Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruta


charlotte

Recommended Posts

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som er belønnet med godbiter skal løpe ut om den får lukta av mat, enn om en hund belønnet med leke skal løpe ut om den får lukta av mat?

Det er spørsmålet mitt. Tinka kan ikke ruta, jeg bare skrev et eksempel. Hun er jo like glad i mat selv om hun bare har fått leke som belønning på en øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ikke et svar på spørsmålet mitt.

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som har lært ruta med godbiter skal løpe ut om den lukter mat enn om en hund som har lært ruta med leker skal løpe ut om den lukter mat? Om de har like god/dårlig doggie-zen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent rute med gobit, kong, ball, musmatte you name it og jeg har aldri hatt noe søk i ruten.. Det hele går på om du greier å belønne riktig. Jeg må faktisk si at det er ganske få hunder i ringene jeg ser som driver å leter etter godbit.. (det er vel mer hannhunder som lukter etter noen "go lukter".

anngående det å kombinere flere ting. jeg lærte den forje hunden min først fremadsending på åpen plass og i skogen. (div løp rett fram til jeg sier noe annet.) Fullt mulig å¨gjøre dette. jeg bommet faktisk ikke på ruter med ham. Blaze som jeg har lært målbilde: rute. Har faktisk større sjengs for å gjøre feil pga hun blir for opptatt av å "lete" etter ruten. (går mye på syn)

Så når treningen vår til elite begynner så kommer jeg til å lære henne det på nytt. Da kommer jeg til å kjøre "løp til jeg sier noe annet".

Det er tusen veier fram til reultater og jeg syns faktisk at de fleste fungerer bare på forsjellige individ og førere Spørs på timing mm hva slags metoder som fungerer før deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ikke et svar på spørsmålet mitt.

Hvorfor er det større sannsynlighet for at en hund som har lært ruta med godbiter skal løpe ut om den lukter mat enn om en hund som har lært ruta med leker skal løpe ut om den lukter mat? Om de har like god/dårlig doggie-zen.

fordi leka gir mer itensitet, også er det ikke det samme som mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og med leke unngår du søk under øvelsen.

Hmm det var jo rart siden jeg belønner mine hunder med både mat og lek i søk!!!

Noen hunder får faktisk høy intesitet med mat. Om dem søker eller ikke går på læring. Det er ikke større sjangs for at dem søker ved belønning med mat enn belønning med ball med mindre du trener dem i søk på de spesifikke tingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, om det ligger et griseøre rett utenfor ringen, rett ved siden av der hunden springer - så er det vel ikke noe større sannsynlighet for at en hund som har fått godbiter som belønning skal løpe og ta griseøret enn om en hund som er trent med leke som belønning skal løpe og ta griseøret?

Poenget mitt er at om Benedicte nå låner Tinka, og lærer inn fremadsending på henne akkurat som hun gjorde på Cita, bortsett fra at hun bruker leke som belønning i stedet for godbiter, og både Cita og Tinka skal utføre en fremadsending hvor det ligger et grisøre rett ved siden av, så er det ikke større sjanse for at Cita tar griseøret enn at Tinka gjør det. De er jo begge labradorer, og begge lever for mat (merk deg det - de lever ikke av mat, de lever for mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen, om det ligger et griseøre rett utenfor ringen, rett ved siden av der hunden springer - så er det vel ikke noe større sannsynlighet for at en hund som har fått godbiter som belønning skal løpe og ta griseøret enn om en hund som er trent med leke som belønning skal løpe og ta griseøret?

Poenget mitt er at om Benedicte nå låner Tinka, og lærer inn fremadsending på henne akkurat som hun gjorde på Cita, bortsett fra at hun bruker leke som belønning i stedet for godbiter, og både Cita og Tinka skal utføre en fremadsending hvor det ligger et grisøre rett ved siden av, så er det ikke større sjanse for at Cita tar griseøret enn at Tinka gjør det. De er jo begge labradorer, og begge lever for mat (merk deg det - de lever ikke av mat, de lever for mat).

jeg tror det har mye med det grunnlaget man legger når hunden er valp. hva du selv gjør til stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skreiv du i diskusjonen om vi bør ha eget klikkerforum eller ikke:

jeg svarer som jeg blir skrevet til :)

Vel. Beklager, om jeg virker arrogant eller no, men jeg syns ærlig talt ikke at du svarer meg på samme måte som jeg spør deg. Jeg prøver så godt jeg kan å forklare hva jeg mener, også svarer du korte svar på en setning om noe som overhodet ikke har med spørsmålet mitt å gjøre engang.

Nå har jeg spurt etter svar på spørsmålet mitt fem ganger tror jeg, men jeg syns fremdeles ikke at jeg har fått noe fornuftig svar. Om du ikke vil svare, så er det greit. Da gjør du ikke det. Men om du vil svare, så syns jeg du skal svare ordentlig. For sjette og siste gang:

Jamen, om det ligger et griseøre rett utenfor ringen, rett ved siden av der hunden springer - så er det vel ikke noe større sannsynlighet for at en hund som har fått godbiter som belønning skal løpe og ta griseøret enn om en hund som er trent med leke som belønning skal løpe og ta griseøret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

Jamen, om det ligger et griseøre rett utenfor ringen, rett ved siden av der hunden springer - så er det vel ikke noe større sannsynlighet for at en hund som har fått godbiter som belønning skal løpe og ta griseøret enn om en hund som er trent med leke som belønning skal løpe og ta griseøret?

beklager hvis du kjenner deg overhørt Ingvild. Det var ikke min mening.

altså der syns jeg man burde ha korreksjon. F.eks trene med masse godbiter på bakken(nesten som et underlag) og da si at det ikke er lov f.eks. Jeg syns ikke det er nødvendig å blande inn mat uten at det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager hvis du kjenner deg overhørt Ingvild. Det var ikke min mening.

altså der syns jeg man burde ha korreksjon. F.eks trene med masse godbiter på bakken(nesten som et underlag) og da si at det ikke er lov f.eks. Jeg syns ikke det er nødvendig å blande inn mat uten at det er nødvendig.

