Gå til innhold
Hundesonen.no

7 uker gammel valp mangler enda tenner


Guest atiram
 Share

Recommended Posts

ja, jeg har lyst på valpen. natten etter at jeg fikk første beskjeden om fronth teeth not ok våknet jeg sikkert 10-15 ganger fordi jeg hadde drømt jeg fikk bilder av valpemunner som så helt forferdelig ut.
du mener den har overbitt? det ville nok også vært mye lettere å se om man fikk bilder fra siden.
jeg la ikke merke til dette på bildene før du sa det, men er ikke nedre caninus fremfor de øvre caninus?
nå er jo dachsen også en rase hvor kjevene har mye igjen å vokse, og mener å hsuek at underkjevene vokser lengre enn det overkjeven gjør, så et eventuellt underbitt vil kunne korrigere seg selv før valp har blitt til voksen.

men det er selvfølgelig noe å se etter når vi skal dit. spesielt om det er sår i øvre gummer/ gane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skal prøve å gi deg et annet perspektiv på saken: Noen jeg kjenner skal ha seg en hannhund. Tispe 1 går tom, men oppdretter her henviser til to andre kull som kan være aktuelle. I det ene kul

Jeg tror enda det er ugler i mosen, og at oppdretter gjør seg dummere for å få sendt valpen avgårde. Enkle ting som å forstå engelsk for tenner og bilde skulle være vanlig om driver med oppdrett og se

Jeg tenker at du driver og overtaler deg selv jeg - bare se svaret ditt til meg på første side i tråden. Ikke at det spiller noen rolle for meg, det er ikke jeg som skal ha utstillingshund

Posted Images

Kan ikke si noe om hvorvidt den har overbitt eller underbitt, da må jeg ser bilde med lukket munn der man ser tennene i over og underkjeven. Men jeg mener at hjørnetennene er for langt innover (altså mot midten) i munnen og at de har for liten vinkel på seg (de skal peke litt skrått utover, ikke rett opp), om du forstår hva jeg mener.

Her ser du en voksen hund med saksebitt. Tennene er selvsagt større, men plassering og vinkel på hjørnetenner skal være det samme hos en valp:

3%20sakse%20bitt.JPG

Det kan være at den vil få normalt bitt som voksen. Man kan jo aldri vite uansett, men siden din valp har tannfeil allerede er sjansen gjerne litt større enn hos valper med normalt bitt. Skjønner at det ikke er lett, heldigvis skal dere jo ned der, så da har du sjansen til å vurdere selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere valper som har hatt lett overbitt og litt smal underkjeve ved 8 ukers alder - og også ved 12 ukers alder, men de har alle vokst opp til å få perfekte bitt heldigvis, for som du sier: underkjeven er gjerne den som utvikles seinest, så det er gjerne litt å gå på der: jeg vil heller ha en valp med litt overbitt, enn en med underbitt ved 8 ukers alder.

MEN - det er jo alltid et sjansespill selvsagt. Det er jo vanskelig å garantere noe når det gjelder valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser ut som de nedre hjørnetennene går opp i ganen altså.. ut i fra bildet ser det også ut til at de står veldig langt bak i munnen.. men bildet kan lyge.. Håper det går veien for deg, vet akkurat hvordan du har det. Man har sååå lyst på, og man kan se seg blind på mange ting. Man tenker at "det går bra, kan få ny utstillingshund senere". Så vokser hunden til, man blir kjempeglad i den, men den er ikke noe utstillingsmateriale.. også ønsker man innerst inne å ha noe å stille ut.. Men som nevnt, håper det går veien for deg TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gir mening det Elisbeth. Nå tror jeg ike dacsen generelt har så veldig skråstillte hjørnetenner. (legger ved bilder av de to jeg har- gammledachsen har snusk mellom tennene da hun er travelt opptatt med en snikke/gnageball)

