Gå til innhold
Hundesonen.no

Da blir det valp på meg <3


Stanova
 Share

Recommended Posts

Tror du må lese setningen på nytt ;) Jeg sa at mye kan dukke opp når BEGGE foreldrene er veldig unge... altså synes jeg det er positivt at faren er 6 år, SIDEN moren er så ung :)

Men det veier ikke opp, selv om hannhunden er eldre så er tispa fremdeles ung, siden du trakk ut at alder var en faktor. Selvsagt er det bedre enn at begge foreldredyrene skulle vært 18mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men det er jo bare tullete å ikke øyleyse før parring når man bor så nærme en øyelyser? Og hvorfor skal dem gjøre det seinere hvis dem ikke gadd å gjøre det før parring? Hva om en eller begge har en ø

Hun er en uke gammel, og jeg henter henne 1 april Staffordshire Bull Terrier som skal hete Lisa

Du har jo tydeligvis bestemt deg, men det virket som om du var ganske uvitende så jeg tenkte det var lurt å opplyse deg. Jeg synes ikke det virker som om du er så sabla opptatt av å få en frisk hund,

Men det veier ikke opp, selv om hannhunden er eldre så er tispa fremdeles ung, siden du trakk ut at alder var en faktor. Selvsagt er det bedre enn at begge foreldredyrene skulle vært 18mnd.

Klart det veier opp.. hadde faren hatt øyesykdommen de blir blinde av, så hadde han jo vært det nå. Han hadde også mest sannsynlig vært påvirket av L2HGA innen nå også, om han var rammet.

Men ja, de burde vært testet for alt. Men tingen er at hundene er veldig friske, ser godt, ingen har allergi eller hudsykdommer, og de er testet fri for HD begge to, og faren er fri for AD. I tillegg er faren 100% frisk i alder av 6 år, og jeg vet at eldre slektsdyr og søsken også er friske og raske på morens side. Jeg ser på helheten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund hadde HD grad E, forallergi og kloløsning... og begge foreldrene var testet FRI, og var helt friske! Så jeg ser ikke kun på foreldrene nå, det er vel så viktig å se helheten på familien.



Men mor da, er hun testet?

Dessverre ikke før parring. Hun er testet nå, men svaret tar 6 uker, siden det må sendes til England. Men JEG er ikke så beskymret for akkurat det. Jeg har aldri møtt en staffe eller noen som kjenner noen med hunder som har blitt rammet av det. Så ja, det burde vært testet, men det er såpass sjelden, at jeg beskymrer meg ikke for akkurat det. Faren til moren, og moren til faren er testet for L2HGA- fri.


MEN denne diskusjonen er over for min del, hehe :) Dere er mer beskymret enn meg. Ettersom jeg har hatt en alvorlig syk hund før etter friske, testede foreldre, så er jeg nok litt avslappet nå- det finnes ingen garantier uansett. Det viktigste er at hundene er friske NÅ, ikke har allergi eller sliter med synet ved parring :P


Takk for alle gratulasjoner :D:D:D

Hun har SÅ nydelige tegninger, faktisk helt like som min forrige hund, helt utrolig! Endret av AnetteH
dobbeltposting,rediger forrige innlegg!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det veier opp.. hadde faren hatt øyesykdommen de blir blinde av, så hadde han jo vært det nå. Han hadde også mest sannsynlig vært påvirket av L2HGA innen nå også, om han var rammet.

Men ja, de burde vært testet for alt. Men tingen er at hundene er veldig friske, ser godt, ingen har allergi eller hudsykdommer, og de er testet fri for HD begge to, og faren er fri for AD. I tillegg er faren 100% frisk i alder av 6 år, og jeg vet at eldre slektsdyr og søsken også er friske og raske på morens side. Jeg ser på helheten :)

Nei, det veier ikke opp, det er ikke matte. Eller jo, det er matte, har du en ukjent, så får du en ukjent i svaret. Det er individforskjeller på når en sykdom kan tre i kraft, også noe å holde i bakhodet

Min forrige hund hadde HD grad E, forallergi og kloløsning... og begge foreldrene var testet FRI, og var helt friske! Så jeg ser ikke kun på foreldrene nå, det er vel så viktig å se helheten på familien.

