Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæferfor


brølet82
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kan anbefale meg et for på schæferen min på 1 år og 7 mnd? Bruker for tiden valpeforet for schæfer tilhørende royal canin. Men vet da ikke om det har noen bra virkning. Syns ikke pelsen er noe fin og ho klør mye. Så mye at hun har nappet av seg pels på en plass. Schæfer kløe? Allergi?

Takknemlig for svar.

Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden er så gammel, så ville jeg sluttet med valpefor. Hvis hun klør mye, så ville jeg også tatt en tur til dyrlege for å sjekke om hun har allergi.

Selv forer jeg på Vom & Hundemat, og kan absolutt anbefale det på generelt grunnlag. Men du kan kanskje sjekke om hun har noe allergi før du skifter for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville gjort er å ta en tur til veterinæren. Det er mange ting som kan forårsake kløe, men det er det er kjedelig å akkurat ha kjøpt nytt fôr hvis hunden skal over på en eliminasjonsdiett for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har hunden din klødd og kom det samtidig som røyting?

Har hunden røytet ned før?

Første gangen mine røyter helt ned så er de stygg i pelsen de ukene og klør gjerne litt ekstra også de ukene.

Det er også tiden for reveskab, derfor lurer jeg på om dette er nytt eller foregått hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla
@
Først av alt, kutt ut valpeforet.
Deretter ville jeg skiftet fôr, det er mange gode å velge mellom, men jungelen er stor og du kan bruke flere år på å navigere deg frem til rett type med prøv-og-feile-metoden. Som andre sier ville jeg nok påkostet en tur til en dyktig veterinær på området, og jeg ville undersøkt på andre schæferforum osv.
Schæfere er en belastet rase, dessverre, og mange sliter med et ømfintlig tarmsystem og allergivansker. Jeg kjenner til schæfereiere som kun sverger til vom og hundemat, taste of the wild, caragan og orijen og det ser ut til å fungere bra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan anbefale meg et for på schæferen min på 1 år og 7 mnd? Bruker for tiden valpeforet for schæfer tilhørende royal canin. Men vet da ikke om det har noen bra virkning. Syns ikke pelsen er noe fin og ho klør mye. Så mye at hun har nappet av seg pels på en plass. Schæfer kløe? Allergi?

Takknemlig for svar.

Lill

Først og fremst ville jeg dratt til vet og få konstatert hva som plager hunden, viss du ikke vet det så er det jo vanskelig og velge riktig fremgangsmåte. Ang for så ville jeg ha gått for vom og hundemat, spesielt til litt ømfintlige hunder. Vær forsiktig med godbiter, tyggebein osv (alt spiselig), og det kan være lurt og notere ned hver dag hva hunden har fått av spiselige ting og hvordan kløe/pels er, etter en stund vil du da antagelig se en sammenheng mellom noen typer mat/godbiter og dårligere form, viss det er en sammenheng.

Men det kan jo også være andre ting, feks midd, støv, pollen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drop RC, min erfaring med tre stk er at det er ett kløfor om de vil eller ei. I det øyeblikket jeg byttet for på min så sluttet kløen helt av seg selv og på en grei billig måte :) Så i stedet for å fly til veterinæren med en gang ville jeg nok prøvd ett forbytte til voksen hund, når jeg foret på tørrfor, sto mine på ProPlan med laks og ris. Null kløe og null maveproblemer etter det. Om det ikke fungerer med ett forbytte etter 3-4 uker, så tenker jeg det er på tide med veterinær :) Men å fly til en veterinær bare for RC sitt for gir kløe er tull mener jeg, har hørt om nok schæfere som sto på det foret for schæfere som klødde og alt ble borte når de sluttet med "rase"for.

Jeg fullforer begge min på V&H som Malamuten foreslår, og er kjempefornøyd!

