Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund valp i juni.


malinngzz
 Share

Recommended Posts

Jeg er så utrolig heldig og skal hente min finske lapphund valp nå i juni. Det blir tispe og gleder meg masse. Men hva skal valpen hete? Vil ha en spennede navn og kanskje finsk navn? Noen lure tips der ute?

Dette blir min første hund. MEN er oppvokst med hund og rasen svensk lapphund så vet hva jeg går til. Kjenner jeg gleder meg som en unge til å hente henne. Men samboern min har harahund (dunker ) som blir 2 til høsten(han hund). Veldig spent på hvordan dette går. Noen som har erfaring med å få valp i hus, da det allerede er hund i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy og gratulerer med snart verdens beste rase :) Hvor skal du få hund fra?

Det finnes mange lapphunder med finsk/samiske navn. Det som kan være lurt er å sette seg ned med en ordbok og søke opp ord med fine betydninger, og se om det blir noe fra på finsk, eventuelt samisk. Har ingen i hodet nå og finner ingen gode sider, men let litt rundt på finske sider, så finner du nok litt inspirasjon :) tyttö betyr jente. lumi er snø. talvi er vinter. vuori er fjell. kaunis er vakker. söpö er søt. tähti er stjerne. Etc etc etc :)

Hvordan det vil bli vil jo avhenge veldig av hvordan den voksne hunden trives med valper. Noen voksne hunder elsker jo valper, mens andre vil helst ikke ha noe med de å gjøre. Men tror det er lurt å huske på den voksne hunden, gi den alenetid og oppmerksomhet, og mulighet til å få fred fra valpen hvis valpen er veldig intens og på. Like viktig er det og å gi valpen alenetid, så den ikke blir avhengig av den store hunden når det gjelder å være ute, alene hjemme etc. Ellers må man nesten bare se litt hvordan det går, det går i de fleste tilfeller greit for de å finne ut av hverandre, vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Skal hente på øyerfjellet kennel. Gleder meg masse. Får nok Google noen finske navn i efta. Men likte veldig godt tyttö faktisk:-)

Vil veldig gjerne ha navn i den retning. Vil ikke ha et typisk norsk Hundenavn:-) men kan hende navnet faller på plass da jeg skal Hilse på valpen :-)

Sent fra min D5503 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt! Det er alltid kjekt å få en ny valp i hus :) Jeg kjenner en Finsk Lapphund med navnet Nutta, jeg vet at det betyr noe, men husker ikke hva. Den hunden er så utrolig herlig! Veldig lydig og snill. Jeg elsker rasen, og har hørt mye positivt fra folk som har den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det enkelt på min finske! Google translate og ting jeg likte for å se hva det var på finsk! Nå ble han hetende Terho som betyr eikenøtt, helt tilfeldig funnet. Min svenske ble oppkalt etter noen i Harry Potter boka, svenske navn er ikke så kule ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår finske lapphund ble ikke kalt opp etter noe han. Bare likte Billy vi.

(Jeg ville egentlig ha konrad men ble ettertrykkelig nedstemt)

Og gratulerer med valp! Dere kan glede dere til verdens fineste rase. De er så deilige å ha i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp! Kjenner noen som har rasen og han er bare sååå hærlig! De brukte google translate for å finne navn, bare skrev inn ord de likte og så hva det ble :P Han heter Kova som betyr tøff :)

Noen forslag (brukte også bare google translate, og i og med den kan være litt ..sketchy, kan jeg ikke garantere at betydningen stemmer :P)

Aika - pen

Tuuli - vind

Kesä - sommer

Vesa - spire

Alli - edel, lys

Ansa - styrke

Eller du kan se på denne listen :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kvinnenavn_med_finsk_opprinnelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...