Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bo på Grønland?


Lunatic
 Share

Recommended Posts

holy shitstain, jeg håper ikke dere mener dette seriøst.

Hvis ikke er det jo fritt fram for nordmenn å rave rundt rape gæærn i sydenland, hvis noen føler seg brydd må de jo bare inbefatte seg med at ikke alle har samme kultur som dem, per deres argumentasjon her. Norske damer bør også buse fram og gå i bikini inn i moskeene i midtøsten, hvis noen reagerer må de forstå at det er andre kulturer vi drar med oss...

Hva med å heller si: her i landet gjør vi det faktisk sånn, og vi ønsker respekt for vår kultur. En del av gleden ved å reise rundt i verden er at det er forskjeller, og jeg har absolutt NADA problemer med å respektere andres kulturer, tradisjoner og religioner. Tvert i mot er det noe av det artigste jeg vet - å oppleve store kontraster. Herregud så kjedelig det er når man får Cola overalt, amerikansk sjokolade overslt, samme maten overalt. Hvis globaliseringen skal gjøre også selve menneskekulturen til en smeltedigel av likhet blir dette en fattig, fattig verden å leve i.

Så dette sier jeg en stor, svær NOPE til. Det er ikke greit, og det bør ikke "forstås" eller "godtas" at folk krenker vår kultur. Politisk korrekthet gone wrong, IMO.

Hva er det du sier NOPE til? At det er kulturelle forskjeller og at det kan være en utfordring når det kommer til møter mellom kulturer? Evt kan du ta deg en valium og lese innlegget en gang til. :)

Det er en forklaring, ikke en tillatelse.

Men denne diskusjonen tar vendinger jeg har null interesse av å forfølge. :)

I have no dog in this fight. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klikket meg inn for jeg trodde tråden handlet om Grønland, altså øya

Når jeg er i utlandet, dekker jeg skuldrene før jeg går inn i en kirke, jeg spør hvordan jeg skal kle meg og te meg i nye og uvante situasjoner. Skulle jeg bosatt meg i et annet land, ville jeg blitt

Jeg tenkte "så spennende, tenk å bo på Grønland! Grønlandshunder, inuitter, arktisk dyreliv, etc." Så innså jeg at det var snakk om Oslo. For en nedtur. Nå skjønner jeg hvordan andre folk har

Jeg har ulike tanker rundt dette... Men vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget egentlig. :P Syns bare det er et interessant tema og blir litt glad for at det går an å ha en nøktern refleksjon rundt det. :)

For det første tror jeg både Grønland og Tøyen på sikt vil bli "offer" for gentrifisering. Befolkningssammensetningen vil trolig endre seg og man vil i større grad få et miljø som minner om Grünerløkka. Tendensen er allerede der. Det er tross alt ikke mange år siden Grünerløkka hadde en helt annen profil enn i dag. Gentrifisering vil etter hvert gi økte boligpriser, men vil også gi området en mer allment attraktiv profil. Hva som skjer med området da kan bli interessant å se. Vil utfordringene bare flytte seg til et annet sted, eller vil man kanskje faktisk klare å ta tak i ting på en ordentlig måte så resultatet blir varierte, mangfoldige bydeler som ALLE kan trives i, føler seg trygge i, føler seg velkomne i og føler seg hjemme i?

For det andre ser jeg ikke hvordan det som oppfattes som problemer på Grønland i dag skal bli bedre dersom etnisk norske (inkludert unge, single jenter med både pupper og langt hår) holder seg unna området. Er økt segregering svaret for å løse integreringsproblemene?

For det tredje er det mulig jeg er både naiv og alt for uredd, men jeg føler meg særdeles sjelden utrygg i Oslo, selv når jeg går alene gjennom "skumle" områder sent på kvelden. Det denne tråden viser er vel at opplevelser av en by eller et område er veldig subjektivt, og folk har ulikt standpunkt ut fra egne erfaringer, preferanser, ønsker, behov og personlighet. (Noen måneder i Roma lærte meg fort å se kommentarer for hva de er/er ment å være, uten å tolke ting i så negativ mening som mulig. Der opplevde jeg og de jentene jeg var sammen med alt fra uskyldige komplimenter til å bli runket og jokket på på bussen. DET er å tråkke langt over grensa - men det skal ikke mer til enn "ma che fai? Vaffanculo!" før de brydd trakk seg tilbake og hoppet av på neste holdeplass. Slike ting kom fra både etniske italienere og innvandrere. Ignorering er effektivt mot kommentarer, men de som får beskjed om å kutte ut trekker seg som oftest litt paff tilbake. Særdeles få har onde hensikter...)

