Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella Luxasjon forverret, eller?


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Rørlegger'n var ute med Ozzy for meg mens jeg var på jobb i sta. Ozzy hadde gått nedi en veldig bratt skråning, også hadde han hylt til også halta han bortover med beinet ganske rett ut til siden (som om han tissa). Han hadde bært bikkja inn og da halta han fortsatt, men peip ikke eller noe. Oppførte seg stakkarslig men nekta å trå på beinet. Beinet stakk ikke rett ut lenger men hang mere nedover

Jeg kom hjem etterhvert og jeg har dratt og bøyd i beinet og han reagerer ikke. Jeg har kjent på kneskålene og ingenting kjennes rart ut, og som sagt så viser han ikke noe tegn til smerte. Men han nekter å trå på beinet sitt. Løfter jeg opp det andre bakbeinet så balanserer han bare på de to foran. Ikke snakk om at han skal trå på det.

Jeg har såklart studert poten og det er ikke noe innimellom der heller.

Men han har patella luxasjon. Grad 1 vel og merke, så han har aldri vondt pga det men innimellom slenger han ut beinet i et halvt sekund.

Kan det rett og slett være at det har forverret seg, og at han fikk bakbeinet ut av posisjon, men at det ikke gikk tilbake igjen med en gang? Har aldri opplevd dette før, så synes det er litt ekkelt når han tydeligvis har vondt uten at han har vondt.

Noen som har erfaring med høyere grader av PL enn 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom at han ikke viser noe tegn til smerte ser jeg det ann til i morgen. Han er pysete av seg og hyler bare jeg lugger han litt, og nå reagerer han ikke uansett hva jeg gjør med beinet. Beinet "henger" normalt nå, ikke rett ut som det gjorde når han var ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Joda, her fòr dyret ut fra skogen med et hyl, haltet, og var veldig stressa.

Så gikk det en stund, og det gikk over.

Så fortsatte han å hoppe mye rundt på 3 bein, uten andre tegn til smerter. Når jeg da etterhvert fant ut at det var på tide å operere, hadde han grad 2, og det utviklet seg fra grad 1 i.l.a noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 7 år, hatt grad 1 hele livet. Operasjon er dessverre ikke et alternativ for han her, men dette har heldigvis aldri skjedd før så kan jo være det er en engangs-greie hvis det er PL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før yngste frøkna her vart operert for det, kunne ho halte litt på tur. Men om kneskåla ikkje poppa på plass av seg sjølv, så strakk eg ut beinet så det poppa på plass. Så gjekk vi vidare. Og aldri ein lyd når det skjedde, kun vanlig happy-happy bruning.

Men ville tatt ein tur innom veterinæren sidan han nektar og stå på beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrlegen fant heller ingenting og synes det var rart. Ozzy spenner beinet mye og hu hadde ikke erfart at en hund som var så halt stramma beinet såpass. Fått en sprøyte med smertestillende og en pose med Rimadyl og ser det ann til Tirsdag kveld. Hu foreslo at det var muskulært, for noe brudd eller PL var det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville det vel gjort vondt når hu klemte og dro i beinet? Får se hvordan det blir med smertestillende. Håper jo det bare er en strekk eller noe men synes det er rart han ikke viser noe tegn til smerte utenom haltingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at med smertestillende så vil han ikke kjenne at han har vondt, så pass på å holde han i ro frem til tirsdag, så han ikke løper på seg verre skade.

Det kan hende han bare har slått seg som vi ofte gjør når vi faller.

Jeg har ofte falt og følt meg helt mørbanket, reist meg opp, haltet litt og etter noen timer så har det gått seg til og man skulle ikke tro at jeg hadde det så vondt for noen timer siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En strekk trenger ikke å gjøre så fryktelig vondt når man klemmer og beveger, så lenge man ikke gjør akkurat den bevegelsen som gjør vondt. Men det er vell heller ikke uhørt at en litt pysete hund som får vondt blir litt forsiktig etterpå. Men nå er han jo sjekket så jeg ville ikke bekymret meg så mye. Ikke enda ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halter enda, virker ikke som om smertestillende gjør at han slapper av mer i beinet heller. Stakkaren sliter med å bæsje uten å grise siden han står på tre bein og holder seg så lenge han kan. Håper klumpen er bedre i morgen, synes han kan vise tegn til bedring snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...