Gå til innhold
Hundesonen.no

Ruta


charlotte

Recommended Posts

Noen som vil dele erfaringer mht innlæring av ruta? Jeg har begynt så vidt med Lisa, hvor jeg sender henne inn i ruta (hun kan fremadsending etter x antall timer med felt og apport) og sier stå når hun står midt i. Akkurat i det hun står så kaster jeg en dummy som hun får lov til å hente - en ekstern belønning. Er det feil plass å begynne på? Jeg vil at ruta skal introduseres som noe moro, som hun kan forbinde med apport - som hun elsker. Jeg vil ikke måtte rope "STÅÅÅÅ!!! ;) " for at hun skal stå, eller "DEKK!!! :P " for at hun skal dekke raskt. Vil ha klaskedekk i ruta fordi hun tenker på at dummyen snart kommer.

Noen ideer rundt innlæringen? Er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Du kunne jo ha prøvd target kanskje? Benyttet deg av en musematte du lå midt i ruta, som hun må tråkke på for å få en kjempemorsom belønning? (korte repitisjoner når musematten ligger langt unna, ellers blir hunden fort lei).

Jeg gjorde det med Cita - og det var lett å fjerne musematten. Med riktige kriterier kunne hun løpe ut og stå midt i ruten uten musematte. Parallellt ville jeg ha trent klaskedekk fra avstand, slik at du kunne kommandere henne ned når hun var midt i ruten. Om du er interessert, så kan jeg godt forklare hele innlæringen + baklengskjeding - på "klikkervis";-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok:-)

Jeg kan ta ut det som står i "lydighetstrening i teori og praksis". Der er det mye bedre og mer nøyaktig forklart enn jeg noen gang vil få til, hihi.

Fremadsendig med dekk og på plass (fremadsending til rute)

Grunnferdigheter

Fokus

Utgangsstilling

Bakpartskontroll

Targetting

(stå)

Ligg

Bli liggende

Gallopere mot fører

Gå ved siden og se opp

Delmomenter

Utgangsstilling

Fremadsending til rutn

(brå)stoppe i stående stilling på kommando

Dekk på kommando (på avstand)

Bli liggende mens fører går mot ruta, går langs ruta og fra ruta

Gallopere mot fører på kommando

Fri ved fot og sette seg i utgangsstilling ved holdt

I øvelsen er det 7 uliker delmomenter, men fri ved fot og utgangsstilling forutsettes kjent både for hund og fører fra før. Det du må trene på som er spesielt for denne øvelsen, er å løpe til ruta og finne midten av den, bli liggende og innkalling mens fører går med ryggen til. Dekk på avstand er også viktig dersom hunden ikke har lært det godt allerede. først når alt dette fungerer hver for seg er det på tide å sette dem sammen. Det er aller best om disse delene trenes på parallelt, om enn ikke i samme økt. Baklengskjedingen av hele øvelsen tar vi til slutt.

Finn midten av ruten (stå og dekk)

Trinn 1:

Sett opp en rute markert med 4 kjegler. Kjeglene skal stå i hjørnene på en kvadrat på 3 ganger 3 meter. Legg ned musematten litt forbi midten i firkanten og still deg sammen med hunden rundt en meter fra ruten. Klikk og belønn når hunden tråkker på matten. Flytt deg fra punkt til punkt i en sirkel rundt ruten omtrent en meter utenfor kjeglene, og la hunden frivillig løpe inn i ruten og tråkke på musematten fra alle disse punktene. Klikk og belønn hver gang hunden trår fint på matten. Gjenta denne treningen til hunden kan løpe inn til musematten fra alle kanter og vikler.

Trinn 2:

Nå skal musematten bort og hunden skal finne midten uten at det ligger en musematte til hjelp der. Begynn med to-tre repetisjoner med musematte. Etter disse to-tre repetisjonene med belønning fjerner du musematten uten at hunden ser det (evt kan en medhjelper gjøre det). Når hunden går inn i midten av ruten klikker du og belønner med en skikkelig jackpot. Har du en kjapp klikkertrent hund som tidligere har vært trent med musematte kan du fortsette treningen uten musematte. Er hunden din ganske ny i klikkertrening, eller ikke har jobbet så mye med targeting, kan det være en fordel å legge musematten tilbake. Kjør så to-tre repetisjoner med musematte, før du igjen fjerner den og belønner med en skikkelig jackpot når hunden treffer midten av ruten uten at musematten er der. Fortsett så treningen uten musematte, og klikk og belønn hver gang hunden treffer midten av ruten eller litt forbi midten. Det gjør ingenting at hunden snur seg i ruten. Etterhvert kan du også kommandere "stå" når hunden er i midten, så det er bare fint at hunden prøver seg litt fram inne i midten av ruten. Men pass på at du bare klikker når den er omtrendt midt i ruten.

Flytt deg etterhvert fra punkt til punkt rundt runten slik du gjorde med musematte, og la hunden finne midten fra alle mulige vinkler. Men husk at du fortsatt skal være nær ruten - ikke mer enn en meter unna! Klikk og belønn for hver repetisjon. For hunden er det nesten som en ny øvelse hver gang du flytter deg til et nytt sted. Fortsett denne treningen til hunden din er helt sikker på at klikket (og dermed belønningen) kommer når den springer inn i midten av ruten.

Trinn 3:

Belønn hunden for å stoppe og stå på din kommando. Dette kan du gjerne gjøre like foran deg eller ved siden av deg. Gjenta dette 3-4 ganger. Når du har gjort dette går du igjen fram til ruten. Hunden kommer til å løpe inn i ruten for å få klikk og godbit, men i stedet for å klikke og belønne sier du "stå" i det samme hunden er i midten. Når hunden stopper og står klikker du og belønner med en skikkelig jackpot.

De oppvakte lesere har sikkert oppdaget en liten "minikjede" med to atferder som er blitt baklengskjedet. Det er helt riktig. Fortsett denne treningen der du sier "stå" i det samme hunden treffer midten av ruten. Klikk og belønn etter at hunden har stanset i stående stilling.

Trinn 4:

Legg til dekk i kjeden. Dette gjøres som vanlig ved å repetere det siste leddet, dekk, flere ganger slik at vi baklengskjeder. Repeter dekk flere ganger enten inni ruten, eller utenfor. Hvis du repeterer dekk inni ruten kan du stille opp hunden på den stedet du vil ha den, gå ut av ruten og deretter kommandere dekk. Belønn i posisjon, altså mens hunden ligger.

Legg deretter til kjeden du har satt sammen tidligere - finne midten og stå. Dette gjør du ved å gå utenfor ruten og la hunden uten kommando gå inn i ruten. Når den finner midten kommanderer du stå, og når hunden stopper opp kommanderer du dekk.

Trinn 5:

Kjør denne kjeden flere ganger til hunden har testet ferdig alle varianter. Det er nå hunden skal teste ettersom vi mye lettere kan avbryte feil når vi står nær og har full kontroll på hvilken atferd som forsterkes hvis vi går videre i kjeden. I tillegg er det bra at hunden får teste ferdig før vi legger til fart og intensitet. Det er sjelden bra å avbryte for feil når man ønsker fart og intensitet i øvelsen.

Løpe ut til ruten

Trinn 1:

Sett opp en rute markert med fire kjegler. Kjedlene skal stå i hjørnene på en kvadrat der hver side er tre meter. Legg ned musematten litt over midten i firkanten og still deg sammen med hunden rundt en meter fra ruten. Klikk og belønn når hunden løper inn i ruten og tråkker på musematten (jada, du har lest dette før..)

Gjenta dette 2-3 ganger. Etter andre eller tredje repetisjon beveger du deg en meter lenger unna runten slik at dere står to-tre meter fra ruten. Så snart hunden er helt sikker på å springe fram til musematten i midten av ruten fra denne avstanden, kan du flytte deg lenger fra ruten.

