Gå til innhold
Hundesonen.no

INNLÆRING - Fri ved fot


SiriEveline
 Share

Recommended Posts

Hvis hunden overhodet ikke følger deg (jeg har sett et par gå i motsatt retning) så hjelper det å ha bånd på for å lettere få kontakt. ;) Hvis det gjaldt Kovu spesifikt så har vi minus-innkalling på ham, så han kan ikke gå løs noe sted som ikke er inngjerdet.

Ok. Jeg har motsatt erfaring, og føler at så lenge hunden kan gå løs (dvs at innkalling er på plass, og at det normalt ikke er noe problem) så kan man jo bruke mer av seg selv i stedenfor å bruke båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Ok. Jeg har motsatt erfaring, og føler at så lenge hunden kan gå løs (dvs at innkalling er på plass, og at det normalt ikke er noe problem) så kan man jo bruke mer av seg selv i stedenfor å bruke båndet.

Det å bruke mye av seg selv er ikke nødvendigvis noen fordel. I starten er det greit, men det er jo også en hjelper man skal fjerne (man skal heller ikke "bruke" båndet i treningen, det skal kun hindre hunden i å vandre avgårde). Jeg strever selv med å avlære meg med å "bruke meg ihjel" for å få Kovu til å jobbe. På de fleste noe førerorienterte raser er ikke dette veldig nødvendig, men det er ikke alle hunder som naturlig følger fører, selv med mye kontakttrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lettere å trene uten bånd i den forstand at man er mye friere selv. Mye holde styr på med klikker, godbiter, bånd osv. Man oppfører seg også selv mye mer naturlig når det båndet ikke er det. Man skal jo faktisk gå mer fri ved fot enn lineføring. Men ute og blant mye forstyrrelser foretrekker jeg å ha på båndet for at hunden skal få mindre mulighet til å belønne seg selv ved å gå bort til spennende ting rundt, eller forstyrre de andre som trener.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han går jo så fint med godbiten at jeg tror du fint kan begynne å ha godbiten i andre hånden og begynne å fjerne lokkehånden ved å klikke for veldig korte strekker for så å skyte frem høyrehånden for å gi han godbiten før han rekker å bryte posisjonen. Men cluet er så korte strekker i begynnelsen så du rekker å klikke han for å være der han skal være, og godbiten må gis så raskt at han ikke rekker å bryte posisjonen når du klikker. (ja, gjentar meg selv masse her nå!)

Parallelt bør du trene omvendt-lokking både i fvf-posisjon og/eller utgangsstilling slik at han lærer å IKKE vri seg etter godbiten.

Edit/legger til litt her: Så snart hunden tar dette med å holde posisjonen etter klikket så kan du ha godbitene i lomma istedet for i hånden. Dette med å ha godbitene i venstre hånd er altså bare en midlertidig greie. I prinsippet skal du bruke akkurat den hånden og lomma du ønsker til godbitene, for hunden skal lære seg å ikke gå etter godbitene. Når du begynner med godbitskål/doggie-zen så er det en stor fordel at hunden har lært at den kan jobbe i motsatt retning av der belønningen er. Edit slutt

Å gå bakover mens hunden følger etter er også en grei metode, men den tar litt tid før man er der at man har noe som ligner fvf. Til gjengjeld gjør du det lett for deg selv til du skal begynne å lære inn stå/sitt/ligg under marsj, for da kan samme metode brukes igjen.

Det at hunden raskt mister fokus krever at du enten lokker som du gjør, og/eller belønner oftere og/eller krever mindre og/eller trenger bedre godbiter og/eller trener med for mange forstyrrelser eller annet. Dette vet du helt sikkert og har tydeligvis tatt en vurdering på, og han er som du sier en fjortis. Og hvis det er lokking som skal til for å få trent, og ikke minst synes treningen er morsom selv, så er det jo greit. Men jeg nevner det nå allikevel :)

For øvrig; takk for inspirasjonen, nå fikk jeg også lyst til å begynne med fvf og utgangsstilling på min lånehund! :-)

Endret av Helianthus
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra initiativ å starte en slik tråd! Jeg har lenge slitt med dette med Enya. Problemet er å få hun nærmere mitt venstre bein og få hun i riktig posisjon. Hun er jo en liten dvergpuddel, så det er jo ikke så lett som å trene en normalt stor hund. Frykter at hun er litt redd for å bli tråkket på..

Er det noen som har bilde/video/link til korrekt posisjon i forhold til fører og hvor nærme skal hunden være beinet?

