Gå til innhold
Hundesonen.no

Dorset vs Frenchie


Konnestra
 Share

Recommended Posts

Jeg lagde et innlegg for en stund siden om rasevalg, siden jeg skal ha en valp sent i sommer 2015 eller høst. Nå begynner det å nærme seg en bestemt rase, men jeg og min mor er litt uenig i hvilken rase som kommer i hus.

Jeg ønsker veldig Dorset old tyme buldoggen, og har snakket lenge med begge oppdretterene, og blitt satt på kommende valpeliste hos dem begge. Begynte å reasearche rasen for nesten ett år siden , så jeg er godt forberedt på hva som kommer i hus med denne rasen.

Moren min derimot, er redd for store hunder. Dorsetten er ikke stor, men er bred og muskuløs. Har prøvd å fortelle henne at disse hundene ble avlet for å være rolige familiehunder som godt kan tåle en dag på sofaen, eller fjellet. Noe som passer for meg og helsen min (hjerteproblemer etc;)

Hun vil ha en fransk bulldog kun på grunn av utseendet. Jeg har forklart henne at disse hundene er sta, har flere helse problemer enn en DOTB, og at jeg helst vil utelukke en flat nese-rase. Om noen uker skal jeg hjem til bursdagen min, og ha en seriøs prat med henne, for jeg har gjort såpass reasearch for å finne den beste rasen for meg, og ikke basere alt på utseendet.

Det kommer til å bli jeg som må punge ut 15.000 for valpen, + utstyr og kurs, noe som jeg sparer til akkuratt nå ved å freelance. Det er jeg som kommer til å trene hunden, å gå tur med den. Jeg skal bo hos min mor i 1-2 år fra sommeren 2015, og flytter ut igjen når jeg har råd. Det er jeg som skal omgås denne hunden så lenge den lever, og jeg vil ikke ha en dyr hund som kan bli syk, der jeg må betale et ******* i dyrlege regninger. Hvis ikke DOTB blir en mulighet, har jeg tenkt på Bull Terrier, men de har også en del problemer så vidt jeg vet, og kan være ganske hyperaktive...

Noen meninger eller tips om dette? (Rasevalget blir antakeligvis 100% bestemt 13 juni da jeg skal reise hjem og snakke med henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bare en liten kommentar på å utelukke flatnesehunder, DOTB er ikke akkurat langnesa de heller? Vil påstå at de går under termen brachycephalic de og, og de helseplager det kan medføre.

Skriv en liste sammen med hvilke egenskaper dere ønsker hunden skal ha. Hva slags type temperament, aktivitetsnivå, pelsstell, ect. Om dere klarer å være litt åpne, så finner dere kanskje en rase som

Jeg har sendt en ny mail til begge oppdretterene om det er mulig å se foreldrene til planlagt kull + om hundene deres har blitt testet for HD/AD. Spurte også om de har kontroll på hvem de selger valpe

Dorset er ikke sykdomsfri den heller, selv om oppdretterne liker å fremstille det sånn...

Ja alle raser har jo problemer, men dorsetten er friskere enn den engelske bulldoggen ihvertfall. Vet du hvilke problemer den kan få? Har hørt at de hvite hundene kan lettere få eksem/kreft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Får du med godkjent stamtavle når rasen ikke er FCI-godkjent? Veldig viktig.

Du bør ha spart opp en god del sum før et slikt kjøp pluss ha god forsikring (om man i det hele tatt får det med spesielt utsatte raser). Usikker på hvor frisk Dorset'en er iforhold, men ser jo bare ut som en høyere utgave av vanlig bulldog, så har mine sterke tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det skal være din hund så er det ditt valg, tenker jeg. Dersom du virkelig vil ha dotb ville jeg i verste fall utsatt et par år til du slipper å bo hjemme. Det er ingen god deal og gå med på et kompromiss man ikke er enig i. Det virker som du har gjort god research og vet hva du vil ha ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du med godkjent stamtavle når rasen ikke er FCI-godkjent? Veldig viktig.

Du bør ha spart opp en god del sum før et slikt kjøp pluss ha god forsikring (om man i det hele tatt får det med spesielt utsatte raser). Usikker på hvor frisk Dorset'en er iforhold, men ser jo bare ut som en høyere utgave av vanlig bulldog, så har mine sterke tvil.

Jeg får med stamtavle, de er registrert i England :) Forsikring skal de ha. Helsen er generelt mye bedre enn den engelske buldoggen, men eksem/allergi kan visst forekomme. Oppdretteren snakket også om at unge hunder lett kan få brist i beinet om de hopper fra sofaen ofte, men slik er det vel med større hunder enn de små rasene. DOTB høres ganske frisk ut i forhold til andre rasene jeg har sett på til nå, og virker ganske rolige innendørs. De lever også til å bli over 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare helt på siden, men når det gjelder redsel for store hunder, så vil nok ikke det bli et problem for din mor så lenge hun er i valpens liv fra starten av.