For det fjerde er jeg enig i innlegg #43 av Ida. Det er helt klart utfordringer når det kommer til integrering av innvandrere i Norge. Jeg er ikke redd for å si det, man må tørre å uttale det som er problemer og det har ingenting med å være rasist å gjøre. Jeg tror det har gått litt "stokk over stein" og at innvandringen i grunn kunne begrenses inntil man fikk klarert og ryddet opp i noen problemstillinger. (Og det sier jeg selv om jeg har stemt SV ved de to stortingsvalgene jeg har hatt stemmerett. :) ) Men for meg blir det en helt annen sak enn hvorvidt man kan bosette seg og trives på Grønland. Det foregår på to forskjellige nivåer.

Hm, ja. Som sagt, vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget. :P Som jeg antydet i det første innlegget mitt i denne tråden tror jeg at de som ikke trives på Grønland heller ikke ville vurdert å bo der. Motsatt vil de som vurderer å bo der (eller faktisk har signert leiekontrakt, gratulerer Lunatic!) være av den typen mennesker som trives med å bo i et slikt byområde.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ... nå ble jeg enda mer skeptisk. Min datter kommer hjem fra skolen og forteller at de (skolen) har vært på Grønnland. De spiser lunsj på mac'rn der nede og hva skjer, jo ungen blir frastjålet mobilen sin faktisk. Takket være rask betjening fikk de stoppet fyren og politiet ble tilkalt. Jada, og brått var fordommene litt forsterket og jeg husker hvorfor jeg er veldig restriktiv med at hun skal oppholde seg i byen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venn av meg ble frastjålet sin iPad på McDonalds rett ved Youngstorget.

En annen kompis av meg fikk sin telefon frastjålet på Risløkka.

En tredje kompis fikk sin telefon forsøkt stjålet på holdeplassen for T-banen på Storo.

Jeg ble frastjålet min telefon inne på Oslo Kongressenter.

Så akkurat dét sier ingenting om Grønland, bare om mennesker som er frekke generelt (de som stjeler), og mennesker som ikke er flinke nok til å ta vare på tingene sine (de som blir frastjålet) :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

holy shitstain, jeg håper ikke dere mener dette seriøst.

Hvis ikke er det jo fritt fram for nordmenn å rave rundt rape gæærn i sydenland, hvis noen føler seg brydd må de jo bare inbefatte seg med at ikke alle har samme kultur som dem, per deres argumentasjon her. Norske damer bør også buse fram og gå i bikini inn i moskeene i midtøsten, hvis noen reagerer må de forstå at det er andre kulturer vi drar med oss...

Hva med å heller si: her i landet gjør vi det faktisk sånn, og vi ønsker respekt for vår kultur. En del av gleden ved å reise rundt i verden er at det er forskjeller, og jeg har absolutt NADA problemer med å respektere andres kulturer, tradisjoner og religioner. Tvert i mot er det noe av det artigste jeg vet - å oppleve store kontraster. Herregud så kjedelig det er når man får Cola overalt, amerikansk sjokolade overslt, samme maten overalt. Hvis globaliseringen skal gjøre også selve menneskekulturen til en smeltedigel av likhet blir dette en fattig, fattig verden å leve i.

Så dette sier jeg en stor, svær NOPE til. Det er ikke greit, og det bør ikke "forstås" eller "godtas" at folk krenker vår kultur. Politisk korrekthet gone wrong, IMO.

er dette innlegget alvorlig ment?

Nordmenn raver rundt rape gærne i Sydenland. Det er typisk norsk kultur det.

Og sammenligner du i fult alvor det å kalle et forbipasserende medlem av det motsatte kjønn sexy ( nei, vent, det er bare kvinner som har rett til å føle seg krenket av sånt i likestillingslandet Norge) med å krenke en religion i et hellig bygg?

Helt alvorlig?

Ikke rart norske menn er livredde for å gi komplimenter , og norske kvinner drar til syden for å få de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd neders i Tøyengata i fem år og trives veldig godt. Jeg har aldri følt meg særlig utrygg her, og jeg har gått hjem mange ganger alene. Det er kanskje fordi det stort sett er folk i gatene, og det er døgnåpne steder rett i nærheten.