Trinn 2:

Gjør et raskt hopp fra noen meter fra ruten til 25-30 meters hold. Dette er for å få fram galopp og høy fart hos hunden. Fortsett treningen til hunden enkelt kan løpe raskt ut til ruten fra 25-30 meters hold.

Trinn 3:

Når du er helt sikker på at hunden kommer til å løpe ut til ruten er det på tide å legge på kommandoen. Gjenta det samme som i trinn 2, men nå sier du "gå ut", "rute" e.l. når du ser at hunden er på vei til å løpe ut til ruten og klikker hunden når den trør på musematten. Det kan godt hende at hunden stopper og snur seg før du sier kommandoordet. Stå da bare helt i ro og la hunden selv finne ut at den fremdeles blir belønnet for å løpe ut til kjeglene og trø på musematten som ligger i midten. Hunden vil raskt finne ut at det ikke er noe vits i å stoppe. Gjenta 10-15 ganger der du sier kommandoordet når hunden er på vei til å løpe ut i ruten.

Etter så mange repetisjoner er det på tide å teste om kommandoen "fungerer!. Dette gjør du ved å si kommandoen før hunden er på vei til å løpe selv. Klikk og belønn med en skikkelig jackpot om hunden utfører atferden. Hvis hunden ikke utfører atferden repeterer du kommandoordet når hunden er på vei til å utføre atferden noen ganger til før du igjen tester kommandoen.

Gjenta den samme treningen med kommandoen flere ganger til hunden løper ut i ruten hver gang du sier "gå ut" eller "rute". Når atferden er under stimuluskontroll kan du gå videre i øvelsen.

Løpe til ruten, stå og dekk

Trinn 1:

Nå skal hunden både kunne finne midten uten musematte samt stå og dekke der på din kommando og løpe ut til ruten fra 25-30 meters hold. Og siden hunden nå kan begge deler hver for seg kan vi kombinere alle delene. Repeter først kjeden "stå" på kommando og dekk på kommando noen ganger i eller utenfor ruten. Så lar du hunden finne midten fra en meters hold første gang. Si; !stå", deretter "dekk" og klikk og belønn når hunden legger seg. Gjenta dette èn gang til. Deretter går du lenger fra ruten. Siden du allerede har lørt hunden å løpe ut til ruten fra 25-30 meter kan du gå så langt unna med èn gang. Hvis du heller bruker "dekk" direkte direkte og ikke først stanser hunden stående, dropper du bare "stå" og bruker "dekk" direkte.

Trinn 2:

Gjenta trinn 1 fra forskjellige vinkler.

Problemer med ligg på avstand?

Vent på en frivillig ligg og klikk og belønn når hunden legger seg. Begynn gjerne rett foran deg de første gangene. Etter noen repetisjoner øker du avstanden mellom deg og hunden gradvis. Øk avstanden gradvis til hunden tilbyr dekk fra stå på 20-25 meters hold. Er det veldig vanskelig kan du binde fast hunden. Sett deretter på kommandoen.

Alternativ:

Som alternativ kan man droppe å lære hunden å gå ut til ruten fra lang avstand med musematten, og heller lære hunden å finne midten for å få stå- og dekkommando (eller bare dekkommando)(den første beskrevne kjeden) og gradvis øke avstanden etterhvert. Hvis man velger dette må man være ektra flink med å sette kriteriene slik at hunden hele tiden lykkes med å finne midten fra den nye avstanden.

Bli liggende i ruten mens fører går

Trinn 1:

Klikk og belønn hunden for å legge seg frivillig. Belønn deretter for at hundne ligger i 10 sekunder. Øk gradvis tiden til hunden kan ligge minst i 30 sekunder før du klikker og belønner. Du må gjerne trene med kjeglene satt i rute og hunden liggende i midten, så blir hunden vant til det.

