Gå til innhold
Hundesonen.no

Varme og trening


Margrete
 Share

Recommended Posts

Det fungerer i hvert fall bedre :) Heldigvis er jeg en morgenfugl, så vi kommer oss ut før den verste varmen er på plass. Nå er jeg riktig så flink at jeg trener kun korte korte øvelser. Driver med ny-innlæring av noe vanskelig, og da går hun i hvert fall tom etter noen få repetisjoner.

Hadde en diskusjon om dette på treningsplassen, der folk synes jeg diller. Ett argument var at det var det samme som regn, nope. Det er mentalt, mens varme påvirker hele kroppen. Regn påvirker så klart de hundene som blir fort kalde, men en schæfer tåler regn og tåler den ikke regn så sitter det i hode og det kan trenes opp uten å være redd for at bikkja blir syk. Vel vel, fikk en uvenn eller to der, men skitt au, schæferfolket er ignorante og synes jeg er fjollete når jeg skal lage leverisbiter og levervann til frøken fryd i helgen :P Jeg har bestemt meg for at dette faktisk er en ting jeg kan trene litt på, men jeg kan aldri få en hund som tolerer varme godt og som gir max av seg selv uansett 10 eller 30 varme. Jeg kan få henne til å virke litt, men aldri topp. Så prøver i 30 varme utgår nok med høye kneløft (bortsett fra spor, da virker hun mye bedre og jeg trener ikke å bekymre meg for farta :P ) Hva andre gjør er helt opp til dem, jeg velger å stole på meg selv her. Har sett en hund som kollapset av overoppheting og det var ikke ett pent syn, nå var dette en hund som ga alt og viste ingenting før hun lå der og var halvdød. Etter det har jeg fått en helt annen respekt for varmen. Har aldri sett en hund kollapse pga regn ...

Noe forteller meg at om jeg skaffer meg schäfer så bør jeg holde meg litt unna schäfermiljøet. Hvis de kaller deg dillete, hva vil de da kalle meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe forteller meg at om jeg skaffer meg schäfer så bør jeg holde meg litt unna schäfermiljøet. Hvis de kaller deg dillete, hva vil de da kalle meg? ;)

*ler* Deg vil de bare se rart på, hente inn noen hvite frakker og håpe at du blir frisk med tid og stunder *ler* Neida, det er som det meste annet dette, folk synes det er rart med nye ting ;) Schæferfolket har ikke helt fulgt med i tiden, men nå når langhår ble godkjent så kommer det vel flere og flere som @Tuvane og meg (+ ett par til) som liker å vise hundene fra sin beste side :) De synes på en måte det var ekstremt tungt å svelge at langhår ble godkjent, noen har nok følt på dette med å kveles av motforestillinger, så at vi i tillegg drar inn føner, dyre sjampoer og silkedekken blir nok for mye for enkelte av gutta i miljøet :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundefolk er skikkelig tette i pappen innimellom altså. Jeg mener, det er åpenbart for de fleste at det er forskjell på folk, så hvorfor skal det ikke være forskjell på hunder - samme hva det gjelder, liksom? Noen mennesker trives i varmen, noen mennesker trives absolutt ikke i varmen. Noen hunder trives i varmen, noen hunder trives absolutt ikke i varmen. Det er så enkelt som det.

Jeg er tydeligvis dillete jeg også.. Det skal være en første gang for alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Fikk nesten inntrykk av det de siste innleggene, inkludert ditt. :)

Da har du nok misforstått meg :) For jeg kan trene Nix i varmen, men tilpasser det, presser ikke og holder meg til korte morsomme økter før det blir for varmt (du har jo selv sett henne i svak varme). Jeg kommer ikke til å forvente at prøver i 30+ blir knakende bra, da hun vil gjøre det jeg ber henne om, men uten fart og spenning. Ønsker jeg det, må jeg nesten skaffe meg en hund av ett helt annet kaliber. Ble det litt klarere? Eller surrer jeg meg bare mer inn i ord :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det er forskjell på varmetoleransen til hunder, så tror jeg også det ligger litt i hundens motivasjon for å gjøre noe. Er hunden supermotivert for å gå spor, så gjør den gjerne det SELV om det er varmt, tenker jeg. Synes hunden det er supergøy å trene LP, så vil den sannsynligvis også gjøre det når det er varmt. Men om motivasjonen mangler og hunden i tillegg er litt følsom for varme, så vil den neppe gidde å yte så mye for å gjennomføre treningen.

... om det var forståelig :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til at det er forskjell på varmetoleransen til hunder, så tror jeg også det ligger litt i hundens motivasjon for å gjøre noe. Er hunden supermotivert for å gå spor, så gjør den gjerne det SELV om det er varmt, tenker jeg. Synes hunden det er supergøy å trene LP, så vil den sannsynligvis også gjøre det når det er varmt. Men om motivasjonen mangler og hunden i tillegg er litt følsom for varme, så vil den neppe gidde å yte så mye for å gjennomføre treningen.