Line, jeg har lyst til å prøve meg på utstilling. Sjangsene er nok mindre for at det skal bli en suksess med denne valpen. Men på den andre siden, jeg hadde jo akkurat samme mål ved de to andre dachsene jeg kjøpte til fullpris i Norge og sverige, og de har jeg jo heller ikke stillt av helt andre årsaker enn tenner. Jeg har ikke angret på at de kom i hus, men drømmen om utstilling er jo enda der- Men det er ikke en dealbreaker for meg for å si det slik. Dersom man skal ha en hund som er garantert å kunne gjøre det ok på utstilling, så må man jo kjøpe en voksen hund som er ferdig utviklet.

hadde oppdretter krevd full pris for denne så hadde jeg ikke vurdert valpen overhodet. men for 4000 får du nesten ikke en bastard i norge engang.

post-10564-0-35642300-1393193749_thumb.j

post-10564-0-67558200-1393193763_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns best nedenifra, derfor jeg valgte det bildet. Dersom du sammenligner dine egne bilder med valpebildene så ser du at det er ganske stor forskjell på vinkelen på tennene. Men det kan jo rette seg ut, det er jo bare en liten baby enda, så mye kan skje :)

Nå vet du det i alle fall, sånn at du får undersøkt skikkelig når du er å ser på valpen. Jeg håper det ordner seg, har snoket litt på bilder, og valpen er helt nydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er sant. det er stor forskjell på tennene på mine og valpen også med tanke på hvor skrått de står.
men skal ha disse tennene i bakhodet når vi skal se på den. det bør jo være rimelig lett å se om hunden har sår i ganen etc. når man er der.

jeg håper jo også det ordner seg, i hvertfall med tanke på om valpen har bittfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppdretter ingen annen valp å tilby deg? :) Jeg synes kanskje det er litt rart at hun velger å selge en fremtidig utstillingshund som skal til utlandet og på en måte representere hennes land og hun som oppdretter (litt rart skrevet men håper du skjønner hva jeg mener, jeg tenker at det er naturlig å sende en god valp til utlandet eller er det kanskje bare meg? ) og så velger hun å sende akkurat den valpen med evt bittfeil og tannmangel? :)

Når det er sagt så var jo valpen billig, og hvis du liker den og den ikke har store blødende sår eller noe sånt i gommen når du kommer for å se på den hadde jeg tatt den med hjem. Jeg elsker de dyra som er litt "underdog" og har litt skavanker så den hadde garantert blitt med meg hjem hvis det var jeg som skulle se på den :P:wub::wub::wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er bare denne som er alternativet.

er jo ikke bare å raske med seg noe heller, må jo ha alt av papirer i orden fra oppdretters side + godkjennelse fra mattilsynet, og alt slikt tar jo fort noen uker. så det blir denne eller ingen.

så det blir litt sånn- sjanse på at jeg kan få en veldig billig hund som kan gå seg til og faktisk bli bra når kjeven får vokst litt mer og voksentennene kommer. (sett at tennene ikke gir valpen sår i munnen)
i værste fall, en veldig billig hund som blir pelsfamilie

oppdretter har jo også sagt, slik oppdrettere gjerne gjør, at man må se valpen ann etterhvert som den vokser. for ingen kan jo garantere at en valp blir utstillingsmateriell. og selv om valpen hatte hatt 100% perfekt tannsett nå, så ville jo det heller ikke vært garanti for at den får 100% perfekt tannsett som voksen (selv om det nok er noe større sjanse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du skal tenke så mye pris.. Jeg ville glatt betalt 15000 for en hund som hadde større sjans til å være frisk, bli en hjerteknuser OG utstillingshund - enn en hund til 4000 som kanskje må trekke tenner pga de går opp i ganen over og lager sår - og at den ikke er noe å stille ut. Denne valpen må jo få en godt hjem en plass, og den vil nok få seg et annet hjem dersom du takker nei. Men skjønner deg at du i mange uker nå har gledet deg til å hente denne valpen, så det eneste tipset jeg kan gi deg er å sjekke valpen nøye, se om du får den "kontakten" og "feelingen" som du burde ha. Får du en dårlig følelse angående munnen og bittet mens du er der, så ikke velg den bare fordi den er billig.. Lykke til! :)

EDIT: Men veldig søt var hun! Kjempefint mønster :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at bitt/tenner/bittfeil veldig skjeldent dekkes av forsikring. Og tviler litt på at du får lagt til ekstra forsikring på bitt da veterinær attest skal påpeke den bittefeilen valpen der har.