Min mor var redd hunder generelt den gang familien fikk hund. Hun ofret seg for et sykt barn ved å ta en hund i hus. Dette var da en boxer, som hun synes så dritskummel ut i tillegg til å være stor. Det har i ettertid kommet frem at mens vi gikk rundt å ventet med stor glede på å få den lille valpen hjem, så gikk hun rundt å var redd for at den kom til å legge henne for hat og at hun i de neste 10+ år kom til å føle seg utrygg i eget hjem. Så kom valpen i hus, 8 uker gammel. Den var ikke stor av størrelse, og det var jo bare en liten baby! Den fikk en plass i hennes hjerte fra dag 1.

Ellers kan du jo fortelle din mor at prisen på fransk bulldog (fra seriøse oppdrettere, som er ekstra viktig hvis man kjøper en rase med såpass store helseutfordringer) er rundt 20.000. Og at årlig forsikring på rasen ligger på...jeg vet ikke. 4.500, kanskje? Går dorsetten som blanding hos forsikringsselskapene? I såfall vil den være billigere der også. Altså, man må ha god råd for å ha hund uansett, men hvis dette kan være med på å gjøre din mor mindre ivrig på den franske bulldogen så kan det være lurt å trekke frem. Da kan det være lurt å "glemme" at den franske sitt mat- og utstyrs budsjett vil være betraktelig lavere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innlegg å sitere nå så jeg bare slår alt isammen. Tror at moren min kommer til å forbedre skrekken ved å ha en liten valp i huset. Har nevt til henne alt om fransk bulldog, at de er dyre og slikt, men hun vil ikke høre. Siden jeg skal på hjemme i kanskje 2 år, føles hun at hun SKAL bestemme rasen, noe som irriterer meg noe grundig siden det er jeg som skal ha hunden, og betale absolutt alt. Hun har bare tatt "jeg er sjefen i huset" ganske seriøst de siste årene.

Ja, noen DOTB har ganske flat nese, helt til de får den fleske-biten over nesen. Det har jeg nevnt til oppdrettere at jeg ikke ønsker. De har flere hunder med betydelig lengre snute.

Her er noen eksempler fra én av oppdretterene, den første med ganske kort snute:

Chester_1.jpg

Og litt lengre snute uten nese-flesket:

Nala_Profil.jpg

Så det kommer an på foreldrene og hvilke raser som har blitt avlet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå er det jo faktisk moren din sitt hus da. Om du ikke vil ta hensyn til hennes ønsker er det jo bare å flytte? Så lenge du bor hos henne syns jeg det er rimelig å ta hensyn til hva hun ønsker å bo sammen med jeg.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor eier huset, det er hun som bestemmer. Enkelt og greit :)

Enten får du flytte ut, justere valget etter hennes krav, eller vente med å få hund. Jeg er helt enig i at det ikke er noe poeng å skaffe seg en annen hund enn den man har lyst på, og det virker som at du har veldig lyst på dorseten :)

Prøv å få henne med på valpebesøk, kanskje hun endrer mening. Hvis ikke må du nok bare smøre deg med tålmodighet :P

Hun vil ha en fransk bulldog kun på grunn av utseendet. Jeg har forklart henne at disse hundene er sta, har flere helse problemer enn en DOTB, og at jeg helst vil utelukke en flat nese-rase.


Dorseten er også en "flat nese-rase"... Just sayin'.. Selv om det er variasjoner innenfor rasen.

Jeg får med stamtavle, de er registrert i England :) Forsikring skal de ha. Helsen er generelt mye bedre enn den engelske buldoggen, men eksem/allergi kan visst forekomme. Oppdretteren snakket også om at unge hunder lett kan få brist i beinet om de hopper fra sofaen ofte, men slik er det vel med større hunder enn de små rasene. DOTB høres ganske frisk ut i forhold til andre rasene jeg har sett på til nå, og virker ganske rolige innendørs. De lever også til å bli over 10 år.


De er ikke godkjent rase i England (The Kennel Club), men selve rasen har kanskje en større raseklubb der? Det er greit å være klar over at hunden man kjøper ikke er en offisielt godkjent rase. Det er ikke sjeldent at oppdrettere av uregistrerte raser legger det frem som at rasen er godkjent i et annet land, når de egentlig bare har en litt større raseklubb eller et større miljø der.

