Gå til innhold
Hundesonen.no

Reise på tog med hunder


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Jeg skal reise med tog for første gang på åresvis, og skal attpåtil ha med to hunder (Oslo-Bergen). Ene hunden er jo høyere enn 40 i skulderhøyde, men hun er liten, så jeg krysset bare av for hund under 40 cm...

Gruer meg skikkelig til reisen, og er så usikker på hvordan det blir. Toget vårt er regionstog, så går ut i fra at det da er tog av gamle typen, hvor det er litt bedre plass?

Jeg skal ta morgentoget, og håper å få vindusplass, hvis ikke er jeg usikker på hvordan jeg i det hele tatt skal få plass til dem?

Dvergpinscheren kommer til å ligge i det lille reiseburet sitt, er det hun foretrekker. Whippeten tenker jeg skal ligge på gulvet ved beina mine, eller på fanget, sikkert litt av begge deler... Tenker å ta med tepper som kan ligge på gulvet. Noe annet jeg bør tenke på?

Pleier det å være veldig fult i dyrevognene? Hvor streng er konduktør, om det oppdages at jeg har to hunder?

:| :| :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med tog med min lille dvergpuddel og det pleier å gå veldig fint. Men med to hunder ville jeg enten betalt for den store hunden, for da får du et ekstra sete, eller så ville jeg kjøpt to vanlig billetter. Men jeg ville hvertfall hatt to seter.

Jeg har opplevd at dyrevogna har vært helt full, og at jeg som ikke hadde bestilt ekstra sete, men hadde med et bur som tok litt plass, tok opp plassen til noen andre. Og da ble det styr når de kom på toget med å få plassert buret osv..

Så mitt tips er å ha et ekstra sete, helst ved siden av deg selv (nsb er noen ganger dumme og plasserer to stk hver for seg), for å få plass til to hunder ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser med hund og tog med jevne mellomrom, men først og fremst med lokaltog hvor det gjerne er bedre plass.

Så lenge du har fått plass i rett del av togsettet så pleier det å gå fint, selv om det ikke alltid er fantastisk mye plass på disse regiontogene. Jeg har aldri tatt med tepper eller noe, de legger seg under setet og så sover de mer eller mindre til vi er fremme. Tar riktignok litt mer plass når det er snakk om to hunder over 60 cm, så de får jo ikke akkurat plass under ett sete selv om jeg fremstiller det slik. :P

Hvorfor skulle konduktør reagere på at du har to hunder? Er det maksgrense på antall hunder?

De fleste konduktørene er hyggelige, selv om det selvsagt finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med hunder mange ganger, også 2 hunder, de har som regel sittet på fanget eller fått et teppe så de kan ligge på setet ved siden av :) Aldri betalt en krone for hundene, og konduktørene er som regel snille. Er det fullt i dyrevognen, så har jeg bare fått plass i en annen vogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk i alle fall ikke an å bestille både med liten og stor hund (prøvde først), så jeg trodde det var maks 1 hund hver? Å betale for et sete til er uaktuelt, det har jeg ikke penger til :P

Har fått plass i riktig del av toget ja, hehe. Dyrevognen. Har sett whippeten legge seg rett på gulv kanskje to ganger hele livet, så jeg tror tepper blir et must her :sleep:

Jeg har reist med hunder mange ganger, også 2 hunder, de har som regel sittet på fanget eller fått et teppe så de kan ligge på setet ved siden av :) Aldri betalt en krone for hundene, og konduktørene er som regel snille. Er det fullt i dyrevognen, så har jeg bare fått plass i en annen vogn :)

Så bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kryssa av for over 40 cm, for da får man jo et ekstra sete!

Ellers så har det gått veldig fint når jeg har reist med min hund, jeg har med litt vann og et godt pledd. Det jeg har opplevd da er at NSB grupperer folk med hund sammen, som virker lite logisk for meg. Kan jo ikke sitte 3-4 hunder sammen med to voksne på siden av hverandre :P

Har sett flere som reiser med to hunder og det har vært null problem.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg reiste med tog (Larvik - Gardermoen) så ble vi stua 4 stk med 4 forskjellige hunder på de dobbeltsetene som er snudd mot hverandre. De på andre siden av midtgangen gira seg helt på hverandre, men jeg var heldig med stor H. En stor og sindig pyrineer, endte med at den jeg hadde med lå oppå den andre også sov de hele veien.

Ellers så har jeg aldri møtt kjipe konduktører. De aller fleste jeg har møtt har bare godsnakket til hunden og lurt på om alt sto bra til. Har aldri reist med hund over 40 cm da, men om den er på grensen kan du jo bare si at sist du målte var den 39? Tviler på at konduktøren har målebånd?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt regiontog med hund et par ganger. Egen vogn for dyr, men da bare en slik 4-seter med bord i midten. Dette er et av de gamle togene, som er blålige, ikke de nyere rød. Ene gangen hadde jeg bestilt setet i lang tid i forveien, men så satt den noen i setet da jeg kom. Fikk da sete i komfort (?), og fikk ta med hunden. De skulle av et par stopp etter, så jeg måtte flytte tilbake til plassen min.

