Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotoshoot med løve og sprettball


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Utrolige fine bilder du har tatt :ahappy: også av ridgeback da! Dåner litt her

Syntes dog det var litt merkelig at snuten ble blurry, at bare øynene og litt rundt var i fokus. Jeg fant det litt forstyrrende :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Smak og behag det fokuset :P Jeg synes det er nydelig at det bare er øyne i fokus, men jeg skjønner at andre kan synes det er litt,, rart?

Her er hele Kovu i fokus:

tumblr_n232bpuLjA1t3vqyno1_500.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Pirk i vei :P

Ok, nå tar jeg deg på ordet altså! Ikke ta det personlig eller bli fornærmet eller noe, for jeg finner lett ting å pirke på. :P Og jeg vil bare gi deg noen råd så du skal få til best mulig bilder til CV-en din. :)

Nr 1+2: Generelt sett når det gjelder hundebilder: Ta av bånd, halsbånd og seler! :P Enkelt brunt skinnhalsbånd på ensfarget brun hund går til nød an, men stort sett er hundene finest når de er nakne. :P Det gjelder alle bildene hvor de har på sele og halsbånd. Bilde nr 2 - fokuset kunne vært mer på øynene. Vet det er vanskelig å få til når man bruker stor blenderåpning, men like fullt.

Nr 3: Syns det blir litt for trangt rundt Kovu (hele øret er f.eks. ikke med) ift den vinkelen/utsnittet du velger. Fokuset er heller ikke på øynene.

Nr 4: Dette var bedre enn det forrige, men kanskje litt … intetsigende? Jeg vet ikke helt… Det blir jo smak og behag. Men for meg er det litt sånn at hvis jeg skal ha et portrettbilde av hunden vil jeg helst at den ser inn i kamera. Hvis det er et bilde hvor hunden sær litt drømmende eller oppmerksomt ut av bildekanten vil jeg helst at hunden skal "ha litt plass å se på", altså litt mer luft til venstre for Kovu i dette tilfellet.

Nr 5: Artig vinkel og søte fine rynker. :wub: Kunne nesten tatt det litt mer ovenfra, eller hatt litt mer luft over hodet kanskje?

Nr 6: Fint syns jeg! Men det var det der halsbåndet da. :icon_redface:

Nr 7+8: Begge disse blir litt intetsigende for meg. Syns egentlig du kunne brukt mindre blenderåpning så det ble mindre blurry og lettere å feste blikket.

Nr 9: Haha! Artig bilde - men vet ikke helt om det er noe å legge ved en søknad til fotoskole?

Nr 10: Sela er tatt av! Yay :D Dette var herlig, men siden jeg er pirkete skulle jeg ønske at det var litt mer fokus på øyet nærmest kamera.

Nr 11: Litt uskarpt over øynene.

Nr 12: Søting! Det blå kobbelet irriterer meg litt + hele høyrefoten til Odin burde vært med.

Nr 13: Se her ja, her bruker du vel litt mindre blenderåpning? Uten at det har noe å si for bakgrunnen syns jeg, men det gjør det litt lettere å få godt og riktig fokus. Syns dette er det beste, tror jeg. Hvis Simira bare hadde flyttet foten sin litt, så. :teehe:

Herlighet, føler meg skikkelig slem nå. :P Men jeg tenker at de bildene du bruker bør jo være så gode som overhodet mulig, de aller beste bildene du er i stand til å ta pr dags dato på en måte? De bør vise at du har et blikk og en formidlingsevne, selv om de ikke nødvendigvis er hundre prosent perfekte (hadde de vært det hadde du vel ikke trengt å studere foto. ;) ). Jeg kjenner jeg er bittelitt skeptisk til å bruke disse bildene. De er veldig flotte bilder som viser hundenes personlighet og er artige for hundeeier å ha - men om de egner seg til en CV er jeg ikke nødvendigvis sikker på. Det er flere ting som gjør det - for det første syns jeg ikke lyset er ideelt til portrettfotografering av hunder. Det grå, dunkle lyset vi har nå om dagen er derimot spennende å bruke til andre ting (f.eks. litt urbane bilder). For det andre tror jeg at portrettbilder av hunder fort blir litt "kjedelig" med mindre det er noe spesielt ved dem. Som sagt - veldig fine bilder for eier å ha, men for en som skal vurdere deg som en eventuell kandidat tror jeg det vil være mer spennende, imponerende og interessant med en hund som er mer "caught in a moment". Litt mer action, fart, lek, litt mindre oppstilt. Det bildet hvor Odin står på bakbena syns jeg er det mest spennende, selv om det mangler et par tær og slikt. Tenk deg bilder av barn; Portrettbilder tatt hos skolefotografen er gørrkjedelige, mens barn som leker og er seg selv blir fine fotomotiv. Men man kan også ta portrettbilder av barn som både blir fine, interessante og viser barnet (og dets personlighet) på en god måte.

