Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Min staff røyter i ca tre uker på våren og høsten, men det er ganske lite hår da han ikke har noe underull.

Jeg vil absolutt si at jeg bøster han oftere da ja, jeg bøster han ikke ellers i året :P Bader en gang når røytinga har starta og en gang når den er over.

Og det er sånn ca det pelsstellet han får i løpet av et år, utenom et lite bad før julaften kanskje :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vi har nå har veldig lite pels, dermed lite røyting. Men så er han liten og har sikkert ikke hatt en røyteperiode før :teehe: men tispa vi hadde før røykta ekstremt masse, dermed ble det børsting vær dag.Vi bada henne ca etter røyteperioden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Angus og Alice røyter to ganger i året. Da slipper de all underull. Alice runda jo året for et par måneder siden, og begynte da å skifte til voksenpels over hele seg. Hun røytet dermed masse en god stund, men er heldigvis ferdig nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozu har røytet mye nå når han skiftet til sommerpelsen. Han har vel holdt på nå i snart to måneder, og jeg kan nesten daglig plukke hele dotter av pels av ham.

Jeg grer ham oftere i røyteperioden. Men jeg venter til han er nesten ferdig med og røyte før jeg gir ham et ordentlig bad, har brent meg på den før en gang. Hele hunden ble jo bare tover fordi all pelsen som løsnet tovet seg sammen med den andre pelsen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg faktisk ikke helt, men jeg kan huske ett par perioder hvor Mocca så helt forferdelig ut og jeg bare kunne nappe ut løse hår. Lurer på om sist gang var rett etter vinteren og det varte i mellom to til fire uker.

Nå er hun nok helt ferdig med røytingen på en stund da, for nå er hun veldig tynn i pelsen :P

Red: bruker furminator i røyteperioden og børster ca hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest irKaroline

Furminator har vært redningen her i huset også! Monty begynte nå i vår å bytte til voksenpels , midt i vanlig røyteperiode, og det var helt sinnsykt hvor mye pels som lå igjen overalt!

Vi skaffet oss etterhvert Furminator og børstet med den hver til annenhver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bader hunden minst en gang i uken, masserer kroppen godt for å få av hår, drar av løse hår ute, furminator om det er nok løst på. evnt bare børster av løst med karde ol. Lani mistet absolutt alt og fikk alt fort av med å vaske mye :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her røytes det 2 ganger i året ifbm løpetid og røytingen varer 3-4 uker i gangen. Bader gjevnlig fordi det hjelper på å få frem den døde pelsen, børster så mye jeg orker for min egen del så jeg får minst mulig hår over alt inne. Bruker furminator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Her røytes det vår og høst. 3-4 uker hver gang. Litt kortere om jeg er flink til å børste, litt mer om jeg ikke gjør det. Vask med såpe setter fart på røytinga.

På pelsen til mine er ikke furminator bra. Den tar mye pels, men ødelegger også dekkhåra. Så jeg børster lag for lag nedenfra :) Da får jeg tatt helt inn til huden også, og ikke bare på overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men røyter ikke dine dekkhår @Snusmumrikk ? for det gjør jo de fleste med dobbel pels og da har det jo ingenting og si at furminator sliter på dekkhåra.

Ikke sånn som underulla nei. Hannene røyter seg ikke sånn nakene som tispene, så de beholder det meste av dekkhåra og litt underull. Dekkhåra blir jo selvfølgelig bytta ut innimellom, men ikke i sånn heftig røyting nei. Så furminator ødelegger bare strukturen i pelsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bades 1 gang pr uke med shampo og kur/balsam/noe fuktgivende når de røyter, og masseres grundig under både shamponering og evnt etterbehandling. Nå den siste tiden har jeg brukt denne

86d2258cd9f7feecc2a3c7f63f3cf950-image.j

Når de har tørket børstes de utendørs, enten med furminator dersom det er løst nok eller med Plush puppy sin silver bullett brush. Furminator brukes kun 1-2 ggr pr uke.

