Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn angrepet av hund i Drammen


Ingidano
 Share

Recommended Posts

Guest Bølla

Men flukt er fryktatferd. Jada, man kan sikkert få ned bitestatistikken ved å lære barn som ikke er redd for hunder hvordan man skal oppføre seg, men et lite barn som er redd for hunder VIL i 99% av tilfellene flykte for livet hvis det kommer en stor løshund etter det, uansett hva de har lært. Selvfølgelig!

"Alle" vet at man ikke skal flykte fra bjørner, hvor mange tror du legger seg ned og spiller død hvis det kommer en stor bjørn etter de?

Ville du gjort det?

Frykt er frykt! Man handler etter instinkt.

Slike situasjoner unngåes hvis man passer bedre på bikkjene sine eller unngår å holde hunder som ser på barn som potensielt bytte - IKKE ved å belære småbarn om hvordan de skal oppføre seg når de har panikk.

99,9 % av alle ungene vil neppe tenke rasjonelt når det de frykter mest kommer rasende mot de.

Og det vil neppe du gjøre heller, like lite som jeg klarer å oppføre meg som om grønne gresshopper ikke er kjøttetende monstre hver gang jeg støter på en - selv om jeg VET at det er irrasjonelt.

Jeg blir grunnleggende provosert over at man kan prøve å legge noe som helst ansvar over på oppførselen til et vettskremt barn.

Eh, nei, alle barn vil ikke gjøre det, jo eldre de blir jo mer mottakelig for læring er de. Jeg har da selv lært barn opp, og vi har hatt flere halvskumle episoder med såkalte tøffer hunder. Har du sett hvilken stålkontroll juniorhandlere kan ha på ukjente hunder i ringen? Generelt så er mange barn svært mye flinkere til å ta imot instrukser/læring enn enkelte voksne. Handler man etter instinkt kan man bli bitt, og det er det lurt å lære dem. Dette krever selvfølgelig at man må ha øving i å omgås dyr man kan finne skumle, det holder ikke å si at man må stå i ro om en stor hund løper mot deg.

Du kommer med så håpløse eksempler her, jeg gidder ikke å kommentere verken gresshopper eller veps. Jeg legger ikke ansvaret på barnet selv, men på 1) hundeeieren, 2) omsorgspersonene til barnet og 3) hunden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, nei, alle barn vil ikke gjøre det, jo eldre de blir jo mer mottakelig for læring er de. Jeg har dav lært barn opp, og vi har hatt flere halvskumle episoder med såkalte tøffer hunder. Har du sett hvilken stålkontroll juniorhandlere kan ha på ukjente hunder i ringen? Generelt så er mange barn svært mye flinkere til å ta imot instrukser/læring enn enkelte voksne. Handler man etter instinkt kan man bli bitt, og det er det lurt å lære dem. Dette krever selvfølgelig at man må ha øving i å omgås dyr man kan finne skumle, det holder ikke å si at man må stå i ro om en stor hund løper mot deg.

Du kommer med så håpløse eksempler her, jeg gidder ikke å kommentere verken gresshopper eller veps. Jeg legger ikke ansvaret på barnet selv, men på 1) hundeeieren, 2) omsorgspersonene til barnet og 3) hunden selv.

Juniorhandlere er ikke redd for hunder...

Jeg har hatt en del skremmende opplevelser med hester i min barndom, men jeg har aldri vært redd for hester.

Vet du : hvis min sønn opplever det samme som dette barnet når han blir eldre, så kan jeg faktisk ikke garantere at han ikke løper heller og han er godt vant med dyr og godt oppdratt rundt dyr.

Dette er et barn som sannsynligvis har foreldre som heller ikke er komfortabel med hunder - naturlig nok.

Hunder ER potensielt livsfarlige i en helt annen skala i mange andre land.

De burde ikke trenge å drasse med seg ungen rundt til hunder for å lære den hvordan den skal oppføre seg hvis det kommer en stor sint løshund som kan bite barn.

