Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjerteltøbbel


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jada, er det ikke det ene, så må det være noe annet.

Nå har mini slitt med disse analkjertlene sine ca annenhver måned. Da har vi tømt de.

Men, for 3 uker siden, fikk han betennelse i dem. Da var det rett på antibiotika. Så var han litt forstoppet. Da var det på med flytende parafin.

Så gikk det fint 1 uke, og nå har han begynt å oppføre seg merkelig igjen. Snur seg, kikker bakover mot rumpa, og aker seg bortover.

Kjertlene ble spylt og tømt både da han hadde betennelse i slutten av april, og de ble forsøkt tømt i begynnelsen av mai, men da var det lite å tømme. Men, avføringen var veldig hard. Det er den ikke nå..

Kan de være fulle nå igjen?

Jeg synes jo at disse kjertlene lager endel trøbbel for han, er det noen metoder som kan fungere så han slipper å plages med dette så ofte?

Jeg hørte noen nevne at det finnes et spesialfòr som kan hjelpe, men denne karen nekter å spise tørrfòr.

Jeg har hørt at det går an å operere de bort, men han er allerede operert 4 ganger for andre ting, så jeg vet ikke om det er lurt å utsette han for det.

Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke spesialfor nødvendigvis, men om du endrer litt på maten han får så avføringen blir fastere/hardere så kan det hjelpe på å tømme analkjertlene naturlig. Om avføringen er for myk (snakker ikke flytende eller dårlig mage kaliber altså) så kan det skape trøbbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han har fått V&H før, nå får han Provit.

Avføringen var ganske hard før, men den flytende parafinen hjalp, så nå får han det i allefall ut. Avføringen er fast og fin, men ikke steinhard lenger.

Betennelsen var borte sist veterinæren sjekket, så enten er vel den tilbake igjen, eller/og så er kjertlene fulle. Igjen.

Jeg tenkte jeg kunne prøve å tømme dem selv, men jeg har ikke fått det til når jeg har prøvd.

Alt er jo så smått at jeg er redd jeg skal skade han, og han legger seg ned, og er ikke særlig interessert i innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hva får hunden nå, da? Min hadde mye trøbbel med å få tømt analkjertlene selv ordentlig da jeg ga tørrfôr, men heldigvis aldri fylt seg opp etter at jeg gikk over til råfôring, som gjør avføringen svært fast og hard iforhold til på tørt.

Men det vi gjorde da det var et problem, og siden skrekken enda er der for min del blir de kjapt sjekket noen ganger enda enda bare for å kontrollere at de ikke fyller seg, så ble de sjekket månedlig samtidig med kloklipp hos vet. Og det var ofte nok for min hundes del da. Så ble det tømt regelmessig sammen med det, og det aldri gikk så langt at de ble betente da.

Ellers kan du lære deg selv å sjekke og tømme dem med hjelp fra vet. den første/de første gangene.

Red: Fikk ikke med meg det siste innlegget ditt før jeg postet, men det skal ikke gjøre vondt å sjekke dem for en som er kyndig (min vet. bruker bare 2 sek inne der, rett inn og så ut). Er det betent eller fullt er det såklart litt verre. Men noen krongler og bruker tid og det er ikke ok, så finn en som er god på det er mitt tips, om du ikke vil prøve selv. Damefingre er og en fordel, spesielt på liten hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Vi har jo akkurat spylt, tømt og sjekket dem igjen to ganger siden slutten av april, så at det er på'n igjen nå allerede er nytt.

Gav han en halv smertestillende Previcox.

Ja, jeg må lære meg å gjøre det selv hvis de må tømmes så ofte fremover. Har ny time hos veterinæren som sjekket han sist i morgen, han hyler så høyt at hele dyreklinikken og garantert nabobygningen hører det når de fikler inni der, men det er visst ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@MonicaT: Jeg trodde jeg hadde lest et sted at hvis man skal gi kli, så må hunden drikke ekstra mye, ellers virker det motsatt?

Jeg har prøvd å kjenne rundt på hele den lille rumpa, og jeg fikk faktisk lov til å kjenne, men jeg vet jo ikke hvor disse kjertlene er helt nøyaktig, så jeg kan ikke si jeg kjente noe merkelig baki der.

Og jeg tør ikke stikke fingeren inn i den bittelille rumpa, i hvertfall ikke før veterinæren har vist meg det.

Jeg trodde man kunne klemme på utsiden, men jeg har lest rundt omkring, og da kan det virke som at man må klemme på de fra innsiden? Så er det jo noe med hvor hardt man skal klemme når man først finner de, det er jo dumt om man gjør vondt verre.

Avføringen var litt hard i kantene i dag syns jeg.

Har lest litt rundt omkring, men det var ikke så lett å finne ut av.

Jaja, vi får se hva veterinæren finner ut i morgen. Han kan jo ikke ha det sånn, og han er såpass diskrèt når han plages også, at det var bare fordi at jeg kjenner hver lille bevegelse han gjør, at vi fant ut at han oppførte seg unormalt, og faktisk hadde betennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@MonicaT: Jeg trodde jeg hadde lest et sted at hvis man skal gi kli, så må hunden drikke ekstra mye, ellers virker det motsatt?

Noen år siden jeg brukte det, men hadde ikke noe problemer med drikking/løs avføring/noen problemer

Så fort jeg startet å lukte at det var noe i gjære med kjertlene så gav jeg kli og vips så ble det borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe vanskelig å tømme de selv hvis man kan gjøre det fra utsiden og de ikke er betente. Få dyrlegen til å vise deg neste gang. Jeg pleier å gjøre det i dusjen fordi det stinker jo ganske kraftig.

Vet ikke hvilken rase du har men jeg har en liten hund. Da sitter jeg på huk og har hodet hennes under rumpa mi slik at jeg "holder" fast kroppen med anklene(ikke hardt, men så hun ikke skal vri seg unna), også holder jeg halen opp med en hånd og tømmer med den andre hånden. Det tar 2 sek, så hvis du får det til så sparer du både tid og penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkena her sliter også med de. Startet da hun ble allergisk og fikk dårlig mage over lengere tid. Så er det tømming hos dyrlegen annenhver mnd. Hatt en betennelse i de hun også. Skulle egentlig fjerne de i februar men,hun pustet ikke tilstrekkelig til at de våget gjennomføre operasjonen. Egentlig er jeg glad for slapp da det nok ikke er så lett første tiden etter operasjonen. Hun her står helt i ro uten en lyd når de tømmes. Burde vel egentlig lært meg tøme de jeg også men,æsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

@Gåsa:Greit at jeg har nesten ikke-eksisterende luktesans, da, for jeg kjenner nesten ikke lukta. :)

@VildeJ: Han er Chihuahua. Takk for tipset, jeg skal prøve metoden din. Skal få vetten til å vise meg hvordan det skal gjøres, og hvor jeg skal trykke i morgen.

Trodde jeg fant det, men det skjedde ingenting da jeg trykte. Han har en "innsunken" grop på hver side av rumpehullet, og jeg innbilte meg at det var der, men jeg har prøvd å trykke der både når de har vært fulle og ellers, men det skjer nada, så jeg tror jeg er på feil sted :ahappy:

@MonicaT: OK, da skal jeg undersøke det nærmere, er jo flott om det kunne hjulpet han:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser for deg at rumpehullet er en klokke skal kjertlene sitte på ca 4 og 8 :)

Det er ikke noe vanskelig å tømme de selv hvis man kan gjøre det fra utsiden og de ikke er betente. Få dyrlegen til å vise deg neste gang. Jeg pleier å gjøre det i dusjen fordi det stinker jo ganske kraftig.

Det er ikke alle hunder som er like enkle å tømme, det er ikke alle som kan tømmes fra utsiden heller. Noen må man inn med fingeren. Dersom de har hatt betennelse/fistler tidligere kan analkjertlene også bli misformede og bli enda vanskeligere å tømme. Ikke alle lukter høgg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lukter lite om det ikke er betent (og noen lukter mer enn andre uansett). Ved minste antydning til betennelse kommer den karakteristiske (jævlige) lukten.

Niks. Min hadde betennelse 3 ganger, med fistler som sprakk, luktet nesten ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den væsken lukter grønnjæ**** og det har ikke noe med betennelse å gjøre. :ahappy:

Lukter så godt som ingenting hos de vi har hatt, med unntak av en som hadde liten betennelse en gang. Vet søster bekrefter det samme, lukten henger sammen med betennelse.

Vel er lukten også individuell, men det er nok mange hunder som går med uppdaget betennelse bak i der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han har oppført seg normalt i går og i dag tidlig, så da lurer jeg litt på om det plutselig gikk over. Det hadde jo vært fint. Men, han oppførte seg merkelig i flere dager før det, så siden jeg nå har time til han i dag, tenker jeg vi uansett tar turen, jeg. Jeg vil uansett få grundig innføring i hvor kjertlene er, og hvordan jeg kan tømme de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ingen lukt når de blir tømt til frøkena her eller. kan ikke klemme utenpå til hun nei å jeg er redd for gjøre feil så lar dyrlegen gjøre det enda ialefall. Hun her opfører seg som de er full kun par dager etter de er tømt men,når tømmer de annenhver mnd er de kun halvfull... styr med disse kjertlene altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Han hadde greid å tømme de selv nå, var bare litt i den ene.

Hun viste meg hvordan de tømmes innenfra, og sa at hvis jeg får ut noe, og kjenner en fæl lukt, så er det kjertlene jeg har fått tømt.

Er litt skeptisk til å eksperimentere med det selv, men jeg kan jo prøve neste gang han plages, og se om jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser for deg at rumpehullet er en klokke skal kjertlene sitte på ca 4 og 8 :)

Det er ikke alle hunder som er like enkle å tømme, det er ikke alle som kan tømmes fra utsiden heller. Noen må man inn med fingeren. Dersom de har hatt betennelse/fistler tidligere kan analkjertlene også bli misformede og bli enda vanskeligere å tømme. Ikke alle lukter høgg heller :)

Jepp, var der for jeg skrev "hvis man kan gjøre det fra utsiden og de ikke er betente" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klemmer både på utsiden og innsiden på Chicka, og det som kommer ut lukter ikke akkurat blomster :x

Klemte også ut på endel pasienter også, de fleste luktet heller ikke noe godt.

Det verste var engang jeg skulle klemme ut på en stor hund og de var så fulle at den strålen som kom ut er den største strålen jeg noen gang har sett og den luktet så jæ** at jeg holdt på å :x rett foran eier, det var akkurat så jeg klarte å holde meg :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...