Gå til innhold
Hundesonen.no

EFIT: Roadtrip på Island. Aka: "The secret life of Kanger Lussuaq"


Gjest
 Share

Recommended Posts

Dagen begynner 08:00, står opp og drar meg ut av senga. Trøtte halvnakne folk eller hvite hotelldyner er kjedelig så det har jeg ikke bilder av :lol:

09:00 - vi er på veg til en Nestí stasjon for å kjøpe oss frokost. Hver gang vi er på Island og på roadtrip kjøper vi alltid frokost på den samme stasjonen, det er en fast tradisjon :)

12904848275_a4a75f6480_c.jpg

Ser ut til at det blir fint vær!

10:00 - vi har kommet oss til Akranes, et sted som ligger ca 4-5 mil nord av Reykjavik. Akkurat når vi kjørte ut til fyrtårnet på Akranes kom en lokal dame med to kids og begynte å fore noen fugler. Og hun slengte bilen fra seg foran fyrtårnet. A R G H :lol: (vi venta til hun hadde kjørt så jeg fikk noen ordentlige bilder også)

12905268044_494ffedd1b_c.jpg

Bøtt-øgli-Toyota.

11:00 - vi er på veg videre nordover, lyset er vakkert, akk så vakkert! Mobilkameraet mitt klarte ikke fange det så fint (jeg vet ikke hvorfor jeg ikke brukte speilrefleksen, dont ask), men det var liksom en sånn magisk gulgylden stripe som lyssatte hele horisonten, med en slags fargerik gråfarge over oss. Helt malerisk :)

12905134943_3aaea2ac78_c.jpg

12:00 - vi ankommer Stykkisholmur, stedet hvor "The secret life of Walter Mitty" ble filmet, og hvor Jules Verne's Journey to the Centre of the Earth er lokalisert. Været er litt ymse, og stedet er bittelite :lol:

12905263444_f2de6e5ffb_b.jpg

Nå slutta internett å laste opp bilder så jeg får satse på å laste opp resten i kveld :fear: (også må jeg også pelle meg hjem fra jobb :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det :heart:

13:00 - vi har spist lunch i Stykkisholmur, og jeg har en RisHraun-sjokolade til dessert. De er farlig gode, herremin.

12905369004_92c1f6cd89_z.jpg

Et bonusbilde, vi gikk en liten tur til en høyde utenfor Stykkisholmur. Her traff vi og snakket litt med noen lokalfolk som oversatte en tekst som stod på dette fyrtårnet. Utrolig morsom tekst, det var poengtert alt som ikke var lov å gjøre inni der. F.eks var det ikke lov med hund og katt der inne... Så det så! :lol: Trivelige folk.

12904840893_7685f8a533_b.jpg

Flott utsikt over Breiðafjörður!

14:00 - Vi er på tur til innlandet på Island, grusveger og fjellpass :)

12904858565_15e12554b9_b.jpg

Looking into the past.

12904955143_82204835be_b.jpg

Traff denne islenderen langs grusvegen.

12904894415_95aaed457d_b.jpg

Brått var det snø :o

15:00 - vi entrer Hvalfjörður!

12904893425_d5da73d5dc_b.jpg

Blåfargen er vakker

16:00 - innerst i fjordur'en kjører vi av vegen og opp en dal, bilen takler det meste av bakker og stigninger. Moroooo :bananas:

12905319124_da2d6d1eff_b.jpg

17:00 - klokka er enda tidlig på dagen, sola skinner, den blå himmelen tindrer i mot oss. Vi bestemmer oss for å være ville og gæærne - i stedet for å kjøre tilbake mot Reykjavik tar vi over enda et fjellpass og kjører bort Thingvellir. Det var så sinnsykt awesome vær, og sist vi var der borti turist-traktene var det snøstorm :lol:

12905335484_75f9f018fb_b.jpg

Vi rekker snart bort til Thingvellir, været er så herlig at vi kan gå i t-skjorte (!). Morsomt nok har alle japanerene svære boblejakker på seg. De ser rart på oss og tar bilder. Vindstille og 8 grader med solsteik = tskjortevær, hallooo. Vi er da vikinger :punk:

12905048855_b3cae842ea_c.jpg

17:00 - Vi ankommer Geysir. Den er mye mer livlig enn sist vi var der, store og små utbrudd på rekke og rad. Favoritt-stoppet mitt på golden circle-runden.

