Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussie, Kelpie, BC eller hva?


Henriette
 Share

Recommended Posts

Heisann :)

Etter et turbulent hundeår, så sitter jeg snart igjen med bare maskothunden min Eir, en Norsk Lundehund. Hun er bare litt over 4 mnd nå, så ny hund blir ikke før hun er litt eldre.

Planen min slik jeg ser det er å ha et lite oppdrett på lundehund, men vil ha en hund å trene lydighet og muligens litt bruks også.

Så da har jeg begynt å kike på raser, Flaten jeg hadde var helt perfekt for meg, men tror ikke jeg vil ha det igjen med det første av forskjellige grunner.

De rasene jeg nå ser på mest er Aussie, Kelpie og BC.

Hva jeg kan gi en hund:

Hundene mine bor inne med meg, de er familiemedlemmer til det fulle.

Jeg bruker de fleste formiddager til hundene, enten tur eller trening.

Fellestreninger 1-2 ganger i uka

Når de er hjemme alene er det enten i eget rom eller hundegård.

Hovedgrenen vil være lydighet, men vil begynne med bruks igjen.

Det jeg vil ha i en hund:

Jeg vil ha en lettlært(vet dette går på individet) hund

sosial, men gjerne ikke retriever sosial

Bør tåle rolige dager uten å gå på veggene(dette har også med individ og opplæring og gjøre)

Hva tror dere?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Skyt meg gjerne om dette ikke stemmer, men er ikke kepliene særlig sosiale dyr? Utenom det synes jeg kelpie kunne passet fint inn hos deg :) Uten å kjenne sånn veldig godt til rasen :lol:

Jeg synes en snerten og frekk belger hadde passet jeg! :) Sosialt sett er de mer "care" enn kelpiene, men de skal ikke være redde eller aggressive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg gjerne om dette ikke stemmer, men er ikke kepliene særlig sosiale dyr? Utenom det synes jeg kelpie kunne passet fint inn hos deg :) Uten å kjenne sånn veldig godt til rasen :lol:

Jeg synes en snerten og frekk belger hadde passet jeg! :) Sosialt sett er de mer "care" enn kelpiene, men de skal ikke være redde eller aggressive.

Min kelpie er sosial hvertfall :) De fleste jeg har møtt også. men tror det kan gå litt på linjer, samt at det ikke vil forstyrre dem når de jobber. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpiene er sosiale ja, det skal de i alle fall være. Men jeg syns de er det på en annen måte enn retrievere. Mens en sosial retriever mååå løpe bort til mennesker for å hilse, er det mye lettere å få kelpien til å gå rett forbi eller jobbe selv om det er folk i nærheten. Men får de lov til å hilse er det minst like mye baluba. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpiene er sosiale ja, det skal de i alle fall være. Men jeg syns de er det på en annen måte enn retrievere. Mens en sosial retriever mååå løpe bort til mennesker for å hilse, er det mye lettere å få kelpien til å gå rett forbi eller jobbe selv om det er folk i nærheten. Men får de lov til å hilse er det minst like mye baluba. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi har ikke knekt koden der :P Vegas måååå hilse. men er enklere å hindre og myyyye enklere å hente inn enn det hypersosiale prikkedyret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke knekt koden der :P Vegas måååå hilse. men er enklere å hindre og myyyye enklere å hente inn enn det hypersosiale prikkedyret ;)

Jeg sa ikke det kom av seg selv. :P Men som du sier - det er enklere å hindre og enklere å få tilbake. De lukker ikke ørene selv om de ser et menneske liksom. :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det sånn? Jo fordi en retriever er mer sta, og mer egenrådig enn en kelpe. Gjeterhunder skal dirigeres, retrieverene skal kunne jobbe litt på egenhånd.

Det bare slo meg som åpenbart fra en "bystander position" :P

Ellers har jeg ingen tips. Digger kelpien minus störrelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor er det sånn? Jo fordi en retriever er mer sta, og mer egenrådig enn en kelpe. Gjeterhunder skal dirigeres, retrieverene skal kunne jobbe litt på egenhånd.

