Gå til innhold
Hundesonen.no

Straks nytt familiemedlem - funderer på forskjellig innimellom


Fommle
 Share

Recommended Posts

Vi venter på verdens nydeligste tibbe-mix, hun er klar om en ukes tid.

Hun er et "uhell" iflg selger, tibben(med litt terrier i seg) deres var ute på vift hos naboterrieren, ellers er pappaen en spanjol da hun var på ferie i Spania like før også. Litt spenning altså.

Dette er vår andre hund i familien, vår kjære cairn terrier ble over 10 år men måtte dessverre avlives tidligere i sommer pga alvorlig sykdom. Det er stor sorg i familien enda, men vi visste at vi ville ha my hund uansett. Spesielt jeg som er vokst opp med hund, jeg er og hjemmeværende og liker selskap og aktivitet på dagene. Lite visste vi at den rette hunden skulle dukke opp så snart, vi hadde tenkt å vente litt men så var hun der. Helt perfekt for oss.

Det er lenge siden noen av oss håndterte en valp, og forrige hund var omplassert til oss i voksen alder, så jeg skal gå på valpekurs fra oktober. Det blir godt med veiledning og opplæring rett og slett, mistenker at jeg ender opp med flere kurs med tiden, vi får hva hun liker å holde på med.

Lurer på en ting ang bur, jeg vil ikke ha henne innestengt i bur altså, men vi har kjøpt et passe nylonbur som er tenkt som hennes bærbare hundehus/seng med tak rett og slett. Der skal hun få ha sitt fristed, ligger hund der er hun off limits for unger og eventuelle besøk.

Vi har unger på 7, 12 og 15 forresten. Den større utfordringen bli yngste og vennene hans i den sammenheng.

Noen gode råd til å venne henne til dette buret på en fin og positiv måte?

Hvilke leker anbefaler dere? Noen sier bamser er høy, men vil ikke de bli tygd opp på 1-2-3 liksom?

Hvilken børste anbefaler dere til pelsstellet? Og hvilken klotang til valp? Vi har jo litt utstyr liggende etter gamlehunden og, men det ser litt stort ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. tøyburet så er det vel bare å la det stå der det skal stå, og legg noen av lekene hennes i det + et teppe, så skjønner hun fort at det er et fint sted å være :)

Leker fra KONG er slitesterke, de har en valpeserie beregnet på valpetenner og. Jeg er veldig fornøyd, kjøper omtrent bare det merket, ikke noe poeng i å kjøpe den billige plastikdritten som det går hull på med en gang. Hunden min har hatt noen av de samme lekene i 6 år liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke "venne" hunden til buret hvis du ikke har tenkt å stenge buret og låse den inne der. Det er jo først når hunden blir innesperret og ikke kommer seg ut at den får panikk og piper/hyler. Du skriver at det skal være mer som en bærbar hundeseng, og ikke stenges inne. Man trenger ikke venne hunden til sengen sin.

Legg noe mykt og komfortabelt (noen billige fleecetepper) inn der, og et par hundeleker eller tyggebein. For å gjøre det ekstra godt å ligge der, og dermed oppfordres hunden til å velge det som liggested frivillig, så legg en formskåret bit med skumgummimadrass underst (under fleeceteppene) i bunnen av tøyburet. For å være litt ekstra føre var, kan du også kjøpe tisseunderlagsmatter (kalt "kladder" på apoteket), og legge det over skumgummimadrassen. Du får kjøpt pakker på 50 med slike tisseunderlagsmatter/kladder på apoteket, rimeligst der. De har det samme i zoobutikker også, til valpebruk, men der er de mye, mye dyrere.

Jeg brukte slike tisseunderlagsmatter på et par-tre utvalgte steder i huset under renslighetstreningen til begge mine hunder. Det er som regel sånn at valpen instinktivt velger et absorberende underlag når de skal tisse eller gjøre fra seg, og det er jo disse mattene. Den yngste hunden min gjorde aldri noe uhell utenfor matten i det hele tatt, han. Han marsjerte rett bort på matten om han måtte på do om natta også. Han ble renslig på fire uker.

