Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruta


charlotte

Recommended Posts

Ja, du får masse gratis! Selv har jeg gått andre veien - fra LP til også å drive med jakttrening ;) (tror forresten en slektning av deg har vært dommer på en WT jeg gikk i fjor, hvis jeg ikke tar helt feil?).

Jeg tror absolutt du kan bruke dummy som forsterker. Så lenge du kaster dummyen når hunden står plassert riktig i ruta, lærer den seg jo hva som utløser belønningen.

Svigerfar Erling Skotner (Tandenbo's), hans fru Grethe Ranheim (Greline's)og naboen min Unni Falkeng (Hunting high and low) hjemme i Vestfold er alle tre jaktprøvedommere. Erling og Grethe påstår til og med at det var de som innførte WT i Norge etter å ha vært på field trial i England, så det er nok helt sikkert en av de som dømte :P De gjør jo ikke annet enn å reise land og strand rundt for å dømme eller konkurrere.

Fra LP til jakttrening, det funker jo like greit det, det er jo der jeg også skulle ha begynt. Jeg ser nå at jeg skulle ha trent mye mer på fri ved fot, egentlig mer lydighet generelt før jeg satte i gang med elite-øvelser i jakt. Men jeg har hvertfall fått en nyttig erfaring og vet at ved neste hund skal jeg begynne i en annen kant og ikke proppe hjernen til hunden full før den fyller 3 mnd, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Det er bra å trene med dummy, fordi det gir et mykere bitt. Det er greit å ha med seg når hunden apporterer treapport eller metall i LP, jeg vil påstå at det er mindre sjans for tygging og tullball hvis man trener mye med dummy. Men gjeterhunder har vel generelt et mye hardere bitt enn retrievere kan jeg tenke meg. Emil til Martine bærte dummyen til Lisa et par runder, og da så den ut som en flatbanka pølse etterpå, satt litt på spissen.

Få deg en Quest 500 gr dummy, de er slitesterke som FY og er akkurat passe vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfar Erling Skotner (Tandenbo's), hans fru Grethe Ranheim (Greline's)og naboen min Unni Falkeng (Hunting high and low) hjemme i Vestfold er alle tre jaktprøvedommere. Erling og Grethe påstår til og med at det var de som innførte WT i Norge etter å ha vært på field trial i England, så det er nok helt sikkert en av de som dømte De gjør jo ikke annet enn å reise land og strand rundt for å dømme eller konkurrere.

Hehe, det var faktisk både Erling og Grethe som dømte, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det upassende å spørre hvordan det gikk på WT'n? Hvilken klasse stilte du i forresten?

Neida, overhodet ikke! ;) Stilte bare i BK, og det gikk ganske bra helt til finalen - der ble det en 0 fordi dumme hunden (les: dumme meg som ikke avverget det) tok med seg en dummy fra standplass ut. Gjett hva jeg trente på i tiden etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om doggie-zen?

Og hvis du L E S E R fremgangsmåten, så ligger det ikke godbiter i ruten. Og som sagt tidligere, det trenger ikke være godbiter

ja, men det kan være godbiter uttafor ruta som er interessante. du husker din hund løp for å hente godbit istedenfor å gå til kjegla? Jeg syns det er unødvendig å ha godbiter inn i bildet når man trener sånt som f.eks ruta. Det mener jeg. Godbiter er greit på mange øvelser, men jeg syns at sånn som ruta er det litt ririkabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra å trene med dummy, fordi det gir et mykere bitt. Det er greit å ha med seg når hunden apporterer treapport eller metall i LP, jeg vil påstå at det er mindre sjans for tygging og tullball hvis man trener mye med dummy. Men gjeterhunder har vel generelt et mye hardere bitt enn retrievere kan jeg tenke meg. Emil til Martine bærte dummyen til Lisa et par runder, og da så den ut som en flatbanka pølse etterpå, satt litt på spissen.

Få deg en Quest 500 gr dummy, de er slitesterke som FY og er akkurat passe vekt.

Ok!! Tusen tusen takk for tipset. :D Det skal jeg huske på hvis de går i stykker... Kjøpte 5 stik i polen for litt over 1 år siden, og jammen holder de ennå! :D Men jeg skal prøve å få tak i en sånn du tipsa meg om. Er kjekt å ha, for de begynner å bli litt herrpa nå :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det kan være godbiter uttafor ruta som er interessante. du husker din hund løp for å hente godbit istedenfor å gå til kjegla? Jeg syns det er unødvendig å ha godbiter inn i bildet når man trener sånt som f.eks ruta. Det mener jeg. Godbiter er greit på mange øvelser, men jeg syns at sånn som ruta er det litt ririkabelt.

Du snakker imot deg selv. Du vet tydeligvis ikke hva doggie-zen er, for når du svarte nevte du at det kunne være godbiter utenfor ringen som er interessante. En doggie-zen-klok hund vet at den eneste måten å oppnå godbitene utenfor ruten på er å utføre arbeidet! Og ja, min hund har ikke verdens beste doggie-zen - fordi vi ikke har trent i allslags situasjoner ennå, som inni ringen, med dommer, i hall osv. (derimot har hun enormt god doggie-zen i andre sammenheng) Derfor er det noe vi trener mye på nå, og jeg har sett hunder med utrolig god doggie-zen, og er sikker på at vi skal få en like god.

Så at hunden kan bli interessert i godbiter utenfor ringen er ingen unskyldning om man trener en doggie-zen klok hund! Og det er faktisk samme greie om man trener med leke. Hunden kan lett bli interessert i en leke utenfor ringen, en hund, et menneske eller hva som helst som tar hundens interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke "lov" (hunden kan ikke gjøre det om den vil oppnå belønningen) for klikkertrente hunder å hente mat.

men det får jo ikke annen konsekvens enn at den ikke får maten. så hvorfor bry seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det får jo ikke annen konsekvens enn at den ikke får maten. så hvorfor bry seg?

Våra klickertränade hundar har tävlat mycket med externbelöning utanför ringen i elitklass. De har inte en enda gång sprungit ut från planen för att ta den. De är väl medvetna om att den är där, men också att enda sättet att få den är att göra momenten snabbt och precist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det får jo ikke annen konsekvens enn at den ikke får maten. så hvorfor bry seg?

Ja..si det?Min hund bryr seg ihvertfall veldig..Selv om han hadde 14 mdn læring i å være oppurtinist og å raske til seg alt han kom over så er han nå veldig konsekvent på å ikke prøve å ta namen som ligger i godbitskålen ved siden av musematten eller kongen jeg veiver forann snuten hans under dekk og bli.Selv om han da ikke straffes fysisk hvis han prøver seg,han mister bare muligheten til å få belønning.Så altså:selv om du ikke ser noen grunn til å bry seg,så gjør altså hunden det.Og det er det som er det viktige for meg :wink:

At det virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere mat- trente hunder som springer ut av ringen. bare min erfaring

Da er det jo feil trening, og feil trening finner man både innen klikkertrening, nordenstam, jærvenrud, målbildstrening eller hva som helst.

Jeg har selv vært uheldig fordi jeg var upresis med treningen. På vanlig trening kan vi ha godbitskål utenfor ringen, men det har hendt èn gang at hun spiste noen godbiter som lå i gresset. Min feil - for jeg har alltid latt henne spise godbiter som ligger på bakken.

Forresten, den episoden du så - så var det ikke snakk om at hunden min løp ut og spiste godbitene. Og det vet jeg at du vet. Jeg måtte ta fra henne et fiskehode som ble kastet i bosspannet. Hun gikk hele programmet kjempefint uten å virke ukonsentrert e.l. Men på fremadsendingen trodde hun faktisk at hun fikk lov til å hente belønningen! Det heter dårlig stimuluskontroll på fremadsending, ikke noe annet. Og når jeg så at hunden min "misforstod" kommandoordet ropte jeg på henne, og hun bråsnudde og kom tilbake. Vi tok fremadsendingen en gang til, og sendte henne bare ut når jeg var sikker på at hun hadde segg kjeglen. Og da funket det. Det var dårlig stimuluskontroll. Men poenget var at hun snudde når jeg ropte på henne - og kom tilbake med en gang. Så "hunden gir blaffen fordi den bare oppnår å ikke få mat" er tydeligvis bare en hypotese fra din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men på nkku leiren lette hun også etter noen godbiter i øvelsen?

Jeg har selv vært uheldig fordi jeg var upresis med treningen. På vanlig trening kan vi ha godbitskål utenfor ringen, men det har hendt èn gang at hun spiste noen godbiter som lå i gresset. Min feil - for jeg har alltid latt henne spise godbiter som ligger på bakken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selv om jeg ikke har vært god nok til å trene doggie-zen i alle situasjoner, så har vi tusenvis av eksempler på at det funker! Og det du sa var at man burde bruke leke i stedet for godbit, for ellers kom hunden til å lete etter godbiter utenfor ringen. Det gjelder faktisk det samme for leke. Med doggie-zen er det ikke bare snakk om godbiter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som er belønnet med godbiter skal løpe ut om den får lukta av mat, enn om en hund belønnet med leke skal løpe ut om den får lukta av mat?

Om jeg hadde lært inn ruta og bare brukt leke som belønning og ikke lært inn noe særlig med doggie-zen, så ville Tinka allikevel ha løpt ut om det hadde ligget et griseøre (eller en tørrforkule) ved siden av. Hun er jo fremdeles labrador og Tinka selv om hun har blitt belønnet med leke på den øvelsen. Om du skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som er belønnet med godbiter skal løpe ut om den får lukta av mat, enn om en hund belønnet med leke skal løpe ut om den får lukta av mat?

Om jeg hadde lært inn ruta og bare brukt leke som belønning og ikke lært inn noe særlig med doggie-zen, så ville Tinka allikevel ha løpt ut om det hadde ligget et griseøre (eller en tørrforkule) ved siden av. Hun er jo fremdeles labrador og Tinka selv om hun har blitt belønnet med leke på den øvelsen. Om du skjønner?

da skjønner ikke hunden ruta, også vet den at det ikke får noen konsekvens at den er ulydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...