At unge hunder lett kan få brist i beinet dersom de hopper ned fra sofaen ofte høres veldig merkelig ut. Er du sikker på at du forsto henne rett her?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo faktisk moren din sitt hus da. Om du ikke vil ta hensyn til hennes ønsker er det jo bare å flytte? Så lenge du bor hos henne syns jeg det er rimelig å ta hensyn til hva hun ønsker å bo sammen med jeg.

Sent fra min C6603 via Tapatalk

Jovisst men ingen her vet "livs historien" vår, så det er mange ting som et tatt ut av context. Tingen er at hun vil 100% bestemme rasen selv bare basert på utseende, og tar ikke inn info som jeg gir henne om sykdommer og pris, hun overser meg og vil ikke høre noe annet, selv har hun aldri vært borti hund slik som jeg har.

Pga helse problemer kan jeg ikke komme meg ut i fast jobb, og må dermed bo hjemme en stund for å skaffe meg nok penger. Det var meningen at jeg skulle skaffe meg en hund som kunne hjelpe med å forbedre den mentale helsen min, å gi meg litt mer livsglede, så det er litt frustrerende at det skal bli så mye oppstyr over dette, men vi skal nok komme til enighet snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg får med stamtavle, de er registrert i England :) Forsikring skal de ha. Helsen er generelt mye bedre enn den engelske buldoggen, men eksem/allergi kan visst forekomme. Oppdretteren snakket også om at unge hunder lett kan få brist i beinet om de hopper fra sofaen ofte, men slik er det vel med større hunder enn de små rasene. DOTB høres ganske frisk ut i forhold til andre rasene jeg har sett på til nå, og virker ganske rolige innendørs. De lever også til å bli over 10 år.

Nå har jeg bare hatt hunder på ca 30 kg, men denne skjønte ejg ingen ting av.

Og enig med de andre her, så lenge du skal bo hos din mor og hun er redd for hunden så vent. Noen kan redselen gå over på men andre så går det ikke over på. Og da blir det ikke godt hverken for hvalpen, din mor eller deg.

Men en ting kan du i hvertfall gjøre, ta med med din mor så hun får hilse på og oppleve hunderasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt hunder på ca 30 kg, men denne skjønte ejg ingen ting av.

Og enig med de andre her, så lenge du skal bo hos din mor og hun er redd for hunden så vent. Noen kan redselen gå over på men andre så går det ikke over på. Og da blir det ikke godt hverken for hvalpen, din mor eller deg.

Men en ting kan du i hvertfall gjøre, ta med med din mor så hun får hilse på og oppleve hunderasen

Han jeg snakket med på telefonen sa noe om at denne rasen får lettere skader i beina om den hopper rundt/går ned trapper eller legger stor vekt på beina fra når den er i vokseperioden, burde ha skrevet det litt bedre!

Jeg kommer ikke til å presse på henne dette, men som sagt ingen her vet hvordan vårt personlige liv er så det er lett for andre å si seg enig med en side. Jeg spurte henne om hun kunne tenke seg å hilse på andre hunder rundt omkring men hun gidder faktisk ikke. Jeg kan bare reise hjem et par ganger i året , å jeg prøver så godt jeg kan med å få henne litt mer vant til dette, men da må hun også ta et initiativ og ikke legge alt på meg utenom rasevalg, noe som er kritisk for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tro meg, det er ikke koselig å være rundt noen som ikke virkelig ønsker hunden i hjemmet og som kun synes at hund, og hvertfall valpestreker, ikke er morsomt, men bare til bry.

Det har jeg ikke tro på at vil bedre din situasjon på noen måte, selvom jeg forstår inderlig godt at du ønsker deg vennskap i en hund.

Hvis jeg var deg ville jeg bodd hjemme og spart opp penger slik som du tenker nå noen år til, til du kan flytte hjemmefra og anskaffe deg drømmehunden/valpen da. Og i mellomtiden kunne du ha passet en mindre og voksen hund på fast basis, om det hadde vært noe moren din kunne satt bedre pris på?

Det vet jeg at det er mange hundeeiere som kunne trengt/tenkt seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Han jeg snakket med på telefonen sa noe om at denne rasen får lettere skader i beina om den hopper rundt/går ned trapper eller legger stor vekt på beina fra når den er i vokseperioden, burde ha skrevet det litt bedre!

Jeg kommer ikke til å presse på henne dette, men som sagt ingen her vet hvordan vårt personlige liv er så det er lett for andre å si seg enig med en side. Jeg spurte henne om hun kunne tenke seg å hilse på andre hunder rundt omkring men hun gidder faktisk ikke. Jeg kan bare reise hjem et par ganger i året , å jeg prøver så godt jeg kan med å få henne litt mer vant til dette, men da må hun også ta et initiativ og ikke legge alt på meg utenom rasevalg, noe som er kritisk for hele familien.