Veldig praktisk å bare kunne brette sammen en brukt sånn matte og kaste den i søpla, og så legge ut en ny. Jeg var veldig fornøyd med å bruke dem. Anbefales! :)

Når det gjelder anbefaling av børster og kammer, så er det litt personlig smak ute og går også. Der føler jeg at jeg ikke har noe spesielt av favoritter å anbefale, men andre har kanskje det.

Men når det gjelder klotang, anbefaler jeg Millers Forge, som er av livstidskvalitet omtrent. Du kan kjøpe den på nett mange plasser, for eksempel her. Finnes i to str, jeg linker til den lille som er mest aktuell for deg. Det finnes mange billige og dårlige klotenger, som kanskje sløves eller løsner i "bittet" etter litt bruk pga dårlig kvalitet, så Millers Forge er å anbefale - veldig bra.

Leker til en valp er et par tennisballer, en drakamp-leke og noen tyggebein :) Etterhvert som hunden vokser til, finner du ut hva akkurat din hund liker best av leker. Jeg kjøpte altfor mye unødvendig skit som bare ble liggende ubrukt til mine.... :P

Valper elsker å bruke tennene, de klør spesielt mye under tannfellingen. Da er det greit å ha mye på lur som valpen FÅR LOV å tygge på (sko og lignende er jo nei-nei).

Tygging virker beroligende på hunder, så det er en fin aktivitet inne. Ting hunden kan kose seg med og tygge på når du vil at den skal være i ro er bra. Som f.eks. denne her. Jeg har den til begge mine, og de bruker rundt 1½ time på dem. De går ikke fra den, men blir liggende og gnage hele tiden til de er ferdige med den, så det virker som de liker den veldig godt her hos meg iallefall. Helt i starten da den var ny for dem, brukte de lenger tid på å gnage den opp, men så lærer de seg teknikken og bruker kortere tid på dem. Nå altså halvannen time ca. Du får kjøpt løse sånne "smaks-knoller" til å montere inni gummiballen.

Husk at valper kan være veldig ømtålige i magen og lett får diare av nye ting i matveien, inkl tyggebein. Alt må tilvennes, som regel. Noen hunder har sarte mager og tåler lite nytt hele livet, andre får jernmager som tåler alt uten å bli dårlige. Dette finner du ut underveis.

Ikke la valpen ligge ubevoktet med tyggebein. Vær tilstede og hold et øye. Ellers kan valpen brått klare å få bitt av en klump eller del, og sette det fast i halsen når den prøver å svelge biten. Skal du gi hunden noe å tygge på før du går hjemmefra f.eks., vær sikker på at det ikke er noe som den greier å få løs store biter av.

Hvis du ikke har det fra før; IKKE GLEM id-brikke til å sette fast i hundens halsbånd! Skulle hunden stikke av eller komme bort, vil en id-brikke med ditt mobilnr. på halsbåndet gjøre at hvem som helst som finner hunden, bare kan ta opp mobilen sin og ringe deg på stedet.

Anbefaler at du tar valpen med til veterinæren så fort du overtar den, og får veterinæren til å sette en id microchip under huden på den. Denne er livs-varig, og du kan identifiseres som hundens eier uansett om den har halsbånd på eller ei, resten av livet. Det er dessverre veldig vanlig at eiere av blandingshunder (som din) dropper denne viktige biten med microchip. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å få det utført!

Microchippen avleses med en scanner, som f.eks. Falken og alle veterinærer har. Skulle hunden din bli funnet uten halsbånd, må finneren ta den med til veterinæren (eller Falken) og få chippen avlest. Ditt navn, tlf nr og adresse vil da komme opp på skjermen, og de kan ringe deg.

