at flere studenter har hatt intervju over skype og telefon og sier selv her at det gjør at han har mer tid å bruke på de som ønsker intervju for da kan han legge det tilrette på kveldstid og ikke midt i de timene på dagen der han burde være tilgjengelig for alle andre på jobb :) Han kan også legge det opp til de dagene kan kjører til og fra jobb(pendler egersund-bergen og kjører selv) og kan ta det i bilen og har masse masse tid :)

Så send mail og hør om det er mulig å få tatt noe over telefon eller skype:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke levert oppgaven min, rett og slett fordi jeg blei tatt av arbeidslivet. ;) Det skal jeg riktignok gjøre på et tidspunkt.

Jeg var på feltarbeid i 10 mnd og levde sammen med informantene mine stort sett hele tida. Jeg tenker at i ditt tilfelle er spørsmålet hvorvidt den menneskelige kontakten er relevant for svarene du ønsker å få. Som sosialantropolog er det viktig for meg å interagere med informantene mine, og de eneste to intervjuene jeg gjennomførte var også ansikt til ansikt (alle data er ellers samla inn gjennom deltakende observasjon).

E-postintervjuer er fryktelig tidkrevende, og du vil garantert få mindre utfyllende svar enn dersom du faktisk snakker med folk, da det høres ut som du sikter deg inn på folk som har en travel hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mastergrad i kriminologi

Kvalitativ metode, intervjuer, 8 stykk

- ville ikke gjort det annerledes, da selv med godt utarbeidede spørsmål, så er det alltid noe med å kunne følge opp den enkelte informants egne historier - hver informant hadde ulike opplevelser og tanker omkring temaet jeg skrev om og slike nyanser er det raskt å miste om man fyller ut et skjema på nett

Bosatt halvannen time + unna alle informantene og studiested

Ett kjempeintervju med hver person, ansikt til ansikt

80% jobb ved siden av

Transkriberingen er det som tar mye tid, selve skriveprosessen var en lettelse, da jobbet jeg hjemmefra før/etter jobb og hadde full kontroll.

Det er bare jerndisiplin som gjelder ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skype syntes jeg var en veldig god ide! Hvis du forbereder intervjuene godt, så går det nok bra sånn tidsmessig. Lag deg en timeplan og tidsfrister og hold deg til den. Jobb jevnt og trutt og ikke i skippertak :)

Jeg finner det veldig hjelpsomt å lage delmål med frister. Tenk gjennom hva som må gjøres og bryt oppgavene ned i mindre deler. Lag gjerne en liste som du kan krysse av etterhvert :)

Jeg skriver hovedoppgave dette semesteret, og skal jobbe 50 - 80 % ved siden av. Skriver en review som omhandler Dyreassister terapi i behandling av rusmiddelavhengighet, jeg har planer om å publisere * håper det går* :)

Et par tips fra meg om ting jeg syntes er viktig for en god oppgave:

Pass på at spørsmålene dine er så lukket at de peiler deg inn på problemstillingen din, men likevel så åpne at du får med dybdedata :)

Velg en analysemetode som er anerkjent og som du er komfortabel med. Argumenter for ditt metodevalg i oppgaven, men vær også åpen om metodens svakheter :)

Oppgi gode, konkrete demografiske data om forsøkspersonene, men pass på taushetsplikt (utrolig irriterende å gjøre review når artikler ikke oppgir en dritt om forsøkspersonene :P)

Trekk større linjer fra resultatene dine i diskusjonen og trekk inn annen forskning.

Oppsummer viktig informasjon, som demografiske data og resultater i tabeller.

Det kommer til å gå fint! Har skrevet en svær oppgave pr semester x 5. Unngå skippertak, så går det nok bra :) Og husk å slappe av. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...