Gå til innhold
Hundesonen.no

Importerte hunder skaper rabies-frykt


Artemis
 Share

Recommended Posts

Ja og nei synes jeg. Sjansen for å bli smittet er jo fremdeles svært liten, men hvis man først blir smittet så har det jo svært alvorlige konsekvenser.

Sant det, men om man blir bitt av en slik "mistenkelig" hund og setter igang behandling med en gang så er det jo mye rimeligere enn at alle landets veterinærer skal løpe ut og vaksinere seg. Jeg synes det er helt mongo at man skal vaksinere seg mot rabies i et land det ikke finnes og risikoen for å få sykdommen er så liten at den knapt kan sees med mikroskop.

Her i Ungarn finnes det rabies i rev, men har aldri hørt snakk om at vi må vaksinere oss. Har hatt et par "mistenkelige" tilfeller innom klinikken, men de har vært i streng isolasjon og siden vi ikke har hørt noe så vil jeg tro at det ikke var rabiestilfeller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det handler om risiko yrker. Veterinærer og andre som gjerne håndterer dyr som første instans og ved sykdom vil helt klart være i en risiko gruppe.

På lik linje som hundeførere i utenlandstjeneste blir vaksinert mot rabies, men ikke øvrig militærpersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om risiko yrker. Veterinærer og andre som gjerne håndterer dyr som første instans og ved sykdom vil helt klart være i en risiko gruppe.

På lik linje som hundeførere i utenlandstjeneste blir vaksinert mot rabies, men ikke øvrig militærpersonell.

Jada, de har nok sikkert vurdert det opp og ned og i mente. Men jeg synes fremdeles det virker ganske heftig. Men det er ikke SÅ mange importhunder her, og om man har en sånn så er det jo like greit å ta forhåndsregel med f.eks munnkurv. Jeg er ikke noe fan av å vaksinere meg, jeg.. så det gjenspeiler det kanskje litt, men heldigvis så er jo ikke en anbefaling et krav :)

(før jeg tolkes helt feil - jeg er IKKE antivakser bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man som veterinær at hunden er importert da liksom? Hvis ikke eier sier noe om det, er det ikke mulig å vite, ergo kan det være skummelt.

Rabies kan også ligge i hunden i LANG tid før det bryter ut, og da har eier kanskje "glemt" at den er importert, for den kan vel ikke få sykdomsutbrudd da lenger??

Stemmer for vaksine, jeg. Blir du først bitt, og ikke vet det er en importhund og tar kun stivkrampesprøyte, da er du DØD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt interessant at veterinærer tilsynelatende er hakket mer hysteriske i forhold til dette med rabies og bli bitt enn hva vi som jobbet på karantenestasjonen var. Så vidt jeg husker, er du ikke nødvendigvis DØD om du blir bitt av en hund som bærer rabiessmitte, men DA haster det å få rabisvaksina.

Tror ikke noen eiere glemmer - hverken med eller uten gåseøyne - at hunden er importert (for rasehunder er jo det et kvalitetsmerke, uavhengig av hvor ræva bikkja er.. Rart det er helt omvendt på gatehunder..), men hvis behandlingen de får står til holdningene folk har til importerte blandingshunder (for vi snakker aldri noen gang om våre importere stamtavle-hunder, gjør vi vel?), så hadde fader meg ikke jeg sagt noe heller.

Rabies ligger vel neppe i hunden i LANG tid heller, så vidt jeg husker var det en grunn til at det var 4 mnd på karantenestasjon og 2 mnd hjemmekarantene (som jeg VEIT har blitt brutt av eiere av RENRASEDE hunder.. Men DE er jo selvsagt ikke syke..).

Ja, rabies er en alvorlig sjukdom. Ja, får du rabies, så er du død. Får hunden din rabies, så er den død. Rabies er dog ikke den eneste sykdommen importhunder - og jeg velger å ikke skille mellom gatehunder og rasehunder, for vi VEIT at det jukses på rasehunder også! - kan dra med seg. Jeg er mer redd for snyltedyr enn rabies, rabies er forholdsvis enkelt å begrense det, og når vi ser hvor innmari vanskelig det er for folket også her på sonen bare å gi bikkja si en markkur etter utenlandstur, så syns jeg denne ovenfra og ned-holdningen man har ovenfor de som importerer en blandingshund er latterlig og hyklersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nyansere litt til alle som mener at det er hysterisk av veterinærer (og veterinærstudent) å vaksinere seg mot rabies så har det til tider vært vanskelig det siste året å få tak i rabiesvaksine til menneske. En bekjent var i India før jul og slet med å få tak i vaksina. Blir man bitt av en hund med rabies så er det neppe spesielt gøy å måtte bruke tid på å lete etter en vaksine.

