Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Akkurat nå leser jeg (eller skal lese da) om merverdiavgift. Mva kan være en faktor som påvirker omsetning og leie av fast eiendom, men det burde da ikke være nødvendig å lære SÅ mye om det...! Jeg tror faktisk dette emnet er det kjedeligste emnet jeg noensinne har tatt. Men om drøyt tre døgn er jeg ferdig og skal feire med en øl eller tre. :D

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justeringsregler :heart: Er man innafor eller utafor området :heart: Mva og eiendommer er gøy og frustrerende (spes i årsoppgjøret) :yes: Men ja.... jeg har jo litt merkelige interesser :icon_redface:

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Dette er litt utenfor mitt interessefelt kan man si. :lol:

Det er jo supert at noen kan noe om og bryr seg om dette, men som byplanlegger ser jeg ikke helt nytteverdien av å kunne dette. I alle fall ikke nå når jeg sitter her og snart, snart, snart har juleferie!

Det kan jo fort bety millioner i forskjell for prosjekter, og at da er det kjekt å ha det litt i bakhodet når man skal jobbe med eiendommer. Selv om jeg forstår veldig godt at det føles litt fjernt ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg også ferdig med eksamen! Utrolig deilig :) Den siste gikk veldig bra, men eksamen nummer 2 syns jeg ikke gikk særlig bra, og nummer 3 aner jeg ikke (oppgave i exphil).

Det er veldig, veldig frustrerende med eksamen nummer 2. Jeg har vært i alle forelesninger i faget, alle kollokvier, gjort alle tidligere eksamensoppgaver, pugget meg ihjel, skrevet sammendrag av hele pensum, gått gjennom forelesningsnotater xxx antall ganger og jobbet beinhardt med faget siden dag 1. På midtveiseksamen fikk jeg A. Så kommer slutteksamen, og jeg innser at pensum er altfor, altfor mye. Jeg får helt panikk og blir frustrert, sint og lei meg, fordi jeg vet at jeg ikke kommer til å gjøre det noe bra. Over 60 stykker er oppmeldt til faget. Bare 40 møter opp. 21 (!) stykker trekker seg når de får oppgavene. Jeg følte det gikk dårlig (ikke stryk-dårlig), og jeg har jobbet så enormt mye med dette faget :( What to do? Er det noe poeng i å sende inn en klage? Hadde alle de 41 stk som ikke tok eksamen faktisk tatt den, så hadde ikke karakterene blitt særlig normalfordelte. Nå føler jeg meg som en dårlig taper, men dette plager meg veldig :sint_01:

Ellers har jeg meldt meg opp til fag neste år :) Tar 4 fag i stedet for 3. Og to eksamener har selvsagt havnet på samme dag! En klokken 9 og en klokken 3 :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg er ca ferdig med hjemmeeksamen i kvalitativ metode faktisk! Og jeg har kommet meg gjennom nesten alt pensumet til eksamen på onsdag. Da er det bare den for******* semesteroppgaven i kvantitativ metode som må gjøres ferdig...

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, har igjen et essay på 2700-3000 ord innen førstkommende onsdag og har skrevet 0 ord. Yup, ingenting! Har vært dårlig siste 2 månedene, har ikke energi til å konsentrere meg og gruer meg i tillegg til legetime imorgen (eneste jeg klarer å tenke på idag) :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Benedicte - skriv inn en klage, i verstefall sier de "sånn er det". Da har du iallefall prøvd, og vi sitter alltid og revurderer fag ifht tilbakemeldinger. Mentoren min var nylig lærer for et fag, og når vi satt på personalmøtet og vurderte det snakket vi om f.eks hvor mye bra tilbakemeldinger han hadde fått - men at elevene hadde syntes det var mye arbeid. "Tough shit" sa vi, "sånn er universitetslivet" :P MEN - det er jo forskjell på sutring om for mye hjemmearbeid fra bachelorstudenter og reelle tilbakemeldinger om at "dette er nesten umennesklig / umulig" fra mer modne studenter. Sistnevnte tar man seriøst.

