Gå til innhold
Hundesonen.no

Må alt reddes?


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Hvor langt skal man egentlig gå for å redde en hund med issues? Man kan lese solskinnshistorier nå og da, men en problemhund tar stort sett med seg problemene videre og flere blir kasteballer. Samtidig er det mange hunder som er trivelige og velfungerende som leter etter nye hjem. Ofte kan det virke som at det er viktigere å berge drittbikkjer enn å ha et fungerende hundehold.

Kanskje man skulle hatt lavere terskel for å avlive drittbikkjer slik at de andre fikk en fair sjanse?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på synes jeg, jeg synes ikke et liv er mer eller mindre verdt enn et annet, så om man da selv velger og beholde en "drittbikkje" eller finner et hjem som er kapabelt og som gidder så hvorfor ikke? Forutsatt at hunden har mulighet for et godt liv. Nå vet ikke jeg hvilken situasjon du sikter til, men at folk skal avlive skrapbikkjer de har hjemme (som de ikke har et problem med å ta vare på) for å skape plass til en annen hund, nei. Er det derimot snakk om eierløse dyr, så er det kanskje mer på sin plass, fordi en slik hund vil være vanskeligere å finne riktig hjem til (noe som kan bli negativt både for hunden og dens nye eiere).

Edit: Men alt i alt synes jeg heller det bunner i hva man kan og vil ta ansvar(tilstrekkelig ansvar, ikke bare gi de vekk til første og "beste") for, enten det er en man skal ha i hus selv eller finne nytt (godt) hjem til

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvor langt skal man egentlig gå for å redde en hund med issues? Man kan lese solskinnshistorier nå og da, men en problemhund tar stort sett med seg problemene videre og flere blir kasteballer. Samtidig er det mange hunder som er trivelige og velfungerende som leter etter nye hjem. Ofte kan det virke som at det er viktigere å berge drittbikkjer enn å ha et fungerende hundehold.

Hvor har du det fra og hva definerer en problemhund?

Kanskje man skulle hatt lavere terskel for å avlive drittbikkjer slik at de andre fikk en fair sjanse?

Hva med å faktisk gi "drittbikkjene" en fair sjanse?

Det er jo en utvikling som er helt hinsides all sunn fornuft at alle hunder som såvidt åpner kjeften skal skytes. Så mye for akademikerne, kan ikke på noen måte se at hverken hunder eller eiere er tjent med utviklingen.

Bruk og kast alt som ikke svarer til forventningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men definisjonen på drittbikkje da?

Er bitt terskelen?

Resursforsvar?

Seperasjonsangst?

Hundeagressjon?

Destruering (fordi den kjeder seg alene hjemme) ?

Nervøs/redd?

Bråkebøtte?

Jeg er i de aller fleste tilfeller for avlivning der hunder biter mennesker, resursforsvarbiting er vel kanskje unntaket. Hvertfall slike saker som blir fremstilt i media.

Men jeg har også sett mange "drittbikkjer" bli flotte harmoniske hunder i et mer passende hjem. Har jo drittbikkje selv, som ikke fungerte skikkelig i tidligere hjem, men ingen av de tingene som var et problem der er et problem hos oss. Selv om hun aldri ville finne på å bite, så er/var hun likefullt en drittbikkje som virkelig ikke fungerte der hun var.

Nei, alt må ikke reddes, men det er forskjell på å gi den en sjanse i et nytt hjem, og på å la den være kasteball. Og hvor grensa går hvor hva som er drittbikkje "nok" er forskjellig etter hvem man spør.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften: NEI, jeg synes ikke alt skal måtte reddes. Det finnes ikke kapasitet til det, dessverre, og hunder med alvorlig adferdsproblematikk som havner i omplasseringssystemet har veldig liten sjanse til å få en happy ending.

De som kan håndtere den slags hunder unngår vanligvis å skaffe seg en, fordi de er klar over hvor mye jobb, svette og tårer det medfører, og at man ikke har noen garantier for at det skal gå bra. De som ikke vet hva de går til, som lever i troen om at bare man er glad i hunden så går alt bra, tar gjerne til seg sånne hunder. Noen av disse kaster seg nok inn i det med hele sin sjel, og utfører mirakler for den hunden det gjelder, men mange lærer en bitter lekse om at hundens psyke kan være like vanskelig å fikse som vår er.