I tillegg så skjønner jeg ikke helt at dere gidder å lage noen sak ut av det her. I Norge har vi generelt en tradisjon for å være føre var, og alle signerer skriftlig på at de har gyldig stivkrampesprøyte når de begynner på NVH. Med patologien på rabies synes jeg overhodet ikke det er rart at man skal være føre var på rabiesvaksinering også. Synes det er fryktelig rart at man føler det er nødvendig å lage et diskusjonstema av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nyansere litt til alle som mener at det er hysterisk av veterinærer (og veterinærstudent) å vaksinere seg mot rabies så har det til tider vært vanskelig det siste året å få tak i rabiesvaksine til menneske. En bekjent var i India før jul og slet med å få tak i vaksina. Blir man bitt av en hund med rabies så er det neppe spesielt gøy å måtte bruke tid på å lete etter en vaksine.

I tillegg så skjønner jeg ikke helt at dere gidder å lage noen sak ut av det her. I Norge har vi generelt en tradisjon for å være føre var, og alle signerer skriftlig på at de har gyldig stivkrampesprøyte når de begynner på NVH. Med patologien på rabies synes jeg overhodet ikke det er rart at man skal være føre var på rabiesvaksinering også. Synes det er fryktelig rart at man føler det er nødvendig å lage et diskusjonstema av det.

Skal jeg være ærlig, er ikke veterinærene det jeg bekymrer meg mest for OM vi skulle få rabies til landet, jeg er mer bekymra for hunden min. Jeg er også forholdsvis sikker på at OM du blir bitt av en infisert hund, så klarer ett eller annet sykehus i nærheten hoste opp vaksina til deg rimelig fort.

Hvor reell er faren for at du en dag på jobb blir bitt av en rabiesinfisert hund, sånn egentlig? De aller fleste hunder biter faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer er vel faktisk at om en veterinær blir bitt, så er det ikke sikkert man vet at hunden som bet har rabies. Det er ikke noe vi tenker så mye på og bekymrer oss her til lands, og man tenker kanskje ikke på å ta rabiesvaksinen innen den tiden den må taes etter et bitt av en rabiesinfisert hund. Og da vil det kanskje være for sent innen man vet at det faktisk var rabies hunden hadde...

Som hundeeier omgås man med dyr, og man blir anbefalt å ta stivkrampe. Veterinærer omgås syke dyr, og at det en dag kommer inn en hund med rabies vet de ikke med sikkerhet før de har tatt prøver. Så hvorfor er det så galt om veterinærer vaksineres mot dette? Det er en mye større risiko i yrket de har enn som den vanlige hundeeieren i gata.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemer er vel faktisk at om en veterinær blir bitt, så er det ikke sikkert man vet at hunden som bet har rabies. Det er ikke noe vi tenker så mye på og bekymrer oss her til lands, og man tenker kanskje ikke på å ta rabiesvaksinen innen den tiden den må taes etter et bitt av en rabiesinfisert hund. Og da vil det kanskje være for sent innen man vet at det faktisk var rabies hunden hadde...

Som hundeeier omgås man med dyr, og man blir anbefalt å ta stivkrampe. Veterinærer omgås syke dyr, og at det en dag kommer inn en hund med rabies vet de ikke med sikkerhet før de har tatt prøver. Så hvorfor er det så galt om veterinærer vaksineres mot dette? Det er en mye større risiko i yrket de har enn som den vanlige hundeeieren i gata.

