Gå til innhold
Hundesonen.no

Sultfølelse etter mat


Kaja
 Share

Recommended Posts

Skal til lege men kanskje sonen har noen forslag?

Jeg har en stund slitt med mye sultfølelse uten at jeg er sulten. Det er et ubehag helt øverst i magen. Dette er spesielt fremtrende etter måltid. Og igjen nå etter et glass sjokolademelk. Jeg våkner alltid med en veldig sultfølelse men kjenner at jeg ikke nødvendigvis er sulten. Unehaget er alltid der men varierer i grad.

Spiser variert og på den sunnere siden av skalaen, frokost lunsj middag og innimellom kvelds. En normal dag kan bestå av en brødskive til frokost, liten posjon havregryn til lunsj, normal posjon middag med mye grønt og knekkebrød/brødskive til kvelds.

Har ikke diabetes men har ved noen anledninger hatt mye sukker i urin (derfor utredet flere ganger for diabetes) ingen faste medisiner annet enn ventolin (astmamedisin ved behov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til lege men kanskje sonen har noen forslag?

Jeg har en stund slitt med mye sultfølelse uten at jeg er sulten. Det er et ubehag helt øverst i magen. Dette er spesielt fremtrende etter måltid. Og igjen nå etter et glass sjokolademelk. Jeg våkner alltid med en veldig sultfølelse men kjenner at jeg ikke nødvendigvis er sulten. Unehaget er alltid der men varierer i grad.

Spiser variert og på den sunnere siden av skalaen, frokost lunsj middag og innimellom kvelds. En normal dag kan bestå av en brødskive til frokost, liten posjon havregryn til lunsj, normal posjon middag med mye grønt og knekkebrød/brødskive til kvelds.

Har ikke diabetes men har ved noen anledninger hatt mye sukker i urin (derfor utredet flere ganger for diabetes) ingen faste medisiner annet enn ventolin (astmamedisin ved behov)

hmm..

I fare for å stille et utrolig teit spørsmål... du er sikker på at du rett og slett ikke bare er ekstra sulten en periode da?

I forbindelse med menstruasjon feks? Jeg kan gå igjennom perioder der jeg bare er umettelig!

Ellers har jeg dessverre aldri hørt om lignende symptomer. Lykke til ihvertfall :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne om magekatarr. Jeg har hatt det (flere ganger), og ble/blir virkelig ille til slutt.

Typisk er (økende) smerte/ubehagelig (jeg syns det kan minne om sånn utsultet sulten følelse) øverst i magen. Det blir verre etter måltid.

Ved magesår blir smertene lindret ved mat. Det er hovedforskjellen symptommessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sultfølelse, så er du sulten. Kroppen gir deg slike symptomer fordi den trenger noe.. Feks er det ikke uvanlig at man kjenner litt sult selv om man egentlig er litt tørst. Man blir snopsjuk når kroppen egentlig hadde trengt mat for litt siden og trenger å få opp blodsukkeret.

Men kroppen gir ikke slike tegn hvis du har fått i deg nok..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sultfølelse, så er du sulten. Kroppen gir deg slike symptomer fordi den trenger noe.. Feks er det ikke uvanlig at man kjenner litt sult selv om man egentlig er litt tørst. Man blir snopsjuk når kroppen egentlig hadde trengt mat for litt siden og trenger å få opp blodsukkeret.

Men kroppen gir ikke slike tegn hvis du har fått i deg nok..

Jo.

Jeg har matallergi, og spiser jeg ting jeg ikke tåler får jeg sultfølelse. En skikkelig vond sultfølelse.

Magekatarr gir meg også smerter som er veldig like sultfølelse, spesielt i perioden før det blir riktig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har sultfølelse, så er du sulten. Kroppen gir deg slike symptomer fordi den trenger noe.. Feks er det ikke uvanlig at man kjenner litt sult selv om man egentlig er litt tørst. Man blir snopsjuk når kroppen egentlig hadde trengt mat for litt siden og trenger å få opp blodsukkeret.

Men kroppen gir ikke slike tegn hvis du har fått i deg nok..

Unntak fins, slik som for eksempel nikotinabstinens kan også veldig ofte forveksles med sultfølelse. Jeg tenkte faktisk aller først kaloriunderskudd, væskemangel eller nikotinsug da jeg leste innlegget, men sukker i urin stemmer ikke helt inn i bildet, akkurat. Det kan likevel være to forskjellige årsaker, men også være en sammenheng.

Hvordan har vekten oppført seg i denne perioden hvor symptomer har vært til stede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenkte når jeg leste innlegget var at det er helt utrolig lite mat på en dag, så sikker på at du ikke faktisk er sulten(eller i det minste at kroppen din er det)?

