Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Når man tar permisjon fra bacheloren (UiB), kan man da ta opp fag man har strøket i tidligere?

Stresser litt nå merker jeg :hmm: Er 25 poeng bak, og planen var å ta 15 av de nå til jul og resterende 10 til sommeren. Dette var før jeg mistet motivasjonen totalt og fikk en del personlige problemer som gjør at jeg nå sterkt vurderer permisjon fra studiet 1 år om jeg har fast jobb det nærmeste året :icon_redface:

Problemet ligger i organiseringen av fagene dette semesteret og neste.. :hmm: I teorien skulle det sett sånn ut:

HØST '14 - ped111, ped114 og psyk102 (strøk)

VÅR '15 - ped211 og psyk202b samt exfac (strøk)

Men består jeg ikke ped111 og 114 dette semesteret kan jeg ikke ta ped211 neste semester, og består jeg ikke psyk102 nå til jul kan jeg heller ikke ta psyk202b. Og tar jeg ikke ped211 og psyk202b må jeg ta 2 valgfag (skriftlig 5-timers eksamen) og da har jeg ikke kapasitet til å ta exfac opp igjen.

Bah, stress stress :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tar permisjon fra bacheloren (UiB), kan man da ta opp fag man har strøket i tidligere?

Stresser litt nå merker jeg :hmm: Er 25 poeng bak, og planen var å ta 15 av de nå til jul og resterende 10 til sommeren. Dette var før jeg mistet motivasjonen totalt og fikk en del personlige problemer som gjør at jeg nå sterkt vurderer permisjon fra studiet 1 år om jeg har fast jobb det nærmeste året :icon_redface:

Problemet ligger i organiseringen av fagene dette semesteret og neste.. :hmm: I teorien skulle det sett sånn ut:

HØST '14 - ped111, ped114 og psyk102 (strøk)

VÅR '15 - ped211 og psyk202b samt exfac (strøk)

Men består jeg ikke ped111 og 114 dette semesteret kan jeg ikke ta ped211 neste semester, og består jeg ikke psyk102 nå til jul kan jeg heller ikke ta psyk202b. Og tar jeg ikke ped211 og psyk202b må jeg ta 2 valgfag (skriftlig 5-timers eksamen) og da har jeg ikke kapasitet til å ta exfac opp igjen.

Bah, stress stress :|

1. Les hva som står i UiBs forskrift omkring permisjon og rett til å avlegge eksamen. (Alle læresteder har en forskrift om hvordan opptak, rettigheter omkring eksamen osv er.) http://regler.app.uib.no/regler/Del-2-Forskning-utdanning-og-formidling/2.2-Utdanning/2.2.2.-Forskrift-om-opptak-studier-vurdering-og-grader-ved-Universitetet-i-Bergen/Forskrift-om-opptak-studier-vurdering-og-grader-ved-Universitetet-i-Bergen

2. Snakk med studieveileder om hva dine muligheter og rettigheter er, og hvordan du bør legge opp studieplanen din. Dobbeltsjekk med studentinfo e.l. at du gjør ting riktig. (Send mail om du ikke føler deg komfortabel med å ringe.)

Dette er ikke noe du skal få svar på på et hundeforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Les hva som står i UiBs forskrift omkring permisjon og rett til å avlegge eksamen. (Alle læresteder har en forskrift om hvordan opptak, rettigheter omkring eksamen osv er.) http://regler.app.uib.no/regler/Del-2-Forskning-utdanning-og-formidling/2.2-Utdanning/2.2.2.-Forskrift-om-opptak-studier-vurdering-og-grader-ved-Universitetet-i-Bergen/Forskrift-om-opptak-studier-vurdering-og-grader-ved-Universitetet-i-Bergen

2. Snakk med studieveileder om hva dine muligheter og rettigheter er, og hvordan du bør legge opp studieplanen din. Dobbeltsjekk med studentinfo e.l. at du gjør ting riktig. (Send mail om du ikke føler deg komfortabel med å ringe.)

Dette er ikke noe du skal få svar på på et hundeforum.

Har så klart sendt mail til studieveileder, men de er generelt veldig trege på UiB og i min frustrasjon bad jeg om råd og erfaring fra dere her inne da flere har vært i samme situasjon (vil jeg tro).

Mye man spørr om på et hundeforum som andre skal egentlig svare på - men er jo derfor vi har "Alt mulig" og "Hjelp et forummedlem" delen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så klart sendt mail til studieveileder, men de er generelt veldig trege på UiB og i min frustrasjon bad jeg om råd og erfaring fra dere her inne da flere har vært i samme situasjon (vil jeg tro).

