Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffer når han er ute


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Den trivs så lenge den står bindt til bilen. Noe som er vanskelig å frakte med seg der det ikke er veg. Jeg farter endel der det ikke er veg og fartingen der det ikke er veg øker så da er det et problem. Og han trives ikke så lenge han mener jeg er i nærheten. Mener han at jeg er borte så ligger han og sløvern totalt. Altså det har med at han er bindt og jeg i nærheten. Hadde han vært noe stressa elelr noe bråkete eller noe som tilsa at han ikke trives når han ligger ute når han mener jeg er borte eller når han ligger ved bilen når jeg er hjemem så vilel jeg sakt at han misstrives med å være ute alene men dette er såpass spesefikt at jeg har misstanke til at det gjelder vepsestikekkene som har satt seg fast. Så ja jeg skulle gjerne testet ut min teori

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hva lurer du egentlig på? Du har jo fått en haug med gode råd og forslag, men alt har enten vært prøvd, eller er uaktuelt å prøve. Jeg har også en hund som får helt panikk av å bli bundet. Jeg lar det

Jeg forstår vel ikke helt hvorfor man insisterer på å ha en hund ute i bånd når den så tydelig ikke trives med det.

Det burde vel ikke komme som et sjokk at katt og vorsteher ikke er noen god match? Og hvorfor er det alltid HUNDEN man skal gjøre noe med? Kan du ikke gjøre noe mht katten, sånn at katten kan være et

Guest lijenta

Men hvorfor må du binde han i ett tre? Av alle tingene man skal lage ett problem av...

Et tre en tjoringsspiral en stein er samme sak så lenge han mener jeg er i nærheten og et sted må han bindes når vi er i skogen elelr oppe på fjellet eller hjemme eler smmen med andre. Han kan ikke reke for seg selv over alt. Han kan heller ikke ligge i beina mine når jeg skal fiske det er ikke altid det er en mulighet det er heller unntaket. Så ja skulle gjerne finne nøkkelen som gjr at han kan roe seg ned når han mener at jeg er i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å bli bundet på tur, så ville jeg ha hatt alenehjemmetrening utendørs med han. Jeg har et lite tips her som fungerte for meg. Hvis du har en tursekk du bruker hver gang du drar på tur, bruk den som base. Altså tren hunden på å være alene sammen med sekken.

Dette tipset fikk jeg av min første hund som tydeligvis så på tursekken som vårt mobile hjem. Han taklet ikke å bli forlatt på fremmede steder til vanlig, men sekken ga han trygghet. Vet ikke om han skjønte at sekken ville jeg komme tilbake for å hente, eller om han rett og slett gikk inn i en slags jobbmodus og passet på den, men han la seg ned å slappet va både på bærtur og fisketur, og hvis jeg forlot sekk og hund for å ta bilder og sånt.

Uansett så valgte jeg å trene inn dette med de andre, type alenetrening sammen med sekken ute i naturen. Tursekker er jo greit, for jeg har i allefall med meg samme sekken hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når det gjelder å bli bundet på tur, så ville jeg ha hatt alenehjemmetrening utendørs med han. Jeg har et lite tips her som fungerte for meg. Hvis du har en tursekk du bruker hver gang du drar på tur, bruk den som base. Altså tren hunden på å være alene sammen med sekken.

Dette tipset fikk jeg av min første hund som tydeligvis så på tursekken som vårt mobile hjem. Han taklet ikke å bli forlatt på fremmede steder til vanlig, men sekken ga han trygghet. Vet ikke om han skjønte at sekken ville jeg komme tilbake for å hente, eller om han rett og slett gikk inn i en slags jobbmodus og passet på den, men han la seg ned å slappet va både på bærtur og fisketur, og hvis jeg forlot sekk og hund for å ta bilder og sånt.

Uansett så valgte jeg å trene inn dette med de andre, type alenetrening sammen med sekken ute i naturen. Tursekker er jo greit, for jeg har i allefall med meg samme sekken hver gang.

En fornuftig sak men han reagerer på å bli bindt i annet enn bil når han er hjemme også. Men skal se hva vi kan få til om han kan forbinde tursekken med ro så er det jo gjort. Blir det ikke ro så gr det nok ut over sekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal se hva vi kan få til om han kan forbinde tursekken med ro så er det jo gjort. Blir det ikke ro så gr det nok ut over sekken

Hvis det går utover sekken, så har du gått for raskt frem i treningen. Husk at du skal trene det som en øvelse, slik at hunden lærer seg ro og trygghet med situasjonen, det betyr gradvis med økt vanskelighetsgrad. Sørg for at hunden føler mestring i treningsøktene du legger opp til, og dermed bygger selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hvis det går utover sekken, så har du gått for raskt frem i treningen. Husk at du skal trene det som en øvelse, slik at hunden lærer seg ro og trygghet med situasjonen, det betyr gradvis med økt vanskelighetsgrad. Sørg for at hunden føler mestring i treningsøktene du legger opp til, og dermed bygger selvtillit.

vi har trent hjemme i over et år og ikke kommet stort videre i saken en for et år siden. Borte har vi ikke trent så mye. Det har vært tatt gradvis hjemme Sekken er det stor fare for at han graver ned rimelig fort hvis han mener han skal passe på den ja.