Och jag tycker inte att det är nödvändigt att blanda in korrigeringar utan att det är nödvändigt. Min hund kan gå lydnad med en massa godis på marken, göra moment trots att jag precis kastat iväg en boll, hålla fast apportbocken fast jag lockar med kamplek, komma i utgångsställning trots att jag lockar med godis på fel ställe etc. Allt utan korrigeringar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager hvis du kjenner deg overhørt Ingvild. Det var ikke min mening.

altså der syns jeg man burde ha korreksjon. F.eks trene med masse godbiter på bakken(nesten som et underlag) og da si at det ikke er lov f.eks. Jeg syns ikke det er nødvendig å blande inn mat uten at det er nødvendig.

Det er fremdeles ikke et svar på spørsmålet mitt, men nå orker jeg ikke å spørre flere ganger. Om du syns du finner et svar til spørsmålet mitt, så må du bare svare ivei, men jeg orker ikke å må spørre om noe sju ganger før jeg kan få et svar som faktisk svarer på det jeg spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och jag tycker inte att det är nödvändigt att blanda in korrigeringar utan att det är nödvändigt. Min hund kan gå lydnad med en massa godis på marken, göra moment trots att jag precis kastat iväg en boll, hålla fast apportbocken fast jag lockar med kamplek, komma i utgångsställning trots att jag lockar med godis på fel ställe etc. Allt utan korrigeringar!

=D>

Det er disse tingene som gir en god lp (eller annen konkurranse) hund. Evnen til å kunne jobbe riktig med forstyrrelser rundt seg.

Ruten er en av dem øvelsene hvor hunden kommer langt bort fra fører og dermed "lettere" bryter konsentrasjonen. Dermed så må man faktisk trene mer med forstyrrelser for å lykkes her, enn i øvelser hvor man kan hjelpe hunden med å folusere (eks ved kontakt under fri ved fot)

Vicki: du har ikke tenkt på at all denne "søking" etter mat kan være overslags handlinger pga korrigering i forbindelse med trening av ruten? DET hadde ikke forbauset meg om hender hos mangen. Korrigering på feilt tidspunkt skaper fort slike sitvasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Och jag tycker inte att det är nödvändigt att blanda in korrigeringar utan att det är nödvändigt. Min hund kan gå lydnad med en massa godis på marken, göra moment trots att jag precis kastat iväg en boll, hålla fast apportbocken fast jag lockar med kamplek, komma i utgångsställning trots att jag lockar med godis på fel ställe etc. Allt utan korrigeringar!

nå kommer jeg med en litt rar fantasi situasjon, men hvordan hadde det vært hvis underlaget var av godbiter?(frolic f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fremdeles ikke et svar på spørsmålet mitt, men nå orker jeg ikke å spørre flere ganger. Om du syns du finner et svar til spørsmålet mitt, så må du bare svare ivei, men jeg orker ikke å må spørre om noe sju ganger før jeg kan få et svar som faktisk svarer på det jeg spør om.

jeg har da svart! jeg er ikke for å blande inn mat når man ikke MÅ det. Og jeg mener man bør ha såppass kustus at dyret ikke spiser mat uten at den får det av fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da svart! jeg er ikke for å blande inn mat når man ikke MÅ det. Og jeg mener man bør ha såppass kustus at dyret ikke spiser mat uten at den får det av fører.

Om du mener du har svart på spørsmålet mitt så er det nesten så jeg tror at du ikke har lest det engang.

Jamen, om det ligger et griseøre rett utenfor ringen, rett ved siden av der hunden springer - så er det vel ikke noe større sannsynlighet for at en hund som har fått godbiter som belønning skal løpe og ta griseøret enn om en hund som er trent med leke som belønning skal løpe og ta griseøret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har da svart! jeg er ikke for å blande inn mat når man ikke MÅ det. Og jeg mener man bør ha såppass kustus at dyret ikke spiser mat uten at den får det av fører.

Det var jo ikke det hun spurte om 6 ganger, men hva som var forskjellen på å bruke leke og godbit. Hvorfor vil ikke en hund med dårlig doggie-zen løpe ut og hente leken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke det hun spurte om 6 ganger, men hva som var forskjellen på å bruke leke og godbit. Hvorfor vil ikke en hund med dårlig doggie-zen løpe ut og hente leken?

kanskje fordi fører ikke har lært hunden at det er morro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er moro? Leke? Utdyp den gjerne, er du snill, slik at det er lettere for folk som meg å forstå.

man må jo lære hunden at leke er kjempemorro helt fra første stund. Godbiter er en alltfor lettvint løsning... og lettvinte løsninger skal man være skeptisk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må jo lære hunden at leke er kjempemorro helt fra første stund. Godbiter er en alltfor lettvint løsning... og lettvinte løsninger skal man være skeptisk til :)

Du aner ikke hvor irritert jeg blir av å lese dette - men hvorfor er godbiter en lettvint løsning, om hunden jobber utrolig mye bedre for godbiter enn for leke? Og hva i all verden har det her med dårlig doggie-zen på ruta å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...