Da vi diskuterte dette på karantenestasjonen, så ble det til at vi ble enige om at om vi ble bitt, så dro vi til nærmeste sykehus og fikk vaksine da, uavhengig av om det var påvist rabies eller ikke hos hunden som beit. Jeg kan ikke se at det skal være så veldig mye vanskeligere for veterinærer å gjøre det sånn, for som sagt - hunder flest biter ikke. Av de få hundene som biter, er sannsynligheten for at en av de har rabies svært liten, importert gatehund eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi diskuterte dette på karantenestasjonen, så ble det til at vi ble enige om at om vi ble bitt, så dro vi til nærmeste sykehus og fikk vaksine da, uavhengig av om det var påvist rabies eller ikke hos hunden som beit. Jeg kan ikke se at det skal være så veldig mye vanskeligere for veterinærer å gjøre det sånn, for som sagt - hunder flest biter ikke. Av de få hundene som biter, er sannsynligheten for at en av de har rabies svært liten, importert gatehund eller ei.

Jeg vet ikke om det er så uvanlig at veterinærer blir bitt, jeg... Så jeg ser ikke helt problemet om en anbefaling om vaksinering for landets veterinærer.

Og viss det kan være dårlig tilgang til vaksiner, så er det litt for dumt å gamble med at man skal komme seg til et sykehus som har vaksiner innen relativt kort tid.

Jeg ser virkelig ikke problemet med anbefalingen. Hvorfor bør de IKKE vaksinere seg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er så uvanlig at veterinærer blir bitt, jeg... Så jeg ser ikke helt problemet om en anbefaling om vaksinering for landets veterinærer.

Og viss det kan være dårlig tilgang til vaksiner, så er det litt for dumt å gamble med at man skal komme seg til et sykehus som har vaksiner innen relativt kort tid.

Jeg ser virkelig ikke problemet med anbefalingen. Hvorfor bør de IKKE vaksinere seg?

Min personlige erfaring er at det er relativt vanlig at veterinærer/assistenter blir bitt. Jeg har selv blitt bitt til blods av verdens snilleste bichon som fikk panikk når jeg skulle hjelpe til med å fjerne flått fra ansiktet dens. I tillegg er det relativt mange hunder og katter som har bitt etter meg når de har blitt holdt fast for blodprøvetagning og sprøyter. Jeg tror ikke jeg kommer på en eneste veterinær jeg kjener som ikke har blitt bitt av en hund på ett tidspunkt. Mtp. at en veterinærer generelt håndterer syke dyr, og ofte gjør ting som kan oppfattes som ubehagelig for hunden er det nok oftere enn man skulle tro at de blir bitt.

Jeg ser heller ikke problemet. I USA og Canada vaksinerer dyrehelsepersonell seg mot rabies. Det er en sprøyte med få bieffekter. Riktignok er den relativt dyr, men på NVH har vi i hvert fall foreløpig fått beskjed om at vi må dekke sprøyta selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser virkelig ikke problemet med anbefalingen. Hvorfor bør de IKKE vaksinere seg?

Bare fremhever denne enda en gang, for jeg skjönner heller ikke problemet med å vaksinere seg mot rabies. Halve familien min er vaksinert etter rabiesutbruddet på Svalbard, de ble hverken dårlige eller noe av vaksinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er "Importerte hunder skaper rabiesfrykt", men det har til nå ikke vært et eneste rabies-utbrudd på fastlandet, har det vel? Så hvor reell er den frykten?

Hvis man har problemer med tilgangen til vaksina i tillegg, så klarer jeg ikke helt å se poenget med å vaksinere seg "for sikkerhets skyld" heller, da bør vel de vaksinene som finnes, være tilgjengelig i tilfelle noen blir bitt da. Det må da være kjipt å bli bitt og det ikke er noen vaksine tilgjengelig fordi alle veterinærstudentene plutselig har rabiesfrykt, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min personlige erfaring er at det er relativt vanlig at veterinærer/assistenter blir bitt. Jeg har selv blitt bitt til blods av verdens snilleste bichon som fikk panikk når jeg skulle hjelpe til med å fjerne flått fra ansiktet dens. I tillegg er det relativt mange hunder og katter som har bitt etter meg når de har blitt holdt fast for blodprøvetagning og sprøyter. Jeg tror ikke jeg kommer på en eneste veterinær jeg kjener som ikke har blitt bitt av en hund på ett tidspunkt. Mtp. at en veterinærer generelt håndterer syke dyr, og ofte gjør ting som kan oppfattes som ubehagelig for hunden er det nok oftere enn man skulle tro at de blir bitt.

Jeg ser heller ikke problemet. I USA og Canada vaksinerer dyrehelsepersonell seg mot rabies. Det er en sprøyte med få bieffekter. Riktignok er den relativt dyr, men på NVH har vi i hvert fall foreløpig fått beskjed om at vi må dekke sprøyta selv.