Jeg syns det er spennende at du leker litt med blenderåpning og fokus, men tror du i enda større grad kan prøve deg fram for å finne ut hva som fungerer best i hvilke situasjoner. For eksempel er det nok greit med litt mindre blenderåpning med en gang det begynner å bli bevegelse involvert (som på noen av bildene av Odin). ;)

Håper jeg ikke var for hard i kritikken nå, mener det bare godt! :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt når man tar hundebilder, synes jeg man skal fjerne seler og halsbånd og slikt. Det virker fort forstyrrende med slike remedier på bildene.

Bildene virker litt statiske, synes jeg, men det bildet under her var bra - der fikk du litt liv i bildet (eller i hunden kanskje) :). Du kunne kanskje klonet bort skoen til venstre på det bildet om du skal bruke det i en CV. Ellers synes jeg du mister litt av kontakten med hundene - hundene har fokus på eier antar jeg, men da forsvinner noe av den personlige kontakten med fotografen. Jeg ville forsøkt å få hundene til å se litt mer på deg som fotograf, f eks ved at eier står mer rett bak deg?

tumblr_n2318pBD4F1t81g0so1_1280.jpg

Edit: Forøvrig er jeg enig med Ingvild :). Hun har gitt deg gode og konstruktive kritikker :).
Om jeg skulle brukt noen av bildene på en CV ville jeg gått for det jeg har vist i dette innlegget - men fjernet skoen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nå tar jeg deg på ordet altså! Ikke ta det personlig eller bli fornærmet eller noe, for jeg finner lett ting å pirke på. :P Og jeg vil bare gi deg noen råd så du skal få til best mulig bilder til CV-en din. :)

[klipp]

Håper jeg ikke var for hard i kritikken nå, mener det bare godt! :)

Jeg er helt enig! (I det meste :P)

Tror nok ikke jeg kommer til å bruke noen av disse (kanskje noen av de som ikke ville laste seg opp), er helt enig i at halsbånd/seler ødelegger en del, men noen ganger må man ha på sele/halsbånd :)

Blenderen måtte bli stor, fordi det var så utrolig mørkt og ekkelt ute i går. Det var vanskelig å få lukkeren høy nok til å ta mindre oppstilte bilder uten å drepe kvaliteten med høy ISO :hmm:

Men som sagt, er jo for treningens skyld :) Jeg har jo nettopp kjøpt meg nytt kamera i tillegg, og vi har ikke blitt så godt kjent enda :D Det blir nok bedre litt etter hvert :)

Håper det blir sol snaart. Da kan jeg prøve meg på fartsbilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiine hundene mine!

Bildene er ikke helt topp, men så får man si at det var elendige lysforhold også! Det var innimellom regnbygene på torsdag ettermiddag. :P

Enig i det med nakne hunder, og Kaja må ha minst 100 bilder av naken Odin (hvordan ble dekk- og oppstillingsbildene av dem forresten?). For Kovu er naken dessverre ikke et alternativ utenfor godt inngjerdede områder... Men jeg har et sted vi kan prøve det når det blir sol. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blenderen måtte bli stor, fordi det var så utrolig mørkt og ekkelt ute i går. Det var vanskelig å få lukkeren høy nok til å ta mindre oppstilte bilder uten å drepe kvaliteten med høy ISO :hmm:

Men som sagt, er jo for treningens skyld :) Jeg har jo nettopp kjøpt meg nytt kamera i tillegg, og vi har ikke blitt så godt kjent enda :D Det blir nok bedre litt etter hvert :)

Jeg holdt på å kommentere dette med lyset da dere avtalte å møtes så seint på ettermiddagen. Ikke akkurat optimale forhold for gode bilder nei :).