På kurs har vi lært at jeg skal gå bakover og Enya skal følge meg med kontakt og at jeg til slutt skal snu meg. Vi har kommet så langt at hun går ved siden av meg og setter seg når jeg stopper, men hun har altså ikke riktig posisjon og kan ikke utgangsstilling. Prøvde en goood stund å lære utgangsstilling ved hjelp av kassemetoden, men det funket ikke i det hele tatt. Så vi ga litt opp.. Så tips om innlæring av utgangsstilling tas også imot med stor takk :)

Oog, er det noe regel på om bikkja skal gå bak deg og sette seg eller om den bare skal snu ved siden av eier og sette seg? Har sett flere som bruker siste metode, noen som har tips om hvordan man lærer inn det? Eller evt hva som er enklest?

(Litt rotete innlegg - øya går i kryss, men håper det var litt forståelig hvertfall :P )

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bruke mye av seg selv er ikke nødvendigvis noen fordel. I starten er det greit, men det er jo også en hjelper man skal fjerne (man skal heller ikke "bruke" båndet i treningen, det skal kun hindre hunden i å vandre avgårde). Jeg strever selv med å avlære meg med å "bruke meg ihjel" for å få Kovu til å jobbe. På de fleste noe førerorienterte raser er ikke dette veldig nødvendig, men det er ikke alle hunder som naturlig følger fører, selv med mye kontakttrening.

Jeg bruker mye av meg selv de gangene hundene mine ikke er interesserte og ikke er så "på" som jeg ønsker at de skal være for å få de mer med. Det har fungert fint på mine hunder, selv om de ikke er konkurransehunder (enda). Hvis man bare bruker båndet så blir det jo ikke noe morsommere for hundene, i hvert fall ikke for mine hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på meg = vi går

Se bort = vi står

Der begynner vi. :)

Fokus på belønning, plassering av belønning, la hunden få tid til å "kjenne" på vendinger og forsiktige tempovekslinger.Bruker lokking og shaping om hverandre.

Jobber med utg.pos ved siden av som en egen øvelse, går bare hunden i gang ved fvf trening. Holdter introduserer jeg senere når hunden har blitt mer kjent med hva det dreier seg om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to forskjellige hunder og har brukt to forskjellige metoder. Ene hunden rygga jeg med kontakt, snudde meg gradvis og så shapa videre derfra. Andre hunden ble lokka med godbit. Den klenginga er ingen god ide nei. Det vil du få trekk for i alle konkurranser :) Jeg ville heller ikke gått med hånda sånn. Du kan gjerne lokke, men ta da heller hånda ned. Nå ser han vekk fra deg på hånda og blir skeiv (riktignok motsatt vei av normalen). Og at du holder sånda sånn er mer som må tas bort enn om hånda bare holdes forran hunden i rett posisjon .
Hånda var i den posisjonen for å lettere få han til å klenge. Så det blir andre boller nå. MegaMarie, se LP Elite FVF der står det noe om kontakt og til hinder for fører. Mange dommere vil nok også trekke for dette tidligere i klassene. En ting er vel at det er individuelt hvilken metode passer for den enkelte ekvipasjen, og mistenker at ting blir annerledes når fjortisfasen er over. Men foreløpig mangler han den lille gnisten/motoren, som jeg håper kommer frem om jeg er hyppig og flink med belønninga.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie, se LP Elite FVF der står det noe om kontakt og til hinder for fører. Mange dommere vil nok også trekke for dette tidligere i klassene.

Hmm, det er dette med å tolke reglene da. Noen som vet hva som er vanlig å trekke for?

Også dersom hunden er for nærme eller i kontakt
med fører og dermed til hinder er dette feil.
Hva er for nærme? Hva er til hinder for føreren? Får ikke hunden være i kontakt med føreren overhode?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ikke helt i mål enda, men selve fvf-konseptet lærte jeg inn ved å fange atferd og utvikle det derfra. Utgangsstilling har jeg forsøkt ved hjelp av lokking, men den er ikke på plass enda. Så nå er jeg tilbake til kassen og har mer fremskritt der.

Vi har også gått baklengs for å få enda mer kontakt og flyt, men vet ikke hvor mye det har hjulpet da han kunne konseptet allerede da.

Ang. bånd så har jeg alltid på ham bånd når vi trener med andre. Jeg har da kjøpt et 4m langt bånd som jeg bare legger på bakken. Jeg holder det ikke, siden hendene er opptatt med klikker og belønninger. Jeg har det bare på bakken slik at hvis han skulle ta peiling mot noe annet enn meg så får jeg raskt stoppet ham.

Her er en nylig video fra vår fvf. Ikke helt ferdig enda, men på god vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hmm, det er dette med å tolke reglene da. Noen som vet hva som er vanlig å trekke for?

Også dersom hunden er for nærme eller i kontakt
med fører og dermed til hinder er dette feil.
Hva er for nærme? Hva er til hinder for føreren? Får ikke hunden være i kontakt med føreren overhode?