... om det var forståelig :).

Nei, nemlig. Derfor skrev jeg det med at jeg må isåfall finne meg en annen litt mer driftig hund om jeg skal klare dette i 30 varme :P Må bare innse at hun er ikke laget av kuler og grutt, dessverre. En overkokt og tørr kamel å svelge, men den er på vei ned *sukk*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nemlig. Derfor skrev jeg det med at jeg må isåfall finne meg en annen litt mer driftig hund om jeg skal klare dette i 30 varme :P Må bare innse at hun er ikke laget av kuler og grutt, dessverre. En overkokt og tørr kamel å svelge, men den er på vei ned *sukk*

:lol: :lol: Kameler smaker vondt også, de... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil tippe det ligger ganske mye i hundens motivasjon også, når du skriver at hun fikser spor i varmen bra. Spor en enkelt for en god sporhund, hun vet akkurat hva hun skal gjøre og har god motivasjon for det. Dermed klarer hun det også i varmen. Så om du skal få henne til å takle varme like bra i lydigheta, så må kanskje lydigheta opp på samme "nivå" som sporet motivasjons- og mestringsmessig?

Altså, det er jo selvfølgelig tyngre å være aktiv i varmen. Det vet alle som har prøvd å jogge eller spille en fotballkamp i steikvarme. Og vi har jo ikke pels engang. Men en fotballspiller som syns fotball er gøy vil nok takle varmen bedre når han spiller fotball, enn om han skulle stabla ved i en time i solsteika :)

Det er nok en kombinasjon av fysisk form (og ikke overvektig), mentalitet, pels, individuell varmetoleranse, hva en er vant til (mine takler varmen dårligst på våren) og ganske mye motivasjon :) Mye kan gjøres noe med, men å forvente at man kan trene akkurat som vanlig i 30 varmegrader er kanskje litt mye å forvente av en godt pelsa hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe det ligger ganske mye i hundens motivasjon også, når du skriver at hun fikser spor i varmen bra. Spor en enkelt for en god sporhund, hun vet akkurat hva hun skal gjøre og har god motivasjon for det. Dermed klarer hun det også i varmen. Så om du skal få henne til å takle varme like bra i lydigheta, så må kanskje lydigheta opp på samme "nivå" som sporet motivasjons- og mestringsmessig?

Det har du nok veldig rett i! For jeg må innrømme jeg stusset litt over sporet på torsdag, som lå i solsteika og hun gikk som en liten klokke. Det gikk ikke fort, men hun jobbet og la seg på gjenstandene og ville ikke avslutte når sporet var ferdig. Så ja, det ligger nok en løsning der. Jeg må finne noe som motiverer henne mye mer enn gappay-ballen, enda jeg trodde den var det beste. Skal kjøpe meg skinnfille i helgen og se om jeg får litt mer igjen. Dette er jo noe hun husker godt fra da trente litt c-arbeid. Også må jeg huske å være morsom selv. Nå er det meldt varmt igjen til helgen og uka som kommer, så da får jeg virkelig jobbet med dette :) Takk for at du satte meg på den tanken der, eller jeg har tenkt den helt selv, men du skrev det "høyt"

Jeg vil påstå at hun er i god fysisk form

Kanskje litt rund i formene :P Hun er på slankekur

Hun har en god mentalitet, men hun er ikke en hardcore brukshund

Pelsen er skrekkelig tykk, stakkars. Type, når jeg blåser ser jeg ikke huden hennes.

Varmetoleransen er nok ikke så voldsomt god

Av de tingene jeg virkelig kan gjøre noe med, så er det motivasjonen og vekten hennes.

Takk for at du hjalp meg litt til å se at bikkja ikke er helt håpløs, hun virker jo som bare det i sporet uansett. Da er det bare å finne ut hva som gjør at hun orker litt ekstra i varmen når det kommer til lydigheten :) *plukke Nix ned fra pyntehylla igjen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ser forsjellen på å trene tilpasset i varmen og presse en hund i varmen?

Nei, men med noen hunder så trenger du ikke å ta hensyn til bagateller som temperaturer, mens med andre så har temperatur mye å si for hva de gidder/orker/klarer (stryk det som ikke passer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit. Når det er over 16 varme så skal man kun gå rusleturer med hundene. :aww:

Ja, det er konklusjonen etter denne tråden her. Godt du så den og kunne oppklare det, altså. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er konklusjonen etter denne tråden her. Godt du så den og kunne oppklare det, altså. Takk.