Grønland, som resten av oslo indre by på østsiden, har et fattidoms og rusproblem (og siden alle sosialboligene er på den siden av byen så blir det en oppsamling), men det har så mange andre fantastiske kvaliteter at det veier opp. Med rusproblem så mener jeg både alkohol (se hvor tidlig pån folk er på pubene), men og narkotika typisk rundt frelsesarmeens lokaler i urtegata.

Her er det grønnsakssjapper, supre utesteder (oslo mek feks.), masse bra take away, trivelig folk og uformell stemning. I tillegg har vi botanisk hage, og friområde på Ola Narr om man vil lufte hund.

Til det med tilrop og kommentarer: Jeg fatter ikke hvor det kommer ifra. Jeg har omtrent aldri opplevd det, verken fra etniske norske eller minoriteter. Dersom man tenker på afrikanere som selger hasj er dette et mye større problem på løkka ettersom hasjsalget i hovedsak foregår ved akerselva (og den har "vært stengt" i grønlandsområdet en stund) og i torggata. Mange føler seg utrygge fordi de er blitt fortalt det eller synes det er skummelt med grafitti, ikke døm området på grunn av det.

Kriminalitet er det i en storby, og Grønland er sentrum på godt og vondt. Dersom man ikke ønsker å oppholde seg i et område hvor det skjer så kan man vel stort sett verken bo bak slottet, på løkka eller på grønland.

Så er det en ting man må huske på: det er flere romfolk på Grønland enn i resten av Oslo og grunnen er ganske enkel. Muslimer gir en tiende så det er et bedre sted å få penger enn i resten av byen;)

Ikke vær redd for Grønland, vi lover å ikke bite :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Love it by by day, hate it by night.

Etter tidligere å ha jobbet i Oslo og vært endel i område natt og dag så er det mitt standpunkt.

Og nei jeg har aldri heller følt meg utrygg i Oslo. Har gått gatelangs alene både festningsområde når jeg jobbet (og bodde på østkanten) og Grønland.

Men fortsatt: love it by day, hate it by night.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd neders i Tøyengata i fem år og trives veldig godt. Jeg har aldri følt meg særlig utrygg her, og jeg har gått hjem mange ganger alene. Det er kanskje fordi det stort sett er folk i gatene, og det er døgnåpne steder rett i nærheten.

Grønland, som resten av oslo indre by på østsiden, har et fattidoms og rusproblem (og siden alle sosialboligene er på den siden av byen så blir det en oppsamling), men det har så mange andre fantastiske kvaliteter at det veier opp. Med rusproblem så mener jeg både alkohol (se hvor tidlig pån folk er på pubene), men og narkotika typisk rundt frelsesarmeens lokaler i urtegata.

Her er det grønnsakssjapper, supre utesteder (oslo mek feks.), masse bra take away, trivelig folk og uformell stemning. I tillegg har vi botanisk hage, og friområde på Ola Narr om man vil lufte hund.

Til det med tilrop og kommentarer: Jeg fatter ikke hvor det kommer ifra. Jeg har omtrent aldri opplevd det, verken fra etniske norske eller minoriteter. Dersom man tenker på afrikanere som selger hasj er dette et mye større problem på løkka ettersom hasjsalget i hovedsak foregår ved akerselva (og den har "vært stengt" i grønlandsområdet en stund) og i torggata. Mange føler seg utrygge fordi de er blitt fortalt det eller synes det er skummelt med grafitti, ikke døm området på grunn av det.

Kriminalitet er det i en storby, og Grønland er sentrum på godt og vondt. Dersom man ikke ønsker å oppholde seg i et område hvor det skjer så kan man vel stort sett verken bo bak slottet, på løkka eller på grønland.

Så er det en ting man må huske på: det er flere romfolk på Grønland enn i resten av Oslo og grunnen er ganske enkel. Muslimer gir en tiende så det er et bedre sted å få penger enn i resten av byen;)

Ikke vær redd for Grønland, vi lover å ikke bite :D

jeg har ei heller opplevd noe særlig tilrop etc. Skuffende lite faktisk, hvis det er så vanlig som folk skal ha det til, jeg må være fryktelig uattraktiv :P

De eneste jeg kan huske har gitt meg uønsket oppmerksomhet er de halvgamle alkisene på dagfylla i grønlandsleiret.