Trinn 2:

Gå fra hunden til høyre eller venstre mens hunden er i liggende stilling. Gå noen meter før du går tilbake og klikker. Hvis du har lært hunden å bli liggende etter klikket kan du godt klikke litt unna og deretter gå bort og belønne. Forsåvidt er det ikke så farlig at hunden reiser seg for å få godbiten hos deg heller så lenge du klikker mens hunden ligger, men du får flere repetisjoner på kortere tid hvis hunden blir liggende til du kommer til den med belønningen.

Trinn 3:

Begynn med å gå bort fra hunden mot "startpunktet", altså det punktet du ville ha sendt hunden fra dersom du hadde trent på hele øvelsen. Klikk og belønn når hunden blir liggende. Siden hunden allerede har god erfaring fra fellesdekk er dette vanligvis ikke noe problem. Utvid deretter gradvis til at du kan gå fra hunden til "startpunktet", deretter mot hunden, forbi hunden på utsiden av ruten og tilbake mot "startpunktet" igjen før du klikker og belønner.

Innkalling med ryggen til

Trinn 1:

Tren litt fri ved fote der du belønner etter 3-4 skritt. Gjenta dette et par ganger slik at hunden er helt overbevist om at belønningen kommer bare når den går litt fri ved fot. Så setter du hunden ned og går en meter eller to fra den med ryggen mot den. Kall inn mens du fortsetter å gå og belønn med en skikkelig jackpot når hunden kommer opp på siden av deg i fri ved fot-posisjon. Gjenta dette noen ganger til. Har hunden store problemer med dette kan du vri deg litt mot hunden når du går og kaller inn. Etter noen slike repetisjoner kan du prøve å gå med ryggen mot hunden igjen.

Trinn 2:

Fortsett den samme treningen, men beveg deg lenger fra hunden før du kaller inn. Øk avstanden gradvis til du er oppe i 5-10 meter. Fremdeles belønner du skikkelig når hunden kommer opp på siden av deg. Du kan gjerne vente til den har gått ett skritt eller to fri ved fot før du belønner, slik at ikke hunden tilfeldigvis blir belønnet for å løpe forbi deg. Den skal komme opp på siden av deg og holde fri ved fot-posisjonen før du forsterker.

Det er ikke noe problem å la hunden gå fri ved foten før den får belønningen. Ettersom du repeterte belønning av fri ved foten før du begynte selve innkallingstreningen har du baklengskjedet, og fortsettelse av kjeden betyr at du også forsterker innkallingen.

Trinn 3:

Frem til nå har hunden blitt kalt inn fra sittende fordi det som regel er enklere for hunden, men nå er det på tide å kalle inn fra liggende slik det gjøres i øvelsen. Legg hunden fra deg og gå tre-fire meter fra den med ryggen til. Kall inn og belønn når hunden kommer i fri ved foten-posisjon og går noen skritt. Gjenta dette noen ganger før du øker avstanden. Avstanden mellom deg og hunden bør nå økes gradvis til 15-20 meter.

Baklengskjeding

Nå har du alle delene i øvelsen klare og du kan kjede hele øvelsen sammen. Sett opp ruten før du tar ut hunden.

Kjede 1:

Løpe ut til ruten, stå ogg dekk.

Kjede 2:

Fri ved foten med holdt.

Gå 2-3 meter fri ved foten og gjør helt om og holdt på samme sted som du vil ende opp når dere tar hele øvelsen. Belønn skikkelig. Gjenta dette siste leddet to-tre ganger. Det er viktig at belønningen etter det siste leddet er bra ettersom det er denne belønningen som vil forsterke hele kjeden.

Innkalling + fri ved foten

Legg hunden fra deg i ruten og gå fra den mot start- og sluttpunktet. Kall inn hunden. Når hunden kommer opp ved siden av deg i fri ved fot-posisjon, fortsetter du å gå fri ved fit til du ender på omtrent samme sted som sist. Der gjør du helt om og holdt, og klikker og belønner når hunden inntar utgangsstilling.

