Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruffwear Omnijore Joring System - noen erfaringer?


Recommended Posts

Jeg er ved at kigge på ny sele til Pajko, når han flytter til Norge med mig. Han har nu en Hurtta y-sele, men jeg vil gerne have en sele, hvor det er muligt han kan trække. Han er, og bliver nok aldrig, en rigtig trækhund, men jeg vil gerne løbe med ham og så er y-selen ikke helt god nok synes jeg.

Jeg har kigget en del på Ruffwears Omnijore Joring System sele, som er en træksele, men det virker som om at den også kan fungere som vanlig gåturssele…? Er der nogen som har erfaringer med den?

http://www.ruffwear.com/Omnijore-Joring-System?sc=2&category=113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, så blir trekkpunktet liggende langt bak på ryggen på hunden, sånn det skal på trekkseler. Men med mindre Pajko trekker og alltid går i front på tur, ville jeg brukt en annen sele til det, da draget vil komme sideveis om han for eksempel stopper opp og snuser og du trekker han videre med deg.

Har du tenkt på en helt vanlig halvnome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne passer til Pajko eller ikke. Men siden Marvin ikke trekker, så har jeg bare brukt vanlig kombisele til han rett og slett. Det fungerer fint på løpeturer :)
Den andre hunden min trekker ordentlig, så hun bruker trekksele. Men det er strengt tatt ikke nødvendig på Marvin. Kanskje ikke Pajko trenger det heller om han ikke trekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser, så blir trekkpunktet liggende langt bak på ryggen på hunden, sånn det skal på trekkseler. Men med mindre Pajko trekker og alltid går i front på tur, ville jeg brukt en annen sele til det, da draget vil komme sideveis om han for eksempel stopper opp og snuser og du trekker han videre med deg.

Har du tenkt på en helt vanlig halvnome?

Han går næsten altid i front, men trækker minimalt… Men det er kanskje bedre med en anden… Hvad er en halvnome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om denne passer til Pajko eller ikke. Men siden Marvin ikke trekker, så har jeg bare brukt vanlig kombisele til han rett og slett. Det fungerer fint på løpeturer :)

Den andre hunden min trekker ordentlig, så hun bruker trekksele. Men det er strengt tatt ikke nødvendig på Marvin. Kanskje ikke Pajko trenger det heller om han ikke trekker?

Han trækker lidt, men ikke sådan husky-træk ;) Jeg vil gerne have en anden sele end y-selen til ham, da jeg ikke synes den sidder helt godt nok. Jeg vil bare gerne have muligheden for at lærer ham at trække. Han begyndte sidst vi løbetrænende, men det varer ikke ved længe fordi jeg flytte til Norge uten han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne Marvinius har http://www.hundepoter.no/products/jaegerens-kombisele
https://butikk.felleskjopet.no/Hest-kjaledyr-og-fugl/Hund/Seleutstyr/jaegerens-kombisele-groenn-50237483_BASE.

Men om trekkpunktet og selen ellers på den du viser til øverst i tråden passer til Pajko, så kan du sikkert bruke den. Må nesten prøve den først tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er denne Marvinius har http://www.hundepoter.no/products/jaegerens-kombisele

https://butikk.felleskjopet.no/Hest-kjaledyr-og-fugl/Hund/Seleutstyr/jaegerens-kombisele-groenn-50237483_BASE.

Men om trekkpunktet og selen ellers på den du viser til øverst i tråden passer til Pajko, så kan du sikkert bruke den. Må nesten prøve den først tenker jeg.

Ja, det er planen at han skal prøve den før han rejser fra Danmark… Men der er, desværre, stadig halvanden måned til at han kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme sele til Geo som den Marianne har til Marvin. Geo har en trekksele også hvor trekkpunktet ligger helt bakerst på halerota. Den fungerer fint til å gå spor og trekke på ski osv med, men til vanlige turer hvor han går i kobbel på 1,8 m syns jeg trekkpunktet ble feil. Det har å gjøre med hvor høy hunden er - jo høyere hund, desto slakere blir vinkelen som kobbelet ligger i. På Geo som er 50 cm høy omtrent, syns jeg kombisela er greiest til vanlig turbruk. Den sitter såpass godt at den belaster riktig når han trekker. Geo går for det meste rett foran meg på tur og har gjerne et jevnt drag i lina, men selv om han har slik atferd på tur syns jeg kombisela sitter bedre enn trekksela på turer med vanlig kobbel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trekksele (bjørkis) for helt spesifikke ting som krever trekkpunktet slik(kjettingtrekk) og Zero DC sele til vanilg gåtur/sykling/løping osv (mine hunder drar jevnt her og selen fungerer bra til wannabe-pull-corgi)

Enda ikke funnet en sele som kombinerer begge deler bra. Brukte Non-stop drasele på Issi og Amiga da de trakk som noen galninger på tur (måtte ha magebelte osv), men så fort de kom på siden av veien osv og jeg dro de med var jo alt skjevt osv. Synes Bjørkis selen sitter bedre der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nu er Pajko kommet til Norge og selen jeg har købt er desværre for stor. Jeg har kigget lidt på de forskellige og tror jeg vil prøve den som marvin har i første omgang. Har kigget en del på den zero sele og den ser god ud, men sælges den en plads nær Bø i telemark? Så han kan prøve den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet i grunnen ikke hvor den selges. Vet bare at en har Gullfisken på BØ senteret(sjekk hjemmesiden og står importøren der kan hun bestilel den for deg) Felleskjøpet har noe, og Brukås har noe men husker ikke hva dem fører. Vetrinæren nede på storkåsa ha også noe utstyr me vet ikke hva. Så er det vetrinæren i seljord også er det dyrebutikk på notodden. men som sakt så vet ejg ikke hvem som kan føre dne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...