Jeg hadde en problemhund selv som jeg valgte å beholde, til tross for at jeg til slutt måtte innse at hunden aldri kom til å kunne leve et normalt hundeliv. Da hunden ble 3 år tok jeg et valg: enten måtte jeg godta at hun rett og slett ikke kom til å bli frisk, eller så måtte hun avlives. Hun var fryktaggressiv mot fremmede, og jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd hvis hun kom til en eier som presset henne for langt, for fort, eller som ikke var like observant og påpasselig når barn nærmet seg, eller gjester kom på besøk. Nå er selvfølgelig ikke alle hunder SÅ ille som min var, men jeg synes at det er viktig å vurdere hva som vil kunne skje hvis den nye eieren viser seg å ikke være en superkompetent hundetrener.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alt må ikke reddes, og dette gjelder ikke bare hund. (Jeg er helt for å spise mer hest f.eks) Det er derimot forskjell på "drittbikkje" og real drittbikkje med søppelmentalitet som kan være til fare for folk. En hund som biter og virkelig går inn for å gjøre skade har ikke noe i denne verden å gjøre syns jeg. Jeg syns også slike bikkjer som biter og blir avlivet burde gå igjennom en obligatorisk obduksjon for å se om det ligger noe fysisk (f.eks hjernesvulst) bak atferden. Disse kan det gjerne føres statestikker over også mtp rase, alder, "bakgrunn" (f.eks er eier av den "mistenkelige typen"/rusmiljø/kjenning av politiet, har hunden vært omplassert flere ganger osv) Sånn at slike uttalelser som regelmessig dukker opp faktisk kan "bevises" og ikke bare være synsing. Situasjonen rundt burde også til en viss grad evalueres av folk som er spesialister etc på hundespråk. (rett og slett lære av hver enkelt hendelse sånn at de rette tiltakene kan settes igang. Noe som kanskje kan være gunstig ifh hundeloiven )

Om det er gjennomførbart, og hvem som skal betale for det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har lav terskel, en hund man er usikker på om kommer til å tygge på noen om de havner i en hverdagssituasjon (ting man ikke har kontroll på) hunder som må isoleres fra en hverdag med andre enn sin egen flokk, hunder uten avreagering i alvorlige situasjoner som har blitt forhindret og bygger på seg videre o.l.

Men samtidig er det vanskelig, jeg har sett høyt tempererte hunder som har tygget på føreren sin pga feil eier til feil hund og eieren tror at den fysisk skal greie ta en kamp med en hund.. Rett eier null problem.

Det er de nervøse, uprovoserte handlingene jeg tenker på. Overslaghandlinger hvor hunden er ute av kontroll.

Føler selv jeg har lav terskel, men enkelte situasjoner er en stopper for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man får strekke seg langt for å gi det man har dratt i hus et bra liv ihvertfall. Og ikke avlive av bekvemmelighetsgrunner. Jeg syns alle fortjener en fair sjanse. Tilrettelegge må man jo uansett den dagen man får en gammel hund.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg syns man får strekke seg langt for å gi det man har dratt i hus et bra liv ihvertfall. Og ikke avlive av bekvemmelighetsgrunner. Jeg syns alle fortjener en fair sjanse. Tilrettelegge må man jo uansett den dagen man får en gammel hund.

Må man tilrettelegge for at en gammel hund ikke skal bite noen? Den var ny for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig en fair sjanse da? Hvor mange ganger må den omplasseres til før man kan si at nok er nok?

EDIT: La til et ord så setningen ble forståelig :P

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mye mer der at "alt skal reddes" før. Nå er jeg mer der at livet er for kort til å kaste bort på møkkabikkjer. Når det er sagt så mener jeg at hundene fortjener en skikkelig sjanse og at man virkelig prøver ALT før man gir opp. Men jeg har sett for mange hundehold som har blitt ødelagt av hunder som overhodet ikke fungerer, verken i hverdagen eller trening. Hunder som ikke kan gå rundt kvartalet uten at fråden står, og som er umulig å få inn i en bil (uten at han går i forsvar). Sånne hunder er det vanskelig å forsvare ...

