Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne gode forskningsartikler?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Jeg liker og lese om medisin og psykologi, gjerne forskning, men jeg sliter med å finne opp gode artikler. Jeg føler ikke akkurat at jeg treffer blink når jeg prøver meg på google. Ift akuttmedisin har vi gode interne sider på jobben jeg kan bruke, men min interesse strekker seg ut over det feltet. Har noen gode tips til fine søkemotorer? Evt viktige ord og ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schoolar.google.com er google sin versjon. Der er mye åpent. Sciencedirect og Webofscience er også fine. Det er vel de tre jeg pleier å bruke. Men de fleste artiklene koster ofte penger, hvertfall på de to siste søkemotorene. Evt at man er innlogget enten via et nettverk (universitet e.l.) som gir tilgang eller med egen innlogging. Stort sett kan man lese sammendragene da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schoolar.google.com er google sin versjon. Der er mye åpent. Sciencedirect og Webofscience er også fine. Det er vel de tre jeg pleier å bruke. Men de fleste artiklene koster ofte penger, hvertfall på de to siste søkemotorene. Evt at man er innlogget enten via et nettverk (universitet e.l.) som gir tilgang eller med egen innlogging. Stort sett kan man lese sammendragene da.

Inneholder noen av disse også norske artikler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schoolar.google.com er google sin versjon. Der er mye åpent. Sciencedirect og Webofscience er også fine. Det er vel de tre jeg pleier å bruke. Men de fleste artiklene koster ofte penger, hvertfall på de to siste søkemotorene. Evt at man er innlogget enten via et nettverk (universitet e.l.) som gir tilgang eller med egen innlogging. Stort sett kan man lese sammendragene da.

Men ofte kan man finne gratis pdf'er ved å søke på google etter å ha funnet noe interessant. Ikke alt, såklart, men mye. Om det er moralsk riktig kan vel diskuteres, men det er en annen sak.

Bruker denne også: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed

For det meste på engelsk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Har du noen raske tips til meg? :)

Avgrens så mye som mulig.

Er det et emne som forskes mye på kan du med fordel konsentrere deg om de siste 3-5 årene, det er litt dumt å bruke tid på artikler fra 1950 når det finnes mer interessante og banebrytende resultater..

Avansert søk

Google Scholar støtter de fleste av de avanserte operatorer som finnes ved Google-websøk:

  • operatoren "+" sørger for at resultatene dine omfatter vanlige ord, bokstaver og tall som Googles søketeknologi vanligvis ser bort fra, som i [+de knuth]
  • operatoren "-" utelater alle resultater som omfatter dette søkeordet, som i [flowers -author:flowers]
  • uttrykkssøket returnerer bare resultater som omfatter den eksakte setningen, som i ["as you like it"]
  • operatoren "ELLER" returnerer resultater som omfatter ett av søkeordene dine, som i [stock call OR put]
  • operatoren "tittel:" som i [intitle:mars] viser bare resultater som inneholder søkeordet i dokumentets tittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder noen av disse også norske artikler?

det kan dukke opp, men forholdsvis lite. Det meste av artikler som blir publisert annerkjente steder, blir skrevet på engelsk uansett forfatterens nationalspråk. Skal du begrense deg til kun norsk, sitter du dessverre igjen med veldig lite.

Og - ikke bare bør du lære deg god søketeknikk, du bør og lære deg å være kritisk til innholdet. Det er dessverre mye dårlig forskning der ute, så det er lurt å lese mange artikler om en sak før du danner deg en mening om hva som er sant. Veldig ofte så ser man at forskerne finner det de leter etter, fordi de jobber mot dét, og ikke nødvendigvis mot den totale sannhet. I tillegg kan konklusjoner bli dratt på for lite eller feil grunnlag. Typ "liker du mango? Ja? Og du har ikke kreft? Ergo er folk som liker mango mindre utsatt for kreft". Litt satt på kanten, men du skjønner greia ;) Vær kritisk, og bruk gjerne litt tid på å tenke igjennom hva som kunne vært gjort bedre, altså hva som er potensielle feilkilder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan dukke opp, men forholdsvis lite. Det meste av artikler som blir publisert annerkjente steder, blir skrevet på engelsk uansett forfatterens nationalspråk. Skal du begrense deg til kun norsk, sitter du dessverre igjen med veldig lite.

