Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Pass på så du ikke ender med å måtte gjøre sånn på eksamen da :lol:

cheater-smiley-emoticon.gif

:lol:

Har faktisk løst nesten hele fjorårets eksamen i løpet av formiddagen, så jeg føler at jeg skal klare å stå i alle fall :lol:

  • Like 1
  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Skrevet

Akkurat nå leser jeg (eller skal lese da) om merverdiavgift. Mva kan være en faktor som påvirker omsetning og leie av fast eiendom, men det burde da ikke være nødvendig å lære SÅ mye om det...! Jeg tror faktisk dette emnet er det kjedeligste emnet jeg noensinne har tatt. Men om drøyt tre døgn er jeg ferdig og skal feire med en øl eller tre. :D

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Skrevet

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Skrevet

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Det kan jo fort bety millioner i forskjell for prosjekter, og at da er det kjekt å ha det litt i bakhodet når man skal jobbe med eiendommer. Selv om jeg forstår veldig godt at det føles litt fjernt ut :lol:

Skrevet

Skulle jobbe med oppgave i dag, men null nix nada søvn i natt satte en stopper for det. Så får prøve etter at barnet har lagt seg, og gi meg selv forlenget frist på første oppgave. Godt vi styrer selv. :icon_redface:

  • Like 2
Skrevet

Da er jeg også ferdig med eksamen! Utrolig deilig :) Den siste gikk veldig bra, men eksamen nummer 2 syns jeg ikke gikk særlig bra, og nummer 3 aner jeg ikke (oppgave i exphil).

Det er veldig, veldig frustrerende med eksamen nummer 2. Jeg har vært i alle forelesninger i faget, alle kollokvier, gjort alle tidligere eksamensoppgaver, pugget meg ihjel, skrevet sammendrag av hele pensum, gått gjennom forelesningsnotater xxx antall ganger og jobbet beinhardt med faget siden dag 1. På midtveiseksamen fikk jeg A. Så kommer slutteksamen, og jeg innser at pensum er altfor, altfor mye. Jeg får helt panikk og blir frustrert, sint og lei meg, fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det noe bra. Over 60 stykker er oppmeldt til faget. Bare 40 møter opp. 21 (!) stykker trekker seg når de får oppgavene. Jeg følte det gikk dårlig (ikke stryk-dårlig), og jeg har jobbet så enormt mye med dette faget :( What to do? Er det noe poeng i å sende inn en klage? Hadde alle de 41 stk som ikke tok eksamen faktisk tatt den, så hadde ikke karakterene blitt særlig normalfordelte. Nå føler jeg meg som en dårlig taper, men dette plager meg veldig :sint_01:

Ellers har jeg meldt meg opp til fag neste år :) Tar 4 fag i stedet for 3. Og to eksamener har selvsagt havnet på samme dag! En klokken 9 og en klokken 3 :frantics:

Skrevet

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Skrevet

Da tror jeg er ca ferdig med hjemmeeksamen i kvalitativ metode faktisk! Og jeg har kommet meg gjennom nesten alt pensumet til eksamen på onsdag. Da er det bare den for******* semesteroppgaven i kvantitativ metode som må gjøres ferdig...

Skrevet

Da tror jeg er ca ferdig med hjemmeeksamen i kvalitativ metode faktisk! Og jeg har kommet meg gjennom nesten alt pensumet til eksamen på onsdag. Da er det bare den for******* semesteroppgaven i kvantitativ metode som må gjøres ferdig...