Bli liggende + innkalling + fri ved foten med holdt

Gå fra hunden i liggende stilling igjen, men enten forlater du hunden i lett jogg rett mot utangspunktet eller i en god bue utenfor linjen du går når du kaller inn. Dette for å lage et tydelig skille mellom når du kommer til å kalle inn og når du bare forflytter deg til utgangspunktet. Når du kommer til utgangspunktet går du hele runden fra startpunktet mot hunden, forbi hunden, og tilbake mot utgangspunktet igjen før du kaller inn hunden og avslutter med fri ved fot og helt om og holdt. Belønn etter siste atferd.

Dekk + bli liggende + innkalling + fri ved fot med holdt

Gå fra hunden i stående stilling midt i ruten. Forflytt deg helt til startpunktet og kommander dekk. Når hunden legger seg går du mot den, vinkler før ruten, går tilbake mot startpunktet, kaller inn og avslutter med fri ved foten og helt om og holdt. Belønn siste atferd.

Hele øvelsen

Dekk + bli liggende + innkalling + fri v/foten m/holdt

Repeter kjede 2 noen ganger, før du setter på den første kjeden.

Løpe ut til ruten, stå og dekk + bli liggende + innkalling + fri ved foten med holdt

Nå er det enedelig på tide å sette til den første kjeden du laget og sende hunden ut til ruten. Send hunden ut til ruten og kommander "stå" i det samme den treffer (litt over) midten av ruten. Når den stopper og står kommanderer du "dekk". Når hunden legger seg går du mot den, vinkler før ruten, går tilbake mot startpunktet, kaller inn og avslutter m fri v/foten og helt om og holdt. Belønn med en skikkelig jackpot etter siste atferd. Du og hunden har nå for første gang gjort hele øvelsen. Nå kan du gjenta hele øvelsen flere ganger.

Testefasen!

Hunden kan nå komme til å teste ut hva som fungerer. Forhåpentligvis har den testet mange varianter før du kjeder hele øvelsen, men den kan likevel komme til å

1) Stanse før den er helt ute til ruten

2) Legge deg før du sier "dekk"

3) Komme før du har ropt

4) evt. andre fantastifulle løsninger

Avbryt øvelsen umiddelbart hvis hunden gjør noe av dette. For hunden er det en belønning å fortsette øvelsen (den kommer da nærmere belønningen som den vet at venter på den når dere gjør helt om og holdt). Kjør gjennom hele øvelsen på nytt og belønn etter siste atferd.

La hunden teste ut hva som fungerer og ikke fungerer i hele øvelsen, men dersom hunden gjør samme feil to-tre ganger må du ta den delen hunden feiler ut av øvelsen og treene på den seperat før du igjen kjeder øvelsen sammen helt fra starten. Det er viktig at du går gjennom hele kjedeprosessen på nytt når du har tatt en del ut av kjeden.

Videre trening:

Husk å trene med en "dommer" som gir deg beskjed om når du skal sende hunden, vinkle og kalle inn. Pass også på at du trener slik at hunden blir like flink til å bli liggende enten du går til høyre eller venstre. Varièr fargen og størrelsen på kjeglene, og pass på å senden hunden fra alle mulige vinkler.

Forsiktighetsregler:

*Ikke bruk musematten for lenge. Den bør fjernes før du øker avstanden til ruten. Hvis ikke risikerer du å gjøre hunden hjelpeavhengig.

*Ikke kommander "stå" hvis hunden ikke er i midten eller like over midten av ruten.

*Ikke kall inn hunden om den ligger urolig eller piper.

*Ikke la hunden fortsette øvelsen dersom en del av den er dårlig - avbryt umiddelbart og prøv igjen.