Men du har et Nikon D610, har du ikke? Hvilket objektiv har du brukt? Kameraet tåler ganske høy ISO uten at det går ut over kvaliteten - på den annen siden kan man også bevisst bruke ISO-støy som en artig effekt på bildene, men det egner seg helst i sort/hvitt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bildene etterbehandlet? En del av dem kunne nok blitt bedre ved litt endringer av farger, kontraster og evt skarpet litt opp (vanskelig å si når de er forminsket sånn og kvaliteten ikke er så bra).

Tok meg friheten å fikse litt på et bilde for å vise hva jeg kanskje hadde gjort for å gjøre det mer spennende. Håper det går greit! Har bare fikset litt på farger, kontrast og skarphet. Ellers har du fått gode tips fra de andre her :)

dD85Sxd.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kommentere dette med lyset da dere avtalte å møtes så seint på ettermiddagen. Ikke akkurat optimale forhold for gode bilder nei :).

Var klar over det, men det var liksom da vi kunne begge to. :P Neste uke kan ihvertfall jeg litt tidligere på dagen, og så blir det jo stadig lysere og bedre vær også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson

Som tidligere BN-student så kan jeg jo også komme med en liten kommentar. :)

Det tekniske er langt i fra det viktigste. Det første (halve) året er det mye fokus på det å lære seg å bruke kamera og lys riktig, så du vil mest sannsynligvis lære mye da.

Det som er viktigere er å vise at du kan leke deg litt med kamera. Tenke litt utenfor boksen. Hva slags bilder har du ikke sett av en hund før?

Edit: For jeg husker vel ikke helt feil - det var du som hadde tenkt til å søke BN? :P

Endret av janson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bildene etterbehandlet? En del av dem kunne nok blitt bedre ved litt endringer av farger, kontraster og evt skarpet litt opp (vanskelig å si når de er forminsket sånn og kvaliteten ikke er så bra).

Tok meg friheten å fikse litt på et bilde for å vise hva jeg kanskje hadde gjort for å gjøre det mer spennende. Håper det går greit! Har bare fikset litt på farger, kontrast og skarphet. Ellers har du fått gode tips fra de andre her :)

dD85Sxd.jpg

Det var veeeeldig overredigert spør du meg. (Pelsen ble alt for skarp)

Gleder meg til du skal ta bilder av oss :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veeeeldig overredigert spør du meg. (Pelsen ble alt for skarp)

Gleder meg til du skal ta bilder av oss :D

Det er pga kvaliteten på bildet, når jeg da prøver å skarpe litt blir det sånn.. Hadde jeg hatt bildet i "rett" kvalitet hadde det nok ikke blitt sånn, men jeg er enig i at det ble litt mye i fjeset, jeg tenkte mest på fargene og litt kontrast :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å kommentere dette med lyset da dere avtalte å møtes så seint på ettermiddagen. Ikke akkurat optimale forhold for gode bilder nei :).

Men du har et Nikon D610, har du ikke? Hvilket objektiv har du brukt? Kameraet tåler ganske høy ISO uten at det går ut over kvaliteten - på den annen siden kan man også bevisst bruke ISO-støy som en artig effekt på bildene, men det egner seg helst i sort/hvitt kanskje.

Ja, nettopp kjøpt meg D610 :D Her brukte jeg Nikkor AF-S 50mm f/1.4G. Det tåler veldig mye mer enn mitt gamle, men den dagen måtte jeg ha veldig høy ISO for å få lukkertiden opp. Det er jo godt mulig at jeg ikke helt har blitt venner med det enda, så jeg har ikke helt fått dreisen på det. Jeg merker at det reagerer annerledes enn det gamle.

Men som du sier så var det ikke akkurat optimale lysforhold, nei :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...