Siden du plukker det ut, så har far søsken med både HD grad C og D, AD grad C og D, mors søsken har bedre statisikk med bare A og B. Merk, av de få som er røngtet.

Vi sier ikke dette for å være stygge med deg, men for at du skal holde et lite øye åpent slik at du slipper en potensielt syk hund :)

Lykke til med valp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, du må ikke ta spørsmålene og kommentarene her ille opp, vi ønsker bare at du skal ha best mulig utgangspunkt for en forhåpentligvis frisk og rask hund :)

Det er jo veldig mange erfarne hundefolk her, deriblant staffefolk som har hatt både ups and downs med rasen. Alltid fint å ha noen mer erfarne her til å sette frem obsobs :) Det har jeg satt veldig pris på i løpet av tiden min her :)

Gratulerer med valp, håper det går slik du ønsker og at oppdretter kanskje gjør helsesjekker FØR evt paring senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det veier ikke opp, det er ikke matte. Eller jo, det er matte, har du en ukjent, så får du en ukjent i svaret. Det er individforskjeller på når en sykdom kan tre i kraft, også noe å holde i bakhodet

Siden du plukker det ut, så har far søsken med både HD grad C og D, AD grad C og D, mors søsken har bedre statisikk med bare A og B. Merk, av de få som er røngtet.

Vi sier ikke dette for å være stygge med deg, men for at du skal holde et lite øye åpent slik at du slipper en potensielt syk hund :)

Lykke til med valp!

Mine øyne er vidåpne, hehe. Hun har ikke lagt skjul på noenting, hun :) Jeg har mine egne erfaringer som gjør at jeg vet det ikke finnes garantier. Jeg klarte å få en Havanais med sterk HD, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså, du må ikke ta spørsmålene og kommentarene her ille opp, vi ønsker bare at du skal ha best mulig utgangspunkt for en forhåpentligvis frisk og rask hund :)

Det er jo veldig mange erfarne hundefolk her, deriblant staffefolk som har hatt både ups and downs med rasen. Alltid fint å ha noen mer erfarne her til å sette frem obsobs :) Det har jeg satt veldig pris på i løpet av tiden min her :)

Gratulerer med valp, håper det går slik du ønsker og at oppdretter kanskje gjør helsesjekker FØR evt paring senere :)

Neida, jeg tar det ikke ille opp :) Jeg bare sier at jeg vet hva jeg går til, hun har ikke skjult noe for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, når blir det bilder? :D

Og hvilken oppdretter var havanaisen din fra? (gjerne på PM hvis du ikke vil si det i "offentlighet" :) ) Viste ikke det var HD på de i det hele tatt men så rønktes de jo ikke for det så det kan vel skjule seg litt av hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Skjule, opplyse og vite er helt forskjellige ting ;)

Men nåh skal jeg slutte!

Ja, du kan trygt slutte, for med å si at hun ikke skjulte det for meg så mener jeg at hun OPPLYSTE meg om det ;) Det kommer tydelig frem på hjemmesiden hva de er testet for og ikke ;) Som jeg har sagt, vi har en GOD dialog :) Hun er utrolig koselig og jeg blir ikke lurt på noen måte.





Gratulerer, når blir det bilder? :D
Og hvilken oppdretter var havanaisen din fra? (gjerne på PM hvis du ikke vil si det i "offentlighet" :) ) Viste ikke det var HD på de i det hele tatt men så rønktes de jo ikke for det så det kan vel skjule seg litt av hvert :)

Jeg vil ikke opplyse om det, for HD'n kom ikke fra hennes linjer, men fra tanta til faren hun lånte, har det vist seg i ettertid. Hun er helt topp og ville gi meg ny gratis valp <3 Endret av AnetteH
Dobbeltposting, bruk multisitat!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan trygt slutte, for med å si at hun ikke skjulte det for meg så mener jeg at hun OPPLYSTE meg om det ;) Det kommer tydelig frem på hjemmesiden hva de er testet for og ikke ;) Som jeg har sagt, vi har en GOD dialog :) Hun er utrolig koselig og jeg blir ikke lurt på noen måte.