Mye man spørr om på et hundeforum som andre skal egentlig svare på - men er jo derfor vi har "Alt mulig" og "Hjelp et forummedlem" delen?

Poenget er at slike tilfeller styres av forskriften ved hvert enkelt studiested, og praksisen er ulik ved de forskjellige universitetene. Så selv om noen hadde vært i en slik situasjon tidligere hadde du ikke kunnet stole på at deres erfaringer også gjelder i din situasjon. De som vet best er de som jobber ved lærestedet ditt og kan disse problemstillingene ut og inn. De kan svare deg veldig mye bedre enn hva synsingen til oss andre studenter kan hjelpe deg. Og mens du venter på svar kan du lese deg opp på universitetets forskrift, så vet du litt mer hvilke rettigheter og muligheter du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at slike tilfeller styres av forskriften ved hvert enkelt studiested, og praksisen er ulik ved de forskjellige universitetene. Så selv om noen hadde vært i en slik situasjon tidligere hadde du ikke kunnet stole på at deres erfaringer også gjelder i din situasjon. De som vet best er de som jobber ved lærestedet ditt og kan disse problemstillingene ut og inn. De kan svare deg veldig mye bedre enn hva synsingen til oss andre studenter kan hjelpe deg. Og mens du venter på svar kan du lese deg opp på universitetets forskrift, så vet du litt mer hvilke rettigheter og muligheter du har.

Det skjønner jeg :) Ble ikke så mye klokere på forskriftene, men sendte mail igår så håper det ikke tar all verden tid før jeg får svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Woohoo! :D Obligen i matte ble godkjent! Kun noen småfeil (noen glemte å slenge med minustegn foran noen tall *typisk meg*), noen litt større feil på summetegnoppgavene, men med en kommentar som så "Bra oblig" er jeg godt fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud hvor jeg hater dette semesteret. Det er SÅ MYE å gjøre. Og NTNU suger skikkelig, trives ikke her :(

Blir vel bedre når stressnivået roer seg litt, og man får komme inn i nye rutiner, men akkurat nå vil jeg helst bare slutte. Drømmer om det hver dag, bare slutte, finne seg jobb, kjøpe seg hus, og LEVE. Tenk å kunne ha FRI i helgene!

Sist fredag fikk jeg høre at det var så bra at jeg spurte "sånn ekstremt enkle opplagte spørsmål, for det var jo ikke noe problem å svare på"... Joa takk ja, er bra jeg er dum da.

Dagens utblåsning, ferdig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woohoo! :D Obligen i matte ble godkjent! Kun noen småfeil (noen glemte å slenge med minustegn foran noen tall *typisk meg*), noen litt større feil på summetegnoppgavene, men med en kommentar som så "Bra oblig" er jeg godt fornøyd :D

Å, så deilig følelse :D Feil fortegn er min største feil også, jeg hater når jeg føler meg skikkelig dum fordi jeg har feil svar, også er det bare noe slikt småtteri som er problemet :P

Å gud hvor jeg hater dette semesteret. Det er SÅ MYE å gjøre. Og NTNU suger skikkelig, trives ikke her :(

Blir vel bedre når stressnivået roer seg litt, og man får komme inn i nye rutiner, men akkurat nå vil jeg helst bare slutte. Drømmer om det hver dag, bare slutte, finne seg jobb, kjøpe seg hus, og LEVE. Tenk å kunne ha FRI i helgene!

Sist fredag fikk jeg høre at det var så bra at jeg spurte "sånn ekstremt enkle opplagte spørsmål, for det var jo ikke noe problem å svare på"... Joa takk ja, er bra jeg er dum da.

Dagens utblåsning, ferdig. :P

Uff, det hørtes ikke bra ut :(:hug: Krysser fingrene for at du kommer inn i rutinene etterhvert. Stå på!