Matallergi er det jo mange som plages med, det kan jo være en ide og utredes for, magesår kan jo skape en del trøbbel, magekatarr eller andre slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal svare bedre når jeg er på data men for lite mat? Jeg har jo lagt på meg en del de siste mnd.

Tror ikke jeg er sulten for jeg har ikke lyst på mat (jeg er glad i mat altså:P ) og det er værst rett etter måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg tenker nå mer sur mage/betennelse/retur? Om jeg forstår det rett så er det trykk i mellomgulvet?

Har tidligere hatt mer den beskrivelsen når jeg har hatt en veldig tom mage under øvelse eller ikke spist på veldig mange timer også innhalert maten. Uten kvalme eller oppkast, men bare ett trykk i mellomgulvet. Akkurat som om det stopper opp. Magen og veien ned har liksom blitt irritert rett og slett.

Hva med å legge inn noen små mellommåltider? Ett eple/youghurt e.l. en time før maten feks og se om det utgjør noen forsjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Jeg har matallergi, og spiser jeg ting jeg ikke tåler får jeg sultfølelse. En skikkelig vond sultfølelse.

Magekatarr gir meg også smerter som er veldig like sultfølelse, spesielt i perioden før det blir riktig ille.

Når det gjelder magekatarr, er det ikke merkelig at du kan føle sult fordi maten vil nok være med å døyve magesyren..

Kroppen gir tegn, men bestandig er ikke vi like flinke til å tolke forskjellene.. Men sultfølelse er ikke noe kroppen finner på.. Som flere har sagt; det er lite mat det TS har i seg i løpet av en dag. Selv om appetitten ikke er der, er fortsatt behovet for mat der.

Unntak fins, slik som for eksempel nikotinabstinens kan også veldig ofte forveksles med sultfølelse. Jeg tenkte faktisk aller først kaloriunderskudd, væskemangel eller nikotinsug da jeg leste innlegget, men sukker i urin stemmer ikke helt inn i bildet, akkurat. Det kan likevel være to forskjellige årsaker, men også være en sammenheng.

 

Hvordan har vekten oppført seg i denne perioden hvor symptomer har vært til stede?

Kroppen gir fortsatt tegn på den trenger noe. Selv om den er bestandig 100% riktig, så har kroppen et behov når man får slike følelser..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen svarer skikkelig etterpå. Men hcis jeg spiser for lite, hvorfor har jeg da lagt på meg nesten 10 kg på ett år?

Hvis du spiser som beskrevet her og går opp i vekt ville jeg dratt til legen! Du spiser veldig få kalorier, det skulle ikke være mulig å gå opp i vekt omtrent på det kostholdet. Kanskje du har noen forandringer i stoffskiftet eller noe annet. Tar du noen medisiner?
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen gir tegn, men bestandig er ikke vi like flinke til å tolke forskjellene.. Men sultfølelse er ikke noe kroppen finner på.. Som flere har sagt; det er lite mat det TS har i seg i løpet av en dag. Selv om appetitten ikke er der, er fortsatt behovet for mat der.

Kroppen gir fortsatt tegn på den trenger noe. Selv om den er bestandig 100% riktig, så har kroppen et behov når man får slike følelser..

Jeg syns ikke det høres ut som lite mat, 4 måltider er normalt i løpet av en dag. Her er det energimengden som er avgjørende. TS skriver selv at hun har lagt på seg i løpet av året, og med mindre det er underliggende sykdom, så tyder det på at hun får i seg nok.

Poenget er at kroppen ofte kan gi ut falske følelser. Jeg syns det er bastant å påstå at man behøver mat når kroppen sier den er sulten. I såfall hadde ikke overvekt vært et problem. Et annet faktum er at man kan tolke følelsene feil, en del følelser er veldig like, osv.

Det kan godt være TS behøver mer mat, men det er helt umulig å bedømme utifra første innlegg. Det finnes også andre grunner til slike smerter hun beskriver. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du spiser som beskrevet her og går opp i vekt ville jeg dratt til legen! Du spiser veldig få kalorier, det skulle ikke være mulig å gå opp i vekt omtrent på det kostholdet. Kanskje du har noen forandringer i stoffskiftet eller noe annet. Tar du noen medisiner?

Unnskyld dobbelpost. Men hvordan vet du hvor mange kalorier hun spiser utifra det lille hun har oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld dobbelpost. Men hvordan vet du hvor mange kalorier hun spiser utifra det lille hun har oppgitt?

Grov hoderegning. Brødskive 200 kcal max, litt havregrøt 250 kcal, sunn middag 5-600 kcal, ett knekkebrød 100-150 kcal.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen svarer skikkelig etterpå. Men hcis jeg spiser for lite, hvorfor har jeg da lagt på meg nesten 10 kg på ett år?