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Skrevet

Ah, har igjen et essay på 2700-3000 ord innen førstkommende onsdag og har skrevet 0 ord. Yup, ingenting! Har vært dårlig siste 2 månedene, har ikke energi til å konsentrere meg og gruer meg i tillegg til legetime imorgen (eneste jeg klarer å tenke på idag) :( :(

Skrevet

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Skrevet

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Min medfølelse! Vi har i det minste hatt god tid på den i kvantitativ metode. Men da er vel sikkert forventningene tilsvarende høye også dessverre... Jaja, så lenge jeg står - det er målet på den :lol:

Skrevet

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Jeg kan ikke UiOs forskrifter, men jeg tviler på at man har rett til å få flyttet eksamen. :) Gjelder det obligatoriske eksamener skal det være tatt hensyn til det når eksamensplanen legges slik at de ikke ligger på samme dag (ved NMBU har man krav på en dag i mellom eksamen i obligatoriske fag etter normert utdanningsplan, men som sagt vet jeg ikke hvordan det er ved UiO). Det går an å spørre pent om de kan flytte den ene eksamenen, men man kan ikke regne med at det blir gjort.

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Hva er det du skal klage på? Arbeidsmengden, progresjonen og/eller det faglige nivået, eller at eksamen er for vanskelig ift pensum? Du kan ta kontakt med emneansvarlig direkte, men for å få mest mulig gjennomslagskraft ville jeg tatt det gjennom et studentpolitisk organ. Når det gjelder slike ting står man sterkere samlet enn om bare én sier fra. Det vil si at du bør snakke med flere som har tatt emnet og at dere sender inn en felles uttalelse - gjerne via studentråd eller lignende (vet ikke hvilke typer utvalg dere har) slik at dere kanskje kan få studenter fra tidligere årskull til å stille seg bak uttalelsen også. Da begynner det å ligne på noe som instituttet og emneansvarlig faktisk må ta hensyn til.

Nå har jeg juleferie!!! :D :D :D Jeg skal jobbe i morgen og drar nordover først om ei uke, og før den tid må jeg få ryddet og vasket ut av leiligheten min. Men jeg er i alle fall ferdig med å lese om panterett og skatt av gevinst ved salg av fast eiendom og ulike avtalemodeller for forbrukerentreprise og slike saftige ting. :ahappy:

Skrevet

Hjemmeeksamen kvantitativ metode ferdigstilt! Så gjenstår det bare å se da, i januar, om jeg faktisk har skjønt noe som helst. Har en følelse av at enten så er dette helt ok, ellers så er det skikkelig dårlig. Om det er det første så blir jeg veldig glad for da har jeg jo faktisk skjønt det, men akkurat det er jeg veldig usikker på om jeg har gjort eller ikke :lol:

  • Like 2
Skrevet

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Skrevet

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

Skrevet

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

No can do :lol: Det begrepet har ikke vi vært innom tror jeg...

Skrevet

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)
Skrevet

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Skrevet (endret)

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Men ikke fullfør ett studie fordi du skal "motbevise" noe. Det er du som skal ha yrket resten av livet, det er ditt liv og ikke din fars. :) Jeg er ikke alene her inne om å ha byttet studie akkurat, føler det er mer vanlig i dag at man bytter litt, enn at man treffer riktig på første forsøk. :) Men absolutt lurt å gjøre seg ajour med hensyn til stipendet ja. :)

Alle studiesteder har studieveiledere man kan gå å snakke med ja. :) I tillegg har studentsampskipnaden (SiO i Oslo, etc.) rådgivningstjenester som sikkert kan veilede deg litt. :)

Lykke til, og håper du finner ut av noe som fungerer for deg!

Endret av Nemi
Skrevet

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Karakterene vil nok ha noe å si om det er det eneste man skal bruke som grunnlag for en ansettelse. That's life. Det du må spørre deg selv om er hvorfor går du ped? Hva er målet ditt?

Men om du ønsker å jobbe i barnehage så er ikke ped'en du har tatt bortkastet uansett. Det er et godt grunnlag å ta med seg inn i den utdanningen. Man kan si at det er bare en endring innenfor samme tema :)

Skrevet

Slutt å tull a :| Du var jo mitt håp!

Noen som har peiling? Jeg sliiiiiter..

Du, om jeg er noen sitt håp når det gjelder SPSS så er man ikke bare litt ute og kjøre. Da er man på feil kontinent - i feil galakse :lol:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...