Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Litt tullete tittel, men jeg kunne tenke meg å høre litt om hvilke fremgangsmåter dere bruker ved innlæring/trening på spor.

Selv tenker jeg automatisk godbitspor når jeg planlegger å sette igang sportrening med ny hund, men det er lenge siden sist og noen har kanskje kommet på noen geniale måter som funker enda bedre enn det gode gamle pølsesporet :-)

Beskrivelse av min type godbitspor:

- Starter med å gå opp flere korte, rette spor med mange godbiter i fotavtrykkene mine, gjerne med sporoppsøk fra første spor. Sporet avsluttes med en liten neve godbiter, evt. lek.
- Kort spor= 20 meter, mange godbiter: ca hver 20 cm, +/- noe for å variere.
- Etterhvert økes lengden på sporet, ulike typer underlag, vinkler legges til.

- Jeg går gjerne flere spor etter hverandre, men med en liten pause imellom.

Guest Michellus
Skrevet

Angus: Samme måte som deg egentlig. Han er nå veldig sentrert i sporet, men har ikke hodet nedi bakken hele tiden etter jeg fjernet godbitene i sporet (overvær + spor går han). Gikk sist et spontanspor med ball i enden (jeg har alltid sendt han på sporet før) og gikk mye bedre enn han noen gang har gjort.

Alice: Spontanspor med ball i enden. Nå har hun gått spor før, men aldri med meg. La ut et ca 100 meter langt spor, en vinkel og ball i enden. Fungerte gull det også :) Hun støvsuger bakken naturlig, så det var null problem for henne.

Mye kommer vel kanskje an på om man trener spor for moro skyld, for NBF eller for RIK. Jeg har skjønt at IPO sporet skal være veldig presist, selvsikkert, sentrert og rolig. Man får trekk om hunden går utenfor sporkjernen, dobbeltsjekker, går upresist osv (correct me if I'm wrong). I NBF går du spor alene med hunden (unntatt i D-sporet hvor dommer er med hele veien) og målet er å ha med alle pinnene "hjem", og man bedømmes på det punktet. I C, B og A er det sporoppsøk hvor hunden også bedømmes. Etter hva jeg har skjønt kan hunden egentlig spore som den vil, så lenge man går riktig vei og får med alle gjenstandene inn.

Skrevet

I skog: gikk vanlig innover i skogen, ca 100 m med en vinkel, leke ved sporslutt. Lot det ligge to timers tid før jeg gikk det med hund. Hadde et enkelt sporoppsøk op 2-3 meter der jeg møtte sporet på skrå så det var lett å velge riktig vei.

På hardt underlag: omtrent som beskrevet i første post.

Skrevet

Jeg begynte sporinnlæring sammen med NRH. Hunden hadde allerede mye figurantsug etter å ha fått søke på overværet.

Vi begynte med at hunden fikk se figurant gå ut med en leke og gjemme seg. Men nå fikk hunden bare gå fremover om den hadde nesen i bakken. Min hund ble ALT for gira av å vite at figuranten var der ute så begynte nesten med en gang å heller legge en leke ut, og la hunden se at noe ble lagt ut men også at personen kom tilbake tomhendt. SÅ fikk ikke hunden se noe lengre og vi begynte å gå lengre spor med vinkler. Innlæring skjedde på hard snø, is, asfalt og noe løsere snø og enkelte spor med litt barmark.

Vi brukte ikke godbiter i sporet med mindre vi måtte. En golden fikk godbitspor alle de andre fikk leker. Nå bruker vi fortsatt leker men er i gang med innlæring av dekkmarkering. Desverre skadet hunden min seg i går og måtte sy så vi går glipp av noen sportreninger.

Men vi har trent aktivt sammen med NRH-sporgruppen i en måned og hunden går nå ca 200-300m spor med vinkler og vendinger. Begynte tidlig med å også gå korte asfaltspor.

Skrevet

Jeg trener NBF spor med mine :)

Spontanspor på ca 60- 80 m, ca halvveis lå en snusboks med 1 godbit i. Ny boks med godbit i slutten av sporet til Lykke, og leke i enden til Harly.

Pinner introduserer jeg etter at hunden har gått noen få spor.

Skrevet

Her går det i godbit spor. Trener RIK-spor og vil ha nøyaktighet og ett dypt og rolig spor. Finner mine egne veier å gå underveis :P Min instruktør-guru, sier godbiter i slutten, Margrete sier pøsj, gjør som jeg vil og legger ball i slutten. Nix begynte å gjøre andre ting i sporet og jeg måtte øke forventningene. Nå går det unna, men ikke for fort, da jeg har lagt ut godbiter og utfordringer.

Gjenstander er RIK-gjenstander (skinn, tre"kloss" og stoff) og dekk markeringer. Den lærer jeg inn utenfor sporet og legger det i korte spor som brått er på nybegynner stadiet. Jeg har valgt å shape inn disse uten ekstra ting som snusbokser. Det ble bare ekstra å vimse rundt med for meg.

Skrevet

Godbitspor har jeg prøvd en gang - never again (pølsebiter har lett for å sette seg fast i rillene under støvlene feks, hassle å stå der og balansere på 1 ben og pirke pølse uten å ødelegge sporet man har møysommelig lagt så langt..) men nå går ikke vi IPO spor heller.

Spontan spor her, eventuelt kan man jo binde bikkja, stå og leke med en leke foran den litt og så bare gå avgårde - komme tilbake til bikkja etterpå og sette den på sporet - hujedamig som det går!