HUSK å alltid melde adresseforandring til Dyreidentitet også hvis du flytter og ikke minst; hvis du bytter mobilnummer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har store barn. Det er ikke vanskelig å lære syvåringer at de skal la en valp være i fred. Ta med yngstemann på valpekurset, da vel. Det kan jo bli hans ansvar å lære resten av familien det dere lærer der :) Bur og leker og sånt ser jeg ikke på som så superviktig. Bur ville jeg jo ikke hatt i det hele tatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke "venne" hunden til buret hvis du ikke har tenkt å stenge buret og låse den inne der. Det er jo først når hunden blir innesperret og ikke kommer seg ut at den får panikk og piper/hyler. Du skriver at det skal være mer som en bærbar hundeseng, og ikke stenges inne. Man trenger ikke venne hunden til sengen sin.

Legg noe mykt og komfortabelt (noen billige fleecetepper) inn der, og et par hundeleker eller tyggebein. For å gjøre det ekstra godt å ligge der, og dermed oppfordres hunden til å velge det som liggested frivillig, så legg en formskåret bit med skumgummimadrass underst (under fleeceteppene) i bunnen av tøyburet. For å være litt ekstra føre var, kan du også kjøpe tisseunderlagsmatter (kalt "kladder" på apoteket), og legge det over skumgummimadrassen. Du får kjøpt pakker på 50 med slike tisseunderlagsmatter/kladder på apoteket, rimeligst der. De har det samme i zoobutikker også, til valpebruk, men der er de mye, mye dyrere.

Jeg brukte slike tisseunderlagsmatter på et par-tre utvalgte steder i huset under renslighetstreningen til begge mine hunder. Det er som regel sånn at valpen instinktivt velger et absorberende underlag når de skal tisse eller gjøre fra seg, og det er jo disse mattene. Den yngste hunden min gjorde aldri noe uhell utenfor matten i det hele tatt, han. Han marsjerte rett bort på matten om han måtte på do om natta også. Han ble renslig på fire uker.

Veldig praktisk å bare kunne brette sammen en brukt sånn matte og kaste den i søpla, og så legge ut en ny. Jeg var veldig fornøyd med å bruke dem. Anbefales! :)

Når det gjelder anbefaling av børster og kammer, så er det litt personlig smak ute og går også. Der føler jeg at jeg ikke har noe spesielt av favoritter å anbefale, men andre har kanskje det.

Men når det gjelder klotang, anbefaler jeg Millers Forge, som er av livstidskvalitet omtrent. Du kan kjøpe den på nett mange plasser, for eksempel her. Finnes i to str, jeg linker til den lille som er mest aktuell for deg. Det finnes mange billige og dårlige klotenger, som kanskje sløves eller løsner i "bittet" etter litt bruk pga dårlig kvalitet, så Millers Forge er å anbefale - veldig bra.

Leker til en valp er et par tennisballer, en drakamp-leke og noen tyggebein :) Etterhvert som hunden vokser til, finner du ut hva akkurat din hund liker best av leker. Jeg kjøpte altfor mye unødvendig skit som bare ble liggende ubrukt til mine.... :P

Valper elsker å bruke tennene, de klør spesielt mye under tannfellingen. Da er det greit å ha mye på lur som valpen FÅR LOV å tygge på (sko og lignende er jo nei-nei).

Tygging virker beroligende på hunder, så det er en fin aktivitet inne. Ting hunden kan kose seg med og tygge på når du vil at den skal være i ro er bra. Som f.eks. denne her. Jeg har den til begge mine, og de bruker rundt 1½ time på dem. De går ikke fra den, men blir liggende og gnage hele tiden til de er ferdige med den, så det virker som de liker den veldig godt her hos meg iallefall. Helt i starten da den var ny for dem, brukte de lenger tid på å gnage den opp, men så lærer de seg teknikken og bruker kortere tid på dem. Nå altså halvannen time ca. Du får kjøpt løse sånne "smaks-knoller" til å montere inni gummiballen.

Husk at valper kan være veldig ømtålige i magen og lett får diare av nye ting i matveien, inkl tyggebein. Alt må tilvennes, som regel. Noen hunder har sarte mager og tåler lite nytt hele livet, andre får jernmager som tåler alt uten å bli dårlige. Dette finner du ut underveis.