En "billig" hund kan fort bli en veldig dyr hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det har du rett i Sandra.
Og tannproblemer er kjempedyre, så å ta henne bare fordi hun er billig vil gjerne få vinninga opp i spinninga om det er snakk om bittfeil som skader henne i munnen.
Jeg har spurt oppdretter mer spesifkt om bittet, og hun skulle dra til datteren sin for å få hjelp til å forstå hva jeg spør om, samt skrive mer forståelig svar.

Nå skal vi jo også uannsett til praha, så da skader det jo heller ikke å kikke mens vi er der. er valpen kjøttkake i munnen så kan man jo nesten regne med at dersom det ikke blir trukket tenner, så blir det problemer senere også.

og hvor manglende tenner er en skjønnhetsfeil som ikke har noe å si for helsa, så er jo bitt noe annet.

det jeg tenker ang. pris er at dersom jeg betaler opp mot 15k for en valp som er fin når jeg henter den, og den viser seg i ettertid å ha en eller annen skavank, så blir det med den hunden, og ikke flere på ei stund fordi 15k er en del penger. Dachsen ligger litt under det, men ikke mye, i pris. og jeg har to allerede jeg har kjøpt for fullpris her, hvor den ene ikke egner seg fysisk, og den andre ikke mentalt for utstilling. så garanti på at en valp skal være egnet, det har man jo aldri. men når den er temmelig rimelig (så fremt det ikke ligger tannproblemer for flere tusen hos den) så har jeg mulighet for 2 hunder for nesten samme kjøpspris som en.

jeg vet ikke om jeg har formulert det på en fornuftig måte nå. i bunn og grunn- om valpen har bitt av en slik karakter at den ikke trenger økonomisk oppfølging på grunn av bittet, så synes jeg 4000 er en helt grei pris å betale. men jeg er ikke videre interesert i å hente hjem en hund med helseproblemer. kosmetiske feil, ok. det kan jeg leve med. det er ikke noe problem.

men ikke feil som går på helsa løs.

edit: videre i går da jeg fikk bilder av valpemunnen så var det jo mest fremtennene jeg fokuserte på, og var egentlig bare lettet over at problemet var mindre enn det jeg hadde skissert meg i hodet. så jeg er glad for at våkne øyne fanget opp det jeg ikke så.

for det er utrolig lett å se seg blind, og jeg må ærlig talt si at jeg er i valpetåke for tiden, og prøver å lete etter det som kan være positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å gi deg et annet perspektiv på saken:

Noen jeg kjenner skal ha seg en hannhund. Tispe 1 går tom, men oppdretter her henviser til to andre kull som kan være aktuelle. I det ene kullet kom det kun tisper, i det andre en hannhund. Denne hannhunden skulle de få kjøpe. Da valpen er 7 uker gammel tråkker tispa skikkelig på ene forbenet til valpen, slik at den blir nærmest lam i det. Det synes ikke skjelettfeil på rtg, men oppdretter sier at de ikke vil selge denne valpen, ikke engang gi den bort, for det er helt i det blå hvor stor skaden er, og om det kan gi feks vekstproblemer senere. De vil beholde den for å se utviklinga, og ev selv avlive den om det er det som må til. Mine bekjente blir henvist til et 4 kull, og der ble det født 7 hannhunder, så endelig får de seg valp :)

De var ganske oppgitte først når de ikke engang kunne få den skadede valpen på eget ansvar, men etter å ha snakket med flere om det innser de jo at oppdretter av skadet valp var både moralsk og etisk i sitt valg, de ville ikke gi fra seg noe som hadde så store sjanser for å bli et problem for ny eier.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser den, men så er det jo forskjell i grad på feil også.

