Gå til innhold
Hundesonen.no

Passering, hvordan?


charlotte-
 Share

Recommended Posts

Dette har helt sikkert blitt spurt om før her på forumet, men jeg finner det ikke.. uansett, vi har hatt en del problemer når hunden (berner hann , 11mnd) ser andre hunder, selvom det er på motsatt fortau eller 20 meter unna. Da reiser han seg opp på bakbeina før han stopper helt opp i et par sekunder, og så bykser han mot den andre hunden. I og med at han er såpass stor og veier så mye som han gjør er det ekstremt vanskelig å holde han igjen når han plutselig bykser avgårde. Vi har prøvd å holde godbiter (pølser) foran snuten på han og så gå forbi. Han ignorer godbiten og fokuserer kun på den andre hunden, og det skal sies at han er VELDIG glad i mat, og gjør så å si alt for en pølsebit. derfor er vi litt rådville på hva vi skal gjøre.. Håper noen har erfaring med lignende tilfeller eller vet om noen triks som kunne hjulpet oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert noen med erfaring fra så store hunder som kan hjelpe deg, men som en "nødhjelp" så er grime fint å bruke. Da har du kontroll på hodet hans og han får ikke kasta seg frem (men ha han i kort bånd og jobb med kontakt også, sånn at du begrenser belastningen på nakken hans).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å trene dette med min storing: Jeg fulgte den ord for ord og synes det funker veldig fint.

Hva er "dette", for oss som ikke er så glad i videoer? Har teknikken noe navn? Hvem har "laget" teknikken?

Vi har jobbet med to ting. BAT-trening (functionalrewards.com), og kontakt. Nå bruker vi i hovedsak en kontaktkommando som er grundig innlært med god belønning. Først inne på stuegulvet, så ute helt uten forstyrrelser, og gradvis vanskeligere. Nå kan jeg bruke den kontaktkommandoen i de fleste situasjoner og da ser han på meg. I de vanskeligste situasjonene har jeg da ca et halvt sekund på å ta tak i ham før han snur seg til den andre hunden igjen, men det kommer seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "dette", for oss som ikke er så glad i videoer? Har teknikken noe navn? Hvem har "laget" teknikken?

Vi har jobbet med to ting. BAT-trening (functionalrewards.com), og kontakt. Nå bruker vi i hovedsak en kontaktkommando som er grundig innlært med god belønning. Først inne på stuegulvet, så ute helt uten forstyrrelser, og gradvis vanskeligere. Nå kan jeg bruke den kontaktkommandoen i de fleste situasjoner og da ser han på meg. I de vanskeligste situasjonene har jeg da ca et halvt sekund på å ta tak i ham før han snur seg til den andre hunden igjen, men det kommer seg. :P

Det er en video som i løpet av fem minutter viser og forklarer hvordan en kan bruke en serie med "sitt" på rad for å ta oppmerksomheten bort fra den møtende hunden og gi hunden en oppgave. Ikke noe nytt og oppsiktsvekkende, men det kan nok helt sikkert være en veldig fin måte å gjøre det på. Sånn helt uten å kalle det noe. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "dette", for oss som ikke er så glad i videoer? Har teknikken noe navn? Hvem har "laget" teknikken?

Det er det Kiyomi forklarte over her.

Har teknikken noe navn? Vet ikke

Hvem her laget teknikken? Vet ikke ....og sant å si så sliter jeg med å finne noe som kunne brydd meg mindre :)

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha noe å si? Det funket fjell for meg og derfor foreslo jeg det til TS så h*n kunne se på videoen og se om det kunne være verdt å prøve for dem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det Kiyomi forklarte over her.

Har teknikken noe navn? Vet ikke

Hvem her laget teknikken? Vet ikke ....og sant å si så sliter jeg med å finne noe som kunne brydd meg mindre :)

Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha noe å si? Det funket fjell for meg og derfor foreslo jeg det til TS så h*n kunne se på videoen og se om det kunne være verdt å prøve for dem.

Slapp av, det var ikke ment som noe kritikk mot hverken deg eller metoden... For meg har det noe å si fordi det forteller meg noe om metoden og framgangsmåten, uten at jeg må se videoen?

Og ja, det er jo en kjent og mye brukt metode som funker for mange, jeg bruker den ofte når jeg går med begge hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville starta med å ta på grime (og et relativt kort bånd på hunden) for å rett og slett ha kontroll. Les litt omhvordan man bør bruke en grime. Rykk og napp i grime er fyfy, det kan skade hundens nakke. Men du har kontroll over hundens hode og den får ikke styrke til å rykke deg av gårde (om den finner en teknikk til det med grime også bør du droppe grima).

Det finnes sikkert tusen måter å gjøre dette på. Jeg foretrekker å lære hunden hva den skal gjøre, fremfor hva den ikke skal gjøre. Jeg har ikke hatt utagerende hund, men det er fungert utmerket på en hund som låste seg på gjeting av hunder som kom i mot.

Du starte med å trene veldig mye sitt og å gå fot med hunden din. Hunden skal ha øyenkontakt med deg. Det som vises i filmen funker sikkert det og. Poenget er å gi hunden en oppgave, ha kontroll og kontakt med hunden. Hunden skal gjøre det du sier den skal gjøre. Det er lettere å si hva den skal gjøre (gå fot eller sitte med øyenkontakt), enn å si hva den ikke skal gjøre (utagere, hoppe, stirre, fryse, huke seg osv).

Når hunden virkelig kan dette, også med forstyrrelser så begynner du å bruke det i hundemøter. Å sitte litt ut i veikanten er veldig mye enklere enn å gå fot forbi, så vil anbefalle å starte med sitten. Om hunden setter seg og ser på deg belønner du med godbit flere ganger. Om den sitter, men ikke har kontakt med deg, så roser du den for å sitte, men ingen godbit. Den gjør jo ikke som den skal, selv om den ikke hopper mot den andre hunden (grunnen til at det er så viktig at den ser på seg er at det ikke kan kombineres med å stirre på den andre hunden). Jeg har ikke brukt flere sitter på rad, sånn som i filmen, jeg vil ha en hund som sitter rolig og ser på meg (eller går fot), men det funker sikker det og. Det er ganske mye mer aktivt. På godt og vondt. Om hunden ignorerer kommandoen korrigerer jeg det. Hunden får ett tydelig nei og ny kommando. Nå som den vet hva den skal gjøre kan du korrigere at den ikke utfører kommando, ikke noe svevende og usikkert som at "den ikke får lov til å utagere". Men du vil jo helst være såpass i forkant at du ikke trenger det. At du får gitt kommandoen tidlig nok til å bare belønne det som er riktig.

Pass på at du følger med fremover og kommanderer hunden før den låser blikket på den andre hunden. Har den først låst seg er det vanskelig å bryte.

Hva er "dette", for oss som ikke er så glad i videoer? Har teknikken noe navn? Hvem har "laget" teknikken?

Det er ikke alle "metoder" som har noe navn eller er laget av noen. Det er rett og slett ikke alt som later som det er fryktelig spesielt og revolusjonerende :) Dette er bare en variant av hva veldig mange bruker satt inn i en forklarende film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har veldig god erfaring med sladremetoden (noen kaller det kinderegg tror jeg).

Når hunden ser en annen hund vær kjapt ute med å belønne (FØR han rekker å gjøre noe annet enn å se), lær hunden å tenke fremmed hund=godbit.

Etterhvert tar hunden kontakt for å få godbit hver gang han ser en annen hund i.e sladrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...