Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste?


Recommended Posts

I noen mnd nå har pelsen slitt en del med hosting og harking. I begynnelsen har ikke dette vært så ille, men de to siste mnd har det virkelig tatt av. Han hostet og kastet opp om en annen. Vi dro da til veterinæren. De trudde først at dette kunne være noe i fordøyelsen, så han ble tatt inn for å ta tas røntgen av. Bildene var helt fine, og det samme var blodprøvene som var blitt tatt. Vi ble sent hjem med skånefor og hvile. Dette holdt vi på med i tre uker, men han ble ikke bedre i det hele tatt og vi reiste inn igjen. Denne gangen fikk vi konstatert at det kunne være kennelhoste og vi dro derfra med en ti dagers antibiotika kur, cosylan og hvile. Vi fikk kun antibiotika for 5 dager, og når jeg ringte inn for å få mer fikk jeg beskjed om at jeg ikke trengte dette. Vi ble enige om å gi han en uke men bare cosylan og hvile for å se om han ble bedre. Om ikke skulle vi komme inn igjen. En uke gikk og han virket noe bedre, og vi klarte å tyne oss opp til to uker før vi måtte tilbake igjen. Denne gangen ble det tatt røntgen av lunger og nye blodprøver. Nok en gang var disse fine og vi fikk nok en gang antibiotika, cosylan og hvile. Nå er vi på siste dag av antibiotika kuren og han er ikke bedre i det hele tatt! Bare i natt til i dag har han holdt det gående, og jeg har ikke fått noe søvn på øyet i det hele tatt.

Vet. har informert oss om at kennelhoste kan vare en stund, men jeg syntes 2-3 mnd virker noe lenge jeg da? Jeg syntes og det er rart at ikke nabohunden har vist noen symptomer i det hele tatt (Begge er vaksinert), og jeg har heller ikke hørt at noen av de andre hundene han har vært i kontakt med har blitt syke, eller hatt noen symptomer.

Vi er stadig i kontakt med vet, og de sier vi skal vente litt før de vil evt gå ned med kamera eller utredning, men dette har vi hørt siden vi var inne første gang vi var inne, og vi begynner nå å bli sliten og frustrert av å ikke få noen svar. Er det noen andre som har opplevd at kennelhoste varer så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjekket for tonsillit? Er vist ikke uvanlig for unge hannhunder. Min basenji hadde det, mye hosting og harking, men fin almentilstand. Har akkurat hatt kennelhoste her, da var almentilstanden veldig dårlig i tillegg til hosting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Nei, har vel vart en ukes tid her. De var riktignok døden nær (hadde de kunnet snakke)... som mannfolk flest under sykdom ;p

Høres ikke helt bra ut. Kanskje det er på tide med en annen vurdering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de sjekket for tonsillit? Er vist ikke uvanlig for unge hannhunder. Min basenji hadde det, mye hosting og harking, men fin almentilstand. Har akkurat hatt kennelhoste her, da var almentilstanden veldig dårlig i tillegg til hosting.

Nei, de har ikke det. Skal inn igjen enten i morgen eller fredagen, så kan høre med dem da.

Nei, har vel vart en ukes tid her. De var riktignok døden nær (hadde de kunnet snakke)... som mannfolk flest under sykdom ;p

Høres ikke helt bra ut. Kanskje det er på tide med en annen vurdering?

Vi skal inn igjen i løpet av denne uken, men hvis de ikke har tenkt å gjøre noe mer, tar vi kontakt med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er allmenntilstand utover hosting? Feber osv? Mtp timing og at blodprøver ikke viser noe, kanskje allergi skulle vært sjekket ut? (pollen) Ellers så er det litt viktig, viss dyrlegen først gir dere antibiotika, så må kuren fullføres, og det må da gies helt til hunden er frisk, viss ikke så vil det bare blomstre opp igjen når man slutter, og driver man og gir flere halvferdige slike kurer så bidrar man bare til og skape resistente bakterier. Men viss antibiotika ikke virker så er det selvfølgelig heller ikke noe vits i og gi det, da må man ta en avgjørelse på om det er hensiktsmessig og fortsette eller prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er allmenntilstand utover hosting? Feber osv? Mtp timing og at blodprøver ikke viser noe, kanskje allergi skulle vært sjekket ut? (pollen) Ellers så er det litt viktig, viss dyrlegen først gir dere antibiotika, så må kuren fullføres, og det må da gies helt til hunden er frisk, viss ikke så vil det bare blomstre opp igjen når man slutter, og driver man og gir flere halvferdige slike kurer så bidrar man bare til og skape resistente bakterier. Men viss antibiotika ikke virker så er det selvfølgelig heller ikke noe vits i og gi det, da må man ta en avgjørelse på om det er hensiktsmessig og fortsette eller prøve noe annet.

Allmenntilstanden han er helt normal den, har ikke hatt noe feber eller noe. Eneste han har vært litt sløv noen dager, men det er de dagene det har stått på som aller værst, så da har han nok bare vært sliten (noe som er forståelig). Jeg har vært innom tanken med allergi og har spurt dem om det, men har ikke hørt noe mer om det, så får vell mase enda litt mer på dem. Vi har heldigvis fått fullført antibiotika kuren denne gangen, men ser ikke noe forandring dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...