Gå til innhold
Hundesonen.no

Gresk øy


Stine
 Share

Recommended Posts

Hvem Gresk øy er best? Vi skal til syden neste år (forhåpentligvis, vi har ofte det med å kun ha det i kjeften :P ) og jeg vil til Hellas :) Jeg trenger ikke noen fancy strand (sålenge det er basseng på hotellet) vi vil gjerne ha all inclusive og barnefritt hotell, og jeg ser for meg det typiske romantiske Hellas med små hvite hus, trange gater og et koselig sentrum ved havna. Det trenger ikke være et veldig stort sentrum, men vil jo gjerne ha et par resturanter å velge mellom, gjerne en øy hvor man kan oppleve litt og (f.eks leie bil å se severdigheter etc)

Så noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig å svare på :| For mange fine øyer :P

Kalymnos har jeg hørt mye bra om. Har ikke vært der selv, men mamma og pappa drar stadig tilbake dit, og de er i Hellas stort sett hvert år :)

Santorini er vakkert, rett og slett. Men det er mange som drar dit da :)

Hvis du vil oppleve litt vil jeg anbefale å se etter litt større øyer, da vi var på Naxos leide vi bil etc, veldig artig. Første gang jeg var i Hellas var vi på Zakynthos, ikke de typiske hvite husene men artig plass (http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20140202162047/animaljam/images/7/7e/558325-1920x1200-shipwreck-beach-zakynthos-greece-wallpaper-1920x1200.jpg). Samme med Chios som er siste plassen jeg var.

Må minne meg selv litt på Hellas før jeg kan gi et bedre svar :P men har ikke vært noen plass i Hellas jeg ikke vil tilbake til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

santorini har hvite hus og smale gater deluxe. ikke så mye folk der om man reiser dit i september, og tempen er enda perfekt! :) vi bodde på et voksenhotell med spa og restau, elsket det. Santorini ER virkelig så flott som de sier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange vakre øyer i Hellas! Jeg vil besøke alle! :D

Min favoritt er foreløpig Korfu.

Santorini er perfekt for kjærestepar, veldig romantisk med solnedgang på Oia.

Kefalonia var helt super å utforske på scooter, samme med Zakyntos. Korfu var perfekt til lesefest og soltilbedning, hotellet vi bodde på hadde en kjempestor flytebrygge rett utenfor spisesalen *herlig*. Kreta er faktisk den øya jeg har synes var mest hypa og minst stas.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos er en grei øy hvis man vil oppleve ting (stendene der jeg var var ikke å rope hurra for). Veldig lett og ta seg rundt med lokalbuss (og scooter om man kjører det, bil sikkert også, men vet ikke hvordan det er med parkering da).

På kos så har man jo både varme kilder, gammelt fort og en del annet jeg ikke rakk. (og derfor ikke husker).

Det er også ett godt utgangspunkt og oppleve andre øyer (og land) fra. Når jeg var på Kos var jeg også innom: Bodrum (Tyrkia), Nissyros (Vulkanøy), Plati, Kalymnos & Pserimos.
Var vel heller ikke så dyrt og reise til ett par av de store øyene (Rodos om jeg ikke husker feil, var noe vi vurdere).

Annbefaler dog og booke turene selv i Kos by og ikke gjennom reiseselskap om dere tenker charter (betalte ca 1/2 pris på det meste).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et slag for Hydra, jeg. Der var det nydelig. :heart:

(Neste prosjekt er å reise til Santorini og Kefalonia (se gjerne "Kaptein Corellis Mandolin" først for å få litt feelingen på stedet) og Astypalea, som @Ingvild tipsa meg om i fjor, og som fortsatt står som et slags fata morgana langt der nedi havet omtrent lengst mulig vekk fra Athen, som er mitt utgangspunkt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Kefalonia var litt tungvint uten bil, jeg. Vi er jo veldig glade i Kreta. Eller vi er glade i dette hotellet med disse menneskene og "vår" strand og gatene i Chania som vi kjenner så godt og vet hvordan vi skal finne fram i uten å gå i kø blant turister ? Det blir litt som å dra på hytta. Alt er kjent og kjært, men du opplever noe nytt hele tiden, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å oppdage Kefalonia uten bil er litt tungvint, ja. Vi var der i ei uke, og leide bil i to dager. Da fikk vi med oss mye av det øya har å by på. Vi bodde i sentrum av Argostoli (hovedstaden på øya) og tok taxi til stranda i Lassi de andre dagene.

Kefalonia er litt mer italienskinspirert enn mange andre greske øyer, så hvis hvitmalte murhus og smale smug er viktig, kan det være greit å kikke på øyer i Egeerhavet først og fremst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært en på en del forskjellige øyer i Hellas, men jeg synes Symi var det mest spesielle og unike inntil nå: http://en.wikipedia.org/wiki/Symi

Det skrives Simi eller Symi, hipp som happ, alt etter som.