De største kulturforskjellene jeg opplevde var volumet på språket , kroppspråket og at unge gutter av utenlandsk opprinnelse faktisk spretter opp for å gi gravide damer plass på t-banen, og å hjelpe til med barnevogner. Jeg har faktisk bare ved ett eneste tilfelle fått hjelp av en norsk gutt, jeg trodde knapt mine egne øyne. De har jeg nemlig stort sett måttet psyke vekk fra vognplassen på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på Grønland, i Platous gate(paralell gata til Hollender). Har bodd her siden Juli og var ganske skeptisk! Dagen før vi sa ja til leiligheten så dro vi hit litt sent på kvelden så jeg kunne sjekke hvordan det var på kvelden osv. Jeg synes ikke det var skummelt, så da kjørte vi på!

Jeg har ikke opplevd noe skummelt her eller synes det er ubehagelig å gå her alene. Jeg er selvfølgelig ikke så dum at jeg flyr rundt alene i gatene her klokka 3 på natten, og tar alltid taxi hjem fra byen osv. Men det bør man gjøre uansett om man bor her eller på Majorstua.. Er jo flere utlenninger her enn feks på Frogner vil jeg tro, men det er ikke noe jeg tenker over.

Deilig at det er nærme Jernbanetorget, kort vei til det meste og tbane, trikk og buss som kan ta deg dit du vil.. Og i tillegg så jobber jeg 5 min unna der jeg bor, og det er jo et stooort pluss for min del..

Det jeg synes er negativt er at det ikke er noe fint her :P Er jo mye koseligere og finere feks på Frogner og andre steder. Men hvis man ikke bryr seg om sånt så har jeg ingenting å utsette!

Når det gjelder turer med hunden så pleier vi å gå over til Middelalderparken, og da eventuelt videre opp på Ekeberg(går sti i skogen, så man slipper å gå på veien opp dit). Eller så går vi til Fengselsparken eller til Botantiske hage(veldig fint der på sommeren).

Bare til å spørre hvis du lurer på noe :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd uansett hvor jeg er alene på kvelden og natta jeg. Så jeg burde egentlig aldri flytte hjemmefra engang :P Men sånn helt seriøst - jeg synes å gå på Grønland alene på kvelden ER skummelt jeg. Det må jo være en legitim greie - folk er forskjellige og noen trives her og andre trives der. Som en motpart til noen av dere trives jeg f.eks. mye bedre på vestkanten enn på østkanten. Folk er forskjellige, og det påvirker hvilke inntrykk og meninger vi sitter med om ulike steder. Jeg tror, uansett, at om du har tatt et standpunkt og ønsker å flytte til Grønland - gjør det uten å tenke så mye. Man utsetter seg for større "fare" ved å være redd enn ved å gå med hodet hevet og stole på at omgivelsene består av stort sett veldig allrighte folk. Jeg har et stort problem i forhold til det selv, hvilket er årsaken til at jeg er nesten like pysete uansett hvor jeg går etter at sola har gått ned. Ikke følg mitt eksempel - du får så lite ut av det. Kos deg på Grønland du :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Me too *skuffa* :-P

Me three..

Jeg bodde like ved Grønland, på Anker studentbolig i rundt ett år og jeg synes @JeanetteH sin beskrivelse av den siden av Oslo var veldig treffende. Love it by day, hate it by night. Oslo er egentlig en veldig kul by, ikke noe jeg vil bo i igjen (hvert fall ikke midt i), men liker å besøke byen i ny og ne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og i andre deler av Oslo :)

Sinsen

Bogstadveien

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at kriminaliteten på Grønland er veldig høy, det er blant de mest belasta strøkene i oslo, - og det er vel det som er poenget :)

Selvsagt skjer det kjipe ting overalt, men man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å tenke "ja, men det er farlig andre steder også". Ta heller ting som det er. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er ikke til å stikke under en stol at kriminaliteten på Grønland er veldig høy, det er blant de mest belasta strøkene i oslo, - og det er vel det som er poenget :)

Selvsagt skjer det kjipe ting overalt, men man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å tenke "ja, men det er farlig andre steder også". Ta heller ting som det er. :)

At kriminaliteten er høyere betyr ikke at den er høy. At det er farligere sammenlignet med andre plasser betyr heller ikke at det er farlig.