--------------------------------------------------------------

Jeg sliter enda med statikken. Jeg fikk hjelp av en av fadderne mine tidligere denne uken, og det oppklarte en del, men mye jeg er ikke forstår enda, og han kan jo ikke akkurat hjelpe meg hele tiden. Finnes det et smart sted man kan lære om slikt? Jeg har brukt Khan Academy mye til matematikk og fysikk, men det virker som at fysikken ikke strekker seg til det vi holder på med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

--------------------------------------------------------------

Jeg sliter enda med statikken. Jeg fikk hjelp av en av fadderne mine tidligere denne uken, og det oppklarte en del, men mye jeg er ikke forstår enda, og han kan jo ikke akkurat hjelpe meg hele tiden. Finnes det et smart sted man kan lære om slikt? Jeg har brukt Khan Academy mye til matematikk og fysikk, men det virker som at fysikken ikke strekker seg til det vi holder på med.

smart vet jeg ikke men http://meccanica.no er i det minste på norsk. statikk er gøy, bare spørre :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og grubler på hvilket fag jeg skal velge for å fylle opp for de 5stp jeg mangler for det kommende vårsemesteret.

Foreløpig har jeg følgende fag:

Idé og forretningsutvikling (obligatorisk)

Bruk og vern av norsk natur (obligatorisk)

Generell økologi

Plan- og bygningsrett

Jeg lurer rett og slett på å velge "Interaksjoner mellom menneske og vilt" ? :lol: Siden jeg har planer om å velge "Viltbiologi og forvaltning" til høsten. Synes det hørtes interessant ut jeg. Hvor anvennelig det er kan sikkert diskuteres.. Veilederen prøver å rekruttere så mange han kan til "Forvaltning av ferskvannsfisk" for det kommer vi borti UANSETT hvor vi får jobb, mener han. Men ah, FISK? Det er sånn ca den levende tingen jeg har minst interesse for i verden. Så ser for meg det kan bli et tungt fag å henge med i da.

Tenketenke! Jeg koser meg hvertfall gløgg i hjel med studiet mitt :D Før (når jeg gikk økonomi) handla det om å lete frem de få fagene jeg kanskje kunne ha noe interesse av. Til neste høst har jeg putta 55 stp inn i planen min fordi jeg ikke greier velge mellom alle fagene :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbakemelding på ene arbeidskravet mitt og måtte rette litt på en ting.

Jeg må skrive litt mer med hva som menes med ett helhetlig syn på læring.

Hjernen min fungerer tydeligvis ikke i dag, men jeg har skrevet noen ideer og sendt mail til læreren om hun kan skrive litt mer.

MEN, noen som har noen tanker om dette helhetlige synet? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbakemelding på ene arbeidskravet mitt og måtte rette litt på en ting.

Jeg må skrive litt mer med hva som menes med ett helhetlig syn på læring.

Hjernen min fungerer tydeligvis ikke i dag, men jeg har skrevet noen ideer og sendt mail til læreren om hun kan skrive litt mer.

MEN, noen som har noen tanker om dette helhetlige synet? :P

Helhetlig syn på læring sier noe om at det ikke bare er i klasserommet læring skjer, men at læring skjer både i klasserommet, under lek, hjemme osv. F eks er det mye læring i en klassetur selv om det ikke er et spesifikt faglig opplegg - de lærer demokrati og samhandling osv.

Jeg er nettopp hjemme fra nevnte klassetur så hjernen er litt grøt, men håper det ga mening :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helhetlig syn på læring sier noe om at det ikke bare er i klasserommet læring skjer, men at læring skjer både i klasserommet, under lek, hjemme osv. F eks er det mye læring i en klassetur selv om det ikke er et spesifikt faglig opplegg - de lærer demokrati og samhandling osv.

Jeg er nettopp hjemme fra nevnte klassetur så hjernen er litt grøt, men håper det ga mening :lol:

Det ga veldig mening! :) Takk :flowers:

Føler jeg har fått med at læring skjer hele tiden, siden det er snakk om barnehagen og da har man jo ikke undervisningstimer. Så håper det bare er snakk om at jeg må utdype dette mer.

Synes jeg sendte en skikkelig sur mail til læreren som har rettet, selv om det ikke var ment sånn i det hele tatt. Vil jo bare vite hva jeg kan gjøre bedre :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Hadde deleksamen i matte i dag. Masse derivasjonsoppgaver (det jeg sliter mest med), så da det var 5 min igjen, ble det kryssing i hytt og pine bare så jeg har en sjanse for å få noe riktig :P Fasiten var ute da jeg kom hjem, men det er jo umulig å vite om jeg har svart riktig da jeg ikke husker hva søren jeg svarte :P Kom frem til at jeg hvert fall har 4/12 riktige kun basert på det jeg husker at jeg svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Michellus husk søknadsfrist 1. november om du skal fortsette med enkeltemner til våren. :)

Jeg begynner å bli litt småstresset for utveksling nå. Jeg er nominert fra NMBU til å reise til Island, også har jeg søkt utenfor avtale til Skottland. Til Island hadde jeg tydeligvis ikke valgt riktige emner (60% måtte være innenfor det fagområdet jeg er nominert til, men ettersom mitt fagområde egentlig ikke finnes der, skrev jeg bare geography, og det finnes visst ikke så mange emner på engelsk innenfor det fagområdet der). Dette kom opp som beskjed i nettsøknaden min 17. oktober, med beskjed om å sende mail med nytt emnevalg innen 20. oktober. Jeg så dette først i dag, men fikk svingt meg rundt og valgt noen nye emner. Håper de kan ta det med i beregningen...