12904940335_a22a05e754_c.jpg

18:00 - Gullfoss er siste stopp før Kjölur F-road. Fossen er virkelig vakrest i solskinn! Glad vi tok turen helt ut.

12905369814_1c01296e55_b.jpg

19:00 - Vi er egentlig på en veg på tur ned til Reykjavik, men siden det allerede har vært mye veg-bilder så serverer jeg heller en fin solnedgang sett fra Mosfellsbær mot Reykjavik sentrum - ca 19:40/19:50. Hallgrimskirka er ganske enkel å se i horisonten :)

12905045323_e0830c67ce_b.jpg

20:00 - Vi skifter klær på hotellet og kjører til TGIF for å spise middag. Jack Daniels burger. Is the shit! Stekte potetskall til for-rett, en enchilada, en burger, 2 brus, 1 øl til meg kosta 420 spenn. Digg.

12905059895_a898f46680_z.jpg

21:00 - eter enda :P

22:00 - Etter maten er vi enda ikke fornøyd med ca 550 km kjøring, så vi kjører litt til... :lol: Kjører ut mot Heiðmörk og inn i skogen. Klink-is og mørke rundt oss, men bilen han går! Piggdekkene får kjørt seg, DAC-knappen trykkes inn og Toyotaen er en fjellgeit :P
12905057555_366308e111_z.jpg

23:00 - enda og surrer i skogen, nordlyset danser og livet er fint :P

00:00 - Vi er enda ikke mettet ( :hyper: ) og kjører ut til Grótta lighthouse. Det ligger på en odde ytterst på halvøya der Reykjavik ligger. Nordlyset danser over det. Jeg prøver å ta noen bilder som absolutt ikke blir bra ( :lol: ), så jeg lar en profesjonell fotograf avbilde nordlyset fra den kvelden :P

12902302163_b26b52977f.jpg
Aurora by DBloomfield, on Flickr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh herlighet så vakkert, dit SKAL jeg en gang!
:wub:
(Og så innser jeg at jeg er miljøskada av å bo i Tromsø-som-bare-har-is-og-ikke-skikkelig-vinter-i-år, jeg så grusveien som strakk seg videre og bare "ÅÅÅ Æ KAN TRENE HUND DER!" :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fantastisk EFIT. :heart: Jeg trur jeg var en islandsk heks (nei, ikke islandshest, sjøl om jeg tidvis kan gå for begge deler) i noen tidligere liv, landskapet kaller på meg.

Men nei. 8 grader er ikke t-skjortevær, uansett sol. :D

Det er noe med landskapet som slår rett inn i sentralnervesystemet mitt også. Meget mulig at min oppvekst i Vesterålen med gylden-brune fjære-sletter og knausete landskap har formet hjernen min etter landskapet - og Island blir en slags "ekstremvariant" av det virkelig vakreste vakre av dette landskapet. Men samtidig, det er jo helt enestående uansett hvor du har vokst opp. Det er så "rugged", det er så rått. Det appelerer liksom til hvert et fiber i kroppen min :lol: Det finnes ingen andre steder i Europa hvor du tar en 3 timers flytur og ender opp på et så utrolig annerledes landskap. Kulturen er jo ganske nærliggende norsk, men med mye Amerikansk innflytelse. ELSKER å kjøre bil på Island, fordi det er så substansielt annerledes enn Europa. Mye enklere løsninger, alt er tilpasset, akkurat som i Amerika. Bilvennlig land.

Dette må være den beste efiten jeg noen sinne har sett :D

Kjempe fine bilder og for en spennende dag :D Island er vakkert :wub:

Takk for det! :)

Jeg er bare litt(!) misunnelig på deg! Har så utrolig lyst til Island, og fikk ikke mindre lyst av det her! :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er bare å reise! :D Icelandair anbefales forresten VELDIG som selskap. Fantastisk besetning, fantastiske ansatte generelt - de snakker islandsk, engelsk og skandinavisk (dansknorsksvensk :lol: ) og flyvningen er perfekt oppladning til reisen. Ombord har de underholdningssystem hvor du kan planlegge turen din med å se små klipp om nord/sør/øst/vest-island og severdigehter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...