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg.. Jeg skal ha hjemmeeksamen i kvalitativ og kvantitativ metode fra i morgen. Kan ikke si jeg gleder meg akkurat :|

Min medfølelse! Vi har i det minste hatt god tid på den i kvantitativ metode. Men da er vel sikkert forventningene tilsvarende høye også dessverre... Jaja, så lenge jeg står - det er målet på den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang eksamen på samme dag, hvis du sier i fra type NÅ før jul så mener jeg man har rett til å få en av eksamene flyttet med mindre det er en umulighet. Også verdt et forsøk, men må gjøres ASAP :)

Jeg kan ikke UiOs forskrifter, men jeg tviler på at man har rett til å få flyttet eksamen. :) Gjelder det obligatoriske eksamener skal det være tatt hensyn til det når eksamensplanen legges slik at de ikke ligger på samme dag (ved NMBU har man krav på en dag i mellom eksamen i obligatoriske fag etter normert utdanningsplan, men som sagt vet jeg ikke hvordan det er ved UiO). Det går an å spørre pent om de kan flytte den ene eksamenen, men man kan ikke regne med at det blir gjort.

Okei, takk for svar! Vet du hvordan slike klager skal sendes inn? Er det noen formell måte å gjøre det på, eller bare en mail til fakultetet eller fagansvarlig?

Hva er det du skal klage på? Arbeidsmengden, progresjonen og/eller det faglige nivået, eller at eksamen er for vanskelig ift pensum? Du kan ta kontakt med emneansvarlig direkte, men for å få mest mulig gjennomslagskraft ville jeg tatt det gjennom et studentpolitisk organ. Når det gjelder slike ting står man sterkere samlet enn om bare én sier fra. Det vil si at du bør snakke med flere som har tatt emnet og at dere sender inn en felles uttalelse - gjerne via studentråd eller lignende (vet ikke hvilke typer utvalg dere har) slik at dere kanskje kan få studenter fra tidligere årskull til å stille seg bak uttalelsen også. Da begynner det å ligne på noe som instituttet og emneansvarlig faktisk må ta hensyn til.

Nå har jeg juleferie!!! :D :D :D Jeg skal jobbe i morgen og drar nordover først om ei uke, og før den tid må jeg få ryddet og vasket ut av leiligheten min. Men jeg er i alle fall ferdig med å lese om panterett og skatt av gevinst ved salg av fast eiendom og ulike avtalemodeller for forbrukerentreprise og slike saftige ting. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmeeksamen kvantitativ metode ferdigstilt! Så gjenstår det bare å se da, i januar, om jeg faktisk har skjønt noe som helst. Har en følelse av at enten så er dette helt ok, ellers så er det skikkelig dårlig. Om det er det første så blir jeg veldig glad for da har jeg jo faktisk skjønt det, men akkurat det er jeg veldig usikker på om jeg har gjort eller ikke :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk utlevert eksamenen i dag, og det går forsåvidt greit. Men det er særlig en ting jeg sliter med å forstå; operasjonalisering. Hvordan skal man operasjonalisere begrepene i problemstillingen? Noen som har eksempler? Og hvilke begreper må egentlig operasjonaliseres?? @Line kan du svare på det? Eller noen andre? Jeg har lest OM operasjonalisering, men skjønner ikke hvordan jeg konkret skal gjøre det.. :blink:

No can do :lol: Det begrepet har ikke vi vært innom tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stiller en eventuell arbeidsgiver seg til karakterer fra emner innen bachelorgraden?

Jeg merker at jeg sliter mye med at mine eksamener, innleveringer og annet arbeid ikke resulterer i de karakterene jeg ønsker. Frustrasjonen ligger i at jeg praktisk kan det jeg studerer, men er dårlig til å formidle dette på innleveringer og eksamen (skriftlig). Jeg har mulig valgt feil studieretning og førskolelærer hadde kanskje fungert bedre, men nå er jeg halvveis i bachelorgraden og ønsker å fullføre det jeg har begynt på.