Ikke la valpen ligge ubevoktet med tyggebein. Vær tilstede og hold et øye. Ellers kan valpen brått klare å få bitt av en klump eller del, og sette det fast i halsen når den prøver å svelge biten. Skal du gi hunden noe å tygge på før du går hjemmefra f.eks., vær sikker på at det ikke er noe som den greier å få løs store biter av.

Hvis du ikke har det fra før; IKKE GLEM id-brikke til å sette fast i hundens halsbånd! Skulle hunden stikke av eller komme bort, vil en id-brikke med ditt mobilnr. på halsbåndet gjøre at hvem som helst som finner hunden, bare kan ta opp mobilen sin og ringe deg på stedet.

Anbefaler at du tar valpen med til veterinæren så fort du overtar den, og får veterinæren til å sette en id microchip under huden på den. Denne er livs-varig, og du kan identifiseres som hundens eier uansett om den har halsbånd på eller ei, resten av livet. Det er dessverre veldig vanlig at eiere av blandingshunder (som din) dropper denne viktige biten med microchip. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å få det utført!

Microchippen avleses med en scanner, som f.eks. Falken og alle veterinærer har. Skulle hunden din bli funnet uten halsbånd, må finneren ta den med til veterinæren (eller Falken) og få chippen avlest. Ditt navn, tlf nr og adresse vil da komme opp på skjermen, og de kan ringe deg.

HUSK å alltid melde adresseforandring til Dyreidentitet også hvis du flytter og ikke minst; hvis du bytter mobilnummer! :)

Tusen takk for gode tips, jeg leser meg gjerne litt blind på at alt må "tillæres" og derfor tenkte jeg at buret måtte bli et prosjekt. Men det er som du sier, det blir jo sengen.

Jeg er ikke fan av bur, men det skal være hennes hule.

Hun kommer ferdig chipet, ellers hadde vi gjort det selv så absolutt. Men skal få meg en brikke i tillegg slik at det ikke trengs leser for å finne oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har store barn. Det er ikke vanskelig å lære syvåringer at de skal la en valp være i fred. Ta med yngstemann på valpekurset, da vel. Det kan jo bli hans ansvar å lære resten av familien det dere lærer der :) Bur og leker og sånt ser jeg ikke på som så superviktig. Bur ville jeg jo ikke hatt i det hele tatt.

Minsten er en svært aktiv kar, men det er vel så mye pga det renner inn mye barn her. Det er mye besøk i alle aldre og en del nevøer og nieser som er en del yngre. Så derfor bur/hundeseng med tak ;)

Spurte nylig om jeg kunne få ta ha med og det var greit sa de så han skal bli med ja, ikke dumt å gi han litt ansvar for å lære opp de andre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått gode svar her ser jeg så jeg vil bare spørre etter biiiiilder :D Vil se denne herligheten :D

Hi hi, har noen bilder fra da hun var bare noen uker gammel men har ikke fått dem inn på mac`en enda. Skal prøve i kveld.

Hun er så nydelig atte, sånn helt objektivt sett selvsagt <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg maser da, fikk ikke helt til mulitquote, men genialt tips med de engangskladdene... At jeg ikke kom på det før da, vi har jo brukt slik til kattungene når vi fikk dem, og til ungene om nettene tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker fra KONG er slitesterke, de har en valpeserie beregnet på valpetenner og. Jeg er veldig fornøyd, kjøper omtrent bare det merket, ikke noe poeng i å kjøpe den billige plastikdritten som det går hull på med en gang. Hunden min har hatt noen av de samme lekene i 6 år liksom :P

Ja, jeg er imponert over Kong Cozies. Jeg vet jo at gummilekene derfra holder mål, men er positivt overrasket over at en plysjleke kan tåle så mye! Nå har hun dårlig med tenner i en alder av 5 mnd, men hun river og sliter bra i den, og den er med på alt fra lek til søvn.

