Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Akkurat nå leser jeg (eller skal lese da) om merverdiavgift. Mva kan være en faktor som påvirker omsetning og leie av fast eiendom, men det burde da ikke være nødvendig å lære SÅ mye om det...! Jeg tror faktisk dette emnet er det kjedeligste emnet jeg noensinne har tatt. Men om drøyt tre døgn er jeg ferdig og skal feire med en øl eller tre. :D

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Det kan jo fort bety millioner i forskjell for prosjekter, og at da er det kjekt å ha det litt i bakhodet når man skal jobbe med eiendommer. Selv om jeg forstår veldig godt at det føles litt fjernt ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg også ferdig med eksamen! Utrolig deilig :) Den siste gikk veldig bra, men eksamen nummer 2 syns jeg ikke gikk særlig bra, og nummer 3 aner jeg ikke (oppgave i exphil).

Det er veldig, veldig frustrerende med eksamen nummer 2. Jeg har vært i alle forelesninger i faget, alle kollokvier, gjort alle tidligere eksamensoppgaver, pugget meg ihjel, skrevet sammendrag av hele pensum, gått gjennom forelesningsnotater xxx antall ganger og jobbet beinhardt med faget siden dag 1. På midtveiseksamen fikk jeg A. Så kommer slutteksamen, og jeg innser at pensum er altfor, altfor mye. Jeg får helt panikk og blir frustrert, sint og lei meg, fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det noe bra. Over 60 stykker er oppmeldt til faget. Bare 40 møter opp. 21 (!) stykker trekker seg når de får oppgavene. Jeg følte det gikk dårlig (ikke stryk-dårlig), og jeg har jobbet så enormt mye med dette faget :( What to do? Er det noe poeng i å sende inn en klage? Hadde alle de 41 stk som ikke tok eksamen faktisk tatt den, så hadde ikke karakterene blitt særlig normalfordelte. Nå føler jeg meg som en dårlig taper, men dette plager meg veldig :sint_01:

Ellers har jeg meldt meg opp til fag neste år :) Tar 4 fag i stedet for 3. Og to eksamener har selvsagt havnet på samme dag! En klokken 9 og en klokken 3 :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg er ca ferdig med hjemmeeksamen i kvalitativ metode faktisk! Og jeg har kommet meg gjennom nesten alt pensumet til eksamen på onsdag. Da er det bare den for******* semesteroppgaven i kvantitativ metode som må gjøres ferdig...

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, har igjen et essay på 2700-3000 ord innen førstkommende onsdag og har skrevet 0 ord. Yup, ingenting! Har vært dårlig siste 2 månedene, har ikke energi til å konsentrere meg og gruer meg i tillegg til legetime imorgen (eneste jeg klarer å tenke på idag) :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Min medfølelse! Vi har i det minste hatt god tid på den i kvantitativ metode. Men da er vel sikkert forventningene tilsvarende høye også dessverre... Jaja, så lenge jeg står - det er målet på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Jeg kan ikke UiOs forskrifter, men jeg tviler på at man har rett til å få flyttet eksamen. :) Gjelder det obligatoriske eksamener skal det være tatt hensyn til det når eksamensplanen legges slik at de ikke ligger på samme dag (ved NMBU har man krav på en dag i mellom eksamen i obligatoriske fag etter normert utdanningsplan, men som sagt vet jeg ikke hvordan det er ved UiO). Det går an å spørre pent om de kan flytte den ene eksamenen, men man kan ikke regne med at det blir gjort.

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Hva er det du skal klage på? Arbeidsmengden, progresjonen og/eller det faglige nivået, eller at eksamen er for vanskelig ift pensum? Du kan ta kontakt med emneansvarlig direkte, men for å få mest mulig gjennomslagskraft ville jeg tatt det gjennom et studentpolitisk organ. Når det gjelder slike ting står man sterkere samlet enn om bare én sier fra. Det vil si at du bør snakke med flere som har tatt emnet og at dere sender inn en felles uttalelse - gjerne via studentråd eller lignende (vet ikke hvilke typer utvalg dere har) slik at dere kanskje kan få studenter fra tidligere årskull til å stille seg bak uttalelsen også. Da begynner det å ligne på noe som instituttet og emneansvarlig faktisk må ta hensyn til.

Nå har jeg juleferie!!! :D :D :D Jeg skal jobbe i morgen og drar nordover først om ei uke, og før den tid må jeg få ryddet og vasket ut av leiligheten min. Men jeg er i alle fall ferdig med å lese om panterett og skatt av gevinst ved salg av fast eiendom og ulike avtalemodeller for forbrukerentreprise og slike saftige ting. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeeksamen kvantitativ metode ferdigstilt! Så gjenstår det bare å se da, i januar, om jeg faktisk har skjønt noe som helst. Har en følelse av at enten så er dette helt ok, ellers så er det skikkelig dårlig. Om det er det første så blir jeg veldig glad for da har jeg jo faktisk skjønt det, men akkurat det er jeg veldig usikker på om jeg har gjort eller ikke :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

No can do :lol: Det begrepet har ikke vi vært innom tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Men ikke fullfør ett studie fordi du skal "motbevise" noe. Det er du som skal ha yrket resten av livet, det er ditt liv og ikke din fars. :) Jeg er ikke alene her inne om å ha byttet studie akkurat, føler det er mer vanlig i dag at man bytter litt, enn at man treffer riktig på første forsøk. :) Men absolutt lurt å gjøre seg ajour med hensyn til stipendet ja. :)

Alle studiesteder har studieveiledere man kan gå å snakke med ja. :) I tillegg har studentsampskipnaden (SiO i Oslo, etc.) rådgivningstjenester som sikkert kan veilede deg litt. :)

Lykke til, og håper du finner ut av noe som fungerer for deg!

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Karakterene vil nok ha noe å si om det er det eneste man skal bruke som grunnlag for en ansettelse. That's life. Det du må spørre deg selv om er hvorfor går du ped? Hva er målet ditt?

Men om du ønsker å jobbe i barnehage så er ikke ped'en du har tatt bortkastet uansett. Det er et godt grunnlag å ta med seg inn i den utdanningen. Man kan si at det er bare en endring innenfor samme tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...