Må bare oppklare, jeg har ikke beskyldt oppdretteren for noe som helst, eller sagt at hun skjulte noe, kommentaren var ment generelt ettersom jeg ikke kjenner oppdretter ;)

Jeg mente det som at oppdretteren vet ikke alle helseresultater til mor og slekt > vite

Hvis oppdretter hadde skjult helseresultater til slekt > skjule

Frivillig opplyse om evt dårlige helseresultater i linjene > opplyse

Og igjen, det er ikke ment ondskapsfullt eller som kritikk av deg :)

*melde seg ut at tråden fullstendig*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det veier opp.. hadde faren hatt øyesykdommen de blir blinde av, så hadde han jo vært det nå. Han hadde også mest sannsynlig vært påvirket av L2HGA innen nå også, om han var rammet.

Men ja, de burde vært testet for alt. Men tingen er at hundene er veldig friske, ser godt, ingen har allergi eller hudsykdommer, og de er testet fri for HD begge to, og faren er fri for AD. I tillegg er faren 100% frisk i alder av 6 år, og jeg vet at eldre slektsdyr og søsken også er friske og raske på morens side. Jeg ser på helheten :)

Problemet er at hvis ikke begge foreldrene er testet så kan avkommene få det, selv om far ikke er rammet så kan han være bærer, det samme med mor. Bærer X bærer kan gi rammede valper, det er det som er problemet ved ikke å vite status på begge foreldredyr!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hvis ikke begge foreldrene er testet så kan avkommene få det, selv om far ikke er rammet så kan han være bærer, det samme med mor. Bærer X bærer kan gi rammede valper, det er det som er problemet ved ikke å vite status på begge foreldredyr!

Er klar over det :) Heldigvis er det sjelden :) Og jeg får uansett vite status etterhvert da. Og selv om det er "for sent" så kan jeg iallefall slappe av hvis de kommer ut negative :) En av foreldrene hver på foreldrene er testet negative. Det hjelper ikke masse, men bare sier det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er klar over det :) Heldigvis er det sjelden :) Og jeg får uansett vite status etterhvert da. Og selv om det er "for sent" så kan jeg iallefall slappe av hvis de kommer ut negative :)

Heldigvis er det sjeldent fordi folk har tatt forhåndsregler og testet sine hunder eller bare avlet på hunder som er genetisk fri (innimellom bærere, men de blir parret med kun fri så avkommene vil ikke bli rammet)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke opplyse om det, for HD'n kom ikke fra hennes linjer, men fra tanta til faren hun lånte, har det vist seg i ettertid. Hun er helt topp og ville gi meg ny gratis valp <3

Herlighet for noe tull. Man "vet" ikke hvor HD'n kommer ifra og det å holde opplysninger viser bare at man ikke har noe interesse i å bringe rasen fremover, å holde ting skjult er nr 1 måte å hjelpe til med å støtte en rase å gå feil vei. Ærlighet er det aller aller viktigste cluet i hundeavl, og valpekjøp om man er interessert i rasens vel og fremtid.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider



Heldigvis er det sjeldent fordi folk har tatt forhåndsregler og testet sine hunder eller bare avlet på hunder som er genetisk fri (innimellom bærere, men de blir parret med kun fri så avkommene vil ikke bli rammet)

Jeg vet dét da :P Jeg har aldri sagt at det er topp at de ikke er testet... Men siden vi diskuterer temaet tenkte jeg opplyse deg om informasjonen jeg har ang foreldrene.




Herlighet for noe tull. Man "vet" ikke hvor HD'n kommer ifra og det å holde opplysninger viser bare at man ikke har noe interesse i å bringe rasen fremover, å holde ting skjult er nr 1 måte å hjelpe til med å støtte en rase å gå feil vei. Ærlighet er det aller aller viktigste cluet i hundeavl, og valpekjøp om man er interessert i rasens vel og fremtid.