Men vurderer å prøve å sette sekken så han ser den men ikke kan røre og teste derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til må en kanskje bare innse at en må finne kompromisser. Har du "trent" i ett år og ikke klart å komme noen vei, så kanskje du kan finne andre løsninger? Du skriver for eksempel at det blir flere turer dersom hunden takler å la seg binde mens du fisker eller løper rundt et vann uten hund. Vel, ta med deg hunden da. Jeg gjør det. Jeg kan ikke forlate hunden min i tilfeldige hytter, folk og skogholt, og deretter bare gå min vei. Min hund er alt for fokusert på meg. Det har jeg løst med at jeg bare tar han med meg dersom jeg skal noe. Største selvfølge, egentlig.

Hvis du har drevet på i ett år og ikke forstår hva du kan gjøre annerledes for å løse dette problemet, så vil jeg foreslå at du i en periode slutter å eksponere han for situasjonen som gjør at han bråker. Atferden er nå veldig godt befestet. La han få en lang friperiode fra å "bli forlatt" i de situasjonene slik at han få ned stresset sitt, og deretter starte nyinntrening som om han var en liten valp. Imens kan du faktisk ta med deg hunden på løpeturen rundt fjellvannet eller la vennene dine fiske mens du slår opp teltet sammen med den firbeinte assistenten og så videre. Det finnes alltids løsninger uten at du må bli hjemme av den grunn vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Av og til må en kanskje bare innse at en må finne kompromisser. Har du "trent" i ett år og ikke klart å komme noen vei, så kanskje du kan finne andre løsninger? Du skriver for eksempel at det blir flere turer dersom hunden takler å la seg binde mens du fisker eller løper rundt et vann uten hund. Vel, ta med deg hunden da. Jeg gjør det. Jeg kan ikke forlate hunden min i tilfeldige hytter, folk og skogholt, og deretter bare gå min vei. Min hund er alt for fokusert på meg. Det har jeg løst med at jeg bare tar han med meg dersom jeg skal noe. Største selvfølge, egentlig.

Hvis du har drevet på i ett år og ikke forstår hva du kan gjøre annerledes for å løse dette problemet, så vil jeg foreslå at du i en periode slutter å eksponere han for situasjonen som gjør at han bråker. Atferden er nå veldig godt befestet. La han få en lang friperiode fra å "bli forlatt" i de situasjonene slik at han få ned stresset sitt, og deretter starte nyinntrening som om han var en liten valp. Imens kan du faktisk ta med deg hunden på løpeturen rundt fjellvannet eller la vennene dine fiske mens du slår opp teltet sammen med den firbeinte assistenten og så videre. Det finnes alltids løsninger uten at du må bli hjemme av den grunn vel?

tja fjellvannet ligger ikke altid i nærheten vi har holdt opp med trening en stund for så å starte opp igjen san sakte men sikkert. men ingen ting av dem har hjulpet nok. og ja noen ganger så er d greit å kunne sette opp telt uten vaktmester som kan finne på å grave ned deler til telte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han er rolig når du er i nærheten sier du`, da har du jo en enkel løsning. Bilen hjemme og ta han med deg og bind han i nærheten når du er ute. Du må kanskje løsne og feste båndet et par ganger ekstra pr tur, men det er jo hverken tungt eller tidkrevende. Problem løst. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lurer du egentlig på? Du har jo fått en haug med gode råd og forslag, men alt har enten vært prøvd, eller er uaktuelt å prøve. Jeg har også en hund som får helt panikk av å bli bundet. Jeg lar det være. Veldig enkelt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Men han er rolig når du er i nærheten sier du`, da har du jo en enkel løsning. Bilen hjemme og ta han med deg og bind han i nærheten når du er ute. Du må kanskje løsne og feste båndet et par ganger ekstra pr tur, men det er jo hverken tungt eller tidkrevende. Problem løst. :)

HAn er ikke rolig når han mener jeg er i nærheten men når han mener jeg er vekk. Hadde det vært motsatt så hadde tingene vært anderledes for da kunne jeg jo ta han med og binde han i nærheten av meg. Men desverre da han bråker og kaver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAn er ikke rolig når han mener jeg er i nærheten men når han mener jeg er vekk. Hadde det vært motsatt så hadde tingene vært anderledes for da kunne jeg jo ta han med og binde han i nærheten av meg. Men desverre da han bråker og kaver