Spor er det aller aller morsomste jeg gjør med biskene - men det er mye jobb å legge spor, særlig når man begynner å måle sporlengde i km. Vi har begynt med menneskespor for både Strider og Shy, og siden gått over til blodspor, klovspor, ferskspor - og Strider kan man bare sette på et hvilket som helst spor og han følger det.

Begge hunder blir belønnet med ball når vi kommer til sporslutt (har ball i lomma, legger det ikke som sluttgjenstand)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
    • Vi er stadig opptatt med konsekvensene av å ikke ha skaffet boligalarm i tide. Jeg oppdaget som sagt at det var noe galt med tekstilene. Både fordi jeg nær klødde til blods og det sved og stakk intenst i huden av klær og spesielt håndklær, men også fordi de produserte et merkelig slags silikonisfisert skum da jeg ville skylle hva jeg trodde var bly fra blypastaen i vannrørene ut med omvendt osmose renset vann. Det var en lang prosess med ymse kjemikalier og lange samtaler med Grok for å identifisere stoffet som Karate Zeon 5 CS. Insecticidet inneholder 5% lambda-cyhalothrin, i lipid emulsjon inni mikrokapsler av polyuretea, i surfaktant. De såkalte fyllstoffene utgjør 95% av produktet, som skal blandes 10-30 mL med 20-100L vann før bruk. ...på planter. Det oppgis å være såkalt vannfast 24t etter sprøyting, noe jeg kan signere på at det er.  Vannfast og vannavstøtende og dundre meg potte lufttett. En video av et par favorittjeans før rens:  https://photos.app.goo.gl/BVPCtf7cAqZAckvx5 Boblene på slutten der kom ut av enden på buksebenet nedi bøtta, ikke gjennom stoffet. Prosessen med å få dette plantevernmiddelet UT av tekstiler innebærer å måtte knuse mikrokapslene for å gjøre virkestoffet tilgjengelig for hydrolyse med base. Jeg valgte sentrifugering for å knuse, som fungerte utmerket. Halveringstid for virkestoffet er 7 dager i pH 9 ved standard trykk og temperatur, i ren vannløsning. Når stoffet sitter inni tekstilfibre, omgitt av 95% fyllstoff.. En må opp i pH og temperatur, og en må ha noe som lokker det lipofile virkestoffet ut av sofaen på gutterommet for å øke sannsynligjeten for et vellykket møte med OH-. De to molekylene ville bare scrollet forbi hverandre på datingapps uten litt hjelp. Det har gått mange 5L kanner salmiakk og grønnsåpe, noen kanner Biltema Grovrens, Ovn- og Grillrens, isopropanol, rødsprit og Vanish OxyAction til soaking i døgn. Å bevege tekstilene nevneverdig during soak har vært uaktuelt pga gassene. Jeg har vært så heldig å få supplere teoretisk kjemikunnskap med praktisk erfaring med bl.a. HCN og kan fortelle at tekstiler dynket i ufortynnet Karate Zeon 5 C, bløtlagt i pH 13-14, de vil produsere forholdsvis mye HCN, så å åpne en lukket beholder som har stått i to døgn - lukket for å hindre pH i å synke ved fordampning av ammoniakk eller bufring med karbonsyre fra opptak av CO2 fra luften - å åpne en sånn beholder uten å ha et ordentlig avtrekksskap krever at en forstår seg på molekylvekt i gassblandinger og legger seg flat, om en ikke har dykkeutstyr.  Steg 1 og 2 i prosessen var forholdsvis smooth sailing. Et illustrasjonsfoto tatt før en lunsjpause: Så, etter å ha knust kapslene og hydrolisert det kraftig lipofile virkestoffet til mer vannløselige produkter, så får en lære om mikroplast.  Det hvite er ikke såpe, det er mikrokapsel debris fra en liten singlet oppi den bøtta. Mikrokapselrestene begynner ikke slippe tekstilen før etter at virkestoffet er brutt ned. De er lagd av samme materiale som deler av elastanfibre. Gummi'ish, med trykk på ish. De er ikke hydrofile, men har heller ingen affinitet til annet enn elastan og polyamid av hva jeg har sett så langt, og flyter opp i vann når de løsner fra tekstilene. Mengdene...  Uten å overdrive, det har antakelig gått mer enn et tonn varmtvann til å skylle debris ut av den ene singletten i den bøtta på bildet. Den er _nesten_ ren nå. Tidkrevende, fordi den må tørke mellom, da svulmede bomullsfibre holder mer mikroplast fanget enn tørre fibre gjør. Vaskemaskin er lite hjelpsom fordi den tømmer nedover, og plastgugga blir liggende igjen oppå plagget. Vi har holdt på i flere uker nå. Rinse, repeat.  Edeward er drittlei og deprimert. Han er sjalu på tekstiler og bøtter og vann og har henfalt til å rive av seg pelsen i mangel på bedre å ta seg til, fordi han pga pelsstellet på rasen har fått for seg at jeg liker ham bedre uten pels, så han gnager og river den ut for å komme ovenpå i konkurransen mot bøtter og vann og klær. Dette er hans eget verk.  På den positive siden ser han nå på bading med helt nye øyne. Når nødhjelpsarbeidet for å redde unike klesplagg med høy affekskonsverdi innimellom ryddes bort er det endelig hans tur til å få min oppmerksomhet og kjærlighet, og vask av skjegg og bart har blitt mye lettere og krever lavere kompensasjon enn tidligere.  For øyeblikket er han utålmodig, fordi han vet jeg har kjøpt burgere og pølser fra K9 Hundesenter i dag, og han aner at jeg har planlagt noe med de burgerne.     
    • Putt den i en vaskepose i vaskemaskina, og så heng den til tørk et litt varmt sted så den tørker raskt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...