Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport tips!


Turb
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å få hunden min til å forstå at det går an å sitte med noe i munne. Turbo mener nemlig at dette er skvær skvekk umulig - når rumpa går ned går munnen opp og apport/dummy/(sett inn valgfritt objekt) faller ut...

Har også prøvd å begynne med ham sittende, men har ikke vært noen stor suksess det heller. Han er heller ikke keen på å plukke opp noe på bakken mens han sitter.

Ellers kan han fint sitte ved siden mens jeg kaster ut noe og komme inn til front med det og avlevere det i hånden fra front (men da stående)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel bør man starte med «hold fast» først, før man tenker på at hunden skal ut og hente og avlevere apporten, nettopp fordi det for mange hunder er vanskeligere å holde fast, enn å avlevere.

Når jeg trener apport trener jeg alltid på delmomentene hver for seg.
Jeg klikker for at bikkja holder fast, mens jeg sakte men sikkert utvider og varierer tiden den skal holde fast før den får klikk og godbit.

Samtidig trener vi på at selv om jeg trekker i det han har i munnen, skal han ikke slippe før han får klikk og godbit. Selv om jeg rekker frem hånda, skal han ikke slippe før han får beskjed (i innlæring betyr det å få klikk, etterhvert legger man på kommando).

Så hvis jeg var deg ville jeg begynt å trene delmoment, og da særlig på å holde fast, uten å tygge apporten. Også lurt å legge selve apportbukken på hylla en liten stund, og trene med alle mulige andre objekter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å begynne med hold fast eller avlevering er litt forskjellig mellom lydighetsleire og jaktleire har jeg funnet ut. Jeg begynte med å lære ham jaktapport gjennom avlevering fra kort avstand og deretter avlevering etter søk. Ergo har jeg ikke hatt behov for et hold på den måten...

Men nå i lydigheten har jeg behov for at han sitter og holder. Jeg vet at de fleste lydighetsfolk begynner der, men altså det er for sent for oss, vi har begynt en annen vei og nå må jeg da forsøke å fikse det på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips med bloggen, leste den nettopp selv. Men min tar ikke apporten hvis han sitter - da blir han veldig usikker og reiser seg eller spytter ut apporten med en gang. Trenger tips til hvordan jeg får ham til å skjønne at det er greit å faktisk sitte og holde samtidig. Han kan fint gå ved siden av meg og holde i den nemlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var observatør på minikurs med Hege Schea Bakke og Anne Berit Heiring, og de hadde en metode som virket veldig fin. :) Har ikke testet den ennå selv, men har hørt andre har hatt suksess med den.

Målet er altså å lære inn en god hold fast. Hold en leke i din venstre (evt høyre) hånd, og apporten i den andre. Tilby hunden apporten. Hunden MÅ ta apporten for å få leken. Vent til hunden griper apporten (holder fast), og tilby da leken. Etter hvert må hunden holde apporten gradvis lengre og lengre før den får leken. Etter hvert skal hunden plukke apporten fra bakken, så få leken, deretter plukke fra bakken, komme inn, få leken, deretter komme inn i fot, få leken etc. Kasting begynne man ikke med før alle de andre trinnene sitter

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri noe som heter for seint! Begynn på scratch, lydighet og jakt er ikke like firkantet og samme øvelse. Glem at hunden kan jaktvarianten, introduser apport på nytt i det lendet du vil ha til lydighet.

Vi har hatt suksess med shaping på nåværende, den andre frøkna funket 'tvangsapport' mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min toller, fungerte det i allefall med å presentere apporten mens hun satt. Jeg holdt den forran henne, luktet hun på den = klikk og godbit. Når hun skjønte at det lønte seg å vise oppmerksomhet mot apporten, kunne jeg kreve litt mer - feks at hun såvidt nappet i den (slik de ofte gjør når de blir frustrert over at å ikke få noe når de kun toucher den). Et napp = klikk. Også bite såvidt over = klikk. Repetere til de skjønner. Dermed gape over = klikk. Så bite såvidt i den, holde i et mikrosekund = klikk. Osv - du vet vel dette.

Om hunden røyser seg, så avslutter du. Begynn på igjen når hunden setter seg. Tålmodighet er nøkkelen, og jeg tror virkelig du får dette til om du legger litt tid i det. Tren 3-5 min om gangen. Ha gode godbiter, avslutt tilslutt med lek feks :)

Når mi kunne holde apporten i 5-6 sekunder, så begynte jeg nesten på scratch med hunden i utgangstilling. Belønte for lite i begynnelsen, men hunden skjønte raskt at det handlet om samme greia - de er ikke så domme ;) Jeg har dog ikke trent noe på at hun skal holde selv om jeg drar litt i den - det tenker jeg vi skal begynne å trene på snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som synes det er trykkende å skulle sette seg ned med apporten i munnen. Hva om du bytter ut dummy med en bitteliten kanindummy (pocketsize) eller kaninball? Gjerne med litt kaninvitring på, det kan hende jaktinstinktet tar over for usikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Ymse (vorsteh) så brukte vi omvent lokking. Jeg har litt motsatt inntrykk enn deg, for vi sleit med det samme og snakket med mange i jaktmiljøet, og alle sa at vi skulle begynne med å holde. Han skulle ikke få apportere (noe han elsker) FØR han kunne sitte og holde, sette seg og holde.

Men omvent lokking med pølse og noe kjempespennende i kjeften(orrfugl) ble redningen her. Han glemmer seg innimellom, men ikke som før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...