Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke jogge


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Guest bikkje1

I perioder kan Simba være kjempeflink til å trekke når vi jogger, men etter at vi har jogget i 5-10 min "klikker" det helt for han. Da tar han tak i kobbelet og drar det med seg (som en draleke..). Det er utrolig frustrerende, og dumt for han (og meg) om han ikke kan være med på joggetur lengre..

Hva skal jeg gjøre med det? Det funker ikke å stoppe opp, da står han bare der og har det supergøy, mens jeg står og ser ut som en annen idiot. :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

I perioder kan Simba være kjempeflink til å trekke når vi jogger, men etter at vi har jogget i 5-10 min "klikker" det helt for han. Da tar han tak i kobbelet og drar det med seg (som en draleke..). Det er utrolig frustrerende, og dumt for han (og meg) om han ikke kan være med på joggetur lengre..

Hva skal jeg gjøre med det? Det funker ikke å stoppe opp, da står han bare der og har det supergøy, mens jeg står og ser ut som en annen idiot. :ermm:

Har bare opplevd san på en hund og da tok jeg tak der han skulle sette tennene i bandet og fortsatte med hele sulamitten. Hunden måtte fokusere på å gå framover. Altså ta tak i bandet der Simba bruker å hekte seg på og fortsett å løp. Det gjorde jeg på en som gjorde dette da jeg gikk tur. Han lærte fort at med meg ble det viktig å komme seg framover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No veit ikkje eg kor gammal han er, men viss han er ung kan det jo vere at det koker litt i toppen og at han blir litt for oppgira. Då går det jo an å senke farten litt og gi etpar godbita her og der. Har gjort det med min når vi har jogga litt innimellom. Vi starta veldig forsiktig, og har enda ikkje hatt en skikkelig joggetur, han er 9 mnd. Men vi har turer der eg har på treningstøy også jogger vi litt innimellom. Er det plasser der han kan løpe fritt tar eg nokre intervaller mens han løper etter - morsomt for begge! :) Også gi han etpar godbiter når han jogger fint sånn som du vil ha han/evt rose rolig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt lik hund. Jeg har jobbet mye med kommandoen "slipp". Med det samme hun hopper opp og biter i båndet (og gjerne også armene mine) stopper jeg og sier strengt "slipp". Gjør hun det fortsetter vi. Om hun ikke hører og bare bøller sier jeg godt i fra at dette ikke er greit. Da strammer jeg gjerne båndet slik at hun ikke kan hoppe å leke apekatt, og sier strengt "nei, kutt ut!". Det er en fordel å lære inn kommando for å springe frem også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vond sele?

Kjeder seg?

Jeg skjønner godt at hunder slår seg vrang når de blir tatt med på joggetur jeg - det er jo dritkjedelig og mer enn det egentlig. Men første bud er at hunden har utstyr som passer og som ikke klemmer og klyper noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv om det hjelper med fleksiline/langline? Da har han litt mer bevegelsesfrihet så slipper det å bli så monotont å kjedelig. Ellers så tenker jeg mer raptus enn vil ikke når jeg leser startinnlegget Ikke uvanlig at de kan få det å det kan jo komme av både at det er gøy eller at det er litt kjedelig. Få han til og slutte å løp videre så går det nok seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Har bare opplevd san på en hund og da tok jeg tak der han skulle sette tennene i bandet og fortsatte med hele sulamitten. Hunden måtte fokusere på å gå framover. Altså ta tak i bandet der Simba bruker å hekte seg på og fortsett å løp. Det gjorde jeg på en som gjorde dette da jeg gikk tur. Han lærte fort at med meg ble det viktig å komme seg framover

Har gjort det, men det hjelper ikke.

Har du prøvd å kreve at han skal gå med kontakt mens dere jogger? Min har en tendens til å spise kobbel, noen ganger fungerer det å kreve at han skal gå pent med kontakt. Og, om vi jogger, er det halsbånd og kobbel i hånda = gå fint i båndet.

Kontakt? Med Simba? :lol:

Men så vil jeg helst at han skal trekke når vi jogger (/tempoet er høyt), så da blir vel kontakt litt vanskelig?

No veit ikkje eg kor gammal han er, men viss han er ung kan det jo vere at det koker litt i toppen og at han blir litt for oppgira. Då går det jo an å senke farten litt og gi etpar godbita her og der. Har gjort det med min når vi har jogga litt innimellom. Vi starta veldig forsiktig, og har enda ikkje hatt en skikkelig joggetur, han er 9 mnd. Men vi har turer der eg har på treningstøy også jogger vi litt innimellom. Er det plasser der han kan løpe fritt tar eg nokre intervaller mens han løper etter - morsomt for begge! :) Også gi han etpar godbiter når han jogger fint sånn som du vil ha han/evt rose rolig.

Jeg har en helt lik hund. Jeg har jobbet mye med kommandoen "slipp". Med det samme hun hopper opp og biter i båndet (og gjerne også armene mine) stopper jeg og sier strengt "slipp". Gjør hun det fortsetter vi. Om hun ikke hører og bare bøller sier jeg godt i fra at dette ikke er greit. Da strammer jeg gjerne båndet slik at hun ikke kan hoppe å leke apekatt, og sier strengt "nei, kutt ut!". Det er en fordel å lære inn kommando for å springe frem også :)

Oppgira blir han nok. Han ble 1 år for noen dager siden.