Akkurat det skjønte jeg men hvorfor er dem såpass skjøre? Det er den jeg ikke skjønner.

Lett og lett. Jeg er voksen og har ønsket meg hund siden jeg var et sted mellom 10 og 15 og jeg fikk lov til å ringe på en labradorval som kostet 2000. Ja det er lenge siden. Jeg ahdde pengene til hund og leker og kurs. Fikk ikke lov til å få valpen dette hang som noe sårt og var skuffet over foreldrene mine helt til jeg ble tja 30. Da begynte ejg å tenke over hvilket liv denne hunden skulle ha opplevd. Fant ut at hverken hunden, min mor, eller min far eller min bror hadde fått det noe godt og at det faktisk var bra at jeg hadde ventet med hund til jeg var voksen.

Jeg har også stått på den andre siden og vært foreldren i huset hvor barnet skulle velge hund og rase. Så erfaring på godt og vondt har jeg. Jeg ahr selv hatt hunder i over 20 år så ja det er grunner jeg ser som du ikke ser som gjør at jeg andbefaler at du venter til du kan bo for deg selv. Og det spesielt når mor din ikke er interessert i å bli kjent med rasen, det bare kommer nei i forhold til store raser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er ikke koselig å være rundt noen som ikke virkelig ønsker hunden i hjemmet og som kun synes at hund, og hvertfall valpestreker, ikke er morsomt, men bare til bry.

Det har jeg ikke tro på at vil bedre din situasjon på noen måte, selvom jeg forstår inderlig godt at du ønsker deg vennskap i en hund.

Hvis jeg var deg ville jeg bodd hjemme og spart opp penger slik som du tenker nå noen år til, til du kan flytte hjemmefra og anskaffe deg drømmehunden/valpen da. Og i mellomtiden kunne du ha passet en mindre og voksen hund på fast basis, om det hadde vært noe moren din kunne satt bedre pris på?

Det vet jeg at det er mange som trenger eller hadde satt pris på. :)

Det er en god idé, men jeg og moren min er bestemt på å få oss en hund, vi må bare krangle oss til en rase begge vil ha :) Hun ønsker Pomeranian,Chihuaua og andre "hollywood frue" hunder bare for å vise dem frem. Hun tenker ikke på temperament på små hunder, eller at enkelte raser kan bli ganske dyre. Hvis størrelsen blir et så stort problem for henne har jeg nevnt Bull Terrier. Så jeg får se hva hun sier når vi skal snakke om det om noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god idé, men jeg og moren min er bestemt på å få oss en hund, vi må bare krangle oss til en rase begge vil ha :) Hun ønsker Pomeranian,Chihuaua og andre "hollywood frue" hunder bare for å vise dem frem. Hun tenker ikke på temperament på små hunder, eller at enkelte raser kan bli ganske dyre. Hvis størrelsen blir et så stort problem for henne har jeg nevnt Bull Terrier. Så jeg får se hva hun sier når vi skal snakke om det om noen uker.

En gjennomsnittlig bull terrier veier rundt 30kg, så det er ikke så stor forskjell på den og dotb. Og nå syns jeg du skjærer alle småraser over en kam her, det er ikke sånn at alle småttiser er hissige og vanskelige ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjennomsnittlig bull terrier veier rundt 30kg, så det er ikke så stor forskjell på den og dotb. Og nå syns jeg du skjærer alle småraser over en kam her, det er ikke sånn at alle småttiser er hissige og vanskelige ;)

Neida ikke alle er hissige hehe, jeg bare personlig foretrekker noe litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Engelsk Bullterrier kan bli ganske dyr å ha den og :D. Mini Bullterrier har ofte høy valpepris og lange ventelister. Enig med de andre her jeg, spar pengene til du kan kjøpe den du har mest lyst på istedenfor å kjøpe hund bare for å kjøpe hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Engelsk Bullterrier kan bli ganske dyr å ha den og :D. Mini Bullterrier har ofte høy valpepris og lange ventelister. Enig med de andre her jeg, spar pengene til du kan kjøpe den du har mest lyst på istedenfor å kjøpe hund bare for å kjøpe hund.

Jeg har råd til hund, penger er ikke problemet. Det er å bestemme en rase, helst en som ikke kommer til å bli ekstremt dyr å forsikre pga kroniske sykdommer og veterinær besøk. Jeg kjøper ikke dyr bare for å ha dem, da burde en aldri hatt noenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...