Gå til innhold
Hundesonen.no

- Slik gikk det med gaupa som skulle angripe "Fox"

Recommended Posts

Skrevet

En gaupe ble felt i det den antagelig var på jakt etter en hund som sto i løpestreng.

http://www.nrk.no/nordland/felte-gaupe-rett-ved-huset-1.11613448

Må innrømme at jeg ikke reagerer på dette, vil kalle det selvforsvar. Men ble litt overrasket over følgende uttalelse:

"– Jeg ser på kattedyrene når de skal gjøre et bykst, og den gjorde tydelige tegn. Hunden hadde ikke hatt en sjanse, den ville ikke klart å reagere, forklarer han."

Gaupa veide 17 kg. Hunden på bildet ser ut til å være en jämthund-type, en rase som er større og mye tyngre enn en gaupe. Et angrep fra gaupa kunne selvsagt gått veldig ille, men kan det stemme at hunden ikke hadde hatt en sjanse?

Skrevet

Gaupa veide 17 kg. Hunden på bildet ser ut til å være en jämthund-type, en rase som er større og mye tyngre enn en gaupe. Et angrep fra gaupa kunne selvsagt gått veldig ille, men kan det stemme at hunden ikke hadde hatt en sjanse?

Den hadde nok hatt en god sjans, største problemet er at den sto fast og derfor var hemmet av lina. 

Det er vel to Ã¥r siden en GDtispe pÃ¥ nesten 11 (!) ble angrepet av gaupe, den hoppa fra et tre og ned pÃ¥ ryggen hennes. Det ble en salig slosskamp der blod og pels føk mange meter, men det endte med at gaupa stakk mens blodet strømmet. Bikkja rett til veterinær og sydde vel nærmere 200 sting, og det ble noen salige arr, men ellers kom hun helt fint fra det. Viltnemda fant gaupa noen timer etterpÃ¥, død, den hadde store bittskader bla en avbitt pote, brukne ben og nesten flÃ¥dd skalle. 

Greittnok, tispa var minst tre ganger større enn gaupa, men med tanke pÃ¥ alderen var hun gamlehjemsbeboer. Hun døde rett før jul i Ã¥r, en mnd fra Ã¥ bli 13. 

• Like 1
Skrevet

Men en rein er ikke et rovdyr med klør, tenner og drifter som en hund.

Nei, men kattedyrene er ekstremt mye raskere og smidigere enn en hund.

• Like 2
Skrevet

Altså. Gauper deper rein. De klarer lett å ta en hund av jamtstr.

Jepp, den biter seg fast i nakken pÃ¥ den, helst sittende pÃ¥ ryggen eller hengende pÃ¥ sia, og lar reinen løpe til den sprenges. Den sloss ikke den ihjel. 

• Like 1
Skrevet

Ikke helt riktig, @tulip

Gaupa er den mest effektive jegeren av de fire store rovdyrene våre. Størrelsen på den norske gaupa gjør at den kan jakte på større byttedyr enn de andre gaupesortene. Den lever for det meste av byttedyr den selv har drept og spiser helst kjøttet ferskt. Skarp hørsel, godt syn og et spesialisert tannsett gjør gaupa til en formidabel jeger. Den sniker seg inn på byttet sitt og avliver det med strupebitt på større byttedyr og et nakkebitt på mindre byttedyr. Rådyr, rein, rødrev samt hare, skogsfugl og annet småvilt står på menyen til gaupa. Den tar også tamrein og sau.

http://www.bfrnorge.com/gaupe.html

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kan noen andre ta ham med ut når du kommer hjem?  Altså, når du kommer hjem, ignorere ham til du har fått tatt av deg og satt deg ned. Om han så begynner å mase om å få komme ut, at noen andre tar ham med ut litt. Det kan nok ta en del tid å snu denne adferden.  Det har jo også mye å si hvem som fôrer, går tur og trener med en hund. Gjør du det meste der, eller varierer det? Kan noen andre ta mer ansvar? 
    • Jeg har litt utfordringer med whippet hannen min på 5 år. Det er veldig tydelig at jeg er hovedmennesket til hunden, han søker til meg, det er meg han blir mest glad når kommer hjem men det er også meg han maser mest på. Jeg jobber langvakter, og når jeg er på jobb så er hunden helt rolig. De andre i huset forteller at han ligger å slapper av og er rolig og snill stort sett hele dagen. Når jeg kommer hjem blir han jo veldig glad for at jeg kommer, men jeg får nesten ikke satt meg ned før han  begynner med klynking/gråting og skal ha meg med ut - jeg tar han da som regel med meg ut, selv om de hjemme forteller at det ikke er lenge siden han var ute. Etter vi har vært ute, så kan gjerne klynkingen fortsette litt, og det kan til tider også være klynking på natten. Akkurat nå er vi i en ekstra tøff periode, da det er løpetid på byggefeltet og hannhunden har det veldig tøft, han spiser nesten ikke og sover ikke - noe som igjen gjør at jeg heller ikke sover, for jeg må være med han for at han ikke skal holde hele huset våkent om natten. Jeg har tilbrakt nettene på et rom med han i bånd og med hørselvern på for å få sove. Jeg begynner å bli rimelig desperat 🙈😭 Jeg har avtale med dyrlege om å prøve ut kjemisk kastrasjon, slik at vi kanskje kan slippe dette igjen. Men jeg er også redd for at han skal reagere dårlig på det - at han kanskje blir mer klynkende og "masete". I kveld når jeg kom hjem fra jobb så har jeg ignorert hunden, jeg har vært ute med han, men ikke "snakket" til han eller anerkjent han på annet vis, det føles ikke bra men tenker kanskje at det er noe jeg bør gjøre i en periode? Er dette helt feil tenkt av meg? Noen som har råd og veiledning for å kanskje få en litt mer selvstendig hund når også jeg er hjemme?
    • Bare det at noen har tenkt tanken er for meg helt på trynet. Og det er en herlig ironi i at de ikke tester produktene sine på dyr, men selger til dem... Hjelpes, hvem er disse folka😄
    • Det er vel de fleste enige om at vi ikke gjør. Sikkert noen influensere som får betalt for å mene at det gjør vi. Det latterlige er jo at de hevder å ikke teste på dyr, så jeg lurer litt på denne...
    • Er dette noe vi trenger til hundene våre? https://www.tv2.no/nyheter/holdt-pa-a-falle-av-stolen/19203815/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...