Men, det er også viktig å tenke på at en hund som er en møkkabikkje ett sted, kan bli verdens beste hvis man bare finner det rette hjemmet. For ikke så lenge siden omplasserte vi hunden vår (han var på ingen måte noen møkkabikkje, altså!) fordi han ikke taklet unger som løp ut og inn og hit og dit. Vi prøvde å finne det perfekte hjemme i over et år, av og på, og fant det til slutt. Der er han verdens beste og har et mye bedre liv enn vi kunne gi ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man tilrettelegge for at en gammel hund ikke skal bite noen? Den var ny for meg...

Nei,er det bare hunder som biter vi snakker om? I mange tilfeller leser ihvertfall jeg om hunder med issues som krever tilrettelegging og som blir et mulig avlivningsobjekt. Issues er vel et ganske vidt begrep? En fair sjanse behøver sånn sett ikke nødvendigvis bety omplassering heller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en såkalt "drittbikkje". Hun utagerte mot både folk og hunder, og hun slappet sjelden av. Hjemme spratt hun opp i vinduet med en gang hun hørte fremmede utenfor. Tur var bare et kav og jeg gruet meg alltid. Jeg trente og trente, fikk hjelp av mange, men det ble ikke særlig bedre. Kunne ha fremgang en dag for så å være tilbake til samme gamle neste dag. Eller kanskje verre. Hun ble 5år her hos meg, før jeg valgte å avlive henne. Det valget tok jeg først og fremt basert på hvordan hunden hadde det. Den siste tiden prøvde vi clomicalm, i tillegg til trening. Null effekt.

Vet at mange hadde avlivd henne kanskje allerede som 1-2år. Og det er kanskje det jeg burde gjort. Hun hadde det ikke bra ute på tur, og ikke alltid hjemme heller. Med kjentfolk var hun en super hund, og slik tror jeg ofte slike hunder er. Kanskje derfor det er vanskelig å skulle avlive, lettere å bare skjerme dem. For min del ble jeg ekstremt knyttet til henne. Kanskje mye av grunnen til det var at jeg alltid tilrettela for henne.

Så ja, kanskje mange flere drittbikkjer burde vært avlivet. Min kunne nok bitt noen om hun fikk sjans. Meg bet hun flere ganger i overslagshandling ved utagering. Likevel synes jeg det burde være opp til eier å vurdere avlivning og omplassering i forhold til hva som er best for både dem og hunden. Avliving er aldri et enkelt valg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nei,er det bare hunder som biter vi snakker om? I mange tilfeller leser ihvertfall jeg om hunder med issues som krever tilrettelegging og som blir et mulig avlivningsobjekt. Issues er vel et ganske vidt begrep? En fair sjanse behøver sånn sett ikke nødvendigvis bety omplassering heller?

Da har vi ikke samme syn på hva issus er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Hun ble 5år her hos meg, før jeg valgte å avlive henne. Det valget tok jeg først og fremt basert på hvordan hunden hadde det. Den siste tiden prøvde vi clomicalm, i tillegg til trening. Null effekt.

Vet at mange hadde avlivd henne kanskje allerede som 1-2år. Og det er kanskje det jeg burde gjort. ..

Det er nettopp dette, vet du, at man prøver og prøver (med alle berg-og-dalbanefølelsene dette medfører), veksler mellom å lure på om det er noe vits og å tenke at dette SKAL vi få til .. og så ender der med avlivning allikevel :-( Sånn sett så burde man kanskje vært litt mer beinhard. Men når du prøver i fem år så vet du iallfall at du har gjort det du kunne :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ment som en generell diskusjon, jeg har ikke en spesifikk hendelse eller situasjon i tankene - bare for å presisere det.

Men jeg synes jeg stadig vekk leser om hunder (ikke bare her på sonen, men på fb, canis osv)med issues som blir omplassert, hvor man endrer på livene sine for å tilpasse osv. Vi gjentar jo til stadighet her på sonen at det skal være gøy/kos å ha hund, er det bare her det da? Hvor langt skal man strekke seg? Hvor mange hjem skal bikkja innom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha eid en blandingshund som levde etter "angrep er beste forsvar", så kjenner jeg at jeg aldri hadde brukt ressurser på en sånn hund igjen. Hvis folk har lyst, be my guest - men det er så mange (omplasserings)hunder der ute som er friske og flotte at jeg føler at det er feil å sende videre en "drittbikkje" som tar plassen til en hund som er frisk i hodet for å si det på den måten.

