Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvile ved kennelhoste?


Recommended Posts

Jeg lurer på om vi kan ha fått med såkalt kennelhoste fra Letohallen forrige helg. Hunden har harket og brukket seg i et par dager nå, og er merkbart mer anpusten når han har løpt litt.

Jeg leste at stort sett var det hvile som gjaldt ved kennelhoste, men hva er hvile? Skal han ikke anstrenges hardt (opp i berget), skal han ikke ut på tur men ok å jogge litt fritt rundt hjemme, eller er det kun tisseturer ut som gjelder?

Allmentilstand er grei, ikke feber eller sløv, spiser og drikker som han skal, dog brekker seg og harker, og blir fort anpusten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hilser (dessverre) ikke på så mange andre uansett, så det er greit. Han er så altfor glad i alle vi møter, så på tur hilser vi stort sett ikke på andre hunder, men trener på å ikke bry seg, og pga størrelsen er det kun et par hunder som vil leke med ham (de fleste hunder blir mest bare sinte på), og det passer ikke å treffe disse alltid heller. Så den biten skam vi klare fint :P

Slutt på hosting og ei ukes tid til. Greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen ved kennelhoste er først og fremst at viruset skal "slå seg" på hjertet. Og fysisk aktivitet vil da sammen med dette kunne utløse en hjertesvikt. Derfor hvile under og en tid etter kennelhoste. Og veldig gradvis opptrening igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info ang risiko.

Han har ikke harket i dag, men var som sagt veldig anpusten bare etter en tur til søpledunken og tilbake (100 m hver veg) der han travet litt. Det samme når han løp omkring 100 m ut på jordet i dag tidlig for bæsj og tilbake (litt løpe-litt-rutine mellom tur, siden jeg har en sønn på 6 mnd her hjemme også). Har harket/brukket seg to-tre dager før i dag.

Er det vanlig med hoste/harkefrie dager slik, eller kan jeg håpe på at det er på bedringens veg alt?

Det er jo litt fordømt at det skulle komme akkurat nå, når sambo skal ha ferie og vi kunne kommet opp i berget en tur hver dag, og ikke bare i helgen når han er hjemme :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med kennhoste var at d var dager der hunden ikke hostet, men var ikke bedre av den grunn.
Men kan ha noe med at hun var vanskelig og holde i ro (inne også) fordi da var hun ennda bare 9 mnd.
Men hun var hardt rammet av kennelhoste og ente med antibiotika og hoste dempende medisiner.
Håper du slipper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...