Gå til innhold
Hundesonen.no

Plassering av hånden under fri ved fot.


Arielle
 Share

Recommended Posts

Jeg startet treningen med Ivo ved at jeg gikk med begge hendene tett inntill sidene. Sånn trente jeg i flere år. Så gikk jeg på et kurs og fortsatte å trene sammen med ei ny treningsveninne. Jeg hadde noen småproblemer i fri ved foten og det ble til at vi prøvte å "flytte" hånden min etter hvert. Etter en del trening med Ivo og når jeg fikk Lea så så jeg bare fordeler med å gå med min høyre hånd på utsiden av hundens hode. Det er tross alt ganske store hunder og jeg fikk de tettere på fotene, fikk trent mer på plassering av hode til hunden på mitt lår og alt i alt så kunne jeg hindre hunden i gå på for langt frem under trening og korrigere hunden med å flytte hode inntil låret mitt når de gjorde feil.

Så sånn har det blitt både med Ivo og ny hund. Jeg har startet en del konkurranser etter at jeg endre denne plasseringen av hånden og bikka har tross alt gått til 9-10 hver eneste gang i fri ved fot siden jeg endret plasseringen. Heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger fra dommere eller andre på dette. Så kom det i dag da. Har trent lite i den lokale hundeklubben de siste par årene pga. egen helse og at treningene der er på kveld og jeg har helst trent på formiddagene. Har vært der noe ganger for å trene å startet stevner med aldri hørt noe om denne plasseringen av hånden min før i dag. Var på trening og ble kommandert gjennom noen øvelser og fikk tilbakemelding. Personen som sa dette ønsker jo bare å hjelpe men vi er sterkt uenige! Sååå denne personen mener at jeg IKKE kan gå med hånden på utsiden av hundens hode på konkurranser for dette vil gi meg trekk og i hvert fall i eliten. Siden jeg ikke har fått noen tilbakemelding på dette til nå så tviler jeg litt på at jeg vil få trekk for dette. Selvfølgelig kan det dukke opp en dommer som gir trekk for det akkurat som noen dommere gir trekk for andre ting som de fleste ikke trekker for.

MEN dere som har konkurrert litt og har en del peiling på dette: Er dette noen jeg kan få trekk for? Noe som ikke skal gjøres?

Måtte grave langt i arkivet for å finne bilder men håper de illistrerer litt hva jeg snakker om

post-2805-0-77242600-1393300107_thumb.jp
post-2805-0-93595600-1393371345_thumb.jp
innsiden
post-2805-0-53158300-1393371363.jpg
post-2805-0-66665200-1393371371.jpg
post-2805-0-15132400-1393371381.jpg
Nå er ingen av bildene optimale siden de 2 første er av konkurranse nylig der hunden har hat treningspause i snart 1mnd og lite trim de siste par ukene siden jeg har vært syk. Så myyeee energi og litt feilplassering i forhold til hvor jeg vil ha han. De av hånden på innsiden er gamle gamle bilder fra gutten var under året og nå er han 7år så ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er vell ganske normalt? Med store hunder så er det jo mer eller mindre nødvendig.. Jeg går også slik, har ikke fått trekk for det, har ikke hørt det nevnt og har ikke tenkt over det selv...