Det spiller jo egentlig ikke så stor rolle hvordan du tolker reglene da. Det er hvordan dommerne tolker reglene som betyr noe. Du får ganske mye trekk for klenging hvor hunden også ploger forran fører og du får en del trekk for at hunden henger på låret ditt. Du får ikke trekk (fra noen dommer jeg har gått for ihvertfall - det kan jo være noen) for at hunden er i kontakt med føreren så lenge den går rett på siden og ikke klenger inntil. Det blir selvfølgelig strengere oppover i klassene, men mye klenging vil du få noe trekk på i de lavere klassene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder sjelden å gjøre så mye dill og dall når jeg holder på, så så sant hunden ikke har masse diller og man må gå omveier for å nå målet, så forsøker jeg (les: forsøker, i mitt hode er det sånn - kanskje er det ikke alltid slik i praksis *ler*) å gjøre ting så enkelt som mulig.

Når jeg trener inn fvf på mine hunder, så lokker jeg dem i den posisjonen jeg vi ha dem, og belønner det. Jeg bruker som regel å få en meget pen fvf på hundene mine.

Her er unge Yasmine på en av sine første treninger på fvf (her blir vel stort sett bare sitt'ene belønnet, men jeg belønner også alltid NÅR vi går):

http://www.youtube.com/watch?v=HctlhbhaHLw

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av meg selv de gangene hundene mine ikke er interesserte og ikke er så "på" som jeg ønsker at de skal være for å få de mer med. Det har fungert fint på mine hunder, selv om de ikke er konkurransehunder (enda). Hvis man bare bruker båndet så blir det jo ikke noe morsommere for hundene, i hvert fall ikke for mine hunder...

Les innlegget mitt en gang til. Jeg sier at man IKKE skal bruke båndet. Det å gjøre det morsommere for hundene å jobbe er en helt annen del, klart vi jobber med det, for vår del har det ihvertfall ingenting med bånd eller ikke å gjøre. Heldigvis, siden jeg har hunder som ofte må ha bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt denne bånddiskusjonen jeg. Om man har en hund som kan finne på å stikke bort til andre hunder osv, så har man vel bånd på den på trening? Det er lite som er så irriterende som å få løse hunder som kommer løpende bort til din hund på trening, og den hunden som løper bort får jo belønning for å stikke vekk i bøtter og spann. Trenger man bånd for at hunden skal holde seg rundt eier, så bruker man bånd. Trenger man det ikke, så har man ikke bånd på. Er det vanskligere enn det?

Så enkelt er det faktisk :D.

Willy the man måtte ha bånd på trening helt til han var godt og vel 2,5 år- kanskje lenger. Han hadde overhodet ikke noen intensjon om å holde seg hos meg over lengre perioder under trening, for det var jo så mange søte tanter der, og 4-bente damer... så da var det jo å ha bånd som sikkerhetsline når man trente. Og greier man ikke å håndtere bånd og godbiter og klikker og alt som skal til, så er det vel ikke BÅNDET som nødvendigvis er problemet.... jeg mener - når jeg med armer og bein i alle retninger, med en hund som hadde armer og bein - OG HODET - i alle retninger, greide å administrere klikker og godbiter og bånd og leker, så burde de fleste andre også greie det :lol:.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bånd må brukes i både lydighet og rally klasse 1 ;)

Vi fikk en kjempesmell da jeg for første gang skulle gå lineføring med Bonnie, hun ble plutselig en halvmeter fra beinet mitt og syntes det var veldig irriterende. Bånd = tur, selv i treningsmodus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller jo egentlig ikke så stor rolle hvordan du tolker reglene da. Det er hvordan dommerne tolker reglene som betyr noe. Du får ganske mye trekk for klenging hvor hunden også ploger forran fører og du får en del trekk for at hunden henger på låret ditt. Du får ikke trekk (fra noen dommer jeg har gått for ihvertfall - det kan jo være noen) for at hunden er i kontakt med føreren så lenge den går rett på siden og ikke klenger inntil. Det blir selvfølgelig strengere oppover i klassene, men mye klenging vil du få noe trekk på i de lavere klassene også.

Jeg mente hvordan dommeren tolker reglene. Jeg vil ikke si Tidi klenger, men hun har kontakt med beinet mitt med sin skulder, men går likevel beint. Finnes det noen video eksempler?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg mente hvordan dommeren tolker reglene. Jeg vil ikke si Tidi klenger, men hun har kontakt med beinet mitt med sin skulder, men går likevel beint. Finnes det noen video eksempler?