Den er også veldig grei å ha når valpen får kveldsraptus og skal bite i alt og alle. Da får hun leken istedet for en arm eller et ben .. vaskbar er den også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er imponert over Kong Cozies. Jeg vet jo at gummilekene derfra holder mål, men er positivt overrasket over at en plysjleke kan tåle så mye! Nå har hun dårlig med tenner i en alder av 5 mnd, men hun river og sliter bra i den, og den er med på alt fra lek til søvn.

Den er også veldig grei å ha når valpen får kveldsraptus og skal bite i alt og alle. Da får hun leken istedet for en arm eller et ben .. vaskbar er den også :)

Fikk ikke linken til å virke, men høres supert ut.

I dag har vi sommerfugler i magen, skal på besøk i ettermiddag/kveld nemlig. Gleeeder oss til å se Nani igjen, og gjerne få en dato å forholde oss til når vi går derfra. Det er så spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tlf, vi kan hente henne i kveld allerede. Men, dessverre ligger jeg strekk ut med omgangssyken (ene sønnen hadde det tidligere i uka) så vi får bare vente til søndag. Er ikke rettferdig å være på bunn når hun skal hentes hjem...

Jeg gleder meg villt... Og gruer meg... Tenk om jeg har tatt meg vann over hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jepp, vi hentet henne forrige søndag og begynner å finne rytmen sammen nå. Hun er rolig og grei å ha med å gjøre, rensligheten svinger litt fra dag til dag.

Første nettene var det ut en tur rundt 04, men da hadde hi vært ute en siste gang veldig sent og. Og opp kl 0630. Helt ok, men de par siste nettene har hun vært helt rolig hele natta og heller bare ruslet bort til kladden og tisset på den og lagt seg igjen uten en lyd... Hun er flink til å bruke kladdene når vi ikke er raske nok til å tyde henne nemlig. Så i natt vurderer jeg alarm og lufting, men jeg vet ikke helt.

Hun er veldig avhengig av meg, står jeg ved spisebordet f eks og bretter tøy så sover hun under en av stolene. Sitter jeg i sofaen så et hun i samme sofa som meg. Hun holder seg i samme som som meg hele tiden, utenom hvis andre er hjemme for da er hun der det er folk rett og slett, men helst meg...

Jeg har hatt pass til henne et par ganger, typisk at det kom noen møter og legitimer på dagtid like etter vi fikk henne, jeg som vanligvis er hjemme 90% av tiden. Det har gått fint, men nå øver vi på å være alene. Jeg lukker døren når jeg går på do eller på badet, vaskerommet osv. Men det er jo ikke lenge, bare minutter. Så i dag skal vi øve på at jeg rett og slett går ut en tur i stedet, men først lufting og lenking selvsagt.

Vi øver på innkalling, det går sånn noenlunde - hvis ikke katten er der for da leker de... Jada, hun går så godt overens med katten at de leker sammen som to valper, fantastisk show.

Hun kan "sitt" etterhvert, men får ikke til "ligg". Hun bare setter seg...

Hun rusler i båndet, jeg har lokka med litt godteri og da kom det seg betraktelig når hun skjønte at det var mer behagelig å gå der jeg går enn å slite i båndet. Men jeg gleder meg til selen kommer i posten, det er mye kjekke med sele enn bare halsbånd.

Men snacks/belønning: hvilken anbefaler dere? De jeg har nå sluker hun ganske rått, tar seg ikke tid til å tygge (det så vi når hun kastet opp i helgen gitt). Skulle hatt noen små, litt myke slik at vi godt kan ta 5 rep av en øvelse uten at jeg føler at hun har spist mengder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så glemte jeg jo å si at vi er forelska, hele familien. Hun passer godt inn og til og med tenåringen som ikke liker dyr går og leker med henne og passer på henne. Det er nydelig å se, det har aldri hendt før med ham og dyr. Han koser med henne...

Og jeg får ikke nok, jeg nyter det. Til og med med det dårlige været vi har så er det greit å gå ut når jeg har henne med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...