Er du uheldig blir det trangt i vognen hvor dyr er tillatt. Som andre har nevnt kommer det an på konduktøren, noen er veldig snille og lar deg sitte i en annen vogn om det blir uro mellom hundene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sto ingenting om barnebillett, sto at man må betale halv pris av standard billett. Dvs ca 500 kroner hver vei.

Jeg satser på at jeg slipper å betale, søkte en del rundt om det da jeg bestilte, og virket som de fleste slapp å betale for stor hund på lange togreiser. Hun veier 13-14 kg, så er jo ikke store hunden. :)

Fortell hvordan det går, da... Gjerne med bilder (lol).

Jeg har lurt på det som en måte å komme seg til utstillinger som er midt på vinteren på andre siden av fjell og daler...

:-)

Susanne

Will do :)

Har tatt regiontog med hund et par ganger. Egen vogn for dyr, men da bare en slik 4-seter med bord i midten. Dette er et av de gamle togene, som er blålige, ikke de nyere rød. Ene gangen hadde jeg bestilt setet i lang tid i forveien, men så satt den noen i setet da jeg kom. Fikk da sete i komfort (?), og fikk ta med hunden. De skulle av et par stopp etter, så jeg måtte flytte tilbake til plassen min.

Er du uheldig blir det trangt i vognen hvor dyr er tillatt. Som andre har nevnt kommer det an på konduktøren, noen er veldig snille og lar deg sitte i en annen vogn om det blir uro mellom hundene.

Jeg har ikke fått tildelt plass. Men håper jeg får sitte på to-seter, ikke sånn mot hverandre. Får bare se hvordan det går.

Dvergpinscheren er null stress å reise med, ligger dønn stille i bagen sin uansett. Men aldri reis med vimseguri før, så er litt spent. Hun elsker jo alt av folk og hunder, så det kan bli spennende om vi blir plassert på en 4-seter med fler andre hunder.. haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tog 2-3 ganger i mnd med hund, asker/lillehammer. Alle er snille med hundene. Men strenge på betalingen :) Barnebilett er halv pris av standardbilett. Værste som kan skje er at du må betale på toget, men da er det gjerne dyrere (de vil helst at folk kjøper billett på forhånd) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt tog Bergen-Geilo og Flåm-Bergen med fjotten på 30 kg, og en venninne med samojed, gikk veldig fint. Vi fikk 2 seter hver på hver vår side av midtgangen, hundene lå pent ved beina våre. Var ikke veldig fullt i dyrevognen noen av veiene, men et par hunder til hver vei var det. Og på hjemveien satt jeg bak to amerikanere som tydeligvis ikke var klar over at de skulle sitte i dyrevognen, de ble kjempesur hver gang en del av fjotten var nærmere de enn en halvmeter, og ba meg "ha kontroll på hunden" fordi bakhodet til fjotten kom i nærheten av armlenet hans når fjotten satte seg opp fra liggende stilling et halvt minutt. Jaja.

Men iom at det er fullt for hunder over 40cm, vil vel det si at vognen er rimelig full, og du får bare det ene setet + beinplassen foran til to hunder :/ Da vi tok toget var det en del trafikk gjennom vognen begge veiene, så i midtgangen vil de jo ligge i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett positive opplevelser med å ta tog med hund. Tok toget med Teo sist til jul. Hønefoss- Bergen. Stort sett går det greit og han er flink til oppføre seg. Er det andre hunder i kupeen, vil han gjerne bort til dem hele tiden. Så det kan være vanskelig å få roet han ned.... :P

Men jeg har en dårlig opplevelse også. Det var fra Bergen til Hønefoss og vi havnet i en bitteliten sittegruppe. Der var det allerede en annen hund og hun nærmet seg tydeligvis løpetid, for Teo ville ikke la henne være i fred. Så han sutret vel sammenhengende de 5 timene turen tok. Det var stressende for både meg og han. Så jeg lettet et par kilo når jeg kunne gå av toget.

Men jeg gleder meg til å kunne kjøre bil over fjellet selv, det er så mye mer lettvindt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt Bergensbanen med Isac mange ganger. Det hender det er fullt av andre dyr (katter også), og det har hendt at man blir plassert sammen. En gang kom det en jente med en setter ved siden av meg, hun hadde ikke betalt for sin hund, fordi hun sa den var under 40 cm. Men konduktøren var kjip, pekte på min hund og sa "dét er en liten hund, din hund er ingen liten hund", så hun måtte betale for en til. Jeg tror dessverre du må være forberedt på å betale for den store...

Når du har to hunder ville jeg helt klart betalt for ett sete til, så slipper du stresset med å tenke på om det kommer på noen andre underveis - det bør du forøvrig spørre om når konduktøren sjekker billetten, de skal ha mulighet for å sjekke det!

Ellers er det ganske chill i dyrevogna. Stress når noen (alle) kommer av og på, det er alltid noen som hisser seg opp, men det roer seg kjapt. Anbefaler deg å komme tidlig (du kan gå på toget 30 min før avgang) og gjøre klart så du får bagasje og sånt på plass før andre passasjerer (med dyr) kommer på. Det samme når alle skal av, anbefaler å bli sittende til alle andre er ute av veien og du slipper å tenke på tusen ting.

Jeg synes alltid det er noe herk med vannskåler på toget, fordi man ikke kan helle ut vannet når man skal gå. Så ikke fyll skålen for full! Pass også på så du har alt du trenger, og ikke må i kafevogna eller noe - det kan bli problematisk :P

Prøv å være så rolig som mulig på toget, så vil det smitte over på hundene :) Ha med masse deilige godbiter, men husk at du ikke får luftet dem underveis. Det lengste stoppet er på Ål (etter Gol), der står man gjerne i 10 min, hvis ikke toget er forsinket. Da er det mulig å gå ut for å tisse!

Det er forøvrig greit med plass på togene. Hvorfor har du ikke fått sitteplass? Er du sikker på det? Jeg får alltid oppgitt sete sammen med vognnr. Dyrevogna er forøvrig vogn nr 8, heeeelt bakerst på toget :)

Kos deg med utsikten! :) :) Og god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig greit med plass på togene. Hvorfor har du ikke fått sitteplass? Er du sikker på det? Jeg får alltid oppgitt sete sammen med vognnr. Dyrevogna er forøvrig vogn nr 8, heeeelt bakerst på toget :)

Kos deg med utsikten! :) :) Og god tur :)

Når jeg skal reise Oslo - Åndalsnes nå så har jeg ikke fått sitteplass på strekningen OSL-Lillehammer, fordi det er regiontog tipper jeg. Det er litt forskjellige rutiner på ulike tog/strekninger der.

Vi kjører mest bil nå som vi har to, men gleder meg nesten til å ta tog når det er bare jeg og Odin som skal hjem til påske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet valp i sommer tok jeg tok mellom Holmestrand og Gardermoen. Jeg spurte konduktørdama om hvilken vogn som var dyrevogn, og da sa hun at det var uansett hvilken vogn jeg satt meg i - det var ingen spesiell dyrevogn.. Endte opp med å sitte på et av de setene du kan slå ned i midtgangen atme kaffeautomaten, fordi det var ganske fult i setene. Men kanskje like greit, da fikk jeg ha reiseburet ved siden av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nøyaktig hvilke tog er hund under 40 cm gratis egentlig?

Alle?

Fra nsb:

Det er beregnet at en voksen kan sitte sammen med enten en barnevogn eller et kjæledyr med skulderhøyde under 40 cm. Barnevogn og kjæledyr med skulderhøyde under 40 cm reiser gratis.

Hunder med skulderhøyde over 40 cm betaler du 50% av en ordinær voksenbillett for. Det er beregnet at en voksen sitter med hunden og at den ligger på gulvet.

Velger du dyrefri, vil du bli plassert i en seksjon i toget hvor kjæledyr ikke er tillatt. Tilbudet er gratis og åpent for alle som reiser uten dyr.

Ble litt tullete i quoten når jeg endret skriftstørrelse.

Edit: Visste ikke at du måtte betale på lokaltog i Oslo/Akershus. :P

Endret av Ingridhw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meningen å virke negativ i svaret mitt i stad, for jeg har mest positive opplevelser på toget med hund altså! Det er bare det at der UTROLIG kjipt når det blir trangt og mange hunder.. Særlig hvis man har hund som er urolig..

Men konduktørene er ofte kjempegreie og hjelper deg så godt de kan ;) jeg pleier alltid å spørre om sete ved siden av meg er ledig når de sjekker billetten eller om jeg evt kan få sitte på et ledig dobbeltsete hvis det er noe.

Sitter på toget fra kr.sand til kongsberg as we speak, og det har vært problemfritt hittil :) ikke full vogn og jeg fikk lov å slå opp lille reiseburet til Enya i sete ved siden av meg :) hyggelig konduktør og ingen sure miner fra andre passasjerer ;)

Så god tur! Det går helt sikkert veldig greit :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hentet valp i sommer tok jeg tok mellom Holmestrand og Gardermoen. Jeg spurte konduktørdama om hvilken vogn som var dyrevogn, og da sa hun at det var uansett hvilken vogn jeg satt meg i - det var ingen spesiell dyrevogn.. Endte opp med å sitte på et av de setene du kan slå ned i midtgangen atme kaffeautomaten, fordi det var ganske fult i setene. Men kanskje like greit, da fikk jeg ha reiseburet ved siden av meg :)

Det er regiontog uten plassbilletter, da er det ofte ikke egen dyrevogn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...