Vanlige problemer:

* Hunden traver til ruten. Tren denne delen av øvelsen tidlig i øktene mens hunden er frisk og rask. I tillegg kan det hjelpe å gå nesten helt bort til ruten og kjøre et par repetisjoner der før du raskt forflytter deg langt fra ruten igjen. Hvis hunden fremdeles traver kan det være en løsning å hindre hunden i å løpe til ruten ved å holde den foran brytset. Når du står slik og "holder" hunden kan det være en fordel å ikke ha hunden sittende i utgangsstilling, men at du i stedet står over den eller har hunde på høyre side. Vent med å slippe hunden til du kjenner at musklene strammer seg og hunden virkelig VIL ut til ruten. Det skal være som å slippe et spent strikk. Når hunden så galopperer ut til midten av ruten klikker du og belønner med en skikkelig jackpot. Deretter tar dere en pause før du kjører en ny repetisjon der du holder hunden og først slipper når den begynner å nærmest sitre. Ny jackpot og pause før du kjører enda en repetisjon. Fortsett denne treningen en god stund før du slutter å holde hunden tilbake.

* Hunden finner ikkke midten av ruten. Gå litt tilbake i treningen og klikk og belønn for å finne midten av ruten, eller kommander "stå" i midten av ruten og belønn når hunden stanser. Når hunden gjør dette pålitelig fortsetter du treningen som skrevet i teksten.

Dette er tatt ut fra boken "lydighetstrening i teori og praksis", av canis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter etter fôr? Hvis man bruker godbit mener du? Det er godt mulig det.. Jeg bruker draleke og apport som belønning hvertfall ;)

Har sett masse hunder tabbe seg ut på den der fordi det var trent inn med mat. Bruker også apport og leketøy som belønning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett masse hunder tabbe seg ut på den der fordi det var trent inn med mat. Bruker også apport og leketøy som belønning :P

Mulig jeg gikk glipp av noe...men står det at godbiter legges inni ruten ?

Eller hvor var det hunden skulle lete etter foret?

Hvordan trener dere andre inn rute, dere som "bruker apport og leketøy" som belønning?

Trodde også de som trente "Nordenstam" kun brukte seg selv som belønning ?

Men det brukes altså en positiv forsterker (leketøy) også ? Hvorfor det ?

Er det ikke nok å bare belønne med seg selv ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg gikk glipp av noe...men står det at godbiter legges inni ruten ?

Eller hvor var det hunden skulle lete etter foret?

Hvordan trener dere andre inn rute, dere som "bruker apport og leketøy" som belønning?

Trodde også de som trente "Nordenstam" kun brukte seg selv som belønning ?

Men det brukes altså en positiv forsterker (leketøy) også ? Hvorfor det ?

Er det ikke nok å bare belønne med seg selv ?

Jeg fant heller ikke noe om godbit i ruta. Belønning kan jo være alt mulig, selv i nordenstam tror jeg. Den største belønningen labbisen min kan få er å apportere, derfor bruker jeg apport i nesten alt. I noen øvelser vil jeg få opp farten og da er det draleke som er tingen. Så er det noen øvelser som f.eks sitte passiv og tyst mens andre hunder jobber (store oppgaven er i huset for tiden) hvor man helst ikke belønner med ting som girer opp hunden. Da har jeg gjerne en godbit, eller rolig og lysbetont prat og stryker henne roooolig på brystet. Jeg trodde det var slik for nordenstammere også, at man bruker det man har for hånden - men først etter at lederskapet sitter. Hva nå det enn betyr i praksis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare si at jeg synes det høres ut som om du har kommet godt igang med innlæringen. Du har jo en stor fordel som allerede har fremdadsendingen inne fra jakttreningen. Mine får ball som belønning i ruta, og jeg startet innlæringen med å legge den synlig bak ruta. Dette for at jeg skulle få god fart ut, og ikke en hund som bremser når den nærmer seg ruta fordi den vet at belønningen ligger der. Siden du allerede kan sende ut hunden din, er jo ikke dette nødvendig. Jeg har lært hundene mine en kommando for "nå kommer ballen", så når hundene er i ruta, og jeg roper "ja", bråsnur de seg i tilfelle ballen kommer. Har også klaskedekk, pga samme forventning.