Det er ikke en menneskerettighet å holde hund og i hvertfall ikke en hund som punkterer lungene til en unge fordi den løper. Det er ene og alene eiers ansvar. Barn har rett til å ferdes fritt rundt i sitt eget nabolag uten å trenge kurs i hvordan man håndterer farlige løshunder faktisk.

Og et kurs hadde som sagt neppe hjulpet på et barn som er oppriktig redd.

Jeg synes fortsatt du viser litt vel liten forståelse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flukt er fryktatferd. Jada, man kan sikkert få ned bitestatistikken ved å lære barn som ikke er redd for hunder hvordan man skal oppføre seg, men et lite barn som er redd for hunder VIL i 99% av tilfellene flykte for livet hvis det kommer en stor løshund etter det, uansett hva de har lært. Selvfølgelig!

"Alle" vet at man ikke skal flykte fra bjørner, hvor mange tror du legger seg ned og spiller død hvis det kommer en stor bjørn etter de?

Ville du gjort det?

Frykt er frykt! Man handler etter instinkt.

Slike situasjoner unngåes hvis man passer bedre på bikkjene sine eller unngår å holde hunder som ser på barn som potensielt bytte - IKKE ved å belære småbarn om hvordan de skal oppføre seg når de har panikk.

99,9 % av alle ungene vil neppe tenke rasjonelt når det de frykter mest kommer rasende mot de.

Og det vil neppe du gjøre heller, like lite som jeg klarer å oppføre meg som om grønne gresshopper ikke er kjøttetende monstre hver gang jeg støter på en - selv om jeg VET at det er irrasjonelt.

Jeg blir grunnleggende provosert over at man kan prøve å legge noe som helst ansvar over på oppførselen til et vettskremt barn.

Ååhhh, Mud, du skriver nøyaktig det jeg tenker...

Folk må passe bedre på hundene sine, punktum! Dette er ikke barnets feil, punktum! Skjønner ikke hvorfor ansvaret skal legges over på offeret... Jeg forventer ikke at folk som velger å IKKE eie dyr, å ha kunnskap om dyr. Jeg kan for eksempel ingenting om hester, har ingen interesse for hester, har ingen ønsker om å kunne noe om hester, og det er IKKE min feil om en hest på ville veier sparker meg, fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle håndtere denne hesten som hadde stukket av...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Juniorhandlere er ikke redd for hunder...

Jeg har hatt en del skremmende opplevelser med hester i min barndom, men jeg har aldri vært redd for hester.

Vet du : hvis min sønn opplever det samme som dette barnet når han blir eldre, så kan jeg faktisk ikke garantere at han ikke løper heller og han er godt vant med dyr og godt oppdratt rundt dyr.

Dette er et barn som sannsynligvis har foreldre som heller ikke er komfortabel med hunder - naturlig nok.

Hunder ER potensielt livsfarlige i en helt annen skala i mange andre land.

De burde ikke trenge å drasse med seg ungen rundt til hunder for å lære den hvordan den skal oppføre seg hvis det kommer en stor sint løshund som kan bite barn.

Det er ikke en menneskerettighet å holde hund og i hvertfall ikke en hund som punkterer lungene til en unge fordi den løper. Det er ene og alene eiers ansvar. Barn har rett til å ferdes fritt rundt i sitt eget nabolag uten å trenge kurs i hvordan man håndterer farlige løshunder faktisk.

Og et kurs hadde som sagt neppe hjulpet på et barn som er oppriktig redd.

Jeg synes fortsatt du viser litt vel liten forståelse.

Nå viser altså all internasjonal forskning (som undervisningen bygger på) og ikke minst erfaring fra mange store prosjekter at dette nytter. Det er jo veldig rart at disse barna i Canada skulle kunne evne å lære dette, men de gjør altså ikke det her og alle andre steder? Selvfølgelig evner alle å lære om man får god undervisning og ikke minst øving.

