Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære å leke med ball


Krilo
 Share

Recommended Posts

Hei :)

Leo synes det er moro når vi kaster ball/leker så han kan springe å hente dem, men han kommer ikke tilbake til oss med dem for at vi skal kaste på nytt, han herjer selv og leker, og synes detxer super moro om vi "jager" han og har drakamp med leka.

Men jeg skulle egentlig litt ønske at han kom tilbake og syntes det var moro med sånn typisk ballkasting, sånn at vi kunne bruke det til svømming og belønning (funker svært dårlig å frese sånn ukontrollert rundt på trening med andre :P ) noen som har tips til å få han til å komme tilbake til meg med ballen/leka og at han synes det er verdt det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kjøpe en drakamp-leke også ha drakamp med ham? Evt. ha byttelek - lære ham at hvis han kommer inn til dere med leken så får han en enda kjekkere leke kastet?

Drakampleker har vi, men det funker jo ikke akkurat til å kaste for å hente og komme tilbake med, særlig ikke i vannet, de skal han jo ha drakamp med. Byttelek kan jeg prøve, har prøvd litt tidligere, og han kommer men uten den første ballen, vil jo ha han til å hente ballen og komme tilbake med den så vi kan kaste den på nytt. Så må få han til å forstå at han må ha med seg ball nr 1 inn til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotta var og er tidvis sånn. Noen ganger vil han fortsatt ha den for seg selv, eller leker med den og kommer inn uten leka :P Jeg begynte med små avstander jeg, og la ballen ut, evt rullet den og slapp han ikke etter før ballen lå i ro, og rotta var litt roligere. Måtte jobbe endel med at det er ok å holde ting selv om han er nært meg. Han syntes det var veldig ekkelt før. For at han skulle komme inn med den brukte jeg godbiter, nesten litt som apportinnlæring. Begynte med at han måtte plukke den opp rundt meg, følge etter meg osv :) Her kan man jo belønne med godbiter eller andre leker- alt etter som. Jeg roa ned hele situasjonen, for når jeg kaster så tenker han egentlig bare jaging, og kan godt bare løpe forbi leka fordi det er gøy det også :P Det er jaginga i seg selv som er morsomt for min iallefall, ikke det at han vil ha det jeg kaster, med mindre det er favorittleka da.
Ellers fungerte (og fortsatt fungerer) det godt å løpe motsatt veg når han fikk tak i leka. Da kom han ofte etter, litt ubevisst at han hadde noe i munnen tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotta var og er tidvis sånn. Noen ganger vil han fortsatt ha den for seg selv, eller leker med den og kommer inn uten leka :P Jeg begynte med små avstander jeg, og la ballen ut, evt rullet den og slapp han ikke etter før ballen lå i ro, og rotta var litt roligere. Måtte jobbe endel med at det er ok å holde ting selv om han er nært meg. Han syntes det var veldig ekkelt før. For at han skulle komme inn med den brukte jeg godbiter, nesten litt som apportinnlæring. Begynte med at han måtte plukke den opp rundt meg, følge etter meg osv :) Her kan man jo belønne med godbiter eller andre leker- alt etter som. Jeg roa ned hele situasjonen, for når jeg kaster så tenker han egentlig bare jaging, og kan godt bare løpe forbi leka fordi det er gøy det også :P Det er jaginga i seg selv som er morsomt for min iallefall, ikke det at han vil ha det jeg kaster, med mindre det er favorittleka da.

Ellers fungerte (og fortsatt fungerer) det godt å løpe motsatt veg når han fikk tak i leka. Da kom han ofte etter, litt ubevisst at han hadde noe i munnen tror jeg :)

Han høres ut som Leo :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god effekt av å starte inne hvor det er begrenset med rømningsmuligheter. En hund jeg hadde måtte tilbake på teppet sitt med leken, og da satte jeg meg bare i veien og "sperret" veien på vei tilbake. Da fikk jeg hatt litt drakamp, belønnet og kastet på nytt. Når dette ble en selvfølge kunne jeg begynne å leke ute. Først i langline. Det var litt "tvang" med i bildet, altså ... at jeg hanket han inn, belønning/drakamp og så nytt kast.

Med andre så har det hjulpet å stå passiv til de kommer helt inn. Mange hunder løper og leker (og håper at vi skal jage, noe jeg også gjør), og når jeg blir helt passiv og bare snur ryggen til så er det ganske nærliggende at hunden begynner å komme etter og stille seg foran. Da er det naturlig å enten begynne å leke drakamp, kaste en annen leke idet hunden slipper den den har, eller gi en godbit. Og alltid kaste på nytt igjen! Det er viktig. Det skal lønne seg å komme tilbake med ballen/leken.

Den siste måten kan funke bra forutsatt at han ikke bare slipper leken på avstand når du blir passiv. Hvis han bare slipper så kan du jo faktisk lære inn henting av ball som en apporteringsøvelse hvor du belønner idet han avleverer/slipper. Hvis ballen er for artig (slik at han ikke vil komme tilbake) så kan du bruke noe kjedeligere slik at belønningen blir bedre enn apporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det som er VIKTIG er å IKKE grabbe ballen eller leka når hunden kommer tilbake - om erfaringen blir at den konstant "mister" ballen/leka hver gang den kommer inn så er det helt klart mest moro å holde på for seg selv "der ute".

Jeg har begynt å trene med puddeldyret nå - jeg stenger VEKK de to andre, tar favorittleken og kaster den litt bort, når hun grabber den snakker jeg med "morsom" stemme, og sier f.eks. "få seeeee" "aaa, den var fiiiiiin" - når hun da kommer til meg så klapper jeg henne, roser henne, dytter litt på henne og har ingen fokus på leken. Først når hun tar ansiktet mot meg med leken i munn grabber jeg den og har drakamp med henne, før jeg slipper og vi gjentar prosessen. Med ball gjør jeg det samme, men da kaster jeg den ut igjen.

Vi har hatt to økter, og allerede nå kommer hun å dytter leka inn i hånda mi når jeg sitter på bakken for at vi skal ha drakamp. Fortsatt har jeg ikke fokus på leken, det skal alltid lønne seg å komme inn med ting, og de skal aldri miste leken når de først kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du roper jah e.l. og springer vekk fra hunden akkurat i det han tar ballen, kommer han mot deg da? Armer deg med enda en ball og vis frem den når han nærmer seg. Da kanskje du både får med ballen inn og du slipper å ta fra han den han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer om du roper jah e.l. og springer vekk fra hunden akkurat i det han tar ballen, kommer han mot deg da? Armer deg med enda en ball og vis frem den når han nærmer seg. Da kanskje du både får med ballen inn og du slipper å ta fra han den han har.

Han bryr seg nada, ser bare dumt på meg :P

@ skal prøve ut det med to baller, og begynne innendørs som @Helianthus skriver. Og godt poeng @Belgerpia , skal passe på å ikke grabbe den med engang, da tror jeg nok han fort ikke gidder om jeg gjør det nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kong har en fin tennisball med snor gjennom, fin om man prøver å få både drakamp og ball-lek i ett..

Selv belønte jeg med dralek på separat leke når hun kom med ballen, siden ball i utgangspunktet hadde veldig lav verdi. Å komme til meg ballen har dermed en mye høyere belønning enn å stikke av med den på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...