Du må jo lære bikkja at han skal ligge rolig da, når du er til stede. Bind ham opp - krev at han legger seg og blir liggende. Dette blir jo som ro-trening med en valp. Det spiller strengt tatt ingen rolle hvorfor han driver sånn - han har åpenbart ikke lært at det er uakseptabelt, og dermed må du lære ham hvordan han skal oppføre seg. Siden dette jo er når du er til stede, så kan det vel ikke være rakettforskning å få ham til å lære seg å være i ro heller? Hadde det vært når du var borte, ville jo saken vært vanskeligere, men nå er du jo til og med til stede og kan lære hunden hva som forventes?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ettersom du egentlig ikke virker være villig til å gå for noen læring som gjør at du må bruke tid og energi på dette, ja da står vel egentlig bare de ulovelige midlene igjen da.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det har så klart vært frustrerende å trene på dette for med de variantene jeg har prøvd så har jeg ikke nådd fram. Jeg skrev her for å se omjeg kunne få noen ideer som igjen kunne føre til at det gikk i orden og ja jeg har fått noen ideer faktisk selv om det ikke høres san ut. De vil gi en dreining på forsøket mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har så klart vært frustrerende å trene på dette for med de variantene jeg har prøvd så har jeg ikke nådd fram. Jeg skrev her for å se omjeg kunne få noen ideer som igjen kunne føre til at det gikk i orden og ja jeg har fått noen ideer faktisk selv om det ikke høres san ut. De vil gi en dreining på forsøket mitt

Det hadde kanskje hjulpet om du beskrev hva du har gjort tidligere også? Da er det lettere for andre å kanskje gi noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAn er ikke rolig når han mener jeg er i nærheten men når han mener jeg er vekk. Hadde det vært motsatt så hadde tingene vært anderledes for da kunne jeg jo ta han med og binde han i nærheten av meg. Men desverre da han bråker og kaver

Jeg trodde du sa han var stille når du kom ut av huset, men ikke når du gikk inn, og at problemet på tur var at du ikke kunne gå ifra han, feks rundt vannet for å fiske en annen plass. Så da burde det jo hjelpe å ta han med deg rundt vannet slik at han får være helt i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det hadde kanskje hjulpet om du beskrev hva du har gjort tidligere også? Da er det lettere for andre å kanskje gi noen råd.

JEg trente først med å sette han ut mens jeg var i nærheten og gjorde ting noen ganger så han meg og andre ganger så var jeg borte av syne i et minutt. Så ble han stukekt av veps når jeg var i nærheten og det å trene da gav utslag i en livredd hund. Vi pråvde å gå noen skritt tilbake for å trene på å stå i band men måtte avbryte og la det bli en lang pause. Før vi igjen begynte rolig med opptrening til å kunne være i band på plena hjemme. I denne tiden ble han også servert ting til å gnage på(plena fikk noen flere hull var effekten der) mat, alt det bare gravd ned. Når han står bindt på plena så løper han frem og tilbake etter mid syn så stresser han. Når han er bindt til bilen så er han i ro når jeg er i nærheten. HAn har ligget bindt på en anne plen når jeg ikke har vært i nærheten og har koblet helt av. Dette vat jeg for jeg spurte naboen og han er av en kaliber som sier ting som det er. Så litt er prøvd og jeg har ikke funnet en løsning.

Men lurer faktisk på det å sette mer krav til han i hverdagen kan gjøre at han roer seg ned. Det kom jeg på via det @Siri skrev.

OG for de unvidde trykte liker på @JanetteH sin kommentar som faktisk kjentes som en lettelse emn noe jeg ikke kommer til å teste.

Hvorfor jeg ikke vil teste den, en enkel sak, han er stri og effekten er med stor sansynerlighet null. tenker på han først og fremst så komemr jo det at det ikke er lov heller da.

Jeg skrev ikke så mye om hva jeg hadde gjort tidligere fordi jeg skulle se hva som kom og mange har holdt hardt på det jeg ar prøvd over tid men ikke fått til. Så her må det tenkes utenfor ramma for jeg har virkelig brukt tid på å trene ro og Siri er inne på ting som må til tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lurer faktisk på det å sette mer krav til han i hverdagen kan gjøre at han roer seg ned. Det kom jeg på via det @Siri skrev.

OG for de unvidde trykte liker på @JanetteH sin kommentar som faktisk kjentes som en lettelse emn noe jeg ikke kommer til å teste.

Hvorfor jeg ikke vil teste den, en enkel sak, han er stri og effekten er med stor sansynerlighet null. tenker på han først og fremst så komemr jo det at det ikke er lov heller da.