Nå er det en stund siden jeg så deg sist, men da var du ganske tynn. Har du vært mindre aktiv enn normalt pga armen og sånt også?

Hvis du spiser som beskrevet her og går opp i vekt ville jeg dratt til legen! Du spiser veldig få kalorier, det skulle ikke være mulig å gå opp i vekt omtrent på det kostholdet. Kanskje du har noen forandringer i stoffskiftet eller noe annet. Tar du noen medisiner?

Min tanke også, med mindre det er noe spesielt fettholdig eller energirikt til middag eller pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Et annet faktum er at man kan tolke følelsene feil, en del følelser er veldig like, osv.

Her er du inne på noe jeg tenkte litt på også, som kanskje ikke er helt svaret på spørsmålet men heller ikke helt urelevant. Jeg har også hatt perioder hvor jeg føler meg sulten etter jeg har spist et så stort måltid at jeg ikke har plass til mer mat i magen - og jeg kunne rett og slett ikke være sulten. Det fikk meg til å tenke på om jeg egentlig var sulten, eller at jeg ikke helt kjente kroppen min og om den følelsen egentlig var sult`? Så jeg prøvde å virkelig kjenne etter de forskjellige følelsene i forbindelse med når jeg spiste sist osv. Hvis det var lenge siden jeg hadde spist og jeg følte meg sulten drøyde jeg neste måltid litt lenger for å kjenne på sultfølelsen. Og jeg kom frem til at jeg fikk en lignende følelse etter måltider, men allikevel ikke helt lik, så kanskje bare rett og slett at magen jobber med maten og jeg kjenner aktivitet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grov hoderegning. Brødskive 200 kcal max, litt havregrøt 250 kcal, sunn middag 5-600 kcal, ett knekkebrød 100-150 kcal.

Hva med drikke? Og det faktum at du ikke kan vite hva og hvor mye hun spiser til middag? Vanlig porsjon er også veldig individuelt.

Nei, jeg syns det er feil å være så bastant på at dette er lite mat, uten å vite hva som faktisk spises.

En ting er å nevne det som en mulig årsak, men for at man skal kunne konkludere med noe må man faktisk vite alt som står på menyen, ikke bare en ca-liste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..

I fare for å stille et utrolig teit spørsmål... du er sikker på at du rett og slett ikke bare er ekstra sulten en periode da?

I forbindelse med menstruasjon feks? Jeg kan gå igjennom perioder der jeg bare er umettelig!

Ellers har jeg dessverre aldri hørt om lignende symptomer. Lykke til ihvertfall :flowers:

Ganske sikker på det, jeg blir ekstremt sulten under mensen, men det er liksom ikke det samme. Da er "hele kroppen" sulten, ikke bare akkurat det pungtet. *peke* :P Vanskelig å forklare.

Kan minne om magekatarr. Jeg har hatt det (flere ganger), og ble/blir virkelig ille til slutt.

Typisk er (økende) smerte/ubehagelig (jeg syns det kan minne om sånn utsultet sulten følelse) øverst i magen. Det blir verre etter måltid.

Ved magesår blir smertene lindret ved mat. Det er hovedforskjellen symptommessig.

Jeg har hatt magekatarr tidligere, men da var det bare rett etter mat, ikke hele tiden. Jeg hadde nexium (?) liggende og prøvde det i går, det hjalp ikke. (Medisiner jeg fikk for magekatarr)

Hvis du har sultfølelse, så er du sulten. Kroppen gir deg slike symptomer fordi den trenger noe.. Feks er det ikke uvanlig at man kjenner litt sult selv om man egentlig er litt tørst. Man blir snopsjuk når kroppen egentlig hadde trengt mat for litt siden og trenger å få opp blodsukkeret.

Men kroppen gir ikke slike tegn hvis du har fått i deg nok..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan i allverden kan man være sulten rett etter å ha spist en god dose middag?

Når jeg f.eks har taco til middag spiser jeg to greit fylte lefser. Blir stappmett! Men det oppstår ubehag noen minutter etterpå som varer en stund. Det kan jo være magen som jobber med maten, men hvorfor har det da ikke alltid vært slik?

Unntak fins, slik som for eksempel nikotinabstinens kan også veldig ofte forveksles med sultfølelse. Jeg tenkte faktisk aller først kaloriunderskudd, væskemangel eller nikotinsug da jeg leste innlegget, men sukker i urin stemmer ikke helt inn i bildet, akkurat. Det kan likevel være to forskjellige årsaker, men også være en sammenheng.

Hvordan har vekten oppført seg i denne perioden hvor symptomer har vært til stede?