Hva snakker du om? Hun avler ikke lenger på de linjene som hun tror det dukket opp fra, og det er ikke min jobb å "spre ordet" på et forum :P Endret av AnetteH
Dobbeltposting!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dét da :P Jeg har aldri sagt at det er topp at de ikke er testet... Men siden vi diskuterer temaet tenkte jeg opplyse deg om informasjonen jeg har ang foreldrene.

Du har jo tydeligvis bestemt deg, men det virket som om du var ganske uvitende så jeg tenkte det var lurt å opplyse deg. Jeg synes ikke det virker som om du er så sabla opptatt av å få en frisk hund, sorry for at jeg sier det sånn. Men det er slik jeg oppfatter hele situasjonen ihvertfall. Du bryr deg overhode ikke om advarslene flere av oss har kommet med i denne tråden.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg BEDT om de advarslene så hadde det jo vært annerledes ;) Jeg har jo allerede valgt ut en valp og ville dele det her. At dere kommer med info jeg allerede vet om, får jo ikke meg til å ombestemme meg, er det dét du reagerer på? Jeg er ikke uviten, for å si det sånn :P Men jeg ordla meg feil ettersom jeg sa hun HADDE testet for alt, og det har hun jo ikke, og hun angrer seg for det. Men hun er åpen om det og tester er underveis, så informert blir jeg uansett. Jeg sitter med erfaringer mange andre ikke har, så jeg har mine grunner for å velge slik jeg gjør. Jeg synes det er MANGE rare oppdrettere, og f.eks allergi og Demodex er ikke noe som testes for, og jeg er mer opptatt av dét, for det er særs utbredt på rasen, mer enn hva L2HGA er. Hennes hunder er "tilsynelatende" friske som lopper, og har ingen hudsykdommer eller allergier, og de er frie for HD. I tillegg er hun lett å prate med, kjempekoselig, har barn selv og andre ting som er viktig for meg på denne rasen. Dette er ting som er viktig for MEG. Så får dere bare være beskymret for meg, jeg setter pris på det, men dette er mer gjennomtenkt enn hva dere muligens tror.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og f.eks allergi og Demodex er ikke noe som testes for, og jeg er mer opptatt av dét, for det er særs utbredt på rasen, mer enn hva L2HGA er.

Jeg tror du ville blitt særdeles overrasket over hvor mange som er bærere av det genet. Eneste grunnen til at det ikke er så utbredt er fordi de fleste oppdrettere bryr seg nok om arbeidet sitt til å faktisk sjekke det opp FØR de avler.

Min var bærer, men det er ikke noe man merker det. Det er bare noe avkommet ville fått om han ble parret med ei tispe som også var bærer.

Forøvrig en fin valp (så bildene i den andre tråden) og jeg håper du får en frisk hund uten plager ene eller andre veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill :)





Forøvrig en fin valp (så bildene i den andre tråden) og jeg håper du får en frisk hund uten plager ene eller andre veien :)

Takk, det håper jeg også :) Gemyttet blir nok ihvertfall bra, for det er visst upåklagelig på begge foreldrene, de er også bra i forhold til andre hunder. Og de har to små gutter selv, det liker jeg godt, og de vokser opp inne i stua :)



Jeg synes hele greia høres tullete ut og skjønner ikke vitsen i å teste i hue og ræva etter at valpene er født,

Det er jo nettopp fordi hun angrer seg, og vil starte med blanke ark for framtidige valpekjøpere. Det er jo fint at hun likevel skal teste for det, selv om det er sent for akkurat oss som kjøper første kullet. Det er litt blanding av nybegynnerfeil og en dårlig veterinær, som hun nå har byttet. Hun har helt friske hunder, og det var det hun tok utgangspunkt i for denne parringen, hun var litt uviten om de blodprøvene, og det har hun innrømmet. Så de tas nå. Endret av AnetteH
Dobbeltposting, vennligst bruk multisiter!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...