Dessuten det kan jo umulig være godt for en hund å føle at den må drepe andre hunder?

Det å fikse ødelagte hunder er kanskje noe for spesielt interesserte, men hvor mange spesielt interesserte finnes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha eid en blandingshund som levde etter "angrep er beste forsvar", så kjenner jeg at jeg aldri hadde brukt ressurser på en sånn hund igjen. Hvis folk har lyst, be my guest - men det er så mange (omplasserings)hunder der ute som er friske og flotte at jeg føler at det er feil å sende videre en "drittbikkje" som tar plassen til en hund som er frisk i hodet for å si det på den måten.

Dessuten det kan jo umulig være godt for en hund å føle at den må drepe andre hunder?

Det å fikse ødelagte hunder er kanskje noe for spesielt interesserte, men hvor mange spesielt interesserte finnes det?

Jeg er blitt mer og mer der jeg og, vi hadde en familiehund når jeg var liten som virkelig satte en støkk i oss alle, og jo mer jeg tenker over det som foregikk da jo mer klar er jeg på at jeg er såpass egoistisk at hundeholdet skal være bra for meg, min familie, og selvsagt for hunden. Broren min måtte to ganger på lekevakta for å sy etter stygge hundebitt som liten (ene gangen husker jeg ikke, andre gangen var over en isoporbit som lå på gulvet), og jeg kjenner at det vil jeg ikke utsette min egen familie for. Foreldrene mine tok valget om å la hunden slippe mer redsel og stress før han var blitt 1 år, og jeg husker vi barna var knust (selv broren min som ble bitt to ganger), så er jeg i dag utrolig glad for at den hunden ikke ble sendt som potensiell kasteball rundt til nye hjem. Jeg tror ikke han hadde det bra selv, og han fungerte på ingen måte i vår familie. Å fortsette å prøve hos oss ville ikke vært rettferdig for noen av oss involverte heller.

Jeg syns ikke man skal avlive over en lav sko heller, bare så det er sagt, noen hunder kan få et helt nytt liv ved å bytte hjem og da er jo omplassering helt rett, men å bli kasteball unner jeg ikke noen hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha eid en blandingshund som levde etter "angrep er beste forsvar", så kjenner jeg at jeg aldri hadde brukt ressurser på en sånn hund igjen. Hvis folk har lyst, be my guest - men det er så mange (omplasserings)hunder der ute som er friske og flotte at jeg føler at det er feil å sende videre en "drittbikkje" som tar plassen til en hund som er frisk i hodet for å si det på den måten.

Dessuten det kan jo umulig være godt for en hund å føle at den må drepe andre hunder?

Det å fikse ødelagte hunder er kanskje noe for spesielt interesserte, men hvor mange spesielt interesserte finnes det?

Må si meg enig i denne. Jeg avlivde min forrige hund nettopp pga dette, og innrømmer glatt at det var mer for min skyld enn hundens, selv om han nok ikke hadde det helt bra når han var utenfor husets fire vegger han heller.

Han kunne jo ha levd et ok liv, i bånd, og kun følt seg helt trygg hjemme i huset og hagen, men jeg synes ikke det er godt nok. Ikke orka jeg mer selv heller og jeg kommer aldri til å ha en hund med så mye mangler i mentaliteten igjen, det er ikke verdt det.

Om andre vil og kan gi slike hunder et godt liv (og ikke bare at det skal fungere, hunden skal ha det bra) så får det være opp til dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ment som en generell diskusjon, jeg har ikke en spesifikk hendelse eller situasjon i tankene - bare for å presisere det.

Men jeg synes jeg stadig vekk leser om hunder (ikke bare her på sonen, men på fb, canis osv)med issues som blir omplassert, hvor man endrer på livene sine for å tilpasse osv. Vi gjentar jo til stadighet her på sonen at det skal være gøy/kos å ha hund, er det bare her det da? Hvor langt skal man strekke seg? Hvor mange hjem skal bikkja innom?

