Gå til innhold
Hundesonen.no

Student i 2014 / 2015


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hoho! Det var visst en "feil" gjort av Samordna det der. Kort fortalt pga min bakgrunn fra Steinerskolen...MEN NÅ HAR SKOLENS INNTAKSSJEF LOVET PLASS FRA 5.AUG!! Sorry caps, men det er så glad jeg er

Jeg fikk B på masteroppgaven, og har dermed oppretthold snittet som gjør at jeg en gang kan søke PhD hvis jeg vil. Hurra!!

Jeg fikk A på masteroppgaven min Nå er jeg litt overrasket og veldig glad!

Posted Images

Jeg er på mitt 3. semester av ingeniørfag: energi og miljø i bygg nå. Veldig interessant, men også veldig krevende. I fjor gikk jeg tretermin (hadde i tillegg til fult studieløp matte r1, r2 + fysikk) så nå i høst føles det ut som at jeg har all tid i verden med 'bare' 30 studiepoeng! Skal ha masse labøvelser dette semesteret, så det tror jeg blir gøy :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg føler meg sååå smart som klarte å fikse webmail problemene våre! Det var jo bare å laste ned office 365 det, så funket det :D

Jeg føler meg dog ikke så veldig smart når jeg ser på pensumet i matten :lol: Kommer nok til å gå veldig fint, men det bare et veldig stort sprang fra praktisk matte til HOLYSHITWHATTHEFUCKISTHISSHIT matte. Jeg liker matte jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michellus: Er det ikke generelt krav om GENS på studier på NMBU?

Ser at overgangen kan bli stor fra P-matte ja. Hva skal dere igjennom i matten?

Matte er gøy når du får det til, også er det skikkelig, skikkelig dritt når du ikke får det til. Håper du har en flink foreleser som går grundig til verks. Jeg synes for mange har for lett for å forvente så alt for stor forståelse for faget. Iallefall for meg, som ikke er født Einstein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

@Kristina Jeg må ha realfagskompetanse (skal studere husdyrvitenskap) jeg ikke har fra videregående, og tar derfor MATH100. Tok MATH001 i august som en forberedelse til MATH100, men fokuserte mer på AOS130 (da jeg trengte 5 stp for å få krav på lån igjen). Jeg henger litt etter :lol: Heldigvis har jeg en sambis hjemme som er på et litt væssere nivå enn meg og får en del hjelp derfra :)

Har nettopp vært gjennom ulikheter, potenser, kvadratsetninger og første- og annengradslikninger. Neste gang er det summetegn :P En del å sette seg inn i, men også ganske logisk synes jeg :) Deilig å bli litt utfordret på mattefronten igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MATH100 skal vel tilsvare R1 og R2 fra VGS mener jeg å ha hørt. Hadde det for 3 år siden, hadde også bare hatt P-matte fra videregående.. Takk og lov at jeg er ferdig! Var på absolutt alle øvinger og forelesninger, fikk en C. Matte er ikke min greie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

MATH100 skal vel tilsvare R1 og R2 fra VGS mener jeg å ha hørt. Hadde det for 3 år siden, hadde også bare hatt P-matte fra videregående.. Takk og lov at jeg er ferdig! Var på absolutt alle øvinger og forelesninger, fikk en C. Matte er ikke min greie :P

Mener det stemmer ja! Angrer så dypt på at jeg ikke tok R eller S matte.. Hadde fortsatt trengt MATH100, men da hadde det vært en litt mykere overgang enn det er nå :P Om jeg får C kjenner jeg at jeg blir veldig fornøyd :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksen.

Så gøy! Fire eller fem av klassevenninnene mine kommer tilbake dit i juni neste år;) Ganske mange som begynte nå hørte jeg, 18 stykker, kan det stemme? :shocked:

Jeg føler meg ikke som student siden jeg er i praksis nå, men følger med i tråden :P selve skolen begynner i januar for meg..