Nettopp! Det inntrykket jeg har av hundebitt på veterinærkontoret også.

Overskriften er "Importerte hunder skaper rabiesfrykt", men det har til nå ikke vært et eneste rabies-utbrudd på fastlandet, har det vel? Så hvor reell er den frykten?

Hvis man har problemer med tilgangen til vaksina i tillegg, så klarer jeg ikke helt å se poenget med å vaksinere seg "for sikkerhets skyld" heller, da bør vel de vaksinene som finnes, være tilgjengelig i tilfelle noen blir bitt da. Det må da være kjipt å bli bitt og det ikke er noen vaksine tilgjengelig fordi alle veterinærstudentene plutselig har rabiesfrykt, liksom.

Om landets veterinærer ønsker dette så skal du ikke se bort ifra at det bestilles inn til dette formålet. Problemet med vaksiner tilgjengelig har sikkert noe med hvor sjeldent vi trenger det, holdbarhet og antakeligvis kostnader ved å bare kaste vaksiner. Så tror neppe det at landets veterinærer blir vaksinert skaper en større mangel på dette.

Det har blitt såpass vanlig å importere hunder, gatehunder, oppdrettshunder, ja, hunder generelt. Og det finnes de som gir f. og importerer uten å ha sitt på det rene. Så hvorfor skal ikke de som omgås fremmede, syke hunder daglig beskytte seg mot rabies? Det er en grunn til at det fryktes.

Så igjen, jeg ser ingen grunn til ikke å vaksinere seg.

Edit: Om dette hadde vært en vaksine som var kastet sammen, og lite testet, så hadde jeg skjønt det. Men vaksinen er noe vi har hatt i mange år. Og ikke som svineinfluensavaksinen som ble hastelaget og gjorde mange syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner sterkt med at hvis veterinärer og vet-studenter velger å vaksinere seg, så bestilles det inn nok doser til alle I TILLEGG TIL nöd-lager. Ergo er det en stråmann man kreerer.... Det finnes ingen god grunn til å ikke gjöre det, hvis risikoen öker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor reell er faren for at du en dag på jobb blir bitt av en rabiesinfisert hund, sånn egentlig? De aller fleste hunder biter faktisk ikke.

Nei, heldigis ikke. Men gatehundene som importeres har jo ikke akkurat kjent mental status, ikke rent sjeldent at de har noen skruer løs. De har jo ofte noen kolli bagasje med seg og er ikke vandt med håndtering. Så det er vel ikke helt usannsynlig at noen av de kan komme til å bite og mtp. hvor mye juks og fanteri det er med disse hundene, så er det vel ikke direkte dumt å vaksinere seg mot rabies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heldigis ikke. Men gatehundene som importeres har jo ikke akkurat kjent mental status, ikke rent sjeldent at de har noen skruer løs. De har jo ofte noen kolli bagasje med seg og er ikke vandt med håndtering. Så det er vel ikke helt usannsynlig at noen av de kan komme til å bite og mtp. hvor mye juks og fanteri det er med disse hundene, så er det vel ikke direkte dumt å vaksinere seg mot rabies.

Seriøst? Det har da ikke importerte rasehunder heller. Et av kriteriene for å kunne ta inn valper under 3 mnd var at de ikke hadde vært utenfor oppdretters eiendom og derfor ikke var utsatt for rabiesrisiko, ikke sant? Hvor mange oppdrettere har holdt den 100 %? Å anse juks og fanteri som forbeholdt gatehundene, er i beste fall naivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Det har da ikke importerte rasehunder heller. Et av kriteriene for å kunne ta inn valper under 3 mnd var at de ikke hadde vært utenfor oppdretters eiendom og derfor ikke var utsatt for rabiesrisiko, ikke sant? Hvor mange oppdrettere har holdt den 100 %? Å anse juks og fanteri som forbeholdt gatehundene, er i beste fall naivt..

Gjør noen det? Juks og fanteri foregår overalt, hele tiden, det. Men nå er det engang sånn at store deler av gatehundimporten er juks og fanteri satt i system. Smittepresset en gatehund utsettes for er noe ganske annet enn det den gjengse rasehund utsettes for.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...