Det gjør det helt sikkert, men jeg syns det er litt dårlig gjort å linke til andre på ting som er dårlig :hmm: Men om du ser på filmen av unghunden min her (dette er ikke en skrytefilm, det er film for å se hva jeg må jobbe med og hvordan). Han er en litt utfordrende fyr å trene fvf med, for han vil så mye. Han går litt for langt fram, men om du ser når jeg går fvf mot kamera fra ca 1:10 ut i filmen. Der ser du at han ploger og henger på låret mitt. Det vil gi trekk i konkurranse. Når jeg trener stå under marsj mot slutten av filmen går han fint.

Han her går så tett på meg at jeg alltid kjenner hvor han er. Han er inntil låret mitt hele tida, men han henger ikke/lener seg ikke på meg og ploger ikke. Dette har jeg ikke fått trekk i på konkurranser (hehe men vendingene hans på stedet var ikke akkurat vakre i denne filmen :P ). Heller ikke i elite.

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi har utgangsstillingen på plass fra før og gjør som mokken. Kontakt = gå frem. Ett steg i begynnelsen, følger hunden på får den skryt og belønning. Etterhvert går jeg kanskje litt lenger, skryter men holder igjen godbiten. Støtter mye med stemme og fjerner heller den etterhvert. Også er jeg veldig, veldig nøye med å belønne hunden i rett posisjon, altså at han ikke må gå noen steg frem for å hente godbiten feks. Har hunden en tendens til at rumpa faller ut belønner jeg alltid på venstresiden av hodet til hunden så rumpa forsvinner inn igjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Skulle akkurat til å si det, han gjør akkurat det, og er således "til hinder" fordi han presser seg sånn på (noe jeg selvfølgelig drev og belønnet i den økten).

Men det hadde vært gøy om noen kunne linket til filmer (gjerne konkurranse) der det oppnås høye karakterer 8+ på FVF, så kan man se hvordan en "perfekt" fri ved fot kan se ut. Jeg prøvde å se etter dette på Youtube selv, men fant ingenting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skulle akkurat til å si det, han gjør akkurat det, og er således "til hinder" fordi han presser seg sånn på (noe jeg selvfølgelig drev og belønnet i den økten).

Men det hadde vært gøy om noen kunne linket til filmer (gjerne konkurranse) der det oppnås høye karakterer 8+ på FVF, så kan man se hvordan en "perfekt" fri ved fot kan se ut. Jeg prøvde å se etter dette på Youtube selv, men fant ingenting.

Ekko, hunden i den siste filmen jeg linka til får alltid over 8 på fvf. Vendingene på stedet var jo ikke spesielt bra i den filmen (de er gjerne bedre enn det der), men posisjonen hans er bra. Helga etter den filmen fikk jeg 9,5 poeng i elite, da var trekket for at han satt seg skeivt i vendingene. Jeg bruker å få rundt 9 på konkurranse på fvf. Da er det ofte et halvt poeng trekk på min overaktive venstre skulder :lol: (og nei, det er ikke så lett å holde den i ro :P ). Resten småplukk. Noen vil ha hundene roligere, at de går "flatere" og gjevnere og jeg får stadig høre at jeg kommer til å få trekk for at han går så høyreist, men har ikke fått det enda.

For å se gode fvf kan det jo være et tips å søke på vm/em/nm osv. som viser karakterene på filmen.Det er gjerne hunder som har gjevnt gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det helt sikkert, men jeg syns det er litt dårlig gjort å linke til andre på ting som er dårlig :hmm: Men om du ser på filmen av unghunden min

(dette er ikke en skrytefilm, det er film for å se hva jeg må jobbe med og hvordan). Han er en litt utfordrende fyr å trene fvf med, for han vil så mye. Han går litt for langt fram, men om du ser når jeg går fvf mot kamera fra ca 1:10 ut i filmen. Der ser du at han ploger og henger på låret mitt. Det vil gi trekk i konkurranse. Når jeg trener stå under marsj mot slutten av filmen går han fint.

Han

går så tett på meg at jeg alltid kjenner hvor han er. Han er inntil låret mitt hele tida, men han henger ikke/lener seg ikke på meg og ploger ikke. Dette har jeg ikke fått trekk i på konkurranser (hehe men vendingene hans på stedet var ikke akkurat vakre i denne filmen :P ). Heller ikke i elite.

Noen film av hund som bare henger på låret har jeg ikke, men hunden til ts gjør jo det i første filmen i denne tråden. Han lener seg/henger på låret hennes. Det får du trekk for.

Takk for svar! Jeg skjønner at du ikke vil poste filmer av andre hunder, men som du selv sa, så ser vi jo en klengete hund i videon i første innlegget. Men det er slike videoer som du postet jeg mente, som viste forkjellige fri ved fot. Veldig fine beskrivende videoer, jeg tror jeg skjønner det. Jeg ønsker slik fri ved fot som du har med hunden i slutten av videoen :)

Jeg skal få filmer en dag, så kan dere hjelpe med å si om det er klenging eller ikke. Vi går ikke så langt om gangen da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...