Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 jeg sliter med å finne ut hvor mye jeg skal skatte.. Per dags dato er jeg sykemeldt med en vesentlig mindre inntekt en da jeg var i jobb. Nå tjener jeg ca 26000 før skatt. Altså 286000 i året. Hvor mye skal man da skatte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wachita Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Er det ikke vanlig å skatte 36% uansett inntekt? jeg får aap nå, og skatter 36% liksom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Man skatter hvertfall ikke 36% uansett inntekt, min deltidsjobb i fjor hadde jeg f. eks 10% skatt fordi det var ekstremt liten stilling og ikke forventet at jeg kom til å tjene så mye det året. Ikke særlig hjelpsomt for trådstarter, men.. Jeg måtte bestille nytt skattekort nå, fordi det ikke gikk automatisk å få det elektroniske. Det var hvertfall inne på skatteetaten sine sider at jeg kunne legge inn tallene og da regnet den selv ut hvor mye jeg må skatte. Det enkleste er nok å ringe dem, han jeg snakket med var veldig hjelpsom hvertfall . Var ikke lang ventetid på telefonen heller, men det kan jo hende det er verre i disse selvangivelsestider . 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Et par spørsmål før jeg kan komme med innspill: 1) Er du selvstendig næringsdrivende og betaler forskuddskatt? 2) Er du ansatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Et par spørsmål før jeg kan komme med innspill: 1) Er du selvstendig næringsdrivende og betaler forskuddskatt? 2) Er du ansatt? Ikke selvstendig lenger. Ansatt i privat bedrift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LinL Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Regner det ikke ut seg selv når man bestiller skattekort og velger prosentkort da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Benedicte Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Regner det ikke ut seg selv når man bestiller skattekort og velger prosentkort da? Det er det jeg vanligvis gjør hvert fall Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Regner det ikke ut seg selv når man bestiller skattekort og velger prosentkort da? Jeg har prosentkort men har vært selvstendig samt ansatt og tjent veldug mye de siste årene, nå tjener jeg "ingenting" i forhold men skatter like mye:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LinL Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Jeg har prosentkort men har vært selvstendig samt ansatt og tjent veldug mye de siste årene, nå tjener jeg "ingenting" i forhold men skatter like mye:P Ok. Men man leverer jo inn skattekortet sitt, sant? og må bestille nytt når det er endringene. Du går inn på skatteetaten.no, logger deg inn og bestiller skattekort tenker jeg. Da fyller du inn hvor mye du forventer å tjene i år. Dette kan du forandre hele tiden Husk å hak av for prosentkort hvis det er det du ønsker. Hvis ikke blir det tabelltrekk. Det er helt ok også Her er en sånn kalkulator http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/ 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wanderlust Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Jeg har prosentkort men har vært selvstendig samt ansatt og tjent veldug mye de siste årene, nå tjener jeg "ingenting" i forhold men skatter like mye:P Men tenk så mye penger du får igjen neste år da (jepp, skikkelig seriøs!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Men tenk så mye penger du får igjen neste år da (jepp, skikkelig seriøs!) Joda men jeg har en del restskatt jeg betaler i mnd (10k) så da blir det ikke mye å leve for Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Ok. Men man leverer jo inn skattekortet sitt, sant? og må bestille nytt når det er endringene. Du går inn på skatteetaten.no, logger deg inn og bestiller skattekort tenker jeg. Da fyller du inn hvor mye du forventer å tjene i år. Dette kan du forandre hele tiden Husk å hak av for prosentkort hvis det er det du ønsker. Hvis ikke blir det tabelltrekk. Det er helt ok også Her er en sånn kalkulator http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/ Takker Edit: Skatter hvertfall noen tusen for mye. Fint og flott det men da skal jeg sette ned litt iogmed at jeg går ned i lønn fra april av 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Ca 22% har jeg regnet meg frem til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Du kan også endre dersom du blir selvstendig igjen (eller i tillegg) og ikke ønsker å styre med forskuddsskatt. Da kan du endre skattekortet ditt og legge inn personinntekta fra næring, slik at du trekker skatten fra ordinærlønna di. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkan Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 men skal du ikke begynne i ny jobb? Kan jo være greit å tenke på hvilken inntekt du får der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaja Skrevet 20. Mars 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 men skal du ikke begynne i ny jobb? Kan jo være greit å tenke på hvilken inntekt du får der. Jo, lavere. 50% stilling. Nav betaler resterende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Castella Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Samboern min skattet 36%. Det førte til 34 000 i baksmell.. så man skatter ikke 36% uansett :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Samboern min skattet 36%. Det førte til 34 000 i baksmell.. så man skatter ikke 36% uansett :P Hvordan er det mulig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gro Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Toppskatten er vel mer enn 36%? Så hvis du tjener så mye at du skal betale toppskatt, kan du vel få skattesmell selv om du har skatta 36 %. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Toppskatten er vel mer enn 36%? Så hvis du tjener så mye at du skal betale toppskatt, kan du vel få skattesmell selv om du har skatta 36 %. Muttern betaler 42% skatt og selv da får a baksmell.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gro Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Muttern betaler 42% skatt og selv da får a baksmell... Ja, nemlig. 36% er ikke maks av hva man skatte, dermed kan man få baksmell selv om man skatter mer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Castella Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Hvordan er det mulig? Fordi han skulle ha betalt toppskatt Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Ja, nemlig. 36% er ikke maks av hva man skatte, dermed kan man få baksmell selv om man skatter mer Og det er sjukt hvor mye man må skatte på en kommunal lønn i et arbeid som samfunnet balanserer på. Skulle ikke vært lov Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stine Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Da kjenner jeg at jeg er glad for at jeg har "normal" inntekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 20. Mars 2014 Rapporter Share Skrevet 20. Mars 2014 Og det er sjukt hvor mye man må skatte på en kommunal lønn i et arbeid som samfunnet balanserer på. Skulle ikke vært lov Dette skjønte jeg ikke. Hvis man har en samfunnsnyttig jobb så bør man ha lavere skatt? Men de som har høy skatt har det som regel fordi de har høye verdier, ikke nødvendigvis inntekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts