Gå til innhold
Hundesonen.no

Legger seg ned når vi treffer andre...


Feline
 Share

Recommended Posts

Hunden har begynt med noe nytt i det siste...

Når vi går tur og hun ser andre hunder nærme seg legger hun seg pladask ned. Kanskje 40 meter unna legger hun seg langflat på magen og åler seg resten av veien mot den andre hunden. (Ser ganske så komisk ut, og hun får selvfølgelig oppmerksomhet fra den andre hundeeieren som tar det som en invitasjon til hilsing) Når den andre hunden kommer for å hilse ligger hun like langflat og logrer som en gal, før hun snurrer rundt på ryggen og blir snusa på. Når hun er ferdig med å bli snust på spretter hun opp og vil leke. De fleste hundeeiere jeg treffer sier jeg har en veeeldig underdanig hund, eller at hun har den rareste oppførselen de har sett :P Og nesten alle med han-hund er bombesikre på at hun har løpetid på grunn av måten deres han-hund reagerer på oppførselen hennes. Nå har hun begynt å gjøre slik med mennesker også... Joda, jeg har trent mye "ikke hopp, men sitt før hilsing" når vi treffer folk, men kan ikke tro at det har ført til "ligg paddeflat hver gang du ser hund eller folk" :icon_confused:

Lurer litt på hva dere tror om denne merkelige hilserutinen? :P

På vanlige gåturer med god tid går det jo helt fint, av og til får hun hilse, av og til ikke, da må jeg vente til de har gått langt nok unna, så reiser hun seg og går videre. Når hun ligger nede er hun urikkelig. Hun som vanligvis er matvrak, enser ikke godbiter eller noe. Har prøvd å løfte henne opp, men når hun først har inntatt liggeposisjon er det ikke mulig... Men altså, dette er jo tross alt bedre enn før når hun dro som en gal for å komme bort og hilse, hoppe og pote ned de vi møtte.

Bare litt travelt hvis vi har dårlig tid eller er på joggetur, da blir det mer intervalltrening kan man si :thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å legge seg når man møter en hund er et temmelig sterkt dempende signal. Kan være hun har gjort det en gang eller to og sett at det har funket fjell, og dermed lagt til seg det som en vane. Hunder kan også få "favoritter" av ulike dempende signaler alt etter som hva som funker for dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å legge seg når man møter en hund er et temmelig sterkt dempende signal. Kan være hun har gjort det en gang eller to og sett at det har funket fjell, og dermed lagt til seg det som en vane. Hunder kan også få "favoritter" av ulike dempende signaler alt etter som hva som funker for dem. :)

Kanskje jeg ikke har skjønt helt hva dempende signal betyr, men er det dempende signal når hun helt tydelig har sinnsykt lyst til å hilse på den andre? Demper hun sin egen iver etter å hilse...? Eller demper den andres lyst til å hilse på henne? (har bare såvidt lest om dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være typisk unghund(som varer hele livet)-taktikk, det å legge seg ned og deretter bykse "gøyalt" fram når den de venter på er nærme nok, eller å åle seg langsmed bakken.

Uhyre irriterende når eier ikke skjønner at den byksinga ikke er spesielt veloppdragent eller at den ålinga ikke akkurat gir grunnlag for et likeverdig møte og en sjøl går tur med bikkjer som holder seg på beina. :P

Hvis du vil at hun skal få hilse på folk og hunder på denne måten, så er det jo bare å la henne holde på, men jeg ville fått min hund på beina og trent passering. Jeg synes det er slitsomt om ethvert møte med andre skal bli tidkrevende og styrete sånn du beskriver her. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det å legge seg når man møter en hund er et temmelig sterkt dempende signal. Kan være hun har gjort det en gang eller to og sett at det har funket fjell, og dermed lagt til seg det som en vane. Hunder kan også få "favoritter" av ulike dempende signaler alt etter som hva som funker for dem. :)

Jeg ser faktisk flere hunder som legger seg ned i en form for gjeting eller jakt i møte med andre hunder, enn som bruker det som dempende signal. Mye mulig dette faktisk er demping da, siden hun snur seg over på rygg for å bli snusa på når de kommer nær, men det blir litt for enkelt å si at alle hunder som legger seg demper. Min gjorde definitivt ikke det da han holdt på sånn. Han gjeta, og det er en ekstremt uhøffelig måte å møte andre hunder på. Han fikk ikke lov da, når jeg bare skjønte hva han drev med. Han gjeta med å legge seg, så jeg gav han en kommando (sitt og se på meg) som ikke var forenelig med hans gjeting. Nå har jeg brutt den aderferden, og vi har ikke sånt tull i møte med andre hunder mer, selv uten kommando :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gjør også det der.. Hun er nå 1 år og 3 mnd, og har gjort det helt siden hun var liten. Ganske irriterende når jeg helst vil gå, men hvis jeg gjør det så blir hun bare dratt langs bakken. Det ser jo heller ikke så veldig smart ut :P Blir bare stående til den andre hunden har gått langt nok unna så vi kan fortsette med turen vår :P Hun gjør det ikke på absolutt alle, men veldig mange :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder vil kunne møte andre på det viset noen ganger, men som Tabris sier så lærer de seg fort hva som lønner seg. Ikke bare har denne handlingen en effekt på de møtende hundene, men den sjarmerer jo eierne i senk også. Hvermansen vet jo at den viser underdannig adferd, og føler seg da med en gang tryggere på at dette er en snill hund, og det er større sjanse for at de vil hilse (og la hunden sin hilse).

Så selv om adferden i utgangspunktet kan ha vært litt usikkerhet eller demping av egen iver, så behøver det ikke å være noe annet enn en godt innlært og veldig lønnsom hilseteknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror også det er en lønnsom hilseteknikk. Den andre slipper jo hunden sin rett bort når den andre ligger nede. Man får jo ikke stoppet det ved å gå videre. Hos min hund tror jeg det er en kombinasjon av "åååh dette var litt spennendeee" og "mammaaaaa stoooopp, vi må hilseeee!".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til den! Har en labrador som holder på slik..og forrige eiere synes det var sjarmerende/slitsomt, i den rekkefølgen. Jeg opplever at han bruker det som et virkemiddel for å få hilse. Han er dødssosial - og oppnår nærmest alltid i hilsing på denne måten fordi han er tung (når han legger ned 30 kg er det ikke bare bare få det opp igjen) og fordi møtende opplever det som vennlig.

Jobber med avlæring. Kontakt FØR man treffer den adnre hunden kan funke. Om de kommer brått på drar jeg han bare med meg, gjerne med en godbit oppunder nesa for kontakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og er sånn i blant, men lar han ikkje hilse når han oppfører seg sånn. Minst mulig hilsing på fremmede, igrunn. Men det er veldig irriterende med folk som er sånn "åå så søt og snill", og slipper sin bort til oss uten engang å spørre. Trur eg må bli litt tøffare på å gi beskjed når eg ikkje vil hilse. Blir lite passeringstrening når eg er heime på bygda litt, lurer på korleis det blir tilbake i byen

Men trur eg skal prøve å alltid ha med litt ekstra gode godbiter også starte kontakttrening i god tid før passering, så kan eg kanskje få vekk den bakkeklistringa med endel trening.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...