Det er vell veldig individuelt. Jeg synes absolutt at det er lov å avlive når hundeholdet ikke er hyggelig lengre, men jeg synes ikke det er noe man må for at man skal gi plass til andre. Noen har sikkert høyere tolleranse enn andre og synes kanskje det ikke er noe stress å ha en hund med "special needs" og både de og hunden kan ha det fint. Hvor langt skal man strekke seg? Så langt man synes er greit. Hvor mange hjem skal bikkja innom? Ikke mange (synes jeg), fordi det kan ikke være bare hyggelig for hunden.

Jeg synes ikke man skal føle at det er galt å avlive hunder fordi hundeholdet er slitsomt (fordi man har en hund med issues), det skal ikke være slik og slike ting som det har man ikke selv kontroll over, og i mange tilfeller så har kanskje ikke hunden det bra heller. Men jeg synes ikke man skal føle press på å avlive om man selv synes hundeholdet er ok, fordi man skal føle at man må gi plass til "bedre" hunder. Man er forskjellig, så synes ikke fasiten bør være noe annet enn det som føles rett for hver enkelt.

Edit: Nei, alt må ikke reddes, for min del gjelder det uansett, ikke bare de med feil eller mangler. Vi har et problem med både hunder og katter, og det er jo ikke slik at bare fordi de er snille så har de det bra der de står på en kennel eller et pensjonat, har vært innom mange forskjellige hjem osv. Så i mange tilfeller så tenker jeg at det kanskje hadde vært ganske fordelaktig for helheten og generelt vært litt hardere på hjemløse dyr, men det er selvfølgelig ikke så enkelt. Og skal man jo ta den diskusjonen så kan man jo tenke en gang eller to på hvor mange kull med både rase og blandingshunder som fødes hvert år som strengt tatt er nødvendige når vi allerede har alt for mange.. Sånn om vi først skal tenke på hva som er riktig, og hvem vi skal gi plass til.. Eller om vi skal kjøpe blandingsvalper å skape et marked for produskjon av nye..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, nei, alt må ikke reddes. Og om issuesene til hunden er av en sånn grad at det går sterkt ut over hundens livskvalitet (frykt/nervøsitet/stress osv), så er det jo egoistisk å bruke åresvis på å insistere på å holde dyret i live fordi hvisatte omatte kanskje... Samtidig så er det jo som flere påpeker sånn at det som er et stort problem for noen, er helt overkommelig for andre. En drittbikkje er ikke nødvendigvis en drittbikkje er en drittbikkje, liksom.

Men, litt sånn utenfor "drittbikkje"-greiene, en stor andel hunder til omplassering er jo unge (hann)hunder, helst av store aktive/krevende raser/blandinger. En stor, uoppdragen unghund kan jo gjerne være en "drittbikkje", men regner med det ikke er disse hundene vi snakker om her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påtar jeg meg ansvaret for et levende vesen om det så er et menneske eller dyr, så tar jeg det ansvaret uansett om det er vanskelig eller slitsomt innimellom. Har bikkja et issue ja da jobber jeg med problemet og ja, og jeg tilrettelegger. Det er ikke bare meg og mine følelser som betyr noe.

Virker som mange glemmer at vi har å gjøre med levende vesener med følelser og behov, og ikke en bruk og kast gjenstand som vi kvitter oss med når den ikke tilfredsstiller alle våre krav.

unntakene: dyr som lever med så store issues at de faktisk ikke lever verdige liv at det er det er til dyrets beste å få slippe.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor, eventuelt bare mor? Så ser jeg at grensene for hva jeg aksepterer av dyr jeg har i hus er en helt annen enn da jeg bodde alene og kun hadde meg selv å tenke på og ta hensyn til, Mulighetene for, og ønsket om, å tilrettelegge for "special needs"hunder/katter/hester/whatever - er helt anderledes nå enn det var før. Så grensen min for hva som er en ok hverdagssituasjon for meg og mine, er mye strengere enn hva den var.

Dermede har jeg også lavere terskel for å kalle en hund en dritthund. Nå mener jeg ikke at alle dritthunder har det best uten puls, langt der i fra, det er også dritthunder som passer utmerket godt inn i hverdagen vår, Men jeg er ikke lenger villig til å tilrettelegge i alle bauger og kanter, enten det er mentale eller fysiske issues som krever det. Egoistisk? Ja, garantert.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...