Ellers børster jeg de ca annenhver dag for å få fart på pelsen, er pelsen tørr masserer jeg inn en klatt med denne

30b1bcadb4a30c4f2ed7479319dd8a5d-image.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tips til hva man bør gjøre med en hund som begynte å røyte en uke før utstilling? Bade dagen før, et par dager før eller ikke bade i det hele tatt? De mister jo mer pels når man bader og jeg vil jo beholde mest mulig av pelsen.

Da Yari gjorde det før vi skulle på utstillingstur så vasket jeg henne med tørrshampoo og prøvde å ikke røre pelsen. Jeg innbiller meg at det endte med ganske mye pelsstell, blåsing etc på selve utstillingen, men jeg husker ikke! Beholdt pelsen såpass at ingen andre så det, tror jeg. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til hva man bør gjøre med en hund som begynte å røyte en uke før utstilling? Bade dagen før, et par dager før eller ikke bade i det hele tatt? De mister jo mer pels når man bader og jeg vil jo beholde mest mulig av pelsen.

Det er umulig å svare på, for det er så individuelt - noen oppfører seg som om badet kickstarter alt og all pels bare raser av, mens andre ser bedre ut med et bad. En berner skal se mer fluffy ut i ringen enn en kelpie, så da er tipsene annerledes ut fra hvordan en vil ha sluttresultatet - men jeg kan heller ikke gjøre likt med mine bernere. Foenix kan jeg stille mer når hun røyter - jeg kan vente lenger før jeg stopper etter at røytingen har begynt og kan begynne å stille henne tidligere - enn X'en, fordi Foenix har lenger pels enn X'en og dermed mer å jobbe med i groomingen, samt at hun ikke ser så forbaska grisebustnaken ut som X'en gjør.

Jeg vil ikke ta i furminator med en ildtang, da den skader pels som ikke skal av eller pels som har kommet tilbake. Jeg har funnet en genial røytebørste hos Hund-1 som koster 99 kroner, og ikke krummer et strå på hunden (bokstavelig talt) - men drar av underull som om den fikk betalt for det.

2combs.jpg

Den er i plastikk, og har krummede tenner som gjør at den får løftet opp pels og kommer bedre til til den løse underulla. Det flagrer av pels rundt meg når jeg bruker den på jentene.

Her beregner jeg cirka tre måneder fra de begynner å røyte til de er tilbake i full pels igjen, men de røyter ikke i hele denne perioden. Jeg har forsøkt veldig mye forskjellig for å forkorte røyteperioden og forlenge utstillingssesongen, men til ingen nytte. Vi snakker minimale forskjeller. Å bade hunden daglig får etter min mening av pelsen raskere, men pels som ikke er løs vil ikke brått løsne av shampoo og balsam. Altså, et bad bidrar til å få av mer pels enn en klarer med børsten, og er en heldig kan en jo da også få blåst hunden tørr utendørs framfor at pelsen lager reir og produserer hybelkaniner innendørs.

Det ble sagt noe om toving av løs pels i badet lenger opp, og en må selvfølgelig børste gjennom hunden der det er så lang underull at den kan få tovet seg, før en bader der. Jeg kan heller ikke dytte mine røytedyr i badekaret uten å børste først - eller la de svømme på sommeren. Tovingen er dog verre om de får tørke selv, framfor å blåse de tørre (og en grer jo gjerne samtidig som en blåser, og dermed får løsnet på enda flere tover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner jo ikke hvordan pelsen hennes reagerer på det i og med at hun nettopp har fått voksenpelsen på plass, og dette er første røytingen hennes av voksenpels. Jeg tror jeg lar vær å bade henne.

Takk for tips til underullskam @SFX. Jeg har stusset lenge på hvor bra furminator egentlig er, da jeg har hørt den kutter pelsen som ikke skal av. Vi får prøve den du anbefalte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lani begynte å røyte før turen til Danmark. Vasket hun to dager før og børstet av alt løst og hun ble fin og fluffy. Mye bedre enn om jeg hadde latt være.

Hmm, jeg mistenker at Tidi bare vil miste mer pels av det. Hun har liksom ikke så mye å skryte av fra før av :P Jeg gjetter at Lani har mer pels enn henne. Men hvordan finner jeg ut uten å prøve? :P Vanskelig dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...