Gå til innhold
Hundesonen.no

Chip-kastrering og testikkelstørrelse


Tabris
 Share

Recommended Posts

Man får litt snodige overskrifter noen ganger... :P

Altså... Ozu ble chip-kastrert i slutten av februar. Noe som betyr at chippen vil gå ut sånn ca i slutten av august. Dette er jo en gradvis prosess, og ikke noe som skjer over natten.

Vi har en stor utstilling her i september, pleier og være ca rundt 10.09 (gidder ikke gå og sjekke nøyaktig når den er akkurat nå :innocent: ). Jeg vurderer og stille Ozu da, men vet ikke hvor realistisk det er. Er det noen som vet noe om hvor lang tid det tar før testiklene returnerer til normal størrelse? Kjipt og betale, groome og ordne for utstilling for så og ende opp med en 0 pga små testikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Da må jeg kanskje drøye utstilling til april - men da må han også gå intakt til april. Noe som selvsagt kan gå helt fint, vi har jo tenkt og se det an uansett.

Vel, får se. Utstilling er ikke så viktig, spesielt når han ikke skal i avl. Men ville bare hatt en sløyfe på ham i tilfelle jeg skulle bli en så imponerende hundetrener at han kunne bli LP/brukschampion, i tillegg til at det hadde vært gøy og se hvordan det gikk med ham nå som han er ordentlig voksen. Men nå er det en så forsvinnende lite sannsynlig mulighet at tror ikke jeg skal tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Fra NKK, og det er også karantene tid etter injeksjon som du må sjekke. I Sverige er det 6 mnd ETTER injeksjonen skal ha tapt virkning (ergo 1 år etter injeksjonen kan hunden stilles/startes igjen)

Vedlegg 3.

LISTE OVER TILSTANDER/DIAGNOSER der dispensasjon/starttillatelse kan gis

for hunder på langtidsmedisinering

En forutsetning for at dispensasjon kan gis er at hunden når den behandles er helt symptomfri og tåler belastningen i den konkurranseformen det søkes dispensasjon (starttillatelse) for.

Eksempel på tilstander der man ikke kan gi dispensasjon:

Binyrebarksjukdom (Cushings syndrom, addisons sjukdom) Hjertesjukdom
Blødningssjukdommer

Medisinsk (kjemisk) kastrering av hannhund av atferdsmessige årsaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinsk (kjemisk) kastrering av hannhund av atferdsmessige årsaker

Og DER finner man jo lett et smutthull... om hunden er kjemisk kastrert pga sykdom, så kan den altså få dispensasjon. Jeg tenker NKK hadde vært best tjent med at de bare hadde sagt kjemisk kastrering - punktum, og ikke lagt til "av atferdsmessige årsaker".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER finner man jo lett et smutthull... om hunden er kjemisk kastrert pga sykdom, så kan den altså få dispensasjon. Jeg tenker NKK hadde vært best tjent med at de bare hadde sagt kjemisk kastrering - punktum, og ikke lagt til "av atferdsmessige årsaker".

Men er det noen som kastrerer kjemisk av andre årsaker enn atferdsmessige da? Er det sykdom i bildet, så blir det vel en kirurgisk kastrering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser ikke hvorfor kjemisk kastrasjon ikke er tillatt når kirurgisk er det (ikke utstilling, men andre konkurranseformer). Effekten er jo den samme.

Men takk for tips, skal sjekke hva det står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen som kastrerer kjemisk av andre årsaker enn atferdsmessige da? Er det sykdom i bildet, så blir det vel en kirurgisk kastrering?

Ja, kjemisk blir ofte brukt ved prostataproblemer.

Ja, det er nok vanligere å bruke kjemisk kastrering ved prostataproblemer enn kastrering nå, tror jeg?

Jeg for min del ser ikke hvorfor kjemisk kastrasjon ikke er tillatt når kirurgisk er det (ikke utstilling, men andre konkurranseformer). Effekten er jo den samme.

Nei, jeg har tenkt det samme, egentlig - og jeg har alltid syntes det var merkelig at kastrerte hannhunder har fått lov til å stilles på utstilling.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser ikke hvorfor kjemisk kastrasjon ikke er tillatt når kirurgisk er det (ikke utstilling, men andre konkurranseformer). Effekten er jo den samme.

Men takk for tips, skal sjekke hva det står.

Det har vel kanskje noe med at kjemisk kastrering kan brukes som et midlertidig atferdsendrende tiltak. Altså kan en hund som er "utrenbar" eller unhåndterlig hevde seg i konkurranse når den er kjemisk kastrert og få meritter som senere kan brukes som "avlsbegrunnelse" når kastreringen slutter å virke. Kirurgisk kastrering er jo også (eller kan i hvert fall være) atferdsendrende, men da er jo avl på den hunden utelukket uansett.

Men det er kanskje mest akuelt på andre konkuranser enn utstilling. Og meritter på en kjemisk kastrert hannhund kan jo også brukes i avlsvurderingen av slektninger som ikke er kastrerte. Så jeg vet ikke jeg..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke lov og stille kastrerte hannhunder?

Hunder som er kastrert av medisinske årsaker kan søke NKK om dispensasjon til å få stille. Jeg mener dog en må ha utstillingspremiering fra før av, som dokumenterer at hunden har to velutviklede testikler på riktig plass, eller om det holder med en veterinærattest?

Er det derimot av atferdsmessige årsaker, gis ikke dispensasjon - da hundens mentalitet tross alt også skal vurderes i ringen, og en får ikke dope ned hunder verken på det ene eller andre viset for å gjøre dem håndterbare.

Det er viktig å legge merke til at det i rasestandarder alltid står at hannhunder skal ha to velutviklede testiker på riktig plass - det holder ikke å finne to peanøtter/druesteiner som antagelig er testikler, de skal være normale. Jeg vet om en champion som fikk null, fordi en testikkel var betydelig mindre enn den andre. Dette var skjedd i nyere tid, og hannhunden var også blitt påvist steril, så muligens har det påvirket på et vis.

Nå kan testikkelstørrelsen innad i en rase variere, men en kjenner jo også om de føles normale, eller virker innskrumpet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok lang tid på Kodak ihvertfall. Vet ikke akkurat men kanskje rundt et år, eller mer. Men det spiller jo ingen rolle, testiklene er jo der, og dommer vet jo ikke hvordan de skal være, så når karantenetiden er over er det jo bare å stille uansett. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok lang tid på Kodak ihvertfall. Vet ikke akkurat men kanskje rundt et år, eller mer. Men det spiller jo ingen rolle, testiklene er jo der, og dommer vet jo ikke hvordan de skal være, så når karantenetiden er over er det jo bare å stille uansett. :)

Selvfølgelig vet dommeren hvordan testiklene normalt skal være. Regner med dommer har dømt flere hannhunder enn akkurat den som har små testikler grunnet chip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet dommeren hvordan testiklene normalt skal være. Regner med dommer har dømt flere hannhunder enn akkurat den som har små testikler grunnet chip?

Jeg regner med testikkelstørrelse er ganske individuelt og at det ikke finnes en fasit utover at de skal være to og på riktig plass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med testikkelstørrelse er ganske individuelt og at det ikke finnes en fasit utover at de skal være to og på riktig plass.

Testiklene blir MERKBART mindre og litt "inntørket" ved chipkastrering. Sammenlignet med en hannhund uten, er det ingen tvil om forskjell, selv om det er individuelle forskjeller naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min store hann på 55 kilo hadde testikler som store plommer før chip. Etterpå fikk han testikler på størrelse med nøtter. Bittesmå!

De krymper veldig, og det skal godt gjøres at en dommer ikke legger merke til det. De fleste dommere vet om dette, så jeg tror ikke de lar seg lure på det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del ser ikke hvorfor kjemisk kastrasjon ikke er tillatt når kirurgisk er det (ikke utstilling, men andre konkurranseformer). Effekten er jo den samme.

Men takk for tips, skal sjekke hva det står.

Fordi med kjemisk kastrasjon er gjort med medisiner og det går under doping loven, hunden skal ikke konkurrere med medisiner "innabords" ;)

I konkurranseform så kan det være prestasjonsfremmende iom at den kan dempe adferd og hunden dermed takler konkurranse bedre.

Jeg er veldig trangsynt på medisinering og konkurranser, det skal IKKE skje og jeg håper de tar flere sjekker så man får mer øynene opp for at man skal ikke konkurrere med en hund som går på medisiner (noen medisiner er lov, jeg mener de medisinene som står på dopinglista).

Vær nøye med å lese regler selv, det nytter ikke å si "jammen, jeg hørte at..." om man står der og har blitt tatt prøver på og den er positiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konkurranseform så kan det være prestasjonsfremmende iom at den kan dempe adferd og hunden dermed takler konkurranse bedre.

Ja, det kan det. Og nøyaktig den samme effekten kan kirurgisk kastrering ha på konkurranser. Derfor jeg ikke forstår hvorfor det ene er lov og det andre ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ja, det kan det. Og nøyaktig den samme effekten kan kirurgisk kastrering ha på konkurranser. Derfor jeg ikke forstår hvorfor det ene er lov og det andre ikke. :)

Kastrering gitt på grunnlag av atferd gir heller ikke disp (skal iallefall ikke gjøre det).

Sverige har forøvrig fjernet regelen om at kastrerte hunder kan stille. Så fort gjort at Norge følger etter (NKK pleier det :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrering gitt på grunnlag av atferd gir heller ikke disp (skal iallefall ikke gjøre det).

Sverige har forøvrig fjernet regelen om at kastrerte hunder kan stille. Så fort gjort at Norge følger etter (NKK pleier det :P )

Man kan konkurrere i LP og annen hundesport med en kirurgisk kastrert hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...