Skal prøve med godbiter, takk! :)

Er lov å si ifra til bikkja da. Har vi gjort når hun har prøvd se på båndtull, sluttet rimelig kjapt.

Si fra på hvordan måte?

Prøv om det hjelper med fleksiline/langline? Da har han litt mer bevegelsesfrihet så slipper det å bli så monotont å kjedelig. Ellers så tenker jeg mer raptus enn vil ikke når jeg leser startinnlegget Ikke uvanlig at de kan få det å det kan jo komme av både at det er gøy eller at det er litt kjedelig. Få han til og slutte å løp videre så går det nok seg til..

Flexi kan jo gå, men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye vimsing? Poenget er jo egentlig å ha han i trekk mens vi jogger.

Jogger jeg med andre pleier de å ha han, og da er det null raptus og bare rett fram (etter meg), så dét skjønner jeg ikke helt.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Si nei? Altså si i fra på en måte som gjør at hunden skjønner det. For min hund holder det med et nei, eller at jeg fysisk stopper henne fra å gjøre det.

Han driter i om jeg sier nei eller noe annet. Hvis jeg prøver å stoppe han tar han tak i genseren/shortsen min.. :ike:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra på hvordan måte?

Flexi kan jo gå, men jeg ser for meg at det kan bli veldig mye vimsing? Poenget er jo egentlig å ha han i trekk mens vi jogger.

Jogger jeg med andre pleier de å ha han, og da er det null raptus og bare rett fram (etter meg), så dét skjønner jeg ikke helt.. :/

Det er jo ikke rart om du løper fremfor, da har han jo en "hare" og konkurrere mot/fokusere på. Ja, det blir antagelig mer vimsing, å det er jo poenget da, ikke så kjedelig for hunden. Men for all del, det kan jo like gjerne bare være en "dette er gøy" raptus, da er det jo bare å be han slutte å løp videre. Hvordan? Tja, hvordan trener du? Hvordan type hund er han? Si nei, lett korreksjon i bandet, be han legge seg i noen sekunder å roe ned litt etc.. Du kjenner nok din hund best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å, hvis han begynner å tulle, bare feste båndet over i halsbåndet, og bare fortsette å løpe, så får han løpe i kort halsbånd ved siden av deg til det blir kjedelig. Så får han ha langt bånd og frihet hvis han oppfører seg ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville sakt nei og tatt tak i halsbåndet og hold hunden så den ikke får herja med båndet og må roe seg. Hold den (ikke sint) rolig til den roer seg skikkelig, så slipper du halsbåndet og gir gradvis ut mer båndet mens du begynner å gå og så øker joggetempo til normalt igjen.

Det koker nok litt i hodet hans. Jogging er litt girende samtidig som det er litt kjedelig og de ikke helt får utløp for stresset. Da kan det koke litt frem til de lærer hvordan det funker og hvordan de skal oppføre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte langline som hang etter på joggetur når min hund var i den alderen. Jeg ville gjøre joggetur til noe morsomt, så han fikk snuse og holde på som han ville bare han holdt følge med meg til en viss grad. Nå er han to år, og han får fortsatt løpe i langline noe ganger når vi jogger, men fester han foran meg kanskje halvparten av gangene, og da går det fremmover gitt! :P

Så hva med å variere litt så det ikke blir veldig ensformig? De gangene han tuller ville jeg sagt ifra på den måten som får han til å slutte. Med min hund holder det med et stengt "nei", men din er muligens annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg kupper tråden, men når er det greit å begynne å jogge med hunden? Ludvig er nå 9.5 måned, men føler at han er så lita ennå.. :innocent:
Jeg starta når Melvin hadde fylt 1 år. Vi startet på mykt underlag i skogen og han fikk være løs/i langline. Å skulle følge i et bestemt tempo over lang tid er veldig ensformig for en unghund, så jeg synes det var greit å la han virre litt rundt for seg selv, fulgte med gjorde han jo, bare i sitt eget tempo ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo ung, så det er vel ikke rart hvis det er som mange av de andre skriver, litt raptus oppi det hele :) Hva med å ta han med i langline/flexi en liten tur først, hvor han får rast fra seg, fjottet og fjasa seg litt ferdig, før du så begynner å kreve litt av han :) ? Så kan du legge inn snuse/fjotte pauser underveis, som belønning for god oppførsel ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Beklager om jeg kupper tråden, men når er det greit å begynne å jogge med hunden? Ludvig er nå 9.5 måned, men føler at han er så lita ennå.. :innocent:

Hvor fort og langt jogger du da? Og hvordan fysisk form er han i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Han er jo ung, så det er vel ikke rart hvis det er som mange av de andre skriver, litt raptus oppi det hele :) Hva med å ta han med i langline/flexi en liten tur først, hvor han får rast fra seg, fjottet og fjasa seg litt ferdig, før du så begynner å kreve litt av han :) ? Så kan du legge inn snuse/fjotte pauser underveis, som belønning for god oppførsel ;)

Det skal jeg prøve, takk! :)

Vi startet å jogge når Simba var rundt 6-7 mnd, og ski når han var 8 mnd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt bruker du å jogge med ham? Jeg synes det er vesentlig at man gjør slik trening veldig morsom for hunden, spesielt når den er så ung. Kan det være at han rett og slett synes det blir for langt når dere er ute? Og derfor begynner å tulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...