Gå til innhold
Hundesonen.no

finsk lapphund?


minnie28
 Share

Recommended Posts

hei,

jeg har tenkt å kjøpe meg en hund i slutten av sommeren her. Jeg hadde først planlagt å få meg en liten hund (papillon), men ombestemte meg da denne blir litt for liten. For litt siden ble jeg oppmerksom på en finsk lapphund, syntes denne var nydelig og bestemte meg for å finne ut mer om den.

Jeg bor sammen med min mamma, og en katt. Vi har god plass, stor hage, og gode turmuligheter. Jeg vipper vel fortsatt litt mot en liten hund, og er redd for at denne kanskje blir for stor? men vi har tenkt å bruke den til fjellturer, agility og lydighet på amatørnivå. Den må kunne være inne, ha dager med mindre turer, men også klare å gå lange turer. Den skal lett klare å bli med på feks hytte.

Er nybegynner med hund, så er denne "lett" og trene?

Har mulighet til å bruke mye tid til, og vil at den skal få det best mulig.

noen erfaringer med en finsk lapphund? eller vil du anbefale en annen rase? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror ingen raser i verden fungerer med 1-2 turer i uka på 1-2 timer, med mindre du tjener mye lydighet, agility eller annen hundesport hvor hunden får aktivisert seg!

@Aslan dette hørtes bra ut! Skal planlegge å dra til Spongdal 6. juli å se på hundene åå jeg hadde gjerne kunne møtt din nydelige Thorvald, så om du har muligheten hadde dette vært fantastisk! Ha

Den så ut som en normal lapphund med sommerpels! Noen har lite, noen har mye! Her er min med vinterpels liksom Veldig god og fluffy! Men alle hans forfedre og mødre har "lite" pels, så sånn er det ba

Høres perfekt ut for meg! Den er en av de små "store" rasene! Begge mine er i nedre sjiktet av rasen og er 42-43 cm høye og veier 13-14 kg, begge to! Minstemann er svensk lapphund, men de skal være like store :)

Jeg har aldri noen sinne hatt hund før, så en enkelt og grei nybegynner hund. De kan være litt sleipe og slue (som eldstemann som løper under agilityhindrer istedenfor over :P ), men det er ikke et problem, bare morro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg simpelt hen forguder og elsker lapphunden!

Jeg tenker den kan passe fint for deg. Det du evt skal være oppmerksom på er at du ikke får en border collie i forerørientering.

Men den er absolutt mulig å jobbe med men kan være litt sta. Men mye kommer anpå individet synes jeg.

Foreslår at du prøver å finne noen oppdrettere eller kanskje noen her på sonen som bor i nærheten av deg så du får møtt noen individer, du kommer til å bli solgt det er jeg sikker på :D

Hannhunden jeg hadde var STOR for å være lapphund og han rakk meg til knærne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg simpelt hen forguder og elsker lapphunden!

Jeg tenker den kan passe fint for deg. Det du evt skal være oppmerksom på er at du ikke får en border collie i forerørientering.

Men den er absolutt mulig å jobbe med men kan være litt sta. Men mye kommer anpå individet synes jeg.

Foreslår at du prøver å finne noen oppdrettere eller kanskje noen her på sonen som bor i nærheten av deg så du får møtt noen individer, du kommer til å bli solgt det er jeg sikker på :D

Hannhunden jeg hadde var STOR for å være lapphund og han rakk meg til knærne ;)

har tenkt på å finne noen i Trondheim som har en lapphund, men vet ikke av noen..

Har sett en i byen, og denne var vakker! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt på å finne noen i Trondheim som har en lapphund, men vet ikke av noen..

Har sett en i byen, og denne var vakker! :wub:

Du er heldig, i Trondheim er det høy tetthet av lapphunder :D Jeg bor i Skaun, men er titt og ofte i byen. 6 juli har vi rasespesial på Spongdal, da vil du kunne treffe _mange_ lapphunder av alle tre raser, men det kommer stort sett alltid flest finske lapphunder, så du er heldig der :) Min er også mulig å ha som hilse-på-hund, bare å si ifra :)

Har skrevet masse om min i diverse rasevalgtråder, men tråden MorBilly linket til har jeg skrevet et langt svar både om rasen generelt og om individet Thorvald :) Kan også lese i sonentråden jeg har link til i signaturen min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig, i Trondheim er det høy tetthet av lapphunder :D Jeg bor i Skaun, men er titt og ofte i byen. 6 juli har vi rasespesial på Spongdal, da vil du kunne treffe _mange_ lapphunder av alle tre raser, men det kommer stort sett alltid flest finske lapphunder, så du er heldig der :) Min er også mulig å ha som hilse-på-hund, bare å si ifra :)

Har skrevet masse om min i diverse rasevalgtråder, men tråden MorBilly linket til har jeg skrevet et langt svar både om rasen generelt og om individet Thorvald :) Kan også lese i sonentråden jeg har link til i signaturen min.

@Aslan

dette hørtes bra ut! Skal planlegge å dra til Spongdal 6. juli å se på hundene :D

åå jeg hadde gjerne kunne møtt din nydelige Thorvald, så om du har muligheten hadde dette vært fantastisk! Har mulighet til å kjøre et stykke, alt for å se om dette er den perfekte rasen :wub:

har lest bloggen din, blir bare mere sikker på at Finsk lapphund er den rette for oss :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor finner man en finsk lapphund med litt mindre pels? Med fare for å tråkke noen på tærne osv - no harm meant - så synes jeg mange finske lapphunder har så innmari lang pels. Etter jeg traff denne i Sverige så har jeg vært helt solgt. Men han ser jo ikke ut som den gjengse lapphund her på hundesonen?

