Gå til innhold
Hundesonen.no

Servicehund nektet adgang i sovekupéen


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/reiseliv/handikappet-ble-nektet-aa-ta-med-servicehund-paa-sovekupeen/a/10131555/

Vel om bord på toget ble de møtt av en konduktør som nektet Borg å ta med servicehunden til sovekupéen.

- Da lurte jeg på hva jeg skulle gjøre, og da mente han at jeg kunne legge «kjøteren» med assistenten jeg hadde med meg som lå fire vogner bort. Jeg trenger hjelp for blant annet å komme meg opp i sengen, og jeg spurte ham om hvordan han mente jeg skulle løse det. «Det er ikke mitt problem» sa han, og mente at jeg kunne legge igjen hunden i en annen kupé mens assistenten kunne hjelpe meg til sengs, sier Borg til VG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det er kun førerhunder og politihunder som er godkjent på tog og offentlig transport, og assistansehunder er en prøveordning hvor ingenting er formalisert. Dermed er ikke assistansehunden til Borg godkjent til sovekupé, som han egentlig fikk høre hos kundeservice, sier hun til VG.

De beklager det som har skjedd, og skjønner at folk kan synes at det er et tungvint system.

- Men vi må følge opp og ta hensyn til gjeldende regler. Konduktøren har holdt seg til regelverket, men man kan jo spørre seg om han kunne hjulpet til på en annen måte, sier hun.

Borg får lov til å reise med Ylvis, men da må han sitte i en vogn som tillater hunder. Dette er fordi at de må ta hensyn til allergikere."

man er vell mindre allergisk mot en førerhund enn en servicehund tenker jeg, selv om begge er en labrador feks... *oppgitt* makan, servicehund er servicehund i mitt hode. Personen var avhengig av hunden sin! Her burde nok nav inn og få ordnet systemet slik at alle servicehunder får samme fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at problemet er at man er mindre allergisk mot førerhunder eller politihunder enn man er mot servicehunder, problemet er vel mangelen på regelverk på dette med servicehunder. Det er neppe NSB sin feil, selv om konduktøren kunne oppført seg litt mindre ***. Dette er en ting NAV må ordne opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge servicehundene ikke har samme status og regelverk rundt seg som førerhunder og politihunder så vil sånt skje. Da er ikke servicehunden mer enn Fido til naboen. Men for en idiot av en konduktør! Må da gå an å oppføre seg ordentlig vel.

Men han er ikke den første som har fått beskjed om at det er lov med hund i sovekupe, det fikk jeg og i 2007. Endte med at jeg fikk ha hundene i sovekupeen etter at min kjære mor ringte til toppledelsen i nsb. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra sånt kommer frem i lyset. Jeg var ikke klar over at servicehunder ikke hadde samme status som førerhunder. Det er jo strengt tatt det samme, eneste forskjellen er hva slags handicap det er snakk om. Jeg håper at det at det blir fokus på episoder som dette vil presse frem en endring i lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et problem i USA at "servicehunder" har blitt et utbredt og misbrukt hjelpemiddel dessverre. Veldig mange skaffer seg servicehunder (via de vanlige, offentlige kanalene) på ganske tynt grunnlag og misbruker det rett og slett for å få lov til å ha med hunden sin "overalt".

Jeg ser fort dette komme i Norge også etterhvert, når NAV får på plass dette regelverket som gir dem samme rettigheter som førerhunder. Dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er et problem i USA at "servicehunder" har blitt et utbredt og misbrukt hjelpemiddel dessverre. Veldig mange skaffer seg servicehunder (via de vanlige, offentlige kanalene) på ganske tynt grunnlag og misbruker det rett og slett for å få lov til å ha med hunden sin "overalt".

Jeg ser fort dette komme i Norge også etterhvert, når NAV får på plass dette regelverket som gir dem samme rettigheter som førerhunder. Dessverre.

Men da må man heller være strengere på hvem som faktisk får servicehund og opptreninga av disse så hundene ikke blir ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I USA får du jo kjøpt "servicehundtittelen" på valper omtrent, så ei med belger som hadde servicehund som var 7 måneder eller? Det tar vel generelt litt lenger tid......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA får du jo kjøpt "servicehundtittelen" på valper omtrent, så ei med belger som hadde servicehund som var 7 måneder eller? Det tar vel generelt litt lenger tid...

Jepp... En amerikansk bekjent av meg hentet en liten terrierblanding på ett shelter, og det gikk ikke mange ukene før hunden var registrert som servicedog for å hjelpe henne med angst. Synes kanskje den type godkjenning blir litt feil, hvor det ikke stilles noe krav til trening av hunden eller hva den konkret hjelper til med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det må jo gå greit å regulere. Det som i første omgang må godkjennes er at eier har rett til å bruke servicehund, med alle de goder dette innebærer (som mulighet til å ta de med overalt), også må man ha en sertifisert servicehund i tillegg. Så det som må fremlegges f.eks. for å få hunden med i sovevogn er et dokument som sier at Fido er sertificert servicehund med tilknytning til Ola Nordmann, og så må Ola vise ID.

Altså at antallet servicehunder blir regulert av hvor mange som har rett til å bruke dem, ikke hvor mange hunder som klarer å nå kravene.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA får du jo kjøpt "servicehundtittelen" på valper omtrent, så ei med belger som hadde servicehund som var 7 måneder eller? Det tar vel generelt litt lenger tid...

Jepp... En amerikansk bekjent av meg hentet en liten terrierblanding på ett shelter, og det gikk ikke mange ukene før hunden var registrert som servicedog for å hjelpe henne med angst. Synes kanskje den type godkjenning blir litt feil, hvor det ikke stilles noe krav til trening av hunden eller hva den konkret hjelper til med...

Jeg er litt sånn både og. Sånn for personer nettopp med angst, depresjoner o.l. så trenger ikke hunden for deres del noe videre utdanning eller trening for å være til hjelp (I would know, hadde jeg bodd i USA så hadde vel Odin fort vekk hatt det papiret tenker jeg). På en annen side så mener jeg at hunder som skal ha lov til å være med overalt må ha et visst minimum av oppdragelse og for eksempel være absolutt stueren, ikke stjele mat og hoppe på bord, kunne takle litt stressende situasjoner rundt folk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...