Det bare slo meg som åpenbart fra en "bystander position" :P

Ellers har jeg ingen tips. Digger kelpien minus störrelsen :)

Det vet jeg godt :) har hatt både golden og flat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg godt :) har hatt både golden og flat :)

Vakke ment som at du ikke forstod, fölte bare det "hörte til" i informasjonsflyten.

Er klar over det - står jo til og med rett til venstre her for alt du skriver :P (Du må legge til lundehunden da vel!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakke ment som at du ikke forstod, fölte bare det "hörte til" i informasjonsflyten.

Er klar over det - står jo til og med rett til venstre her for alt du skriver :P (Du må legge til lundehunden da vel!)

Haha, helt glemt å endra på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de tre rasene du nevner så foretrekker jeg kelpien fordi 1) den er godt kartlagt når det kommer til helse om mentalitet, og 2) den er godt representert med arbeidsresultater i forskjellige hundesporter.

Jeg kjenner noen få veldig trivelige bcer som jeg absolutt kunne hatt i hus, men dessverre så kjenner jeg til veldig mange av rasen som jeg aldri ville hatt i hus.

Aussie skal jeg ikke uttale meg om, det er ikke en rase for meg.

Tidligere hadde jeg labrador av jaktlinjer, hun hadde veldig mye til felles med kelpien når det kommer til arbeidsmoral, fokus og intensitet. Selvsagt et skille på jakt/gjeting, men eller så synes jeg at de er relativt sammenlignbare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine bor inne med meg, de er familiemedlemmer til det fulle.

-En aussie trives best med familien sin.

Jeg bruker de fleste formiddager til hundene, enten tur eller trening.

-Helt kurant for en aussie, den er aktiv og liker å bruke seg.

Fellestreninger 1-2 ganger i uka

-Høres bra ut, en aussie kan fint være med på fellestrening bare den vennes til det fra den er valp - som alle andre hunder.

Når de er hjemme alene er det enten i eget rom eller hundegård.

-Har ikke noe å si hvor aussien oppholder seg når den er alene. Men vær obs på at en aussie lett kan vokte hundegården -du hører det om det kommer noen fremmende på tomta!

Hovedgrenen vil være lydighet, men vil begynne med bruks igjen.

-Helt perfekt for en aussie!

Jeg vil ha en lettlært(vet dette går på individet) hund

-Aussien er generellt lettlært, men kan være staere og seigere enn f.eks bc og kelpie- har jeg intrykk av.

Sosial, men gjerne ikke retriever sosial

-Generellt er aussier relativt sosiale. Jeg kjenner fler sosiale aussier, enn reserverte aussie. Sosialisering har mye å si her, og også linjer. Men generellt er aussier sosiale med mennesker.

Bør tåle rolige dager uten å gå på veggene(dette har også med individ og opplæring og gjøre)

- Null problem så lenge du venner hunden til det, og at det ikke er noe gærent i huet på bikkja.

Jeg synes aussie kan passe deg og dine fremlagte kriterier godt. En aussie er en vakker, middelstor aktiv og krevende rase. Det er hovedsakelig vokterinstiktet som gjør den krevende, da dette kan slå ut helt feil om man ikke er klar over hvilket instikt en aussie besitter. Den er tøff og har gåpå mot, ''rett frem samma hva jeg støter på'' mentalitet. Aussien er en slik hund du stort sett kan bruke til den hundesporten du vil, LP, Agility og Bruks er vel de grenene den gjør seg best virker det som. Den er også meget vakker, og det er gøy å stille ut aussie. Den kan kreve endel pelsstell om du skal stille den, og den røyter mye når den først røyter. De aller fleste aussier er faktisk såppass navla i huet at de klarer å være hjemme alene en hel arbeidsdag, ha fridager, og dager uten trening -uten å klikke i vinkel. Men i sammenlikning med f.eks border collie og kelpie, er nok aussien mer sær, sta og vrang. En meget humoristisk og kjapt tenkende rase, noe som gjør at du må ligge litt foran hunden, og at aussien ofte kan oppfattes som sleip.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...