Det som Vicky skriver, om at hunden leter etter fôr, kan skje dersom man legger godbiter i ruta under innlæring. Da kan noen hunder gå over i søk. Dette kan man fint unngå ved at man bruker noe annet enn godis som belønning, eller at man legger godis i en synlig skål. Dette er uansett bare første steg når man skal lære hunden å løpe ut, og fjernes så fort hunden har fattet poenget.

Mulig dette ble noe uklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som Vicky skriver, om at hunden leter etter fôr, kan skje dersom man legger godbiter i ruta under innlæring. Da kan noen hunder gå over i søk. Dette kan man fint unngå ved at man bruker noe annet enn godis som belønning, eller at man legger godis i en synlig skål. Dette er uansett bare første steg når man skal lære hunden å løpe ut, og fjernes så fort hunden har fattet poenget.

jeg har sett hunder som leter etter godbiter selv når foret ikke har blitt lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, flere retrieverfolk! ;)

Ja, jeg har fått mye gratis i lydighetstreningen fordi jeg har mye inne fra jakttrening. Sitt og bli, avstandskommando, fremadsending osv. Veldig kjekt har jeg erfart i etterkant!

Så du tror denne eksterne belønningen med å hente dummy (utenfor ruta)er en grei forsterker for en apportgal hund?

Avansert apportdressur med dirigering og hele pakka kan vi, men lydighetsøvelser - nei det har vi utsatt til nå.. Man lærer så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett hunder som leter etter godbiter selv når foret ikke har blitt lagt ut.

Men da må det jo være fordi eieren har brukt gobit som belønning under trening av ruta? Man trenger jo ikke bruke godbit i klikkertrening, man kan bruke alt. Leker, "frisignal", apport eller hva nå enn som forsterker positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har virkelig gull og diamanter i lp når du har en hund som elsker å ha drakamper. ;)

Ja, det skal jeg skrive under på. Jeg lærte inn hopp over hinder på ca 5 minutter, ikke generalisert selvfølgelig, men nok til at jeg kunne stå flere meter unna og bare si "hopp". Dette med kun biteskinn som belønning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er helt utrolig. En ting jeg ofte gjør for å få raske ståer, dekker og sitter er at jeg springer med dummyen , og hunden ved siden av meg som prøver å fange den, også plutselig sier jeg "dekk"! og da går det fort ned, for jo fortere kaster jeg dummyen ;) Samme med stå og sitt. Utrolig artig å kombindere lydighets øvelser med lek. Da får du farta og gleden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja' date=' det er helt utrolig. En ting jeg ofte gjør for å få raske ståer, dekker og sitter er at jeg springer med dummyen , og hunden ved siden av meg som prøver å fange den, også plutselig sier jeg "dekk"! og da går det fort ned, for jo fortere kaster jeg dummyen ;) Samme med stå og sitt. Utrolig artig å kombindere lydighets øvelser med lek. Da får du farta og gleden :P[/quote']

Bruker du dummy altså? Hva slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, flere retrieverfolk!

Ja, jeg har fått mye gratis i lydighetstreningen fordi jeg har mye inne fra jakttrening. Sitt og bli, avstandskommando, fremadsending osv. Veldig kjekt har jeg erfart i etterkant!

Så du tror denne eksterne belønningen med å hente dummy (utenfor ruta)er en grei forsterker for en apportgal hund?

Avansert apportdressur med dirigering og hele pakka kan vi, men lydighetsøvelser - nei det har vi utsatt til nå.. Man lærer så lenge man lever.

Ja, du får masse gratis! Selv har jeg gått andre veien - fra LP til også å drive med jakttrening ;) (tror forresten en slektning av deg har vært dommer på en WT jeg gikk i fjor, hvis jeg ikke tar helt feil?).

Jeg tror absolutt du kan bruke dummy som forsterker. Så lenge du kaster dummyen når hunden står plassert riktig i ruta, lærer den seg jo hva som utløser belønningen.

jeg har sett hunder som leter etter godbiter selv når foret ikke har blitt lagt ut.

Jeg har ikke sett dette på hunder som er trent på den måten jeg beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...