Hva som blir skadeutfallet når en hund biter kan være så mangt, dogo canario er stor og i en konfliktsituasjon med et barn skal man være svært glad at det ikke ble hjerneskader eller enda verre; med døden til følge.

Jeg vil påstå at med din generalisering og uvitenhet om helt grunnleggende etologi og dyrekommunikasjon er du med på å spre den samme holdningen videre, og alt det kan føre til.

Jeg er helt enig at man ikke burde trenge slik (offentlig) kursing, jeg anser det som helt grunnleggende kunnskap som burde læres fra mor og far, akkurat som man lærer å lage mat på egenhånd. Dessverre så er det mange som ikke er det ansvaret bevisst, og med over 500 000 hunder i dette landet er det helt åpenbart at det vil bli mange konfliktsituasjoner, spesielt i familier med fremmedkulturell bakgrunn og stor frykt for ukjente dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Ååhhh, Mud, du skriver nøyaktig det jeg tenker...

Folk må passe bedre på hundene sine, punktum! Dette er ikke barnets feil, punktum! Skjønner ikke hvorfor ansvaret skal legges over på offeret... Jeg forventer ikke at folk som velger å IKKE eie dyr, å ha kunnskap om dyr. Jeg kan for eksempel ingenting om hester, har ingen interesse for hester, har ingen ønsker om å kunne noe om hester, og det er IKKE min feil om en hest på ville veier sparker meg, fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle håndtere denne hesten som hadde stukket av...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Jeg har aldri sagt at det var barnets feil.

Da bor du kanskje ikke et i et område med mye hester heller? Går folk på tur med hester som kan stikke av (dvs; er det et plausibelt scenario å møte på en hest?)?

Kommunikasjon og adferd med og rundt dyr er veldig enkelt, det blir for dumt å forfekte at mennesker er den eneste arten på jorden som har livets rett, klarer ikke de andre artene å lese oss skal de bøte med døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det var barnets feil.

Da bor du kanskje ikke et i et område med mye hester heller? Går folk på tur med hester som kan stikke av (dvs; er det et plausibelt scenario å møte på en hest?)?

Kommunikasjon og adferd med og rundt dyr er veldig enkelt, det blir for dumt å forfekte at mennesker er den eneste arten på jorden som har livets rett, klarer ikke de andre artene å lese oss skal de bøte med døden.

Så om man vokser opp et sted med lite hunder, og så tilfeldigvis går et sted hvor det kommer en løs hund og reagerer "feil", så er det hundens skyld, men hvis du vokser opp med hunder i nærheten og ikke lærer å stå helt stille når en hund som er større enn deg kommer løpende mot deg så er det din skyld at den biter?

Sorry mac. De skal komme med en særdeles god unnskyldning for at jeg skal mene at denne hunden har noe som helst rett til å leve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det var barnets feil. Da bor du kanskje ikke et i et område med mye hester heller? Går folk på tur med hester som kan stikke av (dvs; er det et plausibelt scenario å møte på en hest?)? Kommunikasjon og adferd med og rundt dyr er veldig enkelt, det blir for dumt å forfekte at mennesker er den eneste arten på jorden som har livets rett, klarer ikke de andre artene å lese oss skal de bøte med døden.
Ja vi har hester her jeg bor, men jeg ser på det som eiers ansvar å passe på at disse hestene ikke angriper meg... Jeg vaks opp med hester som sto på beite rett utenfor der vi bodde.... Er også hunder i gata vi bor, men eierne må passe på de slik at ungene kan gå trygt til og fra skolen. Hvis en av disse hundene en dag angriper en av mine unger, er det ingen tvil om hva jeg synes om det, eller hva jeg vil kreve av eieren... Og ja, jeg har lært ungene mine å vise respekt for dyr, de får ikke hilse på fremmede hunder og de får ikke terge dyr.... Jeg lærer barna mine respekt for dyr, og dyreeiere må lære hundene å ha respekt for barn...hvis ikke hundene har respekt for unger, så må de holdes fast eller holdes borte fra unger.... Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bodde dette barnet på Fjell i Drammen, jeg tror ikke det er tett av hunder der liksom. Nå er det riktignok en del år siden jeg har vært der, men på den tiden var stedet stort sett befolket av kulturer som IKKE er oppvokst med Lassie..