Beklager, jeg glemte at de aller fleste ikke har meg på facebook og fikk med seg diskusjonen på veggen min da jeg hadde vært ute og syklet med jentene her en morgen. :lol: Jeg er en grusom dyreplager som "tvinger" hundene til å bevege seg når andres hunder ligger som slakt hele dagen nemlig. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg glemte at de aller fleste ikke har meg på facebook og fikk med seg diskusjonen på veggen min da jeg hadde vært ute og syklet med jentene her en morgen. :lol: Jeg er en grusom dyreplager som "tvinger" hundene til å bevege seg når andres hunder ligger som slakt hele dagen nemlig. :aww:

Ah, sånn å forstå. Jeg vil tro at disse som mener du er en grusom dyreplager, har hunder som er påvirket av varmen :)

Men, litt OT, da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var det opplest og vedtatt at hunder ikke skulle jobbe hardt i over 20 varmegrader, mener jeg det var? Er det noen sånn opplest og vedtatt sannhet nå om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ah, sånn å forstå. Jeg vil tro at disse som mener du er en grusom dyreplager, har hunder som er påvirket av varmen :)

Men, litt OT, da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var det opplest og vedtatt at hunder ikke skulle jobbe hardt i over 20 varmegrader, mener jeg det var? Er det noen sånn opplest og vedtatt sannhet nå om dagen?

Det varierer litt i forskjellige miljøer. Noen som driver med hundekjøring sier 15 grader, noen sier 12, noen sier 10. Dette er jo hunder med tett pels, og en litt annen trening, men allikevel, det er mange likheter også. Men mye og tjukk pels har jo mange av "brukshundene" våre også. Hva er forskjellen? Jeg mener ikke at man skal la være å trene når det er over disse temperaturene, med avkjøling og sund fornuft. Men hvorfor er det så forskjellige regler i forskjellige miljøer? Kjenner mange AHer som har mindre pels enn gutta mine, og en runderingsøkt kan gjøre hunden like varm som en kort kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå. Jeg vil tro at disse som mener du er en grusom dyreplager, har hunder som er påvirket av varmen :)

Men, litt OT, da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var det opplest og vedtatt at hunder ikke skulle jobbe hardt i over 20 varmegrader, mener jeg det var? Er det noen sånn opplest og vedtatt sannhet nå om dagen?

Jeg har en følelse av at et par av disse som mener jeg er grusom ikke har spesielt godt trente hunder heller. ;) Det handler jo om å ta hensyn til varmen og tilpasse. Vi syklet på ingen måte midt på dagen, og tempoet er uansett ikke spesielt mye å skryte av med ungen i vogn bak. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, sånn å forstå. Jeg vil tro at disse som mener du er en grusom dyreplager, har hunder som er påvirket av varmen :)

Men, litt OT, da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var det opplest og vedtatt at hunder ikke skulle jobbe hardt i over 20 varmegrader, mener jeg det var? Er det noen sånn opplest og vedtatt sannhet nå om dagen?

Kanskje? De jeg kjenner med zoi er litt skeptiskte å temp. over 20, andre igjen over 30. Skrullemusa her løp EM i Ungarn når det var hetebølge, vi var heldige og tidlig ut, så jeg lot henne løpe. Tror det var 32 grader da,aldri sett henne løpe bedre. Hu er egentlig ikke veldig glad i veldig varmt, men hun lot ikke sjangsen til å få drepe plastpose gå i fra seg, altså :P

Tyskerne er gærne, da. Utover dagen bikka det 50 grader i sola, to zoier knela i varmen, alikevel la de inn protest på at det ikke ble to omganger :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre her om dagen at jeg var dyremishandler som hadde med Ico ut på rusletur på dagtid. Det var... 25 (?) grader ca. Dvs, vi var ikke på rusletur engang, vi ventet på bussen hjem og en fyr i køen begynte å bry seg. Ico var helt upåvirket og fornøyd og glad for at noen prata til han. Men stakkars dyret, det var dyremishandling med så mye pels a' gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg glemte at de aller fleste ikke har meg på facebook og fikk med seg diskusjonen på veggen min da jeg hadde vært ute og syklet med jentene her en morgen. :lol: Jeg er en grusom dyreplager som "tvinger" hundene til å bevege seg når andres hunder ligger som slakt hele dagen nemlig. :aww:

Godt vi er flere dyreplagere. Jeg er dyreplager skrevet med caps lock fordi hunden min går på skogsturer i varmen :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen så er jo hunder bare hunder (verktøy), og man må jo passe på å ikke mennekseliggjøre (ja, ironi)... *oppgitt* Jeg har forsåvidt ingen grense på hvilken temperatur jeg ikke trener i, men jeg ser an hunden(e) og tilpasser. Er det mulighet for nedkjøling (bading feks) og hyppig påfyll av vann så har jeg lite problem med fysisk trening også når det er ganske varmt, mens der jeg ikke har slike muligheter er jeg mer forsiktig. Jeg kunne feks fint sykle en time med muttene i 25 grader (de trakk), men det forutsatte at de ville og vi syklet langs elven store deler av turen så de fikk flere muligheter til både bading og drikking. Jeg vet mange som krever at hundene skal jobbe når det er varmt, og som er steinharde der, men de tar selvfølgelig hensyn til at hunden ikke skal få heteslag, med vann, skygge korte økter osv. men det er ikke lov å ikke "gidde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...