Og - ikke bare bør du lære deg god søketeknikk, du bør og lære deg å være kritisk til innholdet. Det er dessverre mye dårlig forskning der ute, så det er lurt å lese mange artikler om en sak før du danner deg en mening om hva som er sant. Veldig ofte så ser man at forskerne finner det de leter etter, fordi de jobber mot dét, og ikke nødvendigvis mot den totale sannhet. I tillegg kan konklusjoner bli dratt på for lite eller feil grunnlag. Typ "liker du mango? Ja? Og du har ikke kreft? Ergo er folk som liker mango mindre utsatt for kreft". Litt satt på kanten, men du skjønner greia ;) Vær kritisk, og bruk gjerne litt tid på å tenke igjennom hva som kunne vært gjort bedre, altså hva som er potensielle feilkilder :)

Ja lærte jo alt det når jeg gikk på universitetet, men føler det blir noe helt annet og skulle søke på slike åpne sider. Universitetet hadde jo utrolig stort base, men den har jeg ikke tilgang til lenger :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du sikkert fra før, men det jeg pleier å gjøre er å sjekke hvilke stikkord som brukes i artiklene - ofte har de en annen ordlyd enn hva jeg i utgangspunktet tenker.

Men når du sier medisin og psykologi, mener du da i forhold til dyr eller mennesker? Hvis du tenker på mennesker så har du tilgang til mange databaser via helsebiblioteket.no, men dyr har jeg ingen anelse om dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å ta utgangspunkt i en artikkel jeg synes er interessant og søke videre på de artiklene det blir henvist til. Enten at jeg leter opp artikkelen det referes til når jeg leser noe interessant, eller rett og slett leser gjennom referanselista til slutt. Føler det er mye lettere å finne interessant lesestoff ved å søke direkte etter en artikkel i stedet for et "generelt" google søk.

Noen bommerter blir det dog, for alt ligger jo ikke åpent tilgjengelig, men det er utrolig hva man faktisk får tak i åpent altså! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du sikkert fra før, men det jeg pleier å gjøre er å sjekke hvilke stikkord som brukes i artiklene - ofte har de en annen ordlyd enn hva jeg i utgangspunktet tenker.

Men når du sier medisin og psykologi, mener du da i forhold til dyr eller mennesker? Hvis du tenker på mennesker så har du tilgang til mange databaser via helsebiblioteket.no, men dyr har jeg ingen anelse om dessverre.

Tenker i utgangspunktet mennesker :) Glemte forresten kosthold.

Jeg liker best å ta utgangspunkt i en artikkel jeg synes er interessant og søke videre på de artiklene det blir henvist til. Enten at jeg leter opp artikkelen det referes til når jeg leser noe interessant, eller rett og slett leser gjennom referanselista til slutt. Føler det er mye lettere å finne interessant lesestoff ved å søke direkte etter en artikkel i stedet for et "generelt" google søk.

Noen bommerter blir det dog, for alt ligger jo ikke åpent tilgjengelig, men det er utrolig hva man faktisk får tak i åpent altså! :)

Det er en veldig god ide, men noen ganger bare popper det inn ting i hodet mitt jeg vil lese mer om, uten at jeg har noe relevant oppe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i utgangspunktet mennesker :) Glemte forresten kosthold.

Som sagt har du tilgang til en haug med databaser fra helsebib. (du registrerer deg bare med mailadresse), f.eks. kan du få direkte tilgang til fulltekst via pubmed/medline. Jeg søker som regel etter sykepleieforskning, men mange av databasene inneholder medisin (og også ernæring). Cluet er gode søkeord ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...