Når det gjelder Skottland har jeg nå nettopp fått en beskjed som jeg kunne fått for et halvt år siden da jeg først tok kontakt med dem - at emnene jeg helst ville ta der uansett ikke er åpne for Study Abroad-studenter, uavhengig av faglig bakgrunn. Så dit har jeg også sendt avgårde en liste med noen andre emner jeg kan tenke meg å ta. De emnene virker veldig interessante, så det blir ikke noe nederlag om jeg ender opp med det, men det var jo ikke akkurat det som var planen.

Funderer også på om jeg bare skal slenge avgårde en søknad til et annet universitet i Skottland. Fristen går ut 3. november og jeg har alle dokumenter jeg trenger klare. Der har de en del emner som ser interessante ut. Men om fristen går ut 3. november begynner det å bli lovlig seint altså. Hadde håpet på å ha disse utvekslingstingene mine litt mer klart innen nå... Men jeg kommer meg vel avgårde. Et eller annet sted. :P

Vel, mens jeg venter på svar angående emner er det nok av andre ting å ta tak i. Som dette gruppearbeidet mitt. Det begynner jeg å bli litt småstresset for nå. :P Ikke minst fordi emneansvarlig sa på veiledning i forrige uke at vi er en veldig faglig sterk gruppe, så hun forventer mye av oss og syns vi skal ta i litt ekstra i oppgaven vår. Jeg syns det holder å komme seg helskinnet gjennom alt. :P Emnet har en normert arbeidsmengde på 6 timer hver dag (det blir jo selvfølgelig ikke så mye, men det sier jo litt om hva som er forventet). Har to andre emner og jobber 20% i tillegg. Samt at jeg har et par verv å skjøtte og et sosialt liv som tar en del tid. Det er nok å henge fingrene i. :D

Skikkelig lang avhandling fra min side. :D Nå skal jeg gå tilbake til oppgaveskrivingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er jeg litt fjern om dagen, men når det står "Oppgaven bør ikke overskride 1500 ord" - kan jeg da skrive alt fra 1500 ord og nedover? Leverer så klart ikke oppgaven inn med 200 ord, men 1200-1300 ord kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er jeg litt fjern om dagen, men når det står "Oppgaven bør ikke overskride 1500 ord" - kan jeg da skrive alt fra 1500 ord og nedover? Leverer så klart ikke oppgaven inn med 200 ord, men 1200-1300 ord kanskje.

1500 ord +/- 10%. Så ikke lever noe særlig under 1350.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste statikk innleveringen noen sinne! Jeg skjønner sånn ca ingenting. Alle har ca 3 ligninger med 3 ukjente, eller flere.. Verste er at læreren ikke har gått igjennom noe angående denne innleveringen, og boken vår mangler mye stoff. Flott! :D Gleder meg til å bli ferdig med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Verste statikk innleveringen noen sinne! Jeg skjønner sånn ca ingenting. Alle har ca 3 ligninger med 3 ukjente, eller flere.. Verste er at læreren ikke har gått igjennom noe angående denne innleveringen, og boken vår mangler mye stoff. Flott! :D Gleder meg til å bli ferdig med dette.

Nysgjerrig nå! Vi har bare ei kjedelig bok og en tafatt foreleser. Kan jeg få se på oppgavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest hele tråden (prokastinering, hæ?), blir så nostalgisk :wub: Er nå på siste semester av 13 (!) og skriver hovedoppgave, som kort fortalt er ren tortur.

Dagene består av prokastinering, rive seg i håret, stirre på pc'en og kanskje skrive en setning eller to. Og ikke minst skremmende mye soving på dagtid, merkelig med det. Er nå bare en mnd til innlevering, så panikken kommer snikende..

Er det forresten noen som har tunga beint i munnen når det kommer til medierende og modererende faktorer i psykologi? :D

Forresten, @Line, boken SPSS for dummies er fantastisk - anbefaler den :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...