Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjønnsmoden?


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Når er det normalt at hannhunder er kjønnsmoden?

Min Gordon setter er nå 4,5 mnd og så i sted at han stod og jokket på en pute, og på puten var det vått?

Har også merket at han begynner å tøye veldig med grenser og nesten "glemmer" det han har lært. Og han har begynt å stikke av.. Trodde det var noen få tilfeller der han stakk av for han fant noe interisangt, men det var nok bare for å stikke av. Nå får han ikke gå uten langline noen steder. Er dette tegn på kjønnsmodenhet? Er det veldig tidlig? Vil det gi seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært individuelt, men første kjønnsmodning kan man forvente et sted mellom 10 og 15 mnd - alt ettersom hvilken rase det er. større hunder bruker gjerne litt lengre tid på å nå første kjønnsmodning. Noen starter allerede ved 7 mnds alder, så dette er svært individuelt.

Tegn på kjønnsmodning er gjerne at tisseflekker og andre hunder blir mer interessante, de kan virke ukonsentrerte osv. Hannhundene vil også begynne å løfte bakfoten når de skal tisse (ikke alle gjør dette, men de aller fleste).

For meg høres Tiko meget normal ut, til valp å være. Jeg tror ikke han er i nærheten av første kjønnsmodning. Jo eldre valpene blir, jo mer erfaring får de, og de begynner å skjønne hva som lønner seg og ikke. Samtidig er det nå de begynner å utforske og går lengre vekk fra «den trygge basen» - om man kan si det sånn. Så dette høres helt normalt ut :)

Lurt å sette på langline nå, så han ikke lærer seg å stikke av på den måten. Det at han «plutselig» ikke kan ting han har lært, tyder mer på at han faktisk ikke helt har lært det enda, så du må nok senke kravene dine :)

Husk også at de skal gjennom to runder med kjønnsmodning. Først den fysiske og deretter den psykiske, eller mentale kjønnsmodningen. Denne kommer sånn ca i 2 års alder hos de aller fleste.

Tips til når hunden kommer i kjønnsmdoning er å ha lave krav, tren på enkle ting og belage seg på å ha mye is i magen. :)

edit:

jokkingen kommer høyst sansynlig av stress. Puter, kosebamser og senger er typiske plasser valper som koker litt over, vil finne på å jokke, eller ri. Fjern puten og få Tiko til å roe seg ned, enten ved å bruke buret, et bånd som du fester han i, eller et godbitsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar! :)

Hva som gjør at han blir så fort stresset? Han kan gå rolig rundt i huset, og plutselig se en pute og begynne å jokke, er han egentlig bare en stresset valp? Eller en valp som blir fort stresset? . Og han er veldig interisert i andre hunder, da blir han veldig stresset og klarer ikke å kontrollere seg selv, da går jeg bare vekk med Tiko. Er dette riktig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, takk for svar! :)

Hva som gjør at han blir så fort stresset? Han kan gå rolig rundt i huset, og plutselig se en pute og begynne å jokke, er han egentlig bare en stresset valp? Eller en valp som blir fort stresset? . Og han er veldig interisert i andre hunder, da blir han veldig stresset og klarer ikke å kontrollere seg selv, da går jeg bare vekk med Tiko. Er dette riktig?

Noen valper jokker mer enn andre - jeg har en som er likedan, og jukker mer enn gjerne på senga si (så jeg har fjerna den). Det kan variere veldig mye på hvorfor de blir stresset. Det kan være alt fra for lite, til for mye stimuli iløpet av en dag, for mye tur, for lite tur…. Sånn som du beskriver det vil jeg si at han kanskje har lyst til å leke eller finne på noe, og så går det i overslag og slår ut i jukking.

Vanskelig å si uten å vite hvor mye som skjer rundt han i løpet av en dag og hvor mye han sover eller hviler :)

Han høres veldig normal ut altså. Hvis du synes han stresser mye rundt andre hunder så ville jeg jobbet masse med kontakt og sitt i passeringssituasjoner. Han kan jo bli en stor hund og vanskelig å holde igjen, så det er ganske viktig å gjøre det enklest mulig for han og deg. Veldig lurt å gå litt unna for deretter å få beina ned på bakken igjen og trene litt selvkontroll. Dette krever mengdetrening, så det er bare å begynne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder er jo bare generelt mer stressa enn andre. Kjønnsmodning og slikt har jeg lite peiling på, men den første pubertetsrunden (med hormoner som løper løpsk å skaper stress, døve ører, fluer i hodet og mye annet gøy) bruker å være rundt 6 mnd, så om du har merket en forandring på hunden, gjerne litt over natten så er det sikkert første runde som er i gang. En mnds tid så roer det seg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er svært individuelt, men første kjønnsmodning kan man forvente et sted mellom 10 og 15 mnd - alt ettersom hvilken rase det er. større hunder bruker gjerne litt lengre tid på å nå første kjønnsmodning. Noen starter allerede ved 7 mnds alder, så dette er svært individuelt.

*klipp*

Nja, min erfaring er at fysiskkjønnsmodning starter oftest mye tydligere enn 10-15 mnd (og det støtter vel det meste av litteratur meg på også). Rundt 7 mnd er ikke uvanlig, men jeg har selv sett hannhund på 6 mnd (tjuv)parre ei tispe med heng og kjenner til valper etter (tjuv)parring av en 5 mnd gammel valp. Så det er ganske store individuelle forskjeller ja, men 10-15 mnd er litt seinere enn de fleste.

Det sakt, så er det neppe kåthet som gjør at en 4,5 mnd gammel valp jukker på puter og i lufta :) Det er mer sannsynlig stressutløst av en eller annen grunn :) At han tøyer grenser og får større utforskertrang er fordi han ikke er en babyhund lenger. Han begynner å bli større og tørre mer. Helt normalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte å løfte på benet uken før han var 6 måneder, og flere tisper i kullet fikk sin første løpetid samme tid. Gikk et par måneder til før han ble virkelig interessert i å snuse og slikke på spor etter andre hunder og nå 9 måneder gammel er han skikkelig "kar" og markerer og sparker med bakbena *sukk* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at min løfta på benet sporadisk fra han var rundt 3 eller 4 mnd. Og tisseflekker ble veldig interessante og verdt å sikle for når han var rundt 6 mnd. Jeg har lite med hannhunderfaring, men innbiller meg at han begynte sin første kjønnsmodning da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ozu begynte faktisk å løfte på beinet når han tisset i 5-måneders alder. Andre som har hunder som begynte så tidlig?

Ekko begynte da han var 9 uker gammel. Tviler dog sterkt på at han var kjønnsmoden så tidlig da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu begynte faktisk å løfte på beinet når han tisset i 5-måneders alder. Andre som har hunder som begynte så tidlig?

Jeg hadde en som begynte da han var 9 (!!) uker. Faktisk løftet han beinet og tisset på datteren til oppdretteren før jeg fikk han ved 8 uker :P Samme stressa hund som jeg skrev om i stress-tråden. Jeg kan ikke huske at han ridde noe særlig, men det gjør tispevalpen på 5 mnd.. på putene i sofaen, og det sammenfaller alltid med at hun har raptus eller er giret opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...