14405571422_dcd3066f84_c.jpg

14427066363_b028441e26_c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit etter paimeskuinenlinjer, de omtaler seg selv som arbeidslinjene på rasen, men det er utter bullshit :P Uansett, har gjerne dårlig pels og mer hengehale.

Men sånn generelt er det mindre pels på tispene, er kun enkelte hanner som er skikkelig pelspuffs. Endel har altfor mye pels for min smak. Min Thorvald har ganske moderat med pels til hannhund å være. Den er ikke veldig lang, men mer tykk liksom. Ihverfall i vinterstylen, i sommervariant er den mer lett og luftig, men man må kjenne på den for å merke forskjellen.

Du kan anytime få hilse på Thorvald @Kangerlussuaq, si ifra om du er i Trøndelag, ellers er jeg jo deler av sommeren 15 min fra Gardermoen ;)

1978736_10154166216680341_57940607111825

Her er min med vinterpels. Ikke voldsomt lang, men tykk, noe som er vanskelig å få frem på bilde :P

De med såpass med pels er ikke SÅ vanlige egentlig :)

1366579464.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

omfg.. :| er det der noe amerikansk? selv hele snute/hodet er jo helt borti natta :P

Finsk :)

Har sett ham på film etc altså, og han ser mer overdreven ut på det bildet enn han egentlig er altså :P Sånt bilde kan jeg jo nesten få til med Thorvald og, hehe

1970568_10154043652615341_118851835_n.jp

Vinterpels, vinkel på bildet og vinden bakfra :P

Men sånn seriøst, så er det litt vanskelig å få frem reell størrelse og inntrykk på bilde. Kan få Thorvald til å se tjukk og pelspuff ut og slank og tynnpelsa bare ved å endre bildevinkel liksom. De fleste lapphunder er i virkeligheten mindre og slankere enn de fremstår på bilder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Leo har vel litt mer lik pels som den på bilde ditt @Kangerlussuaq . Han er ikke avlet med tanke på å få mindre pels, men mamman hans slekter på en del av de litt mere kortere typene, så han arvet nok litt av genene der. Han har mye underull, men dekkpelsen er ikke så lang som du finner på noen. Jeg skulle gjerne hatt litt lenger på han, men ikke fulgt så lang som på noen andre, det blir altfor mye synes jeg. Vi oppelver heller ikke at pelsen hans er dårlig. Lite snøklumper, aldri kvist og kvast i pelsen, tørker på en-to-tre og søle og slikt ramler av så fort han er tørr. Han har mer brukenes pels enn et par andre lapper som jeg kjenner som har mere pels, men hos dem fester alt seg og de får fort snøklumper. Halen bærer han høyere enn han gjorde når han var mindre, ligger mer riktig nå, han er litt sen i utviklinga si :)

287c233319be5bcbaa96986690285eb6_zpsbd4d

Dette her er Leo og kullsøsteren hans.

5de70518387347946fffe3d678e47eb7_zps16fe

e8b467146feebbefba7cf0a6118fad70_zps7dc4

Edit: kan også skrive under på det @Aslan skriver om vinkler på bilder osv, har noen bilder av Leo hvor han ser ut som en av de med massemasse pels, og andre bilder hvor han nesten ser ut som han ikke har noe :lol: de jeg la ut nå viser veldig bra hvordan han er i virkeligheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er bekymret for størrelsen - og jeg er ikke så inne på størrelsen i cm. på rasen men jeg ville bare si at naboen min har en Finsk Lapphund tispe. Hun er liten, Lapphund er vel ikke så veldig mye mindre eller større enn BC da begge sees på som medium hunder? Men hun her er mye mindre enn min BC iallefall.

Herlige hunder, jeg elsker uttrykket på dem, og den pelsen kunne man jo begrave seg i :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idealstørrelsen er 44 cm på tisper, 49 cm på hanner, +- 3 cm på begge kjønn er innenfor normalen, men man finner endel over og under det igjen da typen er viktigere enn størrelsen :) Vet av hanner på 57 cm og tisper på under 40 cm. Thorvald (og Leo til @Krilo ) er begge ca 48-49 cm høye, så ingen av de er store egentlig :) Mezzi som @Enits hadde var vel 52 cm ellernoe, han var høy og stor :)

De fleste tror de er større ja :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige hunder, jeg elsker uttrykket på dem, og den pelsen kunne man jo begrave seg i :wub:

Det var det jeg gjorde. Jeg ble så glad og rørt og alt at jeg satt med tårer i øynene og bare moillkosa med den :wub: (Greit, det hadde kanskje noe med at jeg hadde bodd i felten i type 1 uke og var sliten, lei, savnet hunden min osv :lol: ). Hunde/pelsterapi er ekte, utvilsomt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg gjorde. Jeg ble så glad og rørt og alt at jeg satt med tårer i øynene og bare moillkosa med den :wub: (Greit, det hadde kanskje noe med at jeg hadde bodd i felten i type 1 uke og var sliten, lei, savnet hunden min osv :lol: ). Hunde/pelsterapi er ekte, utvilsomt :wub:

Helt enig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier storebror til @Krilo sin Leo. Han er kortpelset, ikke akkurat lettrent og måler 52 cm i mankehøyde og er 24kg med muskler. Han er av den klart kraftigere typen. Det er stort spenn i størrelser innenfor rasen, akkurat som det er stor variasjon i farger og tegninger. Det samme kan sies om gemytt og personlighet.

Jeg kunne ikke tenkt meg annen rase, men jeg tror det lønner seg å være klar over at du kan få et stabeist i huset, hos oss er all trening basert på moro og et positivt samarbeid mellom deg og hunden. Er det ikke g, y, så er det ikke veldig interessant å gjøre :) Men jeg liker det sånn, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...