De årene jeg bodde på Tøyen med stor hund hadde jeg full respekt for at andre var redd for hunden min. JEG velger å ha hund. DE velger ikke å måtte forholde seg til at jeg har hund.

Det er noe jeg påtvang de hver gang vi møttes i heisen , møttes på smalt fortau osv..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@Bølla. Vi skjønner hva du prøver å si. Alt hadde vært mye enklere om alle ble til saltstøtter i møte med hunder, men slik er ikke virkeligheten.

Nei, men det betyr jo ikke at vi ikke trenger å sette fokus på opplæring og videreføring av kunnskap? All kunnskap er bra kunnskap, å gå gjennom livet med skyggelapper er sjelden lurt.

Så om man vokser opp et sted med lite hunder, og så tilfeldigvis går et sted hvor det kommer en løs hund og reagerer "feil", så er det hundens skyld, men hvis du vokser opp med hunder i nærheten og ikke lærer å stå helt stille når en hund som er større enn deg kommer løpende mot deg så er det din skyld at den biter?

Sorry mac. De skal komme med en særdeles god unnskyldning for at jeg skal mene at denne hunden har noe som helst rett til å leve.

Som sagt så mener jeg at det først og fremst er hundeierens skyld. Hunden selv kommer tertiært. Men som jeg har nevnt tidligere så viser all forskning og fagkunnskap til at man ikke skal løpe fra aggressive dyr, ei heller gå i en konfliktposisjon hvor man evt fremprovoserer en reaksjon (som f eks å søke øyekontakt).

Ang hundens rett til å leve eller ei har jeg faktisk ikke uttalt meg om.

Ja vi har hester her jeg bor, men jeg ser på det som eiers ansvar å passe på at disse hestene ikke angriper meg...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Selvfølgelig er det det, men om hestebitt utbredt hadde du kanskje gjort ditt for å unngå det dersom dette skulle skje? Det finnes jo ville dyr her i verden, vi er ikke det eneste som har plass her på planeten. En bilsjåfør har et ansvar for å følge med på trafikkbildet og kjøre rolig i områder med barn og gangfelt, men det betyr ikke at jeg på mine fire ben (eller barn) løper ut i veien uten å se meg for og vise tydelige signaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke ville hunder i Norge, og behøver ikke lære oss å forholde oss til ville hunder. Vi har tamme hunder som eierne må passe på. Hvis jeg bodde i jungelen blandt aper ville jeg lært meg om aper, bodde jeg i Mexico med ville gatehunder, ville jeg lært å forholde meg til ville gatehunder... Jeg kan trafikkreglene fordi vi har biler her i Norge...men ingen villhunder...heldigvis..

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Vi har ikke ville hunder i Norge, og behøver ikke lære oss å forholde oss til ville hunder. Vi har tamme hunder som eierne må passe på. Hvis jeg bodde i jungelen blandt aper ville jeg lært meg om aper, bodde jeg i Mexico med ville gatehunder, ville jeg lært å forholde meg til ville gatehunder... Jeg kan trafikkreglene fordi vi har biler her i Norge...men ingen villhunder...heldigvis...

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Vi har tamme hunder ja, men likevel blir altså tusenvis av mennesker bitt av hunder hvert eneste år. Skal man bare godta det eller skal man forsøke å gjøre noe med det så statistikken blir bedre? I Canada klarte de nemlig det, men vi nordmenn liker jo å prøve å finne opp kruttet selv så. Vi får gjøre som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det at barn generelt bør bli gitt mer kunnskap om hvordan håndtere hunder (og dyr). At man ikke går bort til fremmede hunder uten å spørre om lov, at man ikke skal hyle og vifte med armene foran en hund man ikke kjenner (eller hund i det hele tatt) osv.