etter å ha lest om dette kom jeg over en artikkel som sier at så mye som 40% av alle hundene kan ha bitt/ eller tannfeil (tar denne statistikken med ei klype salt da jeg ikke har noen pålitelige kilder på det).

denne valpen har jo ikke feil som er av avlivningsart, og det er jo helt vanlig i norge også å selge valp med feil til redusert pris.
(men jeg er som sagt ikke villig til å påta meg en hund med noe annet enn kosmetisk feil, altså ikke noe som påvirker helsa).

jeg skjønner poenget ditt utrolig godt og synes det er ei fin vinklig av gode oppdrettere. Dersom jeg hadde avlet valper er det slik jeg ønsker at jeg ville ha vært.

Men det er jo også lite gjennomførbart at oppdrettere beholder alle valper med feil på selv og da må jo i så fall slike valper avlives.
For å lage en debatt ut av det- hvor går grensen for hvilke feil man skal kunne akseptere som kjøper, hva burde oppdretter holde tilbake av valper- hvor går grensen for å avlive slike valper med feil?

(eventuellt at det lages en ny tråd i debattkjelleren om dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det jo ikke synlige feil på valpen, det er det på din. Den har fått tilbake førlighet, halter litt innimellom, men virker frisk. Men om den virkelig er det, se det er det mange mndr igjen før man får sikkert svar på.

Og jo, oppdrettere skal ha kapasitet til å holde tilbake valper med feil, de skal jo klare å ha valper som er uten feil men som ikke blir solgt av en el annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det jo ikke synlige feil på valpen, det er det på din. Den har fått tilbake førlighet, halter litt innimellom, men virker frisk. Men om den virkelig er det, se det er det mange mndr igjen før man får sikkert svar på.

Og jo, oppdrettere skal ha kapasitet til å holde tilbake valper med feil, de skal jo klare å ha valper som er uten feil men som ikke blir solgt av en el annen grunn?

ja, å holde tilbake valper for en lengre tid ja. Men å holde tilbake og å beholde er jo ikke helt det samme. Og det er jo det du sier den oppdretteren vil gjøre.

over tid (år) vil det jo da etterhvert bli en opphopning av valper som ikke kan selges av etiske grunner (de kan bli et problem for ny eier). Mener du at alle oppdretter bør beholde alle valper med tannfeil/ og andre feil som kan bli et problem? hvor går grense for hvilke feil som er alvorlige nok til at oppdretter ikke bør selge de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, å holde tilbake valper for en lengre tid ja. Men å holde tilbake og å beholde er jo ikke helt det samme. Og det er jo det du sier den oppdretteren vil gjøre.

over tid (år) vil det jo da etterhvert bli en opphopning av valper som ikke kan selges av etiske grunner (de kan bli et problem for ny eier). Mener du at alle oppdretter bør beholde alle valper med tannfeil/ og andre feil som kan bli et problem? hvor går grense for hvilke feil som er alvorlige nok til at oppdretter ikke bør selge de?

Nei, jeg håper da inderlig ikke at det står så galt til at det blir holdt igjen så mange valper hvert år... Da bør oppdrettere bytte ut linjene sine i såfall, er min mening.

Men når hunden er voksen så kan jo hunden selges MED den feilen man VET med sikkerhet at den har? Da har oppdretter hatt mulighet til å rette opp det som kan rettes opp, og hunden vil forhåpentligvis ikke plages med det.

Jeg hadde iallefall holdt tilbake en valp med manglende tenner, feil tannstilling og smal underkjeve. Det er liksom ikke bare en liten feil her, det er tre på samme område. Akkurat som jeg aldri hadde solgt en blind/døv valp, jeg kunne gitt den gratis til folk jeg kjenner, ellers beholdt den selv. De kan ha toppers liv uten plager, men de vil kreve en hel del ekstra av eier hele dens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du kan dra og se på valpen fysisk da, tenker at du ikke skal avskrive den før du har gjort det?