Hva slags praksis er du i/hvilket studie går du? :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Fire eller fem av klassevenninnene mine kommer tilbake dit i juni neste år;) Ganske mange som begynte nå hørte jeg, 18 stykker, kan det stemme? :shocked:

Hva slags praksis er du i/hvilket studie går du? :)

Ja, vi er en hel haug nye! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy! Fire eller fem av klassevenninnene mine kommer tilbake dit i juni neste år;) Ganske mange som begynte nå hørte jeg, 18 stykker, kan det stemme?  :shocked:

 

Hva slags praksis er du i/hvilket studie går du? :)

Dyrepleier :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisklivssentralen i nabokommunen har kontaktet høgskolen og oppfordret oss på linja til å søke som aktivitetskontakter! De har et tilbud som heter "Friskliv Ung", hvor (sånn jeg har skjønte det) hver aktivitetskontakt får ansvaret for tre ungdommer man må følge opp/kjøre til trening osv, motivere etc.

Dette er jo SUPERRELEVANT siden jeg tror jeg har lyst til å jobbe i en Frisklivssentral etter utdanningen. Skriver søknad nå :D .

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lager de obliger som er så ****** mye vanskeigere enn eksamen og nivået på faget? Jeg blir skikkelig demotivert. :no:

I klimafaget gir foreleser beskjed om at første oblig ligger langt over pensum, men at han tenkte det var gøy for oss å ha noe å bryne oss på. Joda, det er jo greit det, hvorfor ikke bare gi noe som er eksamensrelevant? Vi har brukt så utrolig lang tid på den obligen og ingen er enda ferdig. Føler det er helt unødvendig, og utrolig dårlig utnyttelse av læretid. De har allerede sakt at ved neste semester vil de gjøre om på obligene (nytt fag i år).

I mattefagene har vi egentlig aldri fått beskjed om at det er over pensum, men det er i alle fall ikke spesielt eksamensrettet. Jeg har levert a og b - eksamener i alle mattefagene mine, men får såvidt godkjent på obligene. Er det ikke noe som skurrer? Eller er det rett og slett jeg som har problemer med slik matteobligene er lagt frem? Andre som har tatt Kalkulus og den matterekka på UiO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statikken er vanskelig altså! Skjønner ingenting ac siste oppgaven på innlevering som skal inn i morgen :/ Blæ! Også har jeg veldig lite energi om dagen. Det passer dårlig inn.

Vi hadde en repetisjonstest fra R-matten og det var så gøy å se at jeg klarte masse av det uten problemer :D Det kommer seg nok etterhvert. Jeg elsker foreleseren vår i matte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under midtveis i semesteret får vi en semesteroppgave i hvert fag. Alle skal leveres om to uker, alle er gruppearbeid, men ingen har samme grupper. En gradert, to bestått/ikke bestått. Minimum tre på gruppa og maksimum 5 sider(!) til sammen på hver oppgave. WTF. Så...fordømt...idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Statikken er vanskelig altså! Skjønner ingenting ac siste oppgaven på innlevering som skal inn i morgen :/ Blæ! Også har jeg veldig lite energi om dagen. Det passer dårlig inn.

Oppgave fra boka? Er vel samme boka tipper jeg, vi er kommet til kapttel 4. Det begynner bli vanskelig men er gøy tar bare så sjukt med tid, en time på oppgaven. Skal ha mer i morgen tidlig. Nå er det innlevering i materialteknikk, må få meg tålmodighet til å tegne grafiske illustrasjoner i MS. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgave fra boka? Er vel samme boka tipper jeg, vi er kommet til kapttel 4. Det begynner bli vanskelig men er gøy tar bare så sjukt med tid, en time på oppgaven. Skal ha mer i morgen tidlig. Nå er det innlevering i materialteknikk, må få meg tålmodighet til å tegne grafiske illustrasjoner i MS. :o

Vi har boken Statistics and materials eller noe slikt :P Det var oppgave 3.20. Fikk hjelp av en så jeg har klart den nå :) Vi er også kommet til kapittel 4-5 ca :) Hva studerer du?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi har boken Statistics and materials eller noe slikt :P Det var oppgave 3.20. Fikk hjelp av en så jeg har klart den nå :) Vi er også kommet til kapittel 4-5 ca :) Hva studerer du?

Aha, bare jeg som tar det for gitt at det var samme da :P vi har en norsk, statikk og fasthetslære. :P Går Maskiningeniør, produktutvikling. :) Du går bygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, bare jeg som tar det for gitt at det var samme da :P vi har en norsk, statikk og fasthetslære. :P Går Maskiningeniør, produktutvikling. :) Du går bygg?

Nei, jeg går energiteknologi :) Tar litt tid å vende seg til engelsk bok også, selv om jeg så en del videoer på Khan Academy om fysikk på engelsk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...