Mennesker biter mennesker oftere enn hunder biter mennesker. Men vi biter fortsatt ikke særlig ofte.

Ballonger tar livet av flere mennesker enn hunder gjør. Ballonger er ikke av den grunn farlige.

Så det går veldig på den subjektive oppfattelsen det er så individuelt som det kan bli. Jeg personlig mener det er rart å mene at Grønland, Oslo, Norge, er en farlig plass. Jeg oppfatter det ikke slik. Vi bor i et trygt land med veldig lite kriminalitet. Jeg føler meg priviligert. Andre føler seg utrygge fordi kriminaliteten er høyere enn andre steder i Norge. Sånn er der for dem, og de har helt rett i at det ER høyere der.

Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Vi ser og vektlegger forskjellige ting. Det går på erfaringer, holdninger, følelser og personlige grenser. Sånt finnes det ikke en fasit på. :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kriminaliteten er høyere betyr ikke at den er høy. At det er farligere sammenlignet med andre plasser betyr heller ikke at det er farlig.

Mennesker biter mennesker oftere enn hunder biter mennesker. Men vi biter fortsatt ikke særlig ofte.

Ballonger tar livet av flere mennesker enn hunder gjør. Ballonger er ikke av den grunn farlige.

Så det går veldig på den subjektive oppfattelsen det er så individuelt som det kan bli. Jeg personlig mener det er rart å mene at Grønland, Oslo, Norge, er en farlig plass. Jeg oppfatter det ikke slik. Vi bor i et trygt land med veldig lite kriminalitet. Jeg føler meg priviligert. Andre føler seg utrygge fordi kriminaliteten er høyere enn andre steder i Norge. Sånn er der for dem, og de har helt rett i at det ER høyere der.

Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Vi ser og vektlegger forskjellige ting. Det går på erfaringer, holdninger, følelser og personlige grenser. Sånt finnes det ikke en fasit på. :)

Jupp, men når vi bor i Norge er det naturlig sammenligne med resten av Norge. Det er alltid andre som har det verre, men det er egentlig ikke så relevant når det er her vi bor. :)

Jeg tror heller ikke det er farlig å bo på Grønland, eller noen andre steder i Norge for den saks skyld. Men jeg mener man bør være klar over tingenes tilstand og handle deretter, framfor og ufarliggjøre det. Poenget mitt var altså ikke å si at Grønland er farlig, men at man skal ta stedet for det det er, og ikke unnskylde kriminaliteten med å tenke at det også skjer kriminalitet andre steder.

Klart vi er heldige som bor i et så fint og trygt land, og som jeg skrev i mitt første innlegg så tror jeg Grønland kan være et flott sted å bo. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kriminaliteten er høyere betyr ikke at den er høy. At det er farligere sammenlignet med andre plasser betyr heller ikke at det er farlig.

Den er høy for oss nordmenn som ikke er vant til mye kriminalitet. Det er farligere fordi vi ikke er vant til så mye kriminalitet. Husk Norge er en rimelig fredelig plass på jorden, vi snakker ikke Barcelona eller London her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er farlig å bo på Grønland, eller noen andre steder i Norge for den saks skyld. Men jeg mener man bør være klar over tingenes tilstand og handle deretter, framfor og ufarliggjøre det.

Det er da framtredende gjennom hele tråden synes jeg. :)

Den er høy for oss nordmenn som ikke er vant til mye kriminalitet. Det er farligere fordi vi ikke er vant til så mye kriminalitet. Husk Norge er en rimelig fredelig plass på jorden, vi snakker ikke Barcelona eller London her ;)

Hele poenget mitt er at vi ser forskjellige ting på Grønland. Vi har forskjellige verdier og erfaringer. En ser på Grønland som en utrygg plass og oppholder seg så lite som mulig der. En annen stortrives og kunne ikke tenkt seg å bo en annen plass.

Begge deler er helt ok og like riktig. ;)

Ergo er ikke dette en diskusjon for meg, bare at vi deler deler våre egne erfaringer.

Jeg ser ikke på hverken London eller Barcelona som steder med spesielt mye kriminalitet heller for å være helt ærlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har k-testa og mh teste kan mellomste. Hun yngste er tatt mh på. Kommer til og fortsette med det så langt det lar seg gjøre. I hvertfall en av delene
    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...