Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til pelstell for nybegynnere


Recommended Posts

Guest Yellow

Tenker dere utstillingskondisjon eller bare hverdagsstell?

Til hverdagsstell er det virkelig verken mye eller dyre produkter man trenger.

Selv bruker jeg kun en naturbust-børste kjøpt billig på Vita som blir brukt til den vanlige og daglige gjennombørstingen, en karde som blir brukt til grovere pelsstell, en vanlig og ikke så stor saks beregnet til pels eller hår (kan kjøpes hos frisør også, men blir kanskje ikke noe billigere enn en vanlig på dyrebutikk). Til vask bruker jeg Optima pH hudvask til dyr som shampoo, og en liten teskje kokosolje blandet i med vann istedenfor balsam. Og så kan man ikke bruke vanlig shampoo til ansiktsvask, så jeg bruker rett og slett en uparfymert intimvask til det eller den shampooen i vanlige matbutikker beregnet til helt nyfødte babyer. Vasker ansiktet selv med det samme og det svir ikke noe i øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til bedliss bør man vel kanskje ha en klippemaskin også? De barberes vel på endel steder.

Vil anta dere kommer ganske langt med noe a la dette http://www.clasohlson.com/no/Wahl-Contour-dyreklippemaskin/31-2148

Ang sakser så kommer dere nok langt på vei med en effileringssaks til overganger: http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Efileringssaks-ensidig-OKDV-Solingen/05-5910

Og en rett saks: http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Saks-OKDV-Solingen-75%22-(190-mm)-Rett/05%252E04%252E5907

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i første omgang hverdagstell. Utstillingsklipp må nok læres hos noen kyndige :)

@Line, ja de barberes og.

Var på butikken i stad, kjøpte de billigste saksene (rundt 200) kr... så får kjøpe litt dyrere saker etterhvert hvis de ikke er gode nok. Kjøpte en til ører og ansikt, samt en effileringssaks. Men da mangler vi forsåvidt den typen her http://hunden.mamutweb.com/Shop/Product/Saks-OKDV-Solingen-75%22-(190-mm)-Rett/05%252E04%252E5907

Men er forsåvidt ansikt som er viktigst, hun begynner å få litt hår foran øynene, også kan vi bruke effileringssaksen til å tynne litt her og der tenker jeg. Blir moro :lol: Når hun får voksenpelsen sin blir det nok besøk hos frisør for opplæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall noe som kommer ned til huden. Klipte nettopp ned (skinna) en bedlis, og den var ikke langpelsa, men fyttikatta så flokete. Noe av det verste jeg har sett... Karde og kam kommer man langt med. Saks til formklipp bør gjerne ha litt lengde på bladene for å unngå hakk, men gjerne en kortere en til poter og smådetaljer. Jeg er veldig glad i mine solingensakser (Roseline).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden skal være barbert på halen og fra kjeven og ned til brystet foran og på ørene, unntatt tufsene som skal klippes med en omvendt V i overgangen til øret og pent avrundet nederst. Den skal være rimelig kortklippet på flankene og kinnene,noe lenger pels på bein, rygg og bryst (for å understreke den elegante buen) og ha en lang pels på hodet som blir gradvis kortere nedover nakken/bakhodet.

Det er viktig å børste gjennom pelsen minst et par ganger i uka for å unngå floker/dreads. Når man først kan bedlingtonklipp, er ikke det hverken vanskeligere eller mer "hårete" enn å klippe den helt ned. Jeg fikk med en skjematisk forklaring da jeg kjøpte Bimbo. Eli har helt sikkert noe sånt. Be om en kopi.

Edit: Skal jeg noen gang ha bedlington igjen, skal jeg ha stellebord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall noe som kommer ned til huden. Klipte nettopp ned (skinna) en bedlis, og den var ikke langpelsa, men fyttikatta så flokete. Noe av det verste jeg har sett... Karde og kam kommer man langt med. Saks til formklipp bør gjerne ha litt lengde på bladene for å unngå hakk, men gjerne en kortere en til poter og smådetaljer. Jeg er veldig glad i mine solingensakser (Roseline).

Har en slik type (ikke akkurat denne), med bøyde tagger. Oppdretter sa det måtte man ha, siden de skal børstes motsatt vei på ryggen for å få fluff. Den går ned til huden iallefall. Også har vi en kam :)

796103-jpg.jpg

Hunden skal være barbert på halen og fra kjeven og ned til brystet foran og på ørene, unntatt tufsene som skal klippes med en omvendt V i overgangen til øret og pent avrundet nederst. Den skal være rimelig kortklippet på flankene og kinnene,noe lenger pels på bein, rygg og bryst (for å understreke den elegante buen) og ha en lang pels på hodet som blir gradvis kortere nedover nakken/bakhodet.

Det er viktig å børste gjennom pelsen minst et par ganger i uka for å unngå floker/dreads. Når man først kan bedlingtonklipp, er ikke det hverken vanskeligere eller mer "hårete" enn å klippe den helt ned. Jeg fikk med en skjematisk forklaring da jeg kjøpte Bimbo. Eli har helt sikkert noe sånt. Be om en kopi.

Edit: Skal jeg noen gang ha bedlington igjen, skal jeg ha stellebord!

Ja har studert oppskriftene, både til utstillingsklipp og hverdagsklipp (den fikk vi med noen ark på), men fikk ikke med noen tegniger, men har søkt meg opp til noen som ser bra ut på nettet da. Takk for link til video :) Hun blir børstet litt stort sett hver dag, for tilvenningens skyld. Synes hun får floker veldig lett, små "dreads" på føttene kommer bare kort tid etter vi har børstet henne helt igjennom... men har sikkert noe med at hun har badet og vært våt, og rullet seg og herja. Valpepelsen er kanskje mer lettflokete enn voksenpelsen og?

Er det lurt å kjøpe barbermaskin NÅ, og venne henne til det, eller går det an å vente til hun har fått voksenpels, og eier har fått opplæring av en som kan frisering av hund? (jeg har og lyst på opplæring, for overraskende nok synes jeg pelsstell virker artig :lol: det hadde jeg ikke trodd, virkelig).

Hun virker ikke akkurat som den hysteriske typen, så antar at det vil gå helt fint å introdusere henne for sånt senere, men ingen i familien har hatt pelstellhund før, så om det er sånn at man driter seg ut om man ikke venner hunden til det fra starten, så vil vil selvsagt ikke brenne oss på det liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er i det minste lurt å venne valpen til å stå stille på et bord og bli stelt. Sett gjerne noens barbermaskin rett i nærheten, så den blir vant til lyden.

Jeg kan ikke bedlington altså, men har vært ganske sur på meg selv for manglende bordtrening av cocker når ho skaper seg som verst :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...