Tannmangel er null problem, så lenge det ikke er snakk om veldig mange liksom. Min mangler to (vanlig på rasen), og det er absolutt ikke et problem (heller ikke på utstilling, med mindre dommeren er tysk eller er av typen som ikke liker tannmangel. De fleste bryr seg ikke. Men vet ikke hvordan det er på dachs, på dalmatiner er det ikke diskvalifiserende feil.) Men kommer jo an på hvilke tenner det gjelder og om det går utover funksjon da. Pluss tannstillinger.

Synes og du har en god innstilling til dette, hvis utstilling bare er en bonus så synes jeg du skal gå for den (etter du har sett med egne øyne selvsagt), hvis det er linjer og foreldre du virkelig har ønsket deg valp fra. Hvis det bare er "en vanlig valp", som du like godt kunne kjøpt et annet sted, ville jeg ventet. Du sier at utstilling ikke er alfa og omega, men da må du tenke på om du virkelig vil ha enda en hund i tillegg til denne om den skulle være uegnet for utstilling. Og og i "verste" fall ende opp med enda en som har utstillingsfeil. Er du uheldig kan du jo fortsette sånn til du har dritmange hunder :P

Så min konklusjon er at du bør tenke på hvor viktig er utstilling egentlig for deg (siden du har valgt å importere tenker jeg at det egentlig er ganske viktig?) og hvor mange hunder du egentlig ønsker å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pringel har kontakt med Julianne ja. Hunden jeg mistet 2012 var fra henne, og en drømmehund fra dag en. Jeg har fulgt flere kombinasjoner der hvor det har vært mulighet for merle, men lykken har ikke vært på min side.

@tulip

Jeg vet ikke hvor mye feil som er vanlig å få på hunder, men jeg ser titt og ofte at folk får hunder rimeligere pga. feil så det må jo være endel av dem der ute? (manglende testikkler er jo ganske vanlig er det ikke? og testikkel som ligger i buken gir jo forøyet sjanse for kreft, bittfeil/ overbitt/ underbitt er det jo også mange som sier de har vært borti både ved kjøp og salg) Det du mener da er at oppdretter her selv burde besørge å få rette opp tennene før valpen hunden blir solgt på et senere tidspunkt? Du sier at senere vet man hvilken feil hunden har, men her vet man jo det allerede.

(jeg skjønner hva du vil formidle- men som sagt, jeg synes det er et brukbart diskusjonstema)

@Lola
Ja, utstilling blir en bonus for meg. Det er ikke viktig, men noe jeg har lyst å prøve meg på. Dachsen kan mangle p1/p2 men bortsett fra det skal den ha tenna. (men tannmangelen kan jo rette seg når voksentennene kommer)
Det å mangle tenner i seg selv er heller ikke det som bekymrer meg. Det er feil bitt med munnskader som følge jeg ikke vil ha- og dette kan jeg jo ta en kikk på selv når jeg er der også. (jeg kan kanskje til og med besøke der en dag, ta bilder av munnen selv- og så spørre her inne for å få flere vurderinger da;)
Maks antall innehunder jeg vil ha er 4.

ang. import. Jeg bor slik til at jeg uannsett må ut å fly for å hente valp. Om flyturen da tar en eller to timer så spiller ikke det noen rolle for meg, så sånn sett er det likegyldig for meg om valpen kommer fra oslo eller usbekistan (dersom man kun tenker på hvor valpen har opprinnelse)

ang. Julianne- har veldig lyst på valp fra henne. Jeg vet hun planlegger- og tenker kanskje litt for meg selv at ja takk begge deler. Dersom denne valpen ikke har generende bittfeil (vi kan stemme om det når jeg har vært der selv) altså at den kan leve livet sitt uten munnplager, så kan jeg ta den- og også en valp fra Julianne om det skulle komme ei tispe der. For er det en oppdretter jeg har lyst på valp fra så er det henne, men jeg ser liksom ikke for meg å vente i 3 nye år dersom tispa derifra ikke dukker opp med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...