Men selvsagt løper barn når det kommer en løs hund etter. Voksne og.

Mitt aller første hundeminne er fra da jeg var 3-4 år gammel, husker at jeg satt bak på sykkelen til pappa, mens han tråkket for harde livet på havna i københavn mens det kom en doberman jagende bak... da var vi redde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortelle et barn x antall ganger hva det skal og ikke skal for at det ikke skal havne i fare, men du kan banne på at barn likevel havner i fare.

Hadde det holdt å lære barn slikt, og vips ble det sånn for alltid, hadde det vært superenkelt å være mor.

Så neste avsløring: så enkelt er det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Du kan fortelle et barn x antall ganger hva det skal og ikke skal for at det ikke skal havne i fare, men du kan banne på at barn likevel havner i fare.

Hadde det holdt å lære barn slikt, og vips ble det sånn for alltid, hadde det vært superenkelt å være mor.

Så neste avsløring: så enkelt er det ikke :D

Igjen, dette har blitt forsøkt i Canada over flere år med stort hell. Det fungerer beviselig. At noen barn velger å gjøre noe annet enn det de blir lært er som forventet, men metodisk undervisning og trening vil føre til at bitestatistikken går ned. Jeg kan ikke helt se hvorfor ikke det skal være et ønsket mål, det gagner jo først og fremst barna. At 200 barn blir bitt er fortsatt enormt mye bedre enn 2000 barn.

Livet er en farlig ting og vi skal alle dø, men det skader ikke å bruke hodet og den tilgjengelige kunnskapen man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Igjen, dette har blitt forsøkt i Canada over flere år med stort hell. Det fungerer beviselig. At noen barn velger å gjøre noe annet enn det de blir lært er som forventet, men metodisk undervisning og trening vil føre til at bitestatistikken går ned. Jeg kan ikke helt se hvorfor ikke det skal være et ønsket mål, det gagner jo først og fremst barna. At 200 barn blir bitt er fortsatt enormt mye bedre enn 2000 barn. 

 

Livet er en farlig ting og vi skal alle dø, men det skader ikke å bruke hodet og den tilgjengelige kunnskapen man har. 

Ja er enig i det, og mine barn som vokser opp med hest og hund lærer mye, men det betyr ikke at de klarer å styre sine impulshandlinger alltid, det må man ikke glemme. Og årsaken er biologisk, for impulssenteret styrer flere handlinger hos barn kontra voksne.

Men jo flere ganger man sier noe, jo større sjanse er det at kunnskapen sitter.

Men tilogmed barn som lever med hunder, og kjenner disse, kan utføre impulshandlinger som å løfte hendene om hunden blir vill. Enda det blir fortalt at da hopper hunden mer. Reflekshandlingen er sterk, og er en mekanisme som er laget for å beskytte, selv om den kan trigge en del hamdlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man burde lære et barn hvordan det skal oppføre seg rundt dyr. Nei, man kan ikke alltid forvente at barnet handler rasjonelt selv om det har lært hvordan det bør handle.

Ja, man burde legge ansvar over på eieren. Nei, man burde ikke forvente at hunder skal angripe.

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et undervisnings-opplegg som Hunden Blå man ønsker seg?

Vi veit ikke hvorfor bikkja beit denne ungen. Vi gjetter på at det var fordi den løp, fordi det passer inn med en jaktinstinkt-forklaring, men vi veit ikke om det er derfor den beit, og vi veit ikke om den ville ha bitt om ungen ble stående rolig. Å bli stående rolig og vente på en så stor og aggressiv hund, kan være minst like farlig som å løpe. Å delvis plassere ansvaret på offeret er bare feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...