Det er ingen flyplass på øyen, man flyr til Rhodos og tar en Flying Dolphin derfra. Meget vakker by som er bygd rundt en bugt med trapper og smau overalt. Det er rimelige bed & breakfast på kaien bl.a. Når det gjelder bading vil jeg anbefale å ta badebåt, er ikke noen spesielt flott strand i byen.

Korfu synes jeg også er fint. Korfu by er spennende å se ettersom de har vært koloni både av UK, Frankrike og Italia og derfor har en miks av arktitekturen fra de forskjellige landene. Bodde selv i Kassiopi som er en liten fiskeby med flott strand.

Lindos på Rhodos er også temmelig spesiell, men der ville jeg kun reist utenfor sesongen da det ellers er alt for mange folk i de trange gatene der. Reiser man til Symi kan det være greit å kombinere med Rhodos, f.eks en uke på hvert sted.

Ellers er det sjarmerende med hvor mindre sted det er, desto mer gammeldags og spesielt er det. Da er det selvfølgelig litt mer utilgjengelig og lengre reisevei, men mer spesielt og sjarmerende, syns jeg da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville IKKE anbefale Kos.

Var der da jeg var ung, til og med for meg som var vant med å feste endel så ble det for mye liv om kvelden.

Man kan kanskje ha hotell litt utenfor "sentrum", men jeg syntes liksom feststemningen lå i luften hele tiden.

Veldig fint sted, det er det, men det er det flere greske øyer som også er og kanskje uten all festingen, hvis ikke dere er ute etter det da, da er det PERFEKT for dere, vi dro dit for å prøve å reparere et forhold og hadde ikke fått med oss hvor mye fest det var der, så det forholdet gikk til he*** for å si det sånn (var vel egentlig ødelagt før vi dro,men jeg lovte å prøve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er absolutt ikke ute etter et party sted, så takk for advarselen :) Da er det bare å droppe Kos med en gang, og velge mellom alle de andre alternativene, dere gjør meg ikke klokere altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er absolutt ikke ute etter et party sted, så takk for advarselen :) Da er det bare å droppe Kos med en gang, og velge mellom alle de andre alternativene, dere gjør meg ikke klokere altså :P

Det kan være ok dersom du er på sånn øyhopping og er på Kos i en dag, men jeg var der i to uker og det ble litt mye for meg ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg anbefaler Lesvos, det var en øy med lite turisme og mye "autentisk" hellas. Vi stortrivdes i hvertfall, men nå er det 13 år siden vi var der, så mulig det er forandret siden da. Lilleputt reiser arrangerer. Vi bodde på hotell med basseng og gangavstand til strand, leide scooter og dro på landsbyfest og ouzo destilleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle øyene jeg har vært på syns jeg vel Samos var den fineste :) Ellers er Kreta fin hvis du leier bil/scooter og kjører litt ut av turistfellene. Kos er som skrevet over den med høyest partyfaktor.

Dessverre er grekerne sterkt preget av dårlig økonomi, og sist jeg var der var en trist opplevelse hvor annenhver taverna var stengt pga konkurs. De som var igjen prøver hardt og imitere skandinavisk mat, og det er vanskelig og finne de gode, tradisjonelle tavernaene som lager den ekte, gode greske maten (som er halve reisen for min del).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle øyene jeg har vært på syns jeg vel Samos var den fineste :) Ellers er Kreta fin hvis du leier bil/scooter og kjører litt ut av turistfellene. Kos er som skrevet over den med høyest partyfaktor.

Dessverre er grekerne sterkt preget av dårlig økonomi, og sist jeg var der var en trist opplevelse hvor annenhver taverna var stengt pga konkurs. De som var igjen prøver hardt og imitere skandinavisk mat, og det er vanskelig og finne de gode, tradisjonelle tavernaene som lager den ekte, gode greske maten (som er halve reisen for min del).

Maten er jo halve reisen for våres del og, så det var synd å høre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaller ikke Skiathos, men er du i nærheten kan jeg anbefalle en dagstur der, leie ATV og dra litt rundt på baksiden av øyen og spise på Panorama Pizza. Veldig god pizza, utsikten er fantastisk og stemning er bare helt herlig! Når vi var der var det oss og en familie bare, og de plasserte oss i hver vår ende av terrassen så vi fikk mest mulig fred og privatliv!

Er du i turhumør kan du også låne hunder på Skiathos dog shelter! De lar turister lufte hundene og det er veldig koselig og gå langs veien, det ferdes nemlig få mennesker der!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...