JeanetteH er også inne på noe her, i den alderen han er i nå driver hun å skal bytte fra unghundpels til voksenpels og det klør! Min første tispa så ikke UT på den alderen der. Blanding av malle og schæfer med pistrepels fysj hun var stygg og hun klødde, men null allergi ;)

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også det at jeg måtte prøve og feile ang. for, men så var det noen som fortalte meg at det ikke var bra å skifte for hele tiden, for det var ikke bra for magen. Men nå i dag kjøpte jeg et nytt for, proplan adult sensitiv. Så får vi se det an deretter. Kanskje er ikke Royal Canin så bra. Og jeg gikk kun på royal canin sitt valpefor fordi hun ikke ville spise voksen foret til schæfer, grunnet at de var så store. Er så fersk på det å være hundeeier, så jeg må prøve å feile jeg og :). Hun er også tynn, så skulle egentlig hatt et for å få feita ho opp litt. Har ikke vært slik hele tiden nei. fikk henne da hun var 6 mnd. Var tynn da og, men la ikke spesielt merke til kløing da.

Den perioden fra unghundpels til voksen pels, varer den lenge da?

Men, hun skal uansett til veterinær, så får vi sjekka ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hun er også tynn, så skulle egentlig hatt et for å få feita ho opp litt. Har ikke vært slik hele tiden nei. fikk henne da hun var 6 mnd. Var tynn da og, men la ikke spesielt merke til kløing da.

Hei med mindre hun er anorektisk skal du vel ikke bekymre deg for at tenåringen din er tynn nå. Få ett fôr hun spiser så blir det nå fremover alderen for henne å "bygge" seg ut, ikke feites opp. Løping, sykling, fysisk trening og aktivisering generelt er det som gjelder.

Som fôr har du fått anbefalt "Vom og hundemat", med det vil du garantert se de store forandringene. Det er våtfôr og sånn jeg ser det er det valget du må ta, tørrt eller vått. Å bytte kjeks mot annen kjeks i din situasjon er bare å spille rullett, spiller liten rolle hva det står på sekken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perioden fra unghundpels til voksen pels, varer den lenge da?

Hun skal helt og absolutt ned i pels. Altså, det kommer ikke til å være noe manke eller bukser på henne før hun er ferdig. Ta deg tid en dag til å nappe henne helt ned, altså dra av pels som er løs. Ta en liten klype, bruk litt kraft, men du skal kunne få løs pelsen uten motstand. Gjør dette til du ikke har mer pels igjen på bikkja. Da går det fortere og kanskje kløen minsker litt. Hun vil neppe se helt grei ut før til høsten igjen :( Så blir hun vakker tispe med vakker pels til vinteren og fremover vil hun nok kun røyte i forbindelse med løpetider.

Er ikke helt enig med Joachim, kan man fore med vått er det absolutt det beste, men det er jo ikke alle som har plass til slikt, og da må man gå litt etter hva som står på sekken. RC er noe jeg vil holdt meg unna i hvert fall.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er ikke helt enig med Joachim, kan man fore med vått er det absolutt det beste, men det er jo ikke alle som har plass til slikt, og da må man gå litt etter hva som står på sekken. RC er noe jeg vil holdt meg unna i hvert fall.

Nei det sku jo tatt seg ut. :D

Siden RC er en del av denne rulletten og fungerer for mange så bekrefter du jo bare det jeg sier at det ikke spiller noen rolle hva som står på sekken. Jeg har hatt schäfere som ikke har fungert på annen kjeks enn Labb. Jeg mener det er helt tilfeldig så lenge sekken inneholder en viss kvalitet over "first price" nivå. RC, Eukanuba, Purina, Labb o.l. er bare å holde på med å prøve seg frem til man blir gal mens bikkja lider av "skabb". Utover å hatt egne schäfere har jeg forhandlet Vom og hundemat i mange år og tilbakemeldingene er de samme som egne erfaringer.

Problemet med schäfere i dag er fôrsensitivtet og da blir det sånn. Riktignok "bare" de som da ikke faktisk har allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hun er en ganske energisk hund, så jeg tenker at grunnen til at hun er så "tynn", er at hun er så mye i aktivitet. Og grunnen til at jeg synes at hun er så tynn, er for alle andre sier det. "Ååh, så tynn hun er" får jeg, og da blir jeg frustrert og trur hun er for tynn. Men etter min mening, så er hun som hun skal være. Ho virker frisk på alle måter ellers.

Og nå har vi som sagt bytta for. Om jeg innbiller meg det, vet jeg ikke, men når er hun så blank og fin i pelsen igjen. Klør kanskje litt da. Men kløing og røyting har kanskje litt sammenheng med løpetid(har det nå), høst og vår?

Prøvde det du sa, Margrete, men det va egentlig ikke så mye hår/pels som falt av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...