Nikotinabstinens er det nok ikke *kremt* :P Jeg drikker kanskje litt lite i løpet av en dag. Vannet her smaker PYTON. Og jeg kan i perioder glemme å drikke i det hele tatt. Men der har jeg tatt meg kraftig sammen etter mye hodepine.

Vekten har jevnt og trutt gått oppover siden i fjor sommer. Etter en skade ble jeg mer innaktiv, er nå veldig aktiv igjen men vekten øker sakte men sikkert.

Jeg tenker nå mer sur mage/betennelse/retur? Om jeg forstår det rett så er det trykk i mellomgulvet?

Har tidligere hatt mer den beskrivelsen når jeg har hatt en veldig tom mage under øvelse eller ikke spist på veldig mange timer også innhalert maten. Uten kvalme eller oppkast, men bare ett trykk i mellomgulvet. Akkurat som om det stopper opp. Magen og veien ned har liksom blitt irritert rett og slett.

Hva med å legge inn noen små mellommåltider? Ett eple/youghurt e.l. en time før maten feks og se om det utgjør noen forsjell?

Mer som en hul følelse i mellomgulvet. Vanskelig å beskrive. Jeg spiser maten rolig, tygger lenge og bruker lang tid. Har hatt perioder med "overspising" fordi jeg aldri ble mett, så da lærte jeg og ikke inhalere mat, slik at jeg faktisk ble mett før jeg hadde spist alt for mye. Jeg har aldri vært opptatt av vekt og spist det jeg har hatt lyst til å spise. Er periodespiser og spiser veldig lite i noen perioder og ganske mye i andre. Men det er fra i sommer av vekten har økt jevnt. Før har den gått litt opp og ned.

Mellomåltider kan jeg prøve :)

Hvis du spiser som beskrevet her og går opp i vekt ville jeg dratt til legen! Du spiser veldig få kalorier, det skulle ikke være mulig å gå opp i vekt omtrent på det kostholdet. Kanskje du har noen forandringer i stoffskiftet eller noe annet. Tar du noen medisiner?

Har tenkt meg til legen :) Var der idag, men det var pga begynnende lungebetennelse. Gadd ikke ta det opp da, da det ikke er så veldig plagsomt. Tar ikke medisiner annet en Zopiclone i ny og ne (sjelden) og ventoline på vinterhalvåret.

Nå er det en stund siden jeg så deg sist, men da var du ganske tynn. Har du vært mindre aktiv enn normalt pga armen og sånt også?

Min tanke også, med mindre det er noe spesielt fettholdig eller energirikt til middag eller pålegg.

Fortsatt ikke tjukk, men har lagt på meg ganske mye siden du så meg. Dobbelthaken er fremtredende for å si det sånn :lol: Jeg har vært innaktiv, men er aktiv igjen nå.

På brødskiva spiser jeg stort sett leverpostei, ost, makrell i tomat, salami. Middag er gjerne fisk, taco, kylling, ehm ja vanlig middag men har byttet ut poteter og ris med f.eks brokkoli.

Her er du inne på noe jeg tenkte litt på også, som kanskje ikke er helt svaret på spørsmålet men heller ikke helt urelevant. Jeg har også hatt perioder hvor jeg føler meg sulten etter jeg har spist et så stort måltid at jeg ikke har plass til mer mat i magen - og jeg kunne rett og slett ikke være sulten. Det fikk meg til å tenke på om jeg egentlig var sulten, eller at jeg ikke helt kjente kroppen min og om den følelsen egentlig var sult`? Så jeg prøvde å virkelig kjenne etter de forskjellige følelsene i forbindelse med når jeg spiste sist osv. Hvis det var lenge siden jeg hadde spist og jeg følte meg sulten drøyde jeg neste måltid litt lenger for å kjenne på sultfølelsen. Og jeg kom frem til at jeg fikk en lignende følelse etter måltider, men allikevel ikke helt lik, så kanskje bare rett og slett at magen jobber med maten og jeg kjenner aktivitet der.

Det er ikke helt den samme følelsen, men den sitter på samme sted og er ikke langt unna. Kan jo være at magen jobber, men hvorfor har det da blitt så fremtredende i det siste?

Stressmage, og da mener jeg ikke rennarævv fordi du skal holde foredrag.

Tja, stress har jeg hvertfall nok av. *se stygt på Nav*

Jeg tenker umiddelbart glutenallergi. Brødskive, havregrøt, knekkebrød = gluten. Det kan kanskje vise seg som magesmerter/"sult"?

Det kan det være. Tanken har streifa meg, men jeg prøver å late som det må være noe annet :lol:

Kuttet ut brød en periode og da var jeg mye mindre oppblåst og mindre kvalm, men så skled det ut. Skal ta meg sammen og prøve det igjen. Sist jeg kuttet det ut hadde jeg ikke denne "sultfølelsen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...