Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie nå, Malle neste! (?)


Superbikkja
 Share

Recommended Posts

Jeg opplevde ikke mangel på treningsområder i Oslo.

Jeg opplevde faktisk at det var lettere å stimulere hundene mentalt i Oslo. Nå finnes det inngjerdede løpegårder sentralt i byen, så det var faktisk lettere å la de løpe løse i båndtvangstiden der også.

Belgerklubben + flere har/ hadde brukstreningene sine i Maridalen.

Reisevei får man uansett hvor man bor, det er gjerne lengre avstander på bøgda.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det å bo i Oslo skal være negativt med brukshund?

Det er flere treningsmiljøer, flere treningsområder og flere mentale utfordringer.

Huh, hvor har vi inngjerdede løpegårder i Oslo? Vet bare om den lille barnehagen i Torshovparken og fengselsparken, begge helt uoffisielle, ganske trange, og med varierende klientell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne Oslo-diskusjonen jeg. Ts han en bc nå, og jeg regner med at hun selv kan vurdere om hun har tid til en krevende hund til. Det er da ikke antall timer trening/tur som gjør en malle mer krevende enn en bc (litt avhengig av individ da, jeg kjenner til noen rimelig daffe bcer også :P ). Det er i drifter den største forskjellen ligger, og da ser jeg ikke at det er noen forskjell på de to rasene ifht hvor lang vei man har til jobb eller turområde? Det er vel mer ett spørsmål om man klarer å kontrollere og styre hunden. Det settes enda større krav til det i ett tett befolket område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne Oslo-diskusjonen jeg. Ts han en bc nå, og jeg regner med at hun selv kan vurdere om hun har tid til en krevende hund til. Det er da ikke antall timer trening/tur som gjør en malle mer krevende enn en bc (litt avhengig av individ da, jeg kjenner til noen rimelig daffe bcer også :P ). Det er i drifter den største forskjellen ligger, og da ser jeg ikke at det er noen forskjell på de to rasene ifht hvor lang vei man har til jobb eller turområde? Det er vel mer ett spørsmål om man klarer å kontrollere og styre hunden. Det settes enda større krav til det i ett tett befolket område.

Det er ingen som har sagt at TS ikke klarer med en malanois - tvert i mot ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentralt og sentralt fru Blom.. jeg bodde nesten 30 år i Bærum, jobbet i byen. Kanskje jeg bodde krøkkete til, men jeg brukte aldri mindre enn 1 time til/fra jobb/studier. Nå var det jo ikke T-bane den gangen, men Kolsås-banen med sine zilliard holdeplasser - tok evigheter. Bussen var ikke stort bedre, særlig ikke da vi bodde i Lommedalen og køen gjennom Bekkestua begynte rundt Godt Håb på gode dager og Kolsås-bakken på dårlige dager.. Og mennesketettheten, inkl hunde-eiere av variererende karakter, i alle friluftsområder.. djeeze.. Sistnevnte er jo kommet i senere tid. For 30 år siden hadde Bærum langt færre innebyggere og var et riktig idyllisk sted, reiseveien var den samme men det var alltid kort til steder å gå tur. Utbygginger øker reisetider og avstand til skog&mark.

Vedr malle/ikke malle tror jeg dog det kommer an på eieren om den oppfattes som en egnet hund eller ei. Jeg vet at mine kelpier hadde stortrivdes i by - så mye mer spennende og interessant for dem enn trøtte trege skauen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, hvor har vi inngjerdede løpegårder i Oslo? Vet bare om den lille barnehagen i Torshovparken og fengselsparken, begge helt uoffisielle, ganske trange, og med varierende klientell...

Jeg brukte den bak garasjeannlegget på politihuset og den på Grønlandstorg. Den på Grønland må man ha nøkkel til, så der gjelder det å kjenne folk eller å spørre om man kan være med når det er folk der.

Nei, det er ikke det samme som å ha hunden løs i skogen, men all den tid det ikke er lov å ha hunden løs i skogen 4 mnd i året er det et bedre alternativ enn jeg har funnet på bøgda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjentatt meg selv for 3 gang, jeg har ingen interesse av å detaljplukke i tidsbruken i en tråd som uansett ikke handler om det :)

Jeg tar kun opp tidsaspektet. For 4-5-6 gang nå :P

Veldig OT, men... ehhhhhhh :whistle:

:P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men... ehhhhhhh :whistle:

:P

Irriterer meg når folk påstår jeg har sagt ting jeg ikke har, klarer ikke holde kjeften om det :)

Forøvrig - hovedpoenget med det du uthevet var egentlig at jeg ikke ser poenget med å gå ned i detaljer (type det tar 25,6 minutter å ta trikken fra sentrum av oslo til xxxyyyzzz, før du bytter til buss som tar 18,2 minutter og deretter enda en buss på 9,1 minutt…..) av tidsbruk - når det er en god ide å holde praten generell (det tar ca 60 minutter å komme seg på jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid, lokasjon, bil/ikke bil, kollektivtransport etc er vell stort sett ting som går mer på generelt hundehold mer enn rase. Det finnes fordeler med å bo i byen og det finnes ulemper, det samme gjelder på "landet". Det er noen ganger mer "prakk" med hund enn uten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den bak garasjeannlegget på politihuset og den på Grønlandstorg. Den på Grønland må man ha nøkkel til, så der gjelder det å kjenne folk eller å spørre om man kan være med når det er folk der.

Nei, det er ikke det samme som å ha hunden løs i skogen, men all den tid det ikke er lov å ha hunden løs i skogen 4 mnd i året er det et bedre alternativ enn jeg har funnet på bøgda :)

Det forklarer jo en sak eller to ja. :) Det er jo en haug med friområder, men ingen ordentlige gode inngjerdede områder, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men da så, da er det jo bare for alle å få seg en skokk med alaskan huskies og greyhounds, for det er jo verdens smaleste sak å bo midt i oslo med fulltidsjobb og allikevel ha tid til å mosjonere og trene hundene :) Poenget er enda TIDSKLEMMA, men det er vel hakket viktigere å kverulere seg fram til at det kanskje tar 10-15 minutter mindre enn man kanskje slumpet til å si å komme seg til marka :P Nå har jeg gjentatt meg selv for 3 gang, jeg har ingen interesse av å detaljplukke i tidsbruken i en tråd som uansett ikke handler om det :)

Men altså, MÅ man dra til marka for å trene hund hver dag da? Jeg bor rett ved skogen, men går likevel ikke i den daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Herrefred..... dama har erfaring med BC - ønsker seg noe annet, har kjennskap til Malle - hva **** er oddsen for at hun ikke vil lykkes?

Kjøp deg malle om det er det du ønsker deg, de aller fleste er - tross høye drifter - trivelige hunder som fungerer godt i det daglige!

Som med ALLE raser, vær nøye på valg av oppdretter og ikke la deg blende av menn med piggtråd under arma som har maller som spinner rundt ytterst i lina og hyler av reint skjær stress - en sånn malle vil du ikke ha. :)

Men maller er fiiiiiiiiiine :) og uansett hvor du bor så tror jeg det går bra, alt kommer helt og holdent an på oppdragelsen - vel, i alle fall det meste. Om du vet du skal gå tur i bykjernen og ferdes i områder som er tett befolket - så er det jo ikke nødvendig å kjøre bikkja så høyt opp i stress at den bikker liksom, da legger man læringen i forhold til det sant. Og med en god malle så burde det være fullt mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...