Ja, det kan i hvert fall være et sted å begynne - å stille krav altså, men dersom han faktisk er redd fordi han forbinder dette med vepsestikk, så er jo situasjonen litt vanskeligere antar jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja, det kan i hvert fall være et sted å begynne - å stille krav altså, men dersom han faktisk er redd fordi han forbinder dette med vepsestikk, så er jo situasjonen litt vanskeligere antar jeg.

Ja jeg tror han forbinder det med vepsestikekt og at jeg er i nærheten. Krav er et sted å begynne og da krav på andre fronter enn å ligge i ro for seg selv. Så kanskje få testet om han kan være med andre og se om han får samme reaksjonene da hos dem for jeg tror det er veldig konkret og insnevret til at jeg han tror jeg er i nærheten og at det kan gjøre vondt. Også kjøpe ting til å kose seg med somhan bare får der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men...når dere er ute i naturen, kan du ikke bare binde han nærme deg, da ligger han vel rolig?

Og hjemme binde han i bilen når det er mulig?

Det at det går bra å binde han i bilen kan hende at han har forventninger om å bli med, man vet jo ikke hva de tenker, men kanskje det er den enkle forklaringen.

Når du er hjemme så bjeffer han sikkert mer fordi han føler seg forlatt av flokken, hvor mye står han ute kontra hvor mye dere er sammen? Og hvor mye alene tid sammen deg har han pr dag?

En jeg kjenner hadde samme problem som deg og han løste det med å binde hunden nærme seg når de var i skogen og fisket, dersom det ikke var trær i nærheten så bandt han hunden i sekken, hunden lå bare der allikevel så lenge den var nærme han.

En ting jeg også lurer på er, kan ikke hunden få være inne feks når katten er ute?

Jeg syntes nesten at du burde dele innetiden dems 50/50, som jeg forstår så bor hunden ute hele tiden og liker det ikke.

Katten kan kanskje være ute på natten og hunden inne eller omvendt?

Det kan hende at når han får være mer nær deg at han ikke blir like avhengig av å følge så med på flokken hele tiden, han vet at han får komme inn på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nei det er nær meg han styrer.

Har ikke fått testet i natren men har hjemme gjort en ting eller kanskje to. Han får ikke lov til å legge seg i gangen. I gangen så har han oversikt oer hele huset og kan passe på. Også nå slipper han ubehag/smerter i forhold til to låsninger og muskelen. Disse to tingene kom tett på hverandre så jeg vet ikke om det var låsningen/muskel bristen som gjorde utslaget eller det at han ikke får passe på mer eller begge deler. Han er i hvertfall ikke så stri og han står fint ute ved huset og slapper av ute i hagen nå.

Han var hos kiropraktor på onsdag og jeg flyttet han vekk fra gangen på torsdag og på fredag satte jeg han ut. Han ulte en gang jeg ropte NEI innenfra også ropte jeg gå og legg deg. HAn gikk og la seg. Han var siden avslappet og fikk i løpet av tiden kos og godbiter og mat der ute. Han var stille hele tiden. HAn sto ute litt på lørdag også og var stille hele tiden. Han stresset heller ikke hverken på fredag eller lørdag. I dag har vi ikke testet sden det ahr vært en blanding av regn og torden her.

Dog går han fortsatt på smertestillende men det er enannen glød over fyren nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Okei, men viss har ikke er rolig når du er i nærheten så gjentar jeg det jeg sa i mitt første svar, gå ut å fortell han hva du mener. Si ifra hva som er greit og ikke. Still krav.

Han har nå vært rolig etter at jeg har gjort to ting. Vært hs kiropratoren og tatt opp låsninger og nektet han å ligge i gangen for der kan han ligge og passe på. Han har i flere omganger på to dager etter det vært helt rolig og stille når han har vært ute. Hele forklaringen står lengere opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du vil kunne binde bikkja unna deg jeg. Jeg er helt avhengig av at mine hunder kan bindes i trær eller annet både hjemme, på tur og i andres hager. Skal jeg ha med hundene MÅ de kunne forholde seg rolig der jeg plasserer de.

Jeg har tilvendt mine hunder at de skal kunne bli plassert alene på kjettig/bånd siden de var små. Her er jo ikke det aktuelt. Det første jeg ville ha prøvd er å trene gradvis på at hunden kan stå der alene. Belønne og rose etter kort tid når hunden er rolig. Fungerer ikke dette ville jeg stilt krav. Klager hunden ville jeg ha bedt fen legge seg og si ifra tydelig at jeg vil den skal ligge der og være rolig. Lyd er uaktuelt. Piping, bjeffing og uling hadde jeg sakt klart fra om at ikke var lov.

Det er gull å kunne gå ifra hunden bundet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...