Hittil i bachelorgraden har jeg kun fått D og E som eksamenskarakter. Jeg jobbet hardt første haøvåret, men da resultatene uteble merker jeg at motivasjonen gradvis har sunket i takt med økte problemer ved andre deler av livet (helse, parforhold, boforhold, økonomi etc.). Stressnivået er høyt, motivasjonen lav og jeg ønsker bare å bli ferdig med bacheloren min NÅ. I tillegg har det vært en høst preget av mye sykdom, selv om dette kun er en simpel unnskyldning.

Det jeg for tiden stresser med er hvorvidt jeg vil klare å få karakterer nok til å komme inn på en master innenfor det feltet jeg ønsker, og om jeg virkelig har lyst til å ta mer utdanning enn denne bacheloren på dette fagfeltet. Jeg finner meg konstant i en situasjon hvor arbeidsviljen ikke er tilstede og arbeidskrav, eksamensinnleveringer og øving til skriftlige eksamener gjennomføres nærmest på trass. Eneste som er tilstede er tanken om at jeg er ferdig neste vår (om jeg består alt).

Per. dags dato jobber jeg nærmest fulltid i barnehage og trives godt med dette. Arbeidsgleden er høy og frustrasjonen er stor når jeg stadig blir påminnet at jeg ikke bare jobber, men også studerer.

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med karakterer varierer veldig ut fra hva du utdanner deg til. Husker dessverre ikke i farten hva du studerer. Men det høres jo litt ut som du kanskje har valgt feil studie? Du er jo fortsatt veldig ung, kanskje det greieste er å bytte studie (til da for eksempel førskolelærer som du nevner)? Jeg byttet studie to ganger før jeg fant det som var riktig for meg, og det var først da motivasjonen kom på plass også. :)

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Men ikke fullfør ett studie fordi du skal "motbevise" noe. Det er du som skal ha yrket resten av livet, det er ditt liv og ikke din fars. :) Jeg er ikke alene her inne om å ha byttet studie akkurat, føler det er mer vanlig i dag at man bytter litt, enn at man treffer riktig på første forsøk. :) Men absolutt lurt å gjøre seg ajour med hensyn til stipendet ja. :)

Alle studiesteder har studieveiledere man kan gå å snakke med ja. :) I tillegg har studentsampskipnaden (SiO i Oslo, etc.) rådgivningstjenester som sikkert kan veilede deg litt. :)

Lykke til, og håper du finner ut av noe som fungerer for deg!

Endret av Nemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bachelor i pedagogikk, 2. året.

Ja, jeg er "flink" på emner med fasitsvar som matematikk og realfag, men dårlig til å formulere meg i fag som pedagogikk. Når jeg tenker etter aner jeg virkelig ikke hvorfor jeg studerer det jeg studerer. Et godt gjennomtenkt valg var det ihvertfall ikke, for å si det pent.. :(

Hm.. Jeg får ihvertfall fullføre det kommende semesteret sånn at jeg er ajour med studiepoeng med hensyn til stipend. Litt kjipt å miste mye der. Men på en annen måte liker jeg ikke helt tanken på at jeg bare nesten har fullført noe, om du skjønner. Pappa kaller meg alltid vinglete, og en liten djevel i meg sier at det skal jeg motbevise.

Er det noe sted man kan gå for å snakke med en studieveileder eller lignende?

Karakterene vil nok ha noe å si om det er det eneste man skal bruke som grunnlag for en ansettelse. That's life. Det du må spørre deg selv om er hvorfor går du ped? Hva er målet ditt?

Men om du ønsker å jobbe i barnehage så er ikke ped'en du har tatt bortkastet uansett. Det er et godt grunnlag å ta med seg inn i den utdanningen. Man kan si at det er bare en endring innenfor samme tema :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...