Nei altså jeg har et inntrykk av at det er veldig vanlig i IPO feks. men kanskje mindre vanlig i lydighet? Jeg har som sakt heller aldri fått trekk eller fått høre noe negativt om det før jeg ble fortalt det jeg ble i dag så derfor måtte jeg høre hva andre her har av erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Kanskje mer vanlig på store hunder mtp at man ikke vil "slå" de i hodet mens man går? Kanskje noen også er vandt til å gå med leke under armen og automatisk går sånn? Aner ikke, for min del gjør jeg det med Angus fordi han er høy og også fordi det er lettere å holde balansen når jeg går mer "naturlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Luna er jo ikke like høy som en flat, men jeg går også sånn, med hånden litt ut i fra kroppen på den siden hunden går på. Jeg begynte med hånden foran på magen, men klarte heldigvis å flytte den til utsiden, og det er mye mer pent og mye mer praktisk. Det er vel en del LP-utøvere som gjør det? Tror ikke det er noe du blir trukket for i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der får du ikke trekk for. Vi med store hunder må jo finne en plass til armen vår. Og så lenge du har en så super fvf som du har, så skal du drite i hva alle andre sier. Cluet er at det skal være slik konsekvent. Den skal f.eks ikke komme ut når du skal inn i vendinger for "føre" hunden rundt om du skjønner. Er den der hele tiden så kan du gå med henda på hodet om du vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sånn som på bildene er helt greit, og du kommer ikke til å få trekk for det. Men det er noen som antagelig har trent med leke under armen som får veldig stive armer ut i sida. Det ser ikke bra ut og ser ut som hunden bare går der fordi den tro det skal dette en leke i huet på han der :lol: Folk har forskjellige meninger. Hør på hva de sier, men du trenger ikke ta til deg det du ikke føler passer dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen :) Jeg sa også at jeg ikke kunne skjønne jeg skulle få trekk for dette for det er greit det ikke er mange konkurranser jeg har startet de siste 3-4årene men jeg tror jeg har gått for forskjellige dommere hver eneste gang og ingen har gitt trekk for dette og han går en helt super fri ved fot utenom et par små pirkefeil jeg kunne hatt bedre. Regner ikke med jeg hadde fått over 9 hver gang hvis de trakk for hånden min. Det rareste er at denne personen som sa dette var faktisk ringsekretær sist konkurranse jeg gikk og mente bestemt på at jeg ikke hadde gått med hånde ute da.. sååå tydeligvis så ses det i hvert fall ikke veldig "stivt" og rart ut når jeg går med hånden ute :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at de jeg syns ser rare ut er slikke som Snusmumriken nevner. Og jeg ser det kun på de som går IPO-lydighet. Det ser bare snålt ut syns jeg.

Det er flere som shaper inn foten med omvendt lokking, derfor er det også mange som går slik. Litt "juks" rett og slett. Jeg driver med omvendt lokking, men har bevegelse i armen :)

Den stive er stygg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som shaper inn foten med omvendt lokking, derfor er det også mange som går slik. Litt "juks" rett og slett. Jeg driver med omvendt lokking, men har bevegelse i armen :)

Den stive er stygg!

Eller til å daske hunden i tryne om de titter bort/ned...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller til å daske hunden i tryne om de titter bort/ned...

OT, men. Nå kjenner jeg at jeg blir litt sånn usikker/nysgjerrig..... :) Kødder hun? Alvor? Stikker hun en eller annen som gjør ett eller annet som ikke er bra? Interne greier?

Litt usikker nå kjenner jeg, men igjen - hva har jeg med det å gjøre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men. Nå kjenner jeg at jeg blir litt sånn usikker/nysgjerrig.... :) Kødder hun? Alvor? Stikker hun en eller annen som gjør ett eller annet som ikke er bra? Interne greier?

Litt usikker nå kjenner jeg, men igjen - hva har jeg med det å gjøre. :icon_redface:

Jeg mente ikke at hun eller noen som skrev her gjorde det. Men jeg har både observert og hørt det anbefalt som korreks til FVF ved å gå slik med hånden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jeanette har helt rett. De går med ballen under armen og klasker til bikkja om den er "ulydig". Slik gjør altså ikke jeg! Ville ikke ramle meg inn, heller lære det inn en å "klaske" det inn ;) Så den armen kan være så mangt, og har man høye nok hunder så synes det heller ikke om den ikke har vært så hyggelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt Barbie med min venstre arm, den er vel på en måte inntil kroppen fra skulder til albue, og deretter peker den litt avslappet framover?

I hvert fall har ingen noen gang kommentert på det - men vi har større problem i vår FVF enn som så :D

Jeg gjør det fordi hvis jeg har hånden hengende ned, har jeg ei snute som bumper inni hånda for å minne meg på at hun vil ha godbit. En skal jo faktisk ikke være borti hunden under FVF-moment, så det er for å unngå den lille hunden min og det bittelille hodet hennes som er i passe hånd-høyde.

For meg er det ikke naturlig å ha hånda på utsiden av hunden, for den er såpass høy og brei at jeg føler det blir mer kunstig enn å holde hånda mot kroppen min - men jeg holder den jo ikke avslappet rett ned heller.

På Crufts så jeg lydighet, hvor flere gikk med tomlene hektet i beltehempene, som om de drev med linedancing, og DET så i hvert fall kunstig ut.

Hvis ingen dommere har bemerket det, og dere ligger høyt i karakter, ville jeg fortsatt som nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei altså jeg har et inntrykk av at det er veldig vanlig i IPO feks. men kanskje mindre vanlig i lydighet? Jeg har som sakt heller aldri fått trekk eller fått høre noe negativt om det før jeg ble fortalt det jeg ble i dag så derfor måtte jeg høre hva andre her har av erfaringer.

Ipofolk går vell oftest med stiv hånd, altså at hånden hele tiden er ved hundens hode, ikke at den svaier frem og tilbake mens man går. Uansett så er det vell som Margrete sier, så lenge man gjør det samme og ikke bruer kroppen som dobbeltkomandering e.l. så kan man vell gå som man vil. Jeg har alltid gått slik som deg, med hånden utom hunden og med de svaiende frem og tilbake. Det er rett og slett for at hunden er i veien ellers. Har ikke fått trekk for dette noengang, har ikke hørt det nevnt eller diskutert noen gang, og har intrykk av at det er relativt vanlig for lp folk også og gå slik, selv om sikkert ikke alle går likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det viktigste er å gå på en måte som føles naturlig, og ser relativt naturlig ut, og å ikke gi for store signaler med kroppen. Men det er da ikke umulig å gå med armen inntil kroppen med stor hund? Jeg har relativt høy hund og er ganske lita selv. Jeg går med armen inntil kroppen (men med litt bøy i armen så jeg ikke går å tar han på ryggen hele tida)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da går jeg som jeg gjør :) Føler jeg har god "sving" på armene og at det ser naturlig ut... Her brukes ikke hånden til å slå hunden overhode! Jeg tar forsiktig og bestemt hode hans og fører det inntil låret mitt hvis han har en gang eller 2 der han er veldig ivrig og går litt langt fremme. Heldigvis har jeg aldri hatt et problem med hund som ser bort og finner på mye tull. Eneste feilen han kan gjøre som kan korrigeres med den hånden er at han går for langt frem med det fikser jeg med metoder som ikke er hardhendte. Jeg kan godt snakke hardt til hunden men slå den gjør jeg aldri! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å gå på en måte som føles naturlig, og ser relativt naturlig ut, og å ikke gi for store signaler med kroppen. Men det er da ikke umulig å gå med armen inntil kroppen med stor hund? Jeg har relativt høy hund og er ganske lita selv. Jeg går med armen inntil kroppen (men med litt bøy i armen så jeg ikke går å tar han på ryggen hele tida)

Men du holder hånden stille, da er det jo ikke noe problem (utover og greie og gå slik). Jeg går som normalt med sving i armene og hadde jeg ikke holdt hånden litt ut da hadde jeg jo smekket Varga i hodet hver gang hånda går fremover :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men du holder hånden stille, da er det jo ikke noe problem (utover og greie og gå slik). Jeg går som normalt med sving i armene og hadde jeg ikke holdt hånden litt ut da hadde jeg jo smekket Varga i hodet hver gang hånda går fremover :)

Som sakt er det ikke noe problem med å gå med armen litt ut. Det er ikke mer riktig å gå som jeg gjør, men de som går med armen rett ut som om det skal dette en leke i huet på hunden eller den skal få seg et smekk på utsiden av hodet, det ser veldig rart og unaturlig ut. Poenget mitt er at det ikke er umulig å gå med armen nært kroppen med en stor hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg svinger med armene og har den på utsiden av hodet hans. Men så har jeg også utrolig dårlig balanse :P En sjelden gang har jeg leke under armen, men som regel er det ingenting der. Personlig synes jeg det ser stivt og rart ut, men jeg bare klarer ikke gå med armen inntil kroppen, pluss at jeg, siden jeg må svinge med armene, da kliner mer eller mindre til Angus i hodet. Alice er heldigvis lettere der, nå som hun er 12-13 cm lavere enn han, så med henne kan jeg gå litt mer naturlig, uten å ha luft under armene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...