Gå til innhold
Hundesonen.no

HVA SLAGS FORUM?


Aud Stokman

Recommended Posts

Ja, hva slags forum er dette egentlig ment å være? Skal det være et forum der man bare dikkedikker med hverandre, eller skal det kunne gå an å kalle en spade for en spade og ikke et hageredskap? Jeg vet jo at det for det meste er brukerne som skaper forumet, men eierne av forumet, hva vil de at det skal være? Etter gårdsdagens burdiskusjoner virker det som om enkelte kan tillate seg å skrive både det ene og det andre, både spydige kommentarer og annen møkk, uten at det blir noen reaksjon på det, mens andre ikke kan tillate seg i det hele tatt å skrive en brøkdel av hva de mener. Dette er da ikke riktig?

Så hva mener dere, skal dette være et dillete tantedikkedikkforum, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Litt Canisaktig på enkelte områder. Da jeg hørte om forumet ble det sagt at det var ett forum med takhøyde og at det ikke skulle være "tantete" slik som Canis er, men personlig finner jeg mange likhetstrekk med Canis, men det er kanskje ikke så rart, da flesteparten av brukerene her er derfra ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Canisaktig på enkelte områder. Da jeg hørte om forumet ble det sagt at det var ett forum med takhøyde og at det ikke skulle være "tantete" slik som Canis er' date=' men personlig finner jeg mange likhetstrekk med Canis, men det er kanskje ikke så rart, da flesteparten av brukerene her er derfra ...[/quote']

Akkurat slik er det for meg også. Alle som jeg mente kjente til dette forumet, sa at her var det takhøyde så det holdt. Og så viser det seg at det minner mer og mer om Canis. Men i bunn og grunn, så er det jo eierne som bestemmer hva slags forum de vil ha, selv om brukerne er med på å ta sin del med å lage forumet til hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på å ha et "dillete tantedikkedikkforum" og å kalle folks hundehold for dyremisshandling fordi de ikke har samme meninger og syn på ting som en selv har...

Ja! til et forum med en hyggelig tone og saklige diskusjoner :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo stor forskjell på å ha et "dillete tantedikkedikkforum" og å kalle folks hundehold for dyremisshandling fordi de ikke har samme meninger og syn på ting som en selv har...

Så det skal altså ikke være tillatt å skrive hva man mener? Ikke henge ut enkeltpersoner selvfølgelig, men å skrive sin mening om enkelte typer hundehold? Det er da vel saklig nok det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det skal altså ikke være tillatt å skrive hva man mener? Ikke henge ut enkeltpersoner selvfølgelig, men å skrive sin mening om enkelte typer hundehold? Det er da vel saklig nok det?

Det er ikke særlig saklig diskusjon når man går så langt som å kalle folk dyremisshandlere når de ikke er enige med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke særlig saklig diskusjon når man går så langt som å kalle folk dyremisshandlere når de ikke er enige med deg.

Enig med deg Elin, og liker de ikke vår takt og tone her inne, er det jo bare å finne et annet Forum som passer dem bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet ikke jeg altså... Forumet beholdt sin takhøyde helt til det kom en hel haug av nye medlemmer, som kun stikker nesa inn en gang i blandt for å skrive spydige kommentarer. Sier ikke at det gjelder alle, men det gjelder en del.

Hundesonen er ikke hva det var, for å si det på den måten.

Men når sant skal sies har dette alltid vært er forum for mest kosesnakk rundt hund. Jeg har i alle fall vært fornøyd med det slik. Om jeg vil ha diskusjon, eller snakke mer "sakelig om hund går jeg som regel til for eks. canis. Forumene skal være forskjellige.

Men jeg merker at dette forumet begynner å ligne mer på canis, men da kan dere jo tenkte dere til litt av grunnen?

Vi kan godt ha diskusjoner, men folkeskikk er det greit å ha selv om man sitter ved et tastatur med nesa i en skjerm, fremfor å snakke personlig med en annen. Det gjelder jo alle..!

Noen har en tendens til å være litt bråkjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet ikke jeg altså... Forumet beholdt sin takhøyde helt til det kom en hel haug av nye medlemmer, som kun stikker nesa inn en gang i blandt for å skrive spydige kommentarer. Sier ikke at det gjelder alle, men det gjelder en del.

Hundesonen er ikke hva det var, for å si det på den måten.

Men når sant skal sies har dette alltid vært er forum for mest kosesnakk rundt hund. Jeg har i alle fall vært fornøyd med det slik. Om jeg vil ha diskusjon, eller snakke mer "sakelig om hund går jeg som regel til for eks. canis. Forumene skal være forskjellige.

Men jeg merker at dette forumet begynner å ligne mer på canis, men da kan dere jo tenkte dere til litt av grunnen?

Vi kan godt ha diskusjoner, men folkeskikk er det greit å ha selv om man sitter ved et tastatur med nesa i en skjerm, fremfor å snakke personlig med en annen. Det gjelder jo alle..!

Noen har en tendens til å være litt bråkjekke.

Er så enig. Etter at det kom en strøm av medlemmer fra Canis er ikke hundesonen lenger det det var.

Før var vi stort sett hyggelige mot hverandre - men alle sa hva de mente alllikevel. Vi har hatt noen diskusjoner på trening og lydighets-forumet som kanskje ikke var direkte hyggelige, hvor det foregikk drittslenging.

Sånne diskusjoner syns jeg vi har fått flere og flere av etter at det kom over en del medlemmer fra Canis. Sier ikke at alle fra Canis bidrar til dette, ikke i det hele tatt, men generelt sett så har det blitt en mer surere tone enn hva det var før. Jeg orker ikke å være så mye mer her inne lenger, det kan jeg si rett ut. Jeg har lyst til å få tilbake det gamle, hyggelige men allikevel saklige og ærlige hundesonen-forumet. Det går an å få både sekk og pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aud: Dette vet du. Er dette en reaksjon på at du har fått advarsel? Flere andre har også fått det, du skjønner det at VI ER IKKE ute etter enkeltpersoner!

Hva slags forum vi vil ha?

Et forum der man kan spørre om noe uten å bli pisket for det i stedet for å få et normalt svar. At man skal kunne diskutere uten å kalle hverandre dyremishandlere eller dumme unger uten erfaring. At brukerne skal trives selv om det kommer nye brukere. At nye brukere ser seg rundt med åpne øyne og en positiv innstilling til det nye (som de selv har meldt seg på, faktisk).

Man skal få si meningen sin, men vær så snill, uansett om dere mener det er tåpelig og dillete: Ikke sleng ut at andre er dyremishandlere eller idioter! Det blir bare for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot at det kommer mange nye medlemmer, heller ikke fra canis, men jeg misliker at noen kan komme inn hit og legge igjen masse dritt, klarer de ikke holde en ordentlig tone til andre medlemmer syns jeg rett og slett de skal la vær i diskutere i et forum, så vidt jeg vet er dette voksne mennesker alle sammen og da burde man vite bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dere generelt ikke at folk kom fra Canis?

:)

Vi liker nye brukere, uansett hvor de kommer fra. Canis eller ikke soiller ingen rolle! :)

MEN det vi ikke liker, er som IW sier, folk som ikke kan la være å slenge dritt.

Det er ikke sikkert det er noe typisk canisbrukere-fenomen, men det har blitt mer av det her, etter at "canis-flommen" kom. Personlig liker jeg også mange av canis-brukerne her inne.. :) Kan ikke dra alle under samme kam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dere generelt ikke at folk kom fra Canis?

:)

Jo :) Nye medlemmer er bare fint, og det er jo det vi vil, vokse! :) Hehe.. Men det virker som om en del av medlemmene dessverre har dratt med seg personlige feider over hit, og ikke respekterer reglene. Jeg har til og med sendt advarsler og fått sure svar tilbake :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva slags forum er dette egentlig ment å være? Skal det være et forum der man bare dikkedikker med hverandre, eller skal det kunne gå an å kalle en spade for en spade og ikke et hageredskap? Jeg vet jo at det for det meste er brukerne som skaper forumet, men eierne av forumet, hva vil de at det skal være? Etter gårdsdagens burdiskusjoner virker det som om enkelte kan tillate seg å skrive både det ene og det andre, både spydige kommentarer og annen møkk, uten at det blir noen reaksjon på det, mens andre ikke kan tillate seg i det hele tatt å skrive en brøkdel av hva de mener. Dette er da ikke riktig?

Så hva mener dere, skal dette være et dillete tantedikkedikkforum, eller hva?

ja takk heller et dillete tantedikkedikkforum som du kaller det enn sånn som det er på vei til å bli nå. :) Og om man må kalle en spade for et hageredskap for å beholde den fine tonen her inne ja så gjer da det. og ang. det du skriver om spydige kommentarer og annen møkk så sier jeg bare, man bør feie for sin egen dør først.

Må og si at om dere mistrives sånn her på "vå"r kjære hundesone så fines det vel andre forum for dere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo :) Nye medlemmer er bare fint, og det er jo det vi vil, vokse! :) Hehe.. Men det virker som om en del av medlemmene dessverre har dratt med seg personlige feider over hit, og ikke respekterer reglene. Jeg har til og med sendt advarsler og fått sure svar tilbake :?

Ja, ikke sant..! Og cluet med et forum er jo at det er frivillig. Om man ikke kan respektere det enkeltes forums retningslinjer, eller generelt ikke liker forumet, ser jeg ingen grunn til å "være der" heller... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk heller et dillete tantedikkedikkforum som du kaller det enn sånn som det er på vei til å bli nå. :) Og om man må kalle en spade for et hageredskap for å beholde den fine tonen her inne ja så gjer da det. og ang. det du skriver om spydige kommentarer og annen møkk så sier jeg bare, man bør feie for sin egen dør først.

Må og si at om dere mistrives sånn her på vår kjære hundesone så fines det vel andre forum for dere..

Nå kan vi vel egentlig ikke kalle hundesonen vårt, i og med at alle brukere kan komme å gå som de vil, og ytre sine meninger. Men jeg skjønner tankegangen, og er stort sett enig med deg Ricco.Heller tanteforum, enn et med diskusjoner som går over styr..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.Jeg har aldri følt at det har vært så enorm høy takhøyde her inne,men det har det da altså heller ikke vært behov for. Tidligere har man kunnet krangle så busta fyker uten at noen reagert men dette tror jeg skyldes formuleringsmåten til debatantene..-og at vi er nøye på å vise hverandre respekt .Canis var lenge "krangle forumet"mitt,samtidig som sonen var det "hyggelige" forumet.

Jeg for min del er veldig glad for å se mange av canisgjengen her inne,jeg logret nesten bokstavelig talt når P.O ,belgerpia og 2ne kom slentrene inn.Men jeg har samtidig veldig stor forståelse for at de brukerene som ikke ikke trivdes på canis føler seg litt overkjørt og at de kanskje blir litt mistenksomme til alle "nykommerne".

Mitt råd til dem(som den klikkeren jeg er :) ) er ignorer,ignorer,ignorer...

Er det et innlegg,en tråd eller bruker som provoserer deg for mye,ikke svar .. -ikke les hele innlegget engang :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,skjønner at dere sikter til meg når det gjelder dette med dyremisshandling.

Jeg får pressisere at jeg mente at folk som holder hundene sine innestengt i bur i flere timer hver dag,ser jeg på som dyremisshandling.Men om noen følte seg truffet,så er det ikke mitt problem,jeg ytrer bare min mening.

Det er sterke meninger om akkurat dette med bur.Men tilog med jeg skjønner at noen ganger er man nødt til å bruke dette såkalte hjelpe midlet.Men om det blir brukt som et oppholdsted for hunden i flere timer om dagen,ja da er det for meg dyremisshandling.

Men om dere mener det er greit å holde hundene deres innesteng så lenge om gangen,så er det vel lite jeg kan gjøre med det da :) Annet enn å si hva jeg mener om det,ikke sant?

Er det så fælt da,at jeg menr dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan vi vel egentlig ikke kalle hundesonen vårt, i og med at alle brukere kan komme å gå som de vil, og ytre sine meninger. Men jeg skjønner tankegangen, og er stort sett enig med deg Ricco.Heller tanteforum, enn et med diskusjoner som går over styr..!

Glemte å merke av på vår... :oops: Har gjort det nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja takk heller et dillete tantedikkedikkforum som du kaller det enn sånn som det er på vei til å bli nå. :) Og om man må kalle en spade for et hageredskap for å beholde den fine tonen her inne ja så gjer da det. og ang. det du skriver om spydige kommentarer og annen møkk så sier jeg bare, man bør feie for sin egen dør først.

Må og si at om dere mistrives sånn her på "vå"r kjære hundesone så fines det vel andre forum for dere..

er så ening sølvi...

feie for egen dør før man skulle rydde i andre sine saker...

misstrives man så er det vel bare å ta hatten sin og takke for seg ....

hvis man trives så er det blir det sikkert forventet at man klarer å holde en god og fin tone til alle...:)

helller tantedikkeforum, enn kjefteogværeforbannasur forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere har man kunnet krangle så busta fyker uten at noen reagert men dette tror jeg skyldes formuleringsmåten til debatantene..-og at vi er nøye på å vise hverandre respekt .

Mitt råd til dem(som den klikkeren jeg er :) ) er ignorer,ignorer,ignorer...

Er det et innlegg,en tråd eller bruker som provoserer deg for mye,ikke svar .. -ikke les hele innlegget engang :wink:

Helt rett! Og det er nettopp DET vi er ute etter, å kunne diskutere i saklige former. Ikke gå på hverandre og insinuere dumhet og dyremishandling selv om man mener forskjellig.

Men som moderator er det ikke så veldig lett å ignorere hele tiden. Skal jeg ta hensyn til de som føler seg støtt av hissige innlegg og frekke toner, eller skal jeg gjøre som de andre sier? Det er en vanskelig balansegang, og det er ikke lett!

Og det er et godt tips å ikke svare når